Kleine Beursfeiten

China heeft een grote invloed op Zuid-Amerika. Ik zie daar verschillend automerken:
- Chery
- Great Wall
- Changan
- DFSK

Om nog maar te zwijgen over hun participatie in overheidsopdrachten.
Met een markt van 440 miljoen is deze net zo interessant zo niet interessanter dan de EU omdat er minder "overheidsbemoeienis" is. Wel meer instabiliteit maar dat zorgt er net voor dat China zich lekker kan mengen.
Idem dito in Afrika trouwens.

De wereld is meer dan de EU en de VS.
Rij sinds kort met een Chery. Wellicht is de rijervaring en bouwkwaliteit nog altijd een tikkeltje beter bij sommige Europese (premium)merken, maar niet in die mate dat een prijsverschil van >50% (soms >100%) te verantwoorden valt.
Ik zie weinig redenen om terug te gaan naar een Europees merk.

Als Europa de Chinese wagenimport niet snel bant, wordt het een economisch kerkhof in o.a. Duitsland en Frankrijk. Want deze economische oorlog kunnen ze onmogelijk winnen.

Nu goed, het kalf is toch al verdronken voor het Oude continent. Het zoveelste voorbeeld van de economische teloorgang van Europa. Wat kunnen ze daar nog buiten constant regeltjes invoeren, belastingen blijven verhogen en wereldverbeteraar proberen spelen door massale import van vreemdelingen. Goed op weg om volledig irrelevant te worden op het wereldtoneel.

Conclusie: Geen Stellantis en andere Westerse auto aandelen voor mij. De echte luxemerken type Ferrari vormen de uitzondering (aan de juiste prijs)

Rij sinds kort met een Chery. Wellicht is de rijervaring en bouwkwaliteit nog altijd een tikkeltje beter bij sommige Europese (premium)merken, maar niet in die mate dat een prijsverschil van >50% (soms >100%) te verantwoorden valt.

Als Europa de Chinese wagenimport niet snel bant, wordt het een economisch kerkhof in o.a. Duitsland en Frankrijk. Want deze economische oorlog kunnen ze onmogelijk winnen.

Nu goed, het kalf is toch al verdronken voor het Oude continent. Het zoveelste voorbeeld van de economische teloorgang van Europa. Wat kunnen ze daar nog buiten constant regeltjes invoeren, belastingen blijven verhogen en wereldverbeteraar proberen spelen door massale import van vreemdelingen. Goed op weg om volledig irrelevant te worden op het wereldtoneel.

Conclusie: Geen Stellantis en andere Westerse auto aandelen voor mij. De echte luxemerken type Ferrari vormen de uitzondering (aan de juiste prijs)
Chinese auto's kopen en klagen dat we niet competitief zijn...Concurreren met China: Lonen halveren in Europa en welvaart naar de bodem? Sociale zekerheid over and out en in de plaats bedrijven massaal subsidieren zoals China doet? Wat Oeigoeren importeren en als slaven laten werken? Werkweken van 70 uren invoeren?

Chinese auto's kopen en klagen dat we niet competitief zijn...Concurreren met China: Lonen halveren in Europa en welvaart naar de bodem? Sociale zekerheid over and out en in de plaats bedrijven massaal subsidieren zoals China doet? Wat Oeigoeren importeren en als slaven laten werken? Werkweken van 70 uren invoeren?
Je gooit hier alles op een hoopje.
Trouwens, het feit dat Europa niet competitief is, ligt niet aan de consument die een Chinese wagen koopt hè. Eerder omgekeerd.

Ik geef toch een oplossing voor de werkgelegenheid: importheffingen op Chinese wagens nog veel sterker verhogen of simpelweg een blanket ban (met uiteraard ditto acties door China met alle gevolgen van dien, maar dan red je misschien wel nog een paar miljoen banen, tijdelijk dan toch) . In elk scenario zullen de Europese autobouwers krimpen. Dus als belegging geen eenvoudig verhaal.

En Europese welvaart naar de bodem en sociale zekerheid over en out? Uiteraard. De EU (en UK) is al heel goed op weg om zichzelf in de vernieling te rijden. Rampzalig energiebeleid, de web 2.0 en 3.0 waves volledig gemist / aan het missen, hallucinant aantal vreemdelingen importeren die zich amper aanpassen en ons sociaal stelsel onder enorme druk zetten, innovatie niet voldoende stimuleren, bedrijven en individuen altijd maar meer belasten, enzoverder.
Duitsland is op een paar jaar tijd geëvolueerd van groeimotor en industrieel bastion naar zorgenkindje van Europa. Hun hele industrie is aan het imploderen. Over and out it is.

Wat in België gebeurd en blijft gebeuren is hetzelfde als wat in gans Europa gebeurd en zal inderdaad tot het einde van een Europa dat iets te betekenen heeft leiden (feitelijk is het nu al zover).

Dit heeft niks te maken met zelf een Chinese auto te kopen maar alles met onszelf als wereldverbeteraars te gaan posteren en onnodige kosten te maken met geld die er niet is.
We hebben geen plan, zijn niet concurrentieel, we verliezen alle efficiëntie, er is geen innovatie meer en het enige antwoord is steeds extra manieren van belastingen invoeren.
Kijk waar ze nu weer mee bezig zijn sinds de verkiezingen.

Investeren in een Belgisch/Europees bedrijf zal ik alvast niet snel doen.
Chinese makelij aankopen probeer ik aan de andere kant ook te vermijden maar dat is eerder principieel. Doch snap ik perfect waarom dit wel wordt gedaan.

Wat in België gebeurd en blijft gebeuren is hetzelfde als wat in gans Europa gebeurd en zal inderdaad tot het einde van een Europa dat iets te betekenen heeft leiden (feitelijk is het nu al zover).

Dit heeft niks te maken met zelf een Chinese auto te kopen maar alles met onszelf als wereldverbeteraars te gaan posteren en onnodige kosten te maken met geld die er niet is.
We hebben geen plan, zijn niet concurrentieel, we verliezen alle efficiëntie, er is geen innovatie meer en het enige antwoord is steeds extra manieren van belastingen invoeren.
Kijk waar ze nu weer mee bezig zijn sinds de verkiezingen.

Investeren in een Belgisch/Europees bedrijf zal ik alvast niet snel doen.
Chinese makelij aankopen probeer ik aan de andere kant ook te vermijden maar dat is eerder principieel. Doch snap ik perfect waarom dit wel wordt gedaan.

De industrie hier hoeft op zich geen doodlopend verhaal te zijn. Ja de loonkost is hier vele malen hoger wat arbeid met personeel moeilijker maakt maar veel Vlaamse en Belgische bedrijven lossen dat op via verregaande robotisatie. Door mijn job kom ik af en toe in fabrieken en vaak zijn dat volledig geautomatiseerde fabrieken waar er nog een paar man personeel rondloopt om te kijken of de robots het goed doen. Er komen daar niet al te veel mensen meer aan te pas en als er nog arbeiders zijn, zijn dat er een heel pak minder dan vroeger, en de automatisering gaat niet stoppen. Dat lijkt mij de toekomst voor industrie in Europa: niet het stopzetten van de industrie maar de totale automatisering van de industrie. En dan heb je het voordeel hier dat er heel veel hooggeschoolde mensen rondlopen die die technologische productie niet alleen optimaal kunnen inzetten maar ook nog eens op kunnen verder innoveren.

Het "probleem" van de Chinese auto's is ook snel opgelost met invoerheffingen, dat ze dan hier ter plekke in Europe een fabriek moeten zetten om toegang te krijgen tot de Europese markt en dan is het faire concurrentie met de rest.

De industrie hier hoeft op zich geen doodlopend verhaal te zijn. Ja de loonkost is hier vele malen hoger wat arbeid met personeel moeilijker maakt maar veel Vlaamse en Belgische bedrijven lossen dat op via verregaande robotisatie. Door mijn job kom ik af en toe in fabrieken en vaak zijn dat volledig geautomatiseerde fabrieken waar er nog een paar man personeel rondloopt om te kijken of de robots het goed doen. Er komen daar niet al te veel mensen meer aan te pas en als er nog arbeiders zijn, zijn dat er een heel pak minder dan vroeger, en de automatisering gaat niet stoppen. Dat lijkt mij de toekomst voor industrie in Europa: niet het stopzetten van de industrie maar de totale automatisering van de industrie. En dan heb je het voordeel hier dat er heel veel hooggeschoolde mensen rondlopen die die technologische productie niet alleen optimaal kunnen inzetten maar ook nog eens op kunnen verder innoveren.
Klopt toch ook niet? Kijk naar de chemie in Antwerpen: grootste vd wereld na Houston in de VS. Allemaal geautomatiseerde processen: arbeiders kijken 24/7 naar pc schermen en hebben een enorme toegevoegde waarde per werknemer: desondanks crisis in deze sector.
De staalsector in Belgie is stelt ook amper nog iets voor, de industrie in Belgie kan niet concurreren noch met de VS (energiekosten en enorme subsidies onder Biden) noch met China (arbeidskosten en subsidies).

Het "probleem" van de Chinese auto's is ook snel opgelost met invoerheffingen, dat ze dan hier ter plekke in Europe een fabriek moeten zetten om toegang te krijgen tot de Europese markt en dan is het faire concurrentie met de rest.

We kunnen inderdaad nu nog spreken van hoogopgeleide mensen maar de impact van de achteruitgang van de scholen moet zich nog laten voelen.

Robotisering is iets dat niet eigen is aan Europa/België, integendeel. In landen waar arbeid goedkoper is bestaat automatisering ook, en ik durf zelf stellen dat automatisering in landen zoals China reeds een stuk verder staat dan bij ons.
Importheffingen is ook iets dat maar beperkt kan gebruikt worden, zolang we eigen productie hebben en eigen sterktes bezitten kan dit. Maar wat wanneer deze verder wegvallen?

Momenteel zitten we op een kantelpunt (doch denk ik persoonlijk dat we dit punt al voorbij zijn en zoiezo een inhaalbeweging nodig hebben), als onze overheden niet drastisch ingrijpen dan zal er geen Europa meer zijn zoals we dat vandaag kennen binnen 10-20j

Klopt toch ook niet? Kijk naar de chemie in Antwerpen: grootste vd wereld na Houston in de VS. Allemaal geautomatiseerde processen: arbeiders kijken 24/7 naar pc schermen en hebben een enorme toegevoegde waarde per werknemer: desondanks crisis in deze sector.
De staalsector in Belgie is stelt ook amper nog iets voor, de industrie in Belgie kan niet concurreren noch met de VS (energiekosten en enorme subsidies onder Biden) noch met China (arbeidskosten en subsidies).
Ja klopt, energieprijzen etc is ook belangrijk maar dat is eerder Belgisch, zie Agristo die een fabriek wil bouwen in Noord Frankrijk ipv België, idem met Umicore. Subsidies zijn beleid, dat kan aangepast worden.

We kunnen inderdaad nu nog spreken van hoogopgeleide mensen maar de impact van de achteruitgang van de scholen moet zich nog laten voelen.

Robotisering is iets dat niet eigen is aan Europa/België, integendeel. In landen waar arbeid goedkoper is bestaat automatisering ook, en ik durf zelf stellen dat automatisering in landen zoals China reeds een stuk verder staat dan bij ons.
Importheffingen is ook iets dat maar beperkt kan gebruikt worden, zolang we eigen productie hebben en eigen sterktes bezitten kan dit. Maar wat wanneer deze verder wegvallen?

Momenteel zitten we op een kantelpunt (doch denk ik persoonlijk dat we dit punt al voorbij zijn en zoiezo een inhaalbeweging nodig hebben), als onze overheden niet drastisch ingrijpen dan zal er geen Europa meer zijn zoals we dat vandaag kennen binnen 10-20j
Waarom wordt er geproduceerd in lageloonlanden: vooral omdat de loonkosten er kleiner zijn (en ook elektriciteit, zie hierboven). Als de loonkosten zodanig beperkt wordt door doorgedreven automatisering bovenop andere factoren (energieprijs OK, veel aanwezige knowhow/blijft lokaal, minder transportkosten...) is er zeker nog een toekomst voor Europese industrie

Dus meer staatsinterventie in de economie?

Is hetzelfde verhaal van 20 jaar geleden: concurrentie van China en industrie onder druk. Ook in de VS (rust belt).
Is opgevangen door meer dienstensector vooral aangedreven door overheidsgerelateerde jobs (ouderenzorg,onderzoek,ambtenarij,....)
Welvaart is nog toegenomen.

Dus meer staatsinterventie in de economie?

Ja klopt, energieprijzen etc is ook belangrijk maar dat is eerder Belgisch, zie Agristo die een fabriek wil bouwen in Noord Frankrijk ipv België, idem met Umicore. Subsidies zijn beleid, dat kan aangepast worden.

Waarom wordt er geproduceerd in lageloonlanden: vooral omdat de loonkosten er kleiner zijn (en ook elektriciteit, zie hierboven). Als de loonkosten zodanig beperkt wordt door doorgedreven automatisering bovenop andere factoren (energieprijs OK, veel aanwezige knowhow/blijft lokaal, minder transportkosten...) is er zeker nog een toekomst voor Europese industrie
Je kan niet concurreren met loonkost want dat is een race to the bottom. Na China komt India,....
De VS probeert het met enorme subsidies en de-industrialisering: overheidstekort van meer dan 120%. Meer dan Belgie.

Smak geld en heel wat optimisme: kan plan van 'Super Mario' Draghi Europese economische motor echt weer doen draaien?

. Waar moet al dat geld vandaan komen?

Dan moet je naar 2 grote bronnen kijken: een eerste zijn obligaties van Europese instellingen, zogenoemde 'Eurobonds'. "Ook bij de coronacrisis en de Oekraïnecrisis hebben die geholpen om geld op te halen", weet Abraham.

Een tweede mogelijkheid is dat lidstaten het eens worden om allemaal meer bij te dragen. "Dan heb je hun medewerking wel nodig. Als je daar enkele sterke figuren meekrijgt, is er veel mogelijk. Het probleem is dat momenteel van grote landen als Frankrijk en Duitsland - waar regeringsleiders Macron en Scholz niet zo sterk staan - niet veel dynamiek uitgaat."

En, dat was de expliciete vraag van Von der Leyen, de hervormingen moeten worden doorgevoerd met aandacht voor de Europese sociale verworvenheden. Draghi erkent dat in zijn rapport: zo moet er aandacht zijn voor de sociale impact van de grote technologische veranderingen die op ons afkomen (vb. op fabrieksarbeiders of op kortgeschoolden), er moet aandacht zijn voor de impact van die veranderingen in de samenleving en je moet ook opletten dat de EU niet uiteenvalt in rijke regio's en steden en armere, verkommerende gebieden.

"Voor het eerst sinds de Koude Oorlog moeten we echt vrezen voor ons zelfbehoud", besloot Draghi vanochtend. "De reden om daarop een eensgezind antwoord te zoeken, was nooit zo dwingend. Ik geloof dat we de kracht zullen vinden om te hervormen." Een weinig verholen opdracht aan Von der Leyen, die naast hem stond. Afwachten wat haar nieuwe Europese Commissie ervan zal oppikken.

En het sociale aspect:

The report places a skewed focus on productivity. It explains weak growth in the EU by weak productivity growth, claiming that this in turn results in slower income growth and weaker domestic demand.

It correctly insists that, to improve competitiveness, ‘wage repression should not be used to lower relative costs’. Yet low productivity is consequence as well as cause—of corporate greed. The drop in the labour share of income since the early 1980s is not only a possible effect of automation but is the direct result of the massive increase in the profit share during that time.

Those record profits have mostly ended up in shareholders’ pockets. The report neglects the issue of the fair distribution of wealth created. Yet low wages have themselves played a role in depressing domestic demand. And the failure adequately to reinvest company surpluses has suppressed innovation—and so productivity—as well as, indirectly, demand.

Finally, the key question will be how this report translates into action, in the context of rising nationalism and with fiscal consolidation leading to harsh austerity plans in most EU member states. The proof of the pudding is always in the eating.

If the European Commission and national governments continue with cost-cutting plans and labour-market ‘flexibilisation’, Draghi’s report will remain an academic exercise. What is needed is the political will to implement a genuine European industrial strategy, based on investment and on social conditionalities ensuring quality jobs.

Ik blijf toch echt benieuwd naar de impact van Chinese EVs op de EU & US markt.

- Wat met de impact van importtarieven in de US en ESG impacten van EU - blijven Chinese EVs na die impacten nog competitief qua prijs?
- Wat met de gemiddelde consument - een wagen is voor de meerderheid een grote uitgave, iets waar men dus zekerheid over wilt. Wanneer zullen Chinese merken voldoende credibiliteit hebben opgebouwd? Want zelfs al kost een Chinese EV maar 15k, het is wel een aankoop die niet na 1-2 jaar is terugverdiend.
- Wat met andere regulatie? Als je al ziet dat er geen Chinese equipment meer mag gebruikt worden in de telecom sector - gaan Chinese auto’s (die zeker ook data zullen verzamelen) misschien ook ooit verbannen worden?

Chinese smartphones zijn ook goed, misschien wel het beste maar ik koop ze niet.

Chinese telecom equipment is veruit het beste, maar je mag ze niet meer gebruiken.

Ik wil gewoon even aanhalen dat er al gedaan wordt alsof het een zekerheid is dat onze automakers over 10-15 jaar niet meer zullen bestaan. Dat zou me straf lijken. Ik ben geen fan van Stellantis merken, dat zorgt ervoor dat ik er helaas afblijf. Maar indien BMW of Mercedes naar die niveaus zakt, dan ga ik er toch eens werk van maken!

Voor wat het waard is, ik verwacht ook eerder een scenario zoals met de Japanse merken in de jaren '80, dus dat ze een serieus deel marktaandeel permanent innemen, maar niet in die mate dat de Europese merken overkop gaan.

Arbeidskost is in de chemie niet de doorslaggevende factor voor grote investeringen, of waar de grote winst vanaf hangt. Beschikbaarheid en prijzen van de feedstock en energieprijzen wegen veel zwaarder door - helaas ook thema's waar we in Europa slecht bezig zijn.
En voor investeringen meer zekerheid dat ze daar voor jaren kunnen blijven produceren zonder elk jaar te moeten vrezen dat 1 of andere norm of regelgeving aangepast wordt. Plus weinig of geen risico op staking, dat is ook wel een belangrijke en alweer één die niet in ons voordeel speelt.

Hoeveel heeft ie gekost dan?
Waar aangekocht? Hebben ze garages hier in België? Wat met onderhoud en reserve stukken? Wat met garantie (in theorie en praktijk)?

Ik probeer kritisch te zijn. Ik wil niet zeggen dat het allemaal slecht is - maar ik zie de algemene consument geen +20kEUR geven aan een merk dat ze niet kennen (en ook nog eens Chinees is). Want zelfs als je 10 gelukkige klanten hebt, dan heb je er wss 1 slechte (Chinese kwaliteit kennende) en het is die ene die ervoor zorgt dat niemand dat gaat willen kopen.

Nu goed, tis een belachelijke welles nietes discussie. Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat Chinese EVs niet opeens de norm gaan worden in Europa. En ik ben benieuwd welke groei en nu nog in Europese automakers ingeprijsd zit.

Pasop, wat is Chinees?
  • Lynk & Co
  • Volvo
  • Lotus
  • Smart
  • London Taxi's
Allemaal eigendom van Geely, wat duidelijk Chinees is.
Zeker Volvo zou je niet meteen Chinees noemen.

Of wat dacht je van alle modellen die in China gebouwd worden? Duitse autofabrikanten exporteerden 254.607 auto's naar China, Volkswagen alleen al produceerde in 2022 3,2 miljoen auto's in het land.

Wie een BWM IX3 koopt, koopt een wagen met een Duits embleem, maar wel 100% in China gemaakt.

Ik vind het allemaal heel relatief.

Omgekeerd zijn er plannen om Chinese auto's in Europa te laten maken.

Wat is dan 'beter': Een Europees automerk, maar in China gemaakt of een Chinees automerk in Europa gemaakt.

Wie een BWM IX3 koopt, koopt een wagen met een Duits embleem, maar wel 100% in China gemaakt.

Ik vind het allemaal heel relatief.

Omgekeerd zijn er plannen om Chinese auto's in Europa te laten maken.

Wat is dan 'beter': Een Europees automerk, maar in China gemaakt of een Chinees automerk in Europa gemaakt.
Voor jobs, milieu en onze welvaart wellicht Chinees merk in Europa gemaakt...aan Europese sociale normen.

Terug
Bovenaan