Kleine Beursfeiten

Ik kan dat alleen maar verklaren doordat er grote partijen zijn die deze 30% RV op één of andere manier kunnen omzeilen, maar €20 per aandeel kwijtspelen + extra schuld wat aan de winst gaat vreten en dan vandaag kopen... strange
Beleggingsvennootschappen die een grote positie aanhouden betalen geen 30% RV, maar slechts 5% (?), zo simpel is het.

Wat pas echt hoongelach verdient is met zen allen op een of ander mediocre oliebedrijf springen, massa's posts over maken en speculeren,
En van 21 naar 60 zien gaan op 2 jaar tijd.
Ik had graag meer van zulks hoongelach gehad.

vervolgens de koers 3 jaar nauwelijks zien bewegen om daarna te verkopen tegen de lows van zijn trading range.
'de trading range'. Retailbelegger ja?

When the facts change, I change my mind.
En own ik het.
Mijn ballen waren immers wel groot genoeg om het hier te posten, in tegenstelling tot anderen bij wie enkel de mond groot is.

BMW -8%. :oink:

BMW waarschuwt dat een terugroepactie voor 1,5 miljoen auto's om de remmen te checken 'meerdere honderden miljoenen' zal kosten.

The Board of Management of BMW AG adjusted the guidance for the 2024 financial year today.

This was triggered in part by additional headwinds in the Automotive Segment resulting from delivery stops and technical actions linked to the Integrated Braking System (IBS) that is provided by a supplier.

The delivery stops for vehicles that are not already in customers hands will have a negative worldwide sales effect in the second half of the year. The IBS-related technical actions impact over 1.5 million vehicles and result in additional warranty costs in a high three-digit million amount in the third quarter.

In parallel to this effect, the ongoing muted demand in China is affecting sales volumes. Despite stimulus measures from the government, consumer sentiment remains weak.

Considering these developments in the Automotive Segment outlined above, the BMW Group has adjusted the guidance for the 2024 financial year as follows:
  • A slight decrease in deliveries versus previous year (previously: slight increase).
  • An EBIT margin for 2024 in a corridor from 6% to 7% (previously: 8% to 10%).
  • Return on Capital Employed (RoCE) between 11% and 13% (previously: 15% to 20%).
Free-Cash-Flow in the Automotive Segment is estimated to be above €4bn for the 2024 Financial year.

Volume so far: 80,000 stuks, dus ruwweg 17 miljoen euro, toch niet direct kleingeld van Jan met de pet??
Bwa, veel kleine Jannen met petten, maken snel een grotere Jan hé.

Contextbinder en jij zaten met posities van wat, 20k?
Je moet er maar 850 hebben in België en rest van de wereld die op het nieuws reageren om aan 17mio te geraken.

🍹 - om de sfeer wat te herstellen, let it go - er komen nog kansen genoeg om te zien wie de grootste heeft

@JanusDR - toch een 55k in D'ieteren, is mooi geweest - jammer van de valse noot op het einde

Oxy - wellicht ga ik dat uitzieken, in de hoop dat de economie zich gaat herpakken komende jaar/jaren

Bwa, veel kleine Jannen met petten, maken snel een grotere Jan hé.

Contextbinder en jij zaten met posities van wat, 20k?
Je moet er maar 850 hebben in België en rest van de wereld die op het nieuws reageren om aan 17mio te geraken.
allebei beetje meer denk ik, maar inderdaad, je geraakt er wel uiteindelijk zelfs met retail beleggers -> heb er via 3 verschillende fora toch al zo'n 20 gevonden die allemaal verkocht hebben vanmorgen.

eens benieuwd wie bij opening gekocht heeft aan €226? ... oeps zeggen we dan, effe snel -7% momenteel

🍹 - om de sfeer wat te herstellen, let it go - er komen nog kansen genoeg om te zien wie de grootste heeft

@JanusDR - toch een 55k in D'ieteren, is mooi geweest - jammer van de valse noot op het einde

Oxy - wellicht ga ik dat uitzieken, in de hoop dat de economie zich gaat herpakken komende jaar/jaren
Oxy niet bijkopen onder de 50$? Ik twijfel nog, wat is de bodem....

Oxy niet bijkopen onder de 50$? Ik twijfel nog, wat is de bodem....
Je hebt nog 1/3 OXY als ik mij niet vergis? Jij hebt ook een gedeelte rond 55$ verkocht? Mogelijk is 48-50$ een (tijdelijke) bodem voor OXY, maar als het daar doorzakt kan het volgens mij nog stukken lager. Misschien dat terugkopen aan 10% beneden je vorige verkoopprijs dan wat vroeg/een te groot risico is? Ook zijn er nog we andere kansen moest je de “bodem” missen? Indien 48-50$ toch de bodem blijkt te zijn of een screaming buy, kun je je 1/3 positie laten renderen. Zakt het serieus onder 50$, dan kun je dan eventueel beetje bij beetje terugkopen.

Je hebt nog 1/3 OXY als ik mij niet vergis? Jij hebt ook een gedeelte rond 55$ verkocht? Mogelijk is 48-50$ een (tijdelijke) bodem voor OXY, maar als het daar doorzakt kan het volgens mij nog stukken lager. Misschien dat terugkopen aan 10% beneden je vorige verkoopprijs dan wat vroeg/een te groot risico is? Ook zijn er nog we andere kansen moest je de “bodem” missen? Indien 48-50$ toch de bodem blijkt te zijn of een screaming buy, kun je je 1/3 positie laten renderen. Zakt het serieus onder 50$, dan kun je dan eventueel beetje bij beetje terugkopen.
Zelf nog minder dan dat...en heel veel cash. Veel zal afhangen van wat de bodem is van de olieprijs. Ik vermoed rond de 60$ en dan zal het bij oxy rond de 50$ zijn denk ik. Nog wat afwachten.

Hoe sta je nu tegenover OXY? Denk je eraan je positie terug te kopen?
Ik denk altijd aan alle posities die ik kan kopen :)

Maar:
1) Crownrock overname wil ik zien of de 170k boe gehaald wordt en de capex cijfers hiervan.
Anders hebben ze cijfers opgesmukt om die overname te doen en daar hou ik absoluut niet van. (En Buffett ook niet, ik ken hem een beetje :) )

2) ik wil zien wat supply geeft. Ik lees nu dat zelfs Noorwegen weer meer exploratie zou doen.
Dat zou betekenen dat iedereen wakker geschud is uit zijn klimaat en esg delirium en de markt dus niet verkeerd meer is. (Ook al door het besef van strategische veiligheid nu de oorlog aansleept en banden met Rusland gebroken zijn voor de nabije toekomst).
Dat is long term risico. Dit valt nog te bezien.

Nu, zoals Vicki vorig jaar al zei was er sowieso een supply overschot tot eind 2025. De fun zou moeten beginnen in 2026-2027, maar zoals altijd weet je niet of de markt dit een paar jaar op voorhand beseft, of op het moment zelf.
De oorlog in Oekraïne was short term goed voor olieprijzen, maar medium term rotslecht. (Zoals hier al gezegd)

De vraag is of opec terug market share gaat nemen nu de prijzen zo zakken wegens gesynchroniseerd recessie risico. Dat is dus short term risico. (Zie verder)

3) Buffett verkoopt en masse, en koopt niets bij van Oxy.
Aangezien hij een nogal unieke realtime inkijk heeft in de economie via al zijn bedrijven, vind ik dat short term verdacht.

Om bovenstaande redenen wacht ik af.

Laatst bewerkt:
Nu, zoals Vicki vorig jaar al zei was er sowieso een supply overschot tot eind 2025. De fun zou moeten beginnen in 2026-2027, maar zoals altijd weet je niet of de markt dit een paar jaar op voorhand beseft, of op het moment zelf.
De oorlog in Oekraïne was short term goed voor olieprijzen, maar medium term rotslecht. (Zoals hier al gezegd)
Ik dacht dat de fun in 2025 ging beginnen?

Had ook een market order ingelegd vanmorgen maar zat in een rush omdat we ons vliegtuig moesten halen en blijkbaar ergens gemist. Was pijnlijk om te zien nadat we geland waren 🥲

Om de pijn te verzachten heb ik mij hier dan maar op een terras gezet en een goei fles wijn besteld. Onze dochter slaapt net, het is hier 20h en nog steeds 25 graden, er zijn ergere zaken dan -7% op een D’ieteren positie denk ik dan.

Ik denk altijd aan alle posities die ik kan kopen :)

Maar:
1) Crownrock overname wil ik zien of de 170k boe gehaald wordt en de capex cijfers hiervan.
Anders hebben ze cijfers opgesmukt om die overname te doen en daar hou ik absoluut niet van. (En Buffett ook niet, ik ken hem een beetje :) )
Die paar 10k boe en wat capex kosten gaat het verschil niet maken met een stockprijs die 50% is ondergewaardeerd
2) ik wil zien wat supply geeft. Ik lees nu dat zelfs Noorwegen weer meer exploratie zou doen.
Dat zou betekenen dat iedereen wakker geschud is uit zijn klimaat en esg delirium en de markt dus niet verkeerd meer is. (Ook al door het besef van strategische veiligheid nu de oorlog aansleept en banden met Rusland gebroken zijn voor de nabije totaalkomst).
Dat is long term risico. Dit valt nog te bezien.

De vraag is of opec terug market share gaat nemen nu de prijzen zo zakken wegens gesynchroniseerd recessie risico. Dat is dus short term risico. (Zie verder)
Opec heeft al gezegd dat ze de geplande afschaffing vd cuts gaat herzien. Ze hebben in het verleden al eens geprobeerd om meer marktaandeel te krijgen met oversupply maar dat is niet gelukt (schalieolie). Dus het zou mij sterk verbazen moesten ze dat opnieuw proberen.
3) Buffett verkoopt en masse, en koopt niets bij van Oxy.
Aangezien hij een nogal unieke realtime inkijk heeft in de economie via al zijn bedrijven, vind ik dat short term verdacht.
De vraag is wat de bodem is van olie tijdens een recessie. En idd het kleine risico van opec oversupply.
Om bovenstaande redenen wacht ik af.

En ondertussen stijgt Capri Holdings verder. Al meer dan 25% de laatste maand, 15% meer dan Lotus Bakeries 😉. Nu hopen op een goede uitkomst mbt de merger 🤞.

Had ook een market order ingelegd vanmorgen
En @Spooky , marktorders bij beursopening zijn levensgevaarlijk hé :)

Ik dacht dat de fun in 2025 ging beginnen?
Production growth will plateau there by 2025."
Ik vermoed dat dat dan allemaal samenvalt met de thesis van Vicki dat supply/demand tighter wordt vanaf eind 2025.
Er blijft wel een korte termijn supply/demand inbalans tot 2025 (zoals Hollub al vermeldde vorig jaar) door vooruitgetrokken capex in Rusland etc. door oa. de oorlog.
Wanneer de markt reageert op de kering van supply/demand vanaf eind 2025, weet niemand.
Blijft zo. Vanaf eind 2025/2026.
En daarnaast: shit can change, en dan zal mijn mening mee veranderen. Welkom op de beurs.
Maar ik zal het daarbij wel posten in tegenstelling tot sommige Nesjamags of Fernando's, omdat mijn beurspeen niet samenhangt met mijn online status of identiteit maar met de uiteindelijke dollars op mijn rekening.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan