Kleine Beursfeiten

mijn beste buy van de voorbije weken was nog eens 2000 euro aan amd bijkopen als het op 130 stond enkele dagen geleden. Zal wel niet lang duren voor het terugbounced richting de 200-250. Ze hebben net weer een prachtige overname gedaan van een cashcow die dan nog eens enorm goed aanleunt bij hun toekomstvisie.

Vergeet niet dat in een stijgende rentecurve een tijdelijke daling van de rente een sell signaal is…
Heb van de upswing van OXY gebruik gemaakt om mijn bijkomend aangekochte OXY aandelen (1/3 van geheel) van 06-07/08/2024 van de hand te doen. Uiteindelijk is dit een 0 operatie geworden.
Heb wat vrees dat, na de euforie vandaag, komende week en de week erna weer meer gefocust gaat worden op de jobcijfers van over 2 weken.

Denk dat @Arkaine zijn punt ook is dat:

1) Multiples staan behoorlijk hoog (dus lagere forward returns)
2) Het internet & alles daaromtrent heeft gigantische shareholder value gecreeerd tussen 2000-2020 en is 1 van de grote redenen dat de indexen het zo goed hebben gedaan de laatste 2 decennia, want er is reele earnings growth die die bull run ondersteunt. Die industrie is nu echter behoorlijk matuur, dus waar komt de volgende fase van groei? AI? Nog heel onzeker. Dus extrapolatie van de hoge recente returns kan velen te optimistisch maken.

Want je mag dan nog een extreem goede belegger zijn, als er geen earnings growth is om koersen hoger te duwen wordt het al veel moeilijker. Vandaar beter vergelijken vs. index dan absolute returns.

Kwam het van het “internet” en gaat het van “ai” komen. Of komt het eigenlijk gewoon door de creatie van massief veel schulden en het eigenlijk gewoon naar voor trekken van groei? Ik denk dat tweede en stel me al even de vraag wanneer het zal stoppen (als het al stopt tijdens onze investeringshorizon)

Geen idee waar je dat haalt, hij doet dat integendeel als een koning. Met 300B aan aandelen gaat dat uiteraard niet.
Zie 1968, 1974, 1982, begin 1987, eind 1999, oktober 2008, eind 2011.
Duidelijke market calls gedaan, ofwel in woorden ofwel in daden.
Had bv. GEEN ENKEL aandeel binnen Berkshire begin 1987, allemaal bonds.
Hij kocht/verkocht aandelen in die jaren omdat hun valuation toen laag stond, relatief tegenover hun fundamentals (p/b, p/fcf, ...). Niet omdat hij uitging van een bull/bear market die ging volgen. Tijdens de eerste 5 datums die je daar opsomt brachten bonds trouwens een waardig rendement op, dan moesten aandelen al relatief goedkoop staan om dat te kunnen verslaan.

Zette zijn partnership compleet stop in 1968 omdat aandelen te hoog stonden, doet wat vrijwilligerswerk, om dan in 1974 in een krantenartikel te poneren dat hij "zich als een oversekste gast in een hoerenkot" voelt en vol terug in aandelen gaat.
Sidenote: "in a harem" was zijn vergelijking.

En "het momentum blijft maar toenemen"? Lees je zelf wat je hier schrijft? :)
Dat blauwe lijntje stijgt historisch gezien feller dan het oranje lijntje.
Akkoord, het daalt ook scherp bij momenten, maar het rebound even scherp terug omhoog. Het ziet er alleszins niet uit als iets dat ik zou willen shorten.

En die short is sportieve spielerei om een durum feta te kopen voor moest de timing toch ietwat juist zijn. Het belangrijkste is de cash aan de zijlijn.
De short interest alleen al op een USD stock/etf is al hoog, als het dan nog eens de verkeerde kant uitspringt dan wordt het al snel een dure durum met feta. Nu, mij niet gelaten, neem gerust short posities in als je wilt, maar houd er wel bij in gedachte dat Buffett noch Munger dat deden eind jaren 90' toen er een echte tech bubble was en ze qua timing er pal op zaten.

Hij kocht/verkocht aandelen in die jaren omdat hun valuation toen laag stond, relatief tegenover hun fundamentals (p/b, p/fcf, ...). Niet omdat hij uitging van een bull/bear market die ging volgen.
Hij sloot zijn comlete partnership in 1968 letterlijk omdat hij 'out of tune was met de current market conditions'.
Maar uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer. Als je niets meer koopt omdat alles duur is, en aandelen verkoopt omdat alles duur is, wat is het verschil met market timing?

Tijdens de eerste 5 datums die je daar opsomt brachten bonds trouwens een waardig rendement op, dan moesten aandelen al relatief goedkoop staan om dat te kunnen verslaan.
Nu leverden US bonds eind q2 ook bijna 5% op.

Sidenote: "in a harem" was zijn vergelijking.
Beetje irrelevante opmerking, maar wel fout ook.
Hij zei wel degelijk 'whore house'. Maar de journalist in die tijd heeft er het salonfahiger 'harem' van gemaakt.

Dit terzijde, je kan proberen om mij wat bij te scholen over Berkshire of Buffett, maar dat wordt moeilijk.
Ik heb elk aspect tot in detail bekeken vroeger en elk boek gelezen.

Dat blauwe lijntje stijgt historisch gezien feller dan het oranje lijntje.
Easy de S&P500 kloppen, gewoon de Nasdaq kopen.
Dat Bogle of Buffett daar niet eerder op gekomen zijn.

En dergelijke shorts moeten niet disclosed worden, en vroeger moest geen enkele short disclosed worden.
Buffett en Munger hebben in hun kleinere AUM periode alleszins redelijk wat geshort én op margin geïnvesteerd.

Even een serieuze vraag @JanusDR :
Stel dat er de komende maanden geen beurscorrectie komt, en de beurzen gaan alleen maar hoger. Ga je dan blijven wachten op een grote crash om terug in de beurs te stappen, of ga je aan nog hogere waarderingen terugkopen?

En dergelijke shorts moeten niet disclosed worden, en vroeger moest geen enkele short disclosed worden.
Buffett en Munger hebben in hun kleinere AUM periode alleszins redelijk wat geshort én op margin geïnvesteerd.
buffet is een oldschool belegger die geen idee heeft van tech. Meneer koopt apple omdat iedereen op straat met een iphone rondloopt en het hyped. wat op zich een goede reden is om een stock te kopen, maar heel wat tech stocks die minder eindgebruiker gericht zijn vereissen toch wel wat meer denkwerk en kennis. Beleggen in heel wat tech bedrijven doe je ook niet op basis van cijfers maar op basis van hun roadmaps, benchmarks en vakkennis.

Als je volgens buffet zijn fillosofie belegd, zou intel nu een buy zijn en nvidia en amd sells. Maar wie wat slimmer is en hun roadmaps bekijkt en geleakte benches bestudeert van hun producten die in test zijn, die weet al dat intel de komende 3-4 jaar nog niet in het balpark van AMD komt qua processors op de consumer en server markt en dat ze problemen hebben met hun productieproces. Ja qua gaming verslaan ze amd soms, maar aan 3X keer zoveel verbruik en de belangerijkste performance metric in een datacenter is performance per watt, warmte afgifte en aantal cores per rack unit en daar is amd koning.

Ik weet dat buffet uw rolmodel is en bijna een god is voor jou, maar als die zo slim was, waar is zijn nvidia investering? Waarom heeft die niet massaal AMD gekocht als hun zen architectuur announced was in 2016 en het aandeel op 2 dollar stond? Ik was toen nog student en ben all in gegaan met een kleine 500 euro zakgeld omdat het gewoon dead obvious was dat amd een comeback ging maken puur op basis van geleakte benchmarks. die 500 euro is nu een dikke 40k waard.

Dusja als die dat niet snapt dan begrijp ik dat dat fossiel wegblijft van de nasdaq.

Ik zit zelf als beroep balls deep in tech en als ik zie hoeveel geld er naar gesmeten wordt is het vrij duidelijk dat de nasdaq de s&p nog lang zal outperformen.

en los daarvan overlapt de s&p en qqq genoeg dat als tech crasht ze beide crashen. beide trackers worden geruled door de performance van tech.

en ik snap die oxy hype hier ook niet. had iedereen hier tech aandelen gekocht van de big players ( apple, msft, amd, nvidia, tsmc, asml,) hadden ze oneindig veel meer rendement dan die olie rommel.

Laatst bewerkt:
Dit terzijde, je kan proberen om mij wat bij te scholen over Berkshire of Buffett, maar dat wordt moeilijk.
Ik heb elk aspect tot in detail bekeken vroeger en elk boek gelezen.
Same here, hoor. Ik heb hier zo een 20-tal boeken liggen die uitsluitend over Buffett gaan, plus uiteraard de letters to shareholders collecties. Ik ben een enorme fan van Buffett, maar ik zie wel dat hij de laatste 10 jaar min of meer op retraite is. De Buffett van pakweg 1968 is niet meer de Buffett van 2023-2024. Zijn laatste echte super call vond ik de long posities die hij innam in banken in het dieptepunt van de financiële crisis (BAC-GS), dat was nog eens puur tegen de markt ingaan met het grote geld.

Sindsdien heb ik heb hem zo geen calls meer weten maken en vooral aan de zijlijn zien zitten op zo'n cash. De verkoop van zijn luchtvaartaandelen met Covid (en vooral geen nieuwe long posities toen innemen), dat was niet meer de Buffett van 1960-1980. Ook die posities nu met OXY en BAC, dat zijn meer posities waar hij hier en daar wat aan sleutelt, geen calls omdat hij er nog een enorme bear/bull run in verwacht.

Easy de S&P500 kloppen, gewoon de Nasdaq kopen.
Het hele idee van indexing komt van Bogle (en ook op advies van Buffett), dus zo ver zit een long nasdaq positie niet af van die buy & hold strategie. Alleszins superieur aan individuele stock picking gecombineerd met persoonlijke entry & exit timing.

Heb je een bron voor die short posities?

Ik weet dat buffet uw rolmodel is en bijna een god is voor jou, maar als die zo slim was, waar is zijn nvidia investering? Waarom heeft die niet massaal AMD gekocht als hun zen architectuur announced was in 2016 en het aandeel op 2 dollar stond? Ik was toen nog student en ben all in gegaan met een kleine 500 euro zakgeld omdat het gewoon dead obvious was dat amd een comeback ging maken puur op basis van geleakte benchmarks. die 500 euro is nu een dikke 40k waard.
Omdat dat buiten zijn circle of competence valt? Dat is net wat hij iedereen aanraadt, blijf binnen wat je kent en investeer daarin (of koop een markt tracker).

Dusja als die dat niet snapt dan begrijp ik dat dat fossiel wegblijft van de nasdaq.
Ik zit zelf als beroep balls deep in tech en als ik zie hoeveel geld er naar gesmeten wordt is het vrij duidelijk dat de nasdaq de s&p nog lang zal outperformen.
en los daarvan overlapt de s&p en qqq genoeg dat als tech crasht ze beide crashen. beide trackers worden geruled door de performance van tech.
en ik snap die oxy hype hier ook niet. had iedereen hier tech aandelen gekocht van de big players ( apple, msft, amd, nvidia, tsmc, asml,) hadden ze oneindig veel meer rendement dan die olie rommel.
Ik deel uw tech visie, maar niet uw minachting voor Buffett. Die man heeft zowat de beste track record aller tijden, over decennia heen.
Het was de voorbije jaren easy om geld te maken door long tech (of bitcoin) te gaan, dat maakt je nog geen beursexpert. Don't confuse a bull market with brains.

Omdat dat buiten zijn circle of competence valt? Dat is net wat hij iedereen aanraadt, blijf binnen wat je kent en investeer daarin (of koop een markt tracker).

Ik deel uw tech visie, maar niet uw minachting voor Buffett. Die man heeft zowat de beste track record aller tijden, over decennia heen.
Het was de voorbije jaren easy om geld te maken door long tech (of bitcoin) te gaan, dat maakt je nog geen beursexpert. Don't confuse a bull market with brains.
Geen minachting, veel respect voor de kerel (en munger) omdat die indertijd een systeem heeft ontdekt dat min of meer werkte voor elke stock. gewoon dat die vent zijn tijd gepasseerd is . moest die nu van 0 beginnen zou die helemaal niet hetzelfde track record afleggen. die man heeft zijn hoogtepunten bereikt in de tijd van franchising en massale groei in retail, toen er nog geen algoritmes bestonden, toen retail beleggers onbestaande waren. Het is gewoon allemaal veel complexer nu dan wat P/E ratio en winstmarges.

De man heeft ook zijn imperium opgebouwd in een tijd dat je connecties moest hebben om aan veel cijfers te geraken van bedrijven en insider trading relatief ongestraft bleef.

Moest ik in zijn tijd geboren zijn, zou ik de man zonder nadenken copy traden. anno 2024? no thx.

Between August 5, 2004 and August 5, 2024, QQQ has returned 1,385.6% and Berkshire Hathaway (BRK.B) has returned 625.8%.

dat zegt genoeg hé. ofwel volg je de man zijn visie ofwel steek je uw geld in nasdaq en strijk je meer dan het dubbele op op het einde van de rit.

Motiveer hier ook niemand om all in the gaan in de nasdaq. Ik zit er zelf ook maar voor 30% in met 50% stockpicking en 20%s&p500. enkele zeer goeie stockpicks zoals TSMC en AMD, maar ook enkele flaters zoals baba. op het einde van de rit ben ik wss ook beter af met alles gewoon te verdelen over de s&p en nasdaq.

De tijd dat je buffet blind kon kopiëren en een kadertje van hem boven uw bed hangen om er u aan te herinneren om elke avond eens te masturberen op jouw rendement is gewoon gepasseerd :p

Laatst bewerkt:
Als je volgens buffet zijn fillosofie belegd, zou intel nu een buy zijn en nvidia en amd sells. Maar wie wat slimmer is en hun roadmaps bekijkt en geleakte benches bestudeert van hun producten die in test zijn, die weet al dat intel de komende 3-4 jaar nog niet in het balpark van AMD komt qua processors op de consumer en server markt en dat ze problemen hebben met hun productieproces. Ja qua gaming verslaan ze amd soms, maar aan 3X keer zoveel verbruik en de belangerijkste performance metric in een datacenter is performance per watt, warmte afgifte en aantal cores per rack unit en daar is amd koning.

AMD fcf iets meer dan 2B, beurswaarde 250B !
Historisch fcf AMD:
20231,121.00
20223,115.00
20213,220.00
2020777.00
Ik vind dat gokken....2B fcf en marktwaarde van 250B. Dit kan toch niet goed aflopen?

Even een serieuze vraag @JanusDR :
Stel dat er de komende maanden geen beurscorrectie komt, en de beurzen gaan alleen maar hoger. Ga je dan blijven wachten op een grote crash om terug in de beurs te stappen, of ga je aan nog hogere waarderingen terugkopen?
Ik ben iemand die deze topic graag meeleest. Al de steken die gegeven worden zijn leuk, 't is plezante banter.
Maar zorg dan dat het op zijn minst grappig is. Dit soort posts zijn echt gewoon heel lame.

Ik ben iemand die deze topic graag meeleest. Al de steken die gegeven worden zijn leuk, 't is plezante banter.
Maar zorg dan dat het op zijn minst grappig is. Dit soort posts zijn echt gewoon heel lame.
Jammer dat je hier neerschrijft dat dit een steek is. Had er zelfs expliciet “serieuze vraag” bij gezet. Dat jij insinueert dat deze vraag een steek is, is pas lame te noemen. Het is wel degelijk een serieuze vraag die in mijn ogen zeer relevant is/kan zijn. Heb mijn cash ook verhoogd naar 26% van het “belegd PF”. Denk zelfs dat ik 1 van de weinigen ben die Janus zijn actie voor groot gedeelte kan volgen/volg. Alleen de timing van verkoop van aandelen en short NASDAQ vlak na de tijdelijke “crash” begin van de maand vind ik persoonlijk wat jammer gekozen.
Ik denk dat die in september/oktober gaan schitteren. Nu even tussentijdse upswing.
Heb er zelf geen.
Even een hypothese dat in september een (grotere) “vervolgcrash” op de beurs komt van 5 augustus. Hebben jullie dan reeds bepaalde aandelen op het oog om aan een (fors) lagere prijs (bij) te kopen?
Ken de klassiekers: 11 oktober 2008 en 13 maart 2020 waren ook resp. +11% en +9%.
Volgende zwaardere panic cycle is in september te verwachten.

Laatst bewerkt:
AMD fcf iets meer dan 2B, beurswaarde 250B !
Historisch fcf AMD:
20231,121.00
20223,115.00
20213,220.00
2020777.00
Ik vind dat gokken....2B fcf en marktwaarde van 250B. Dit kan toch niet goed aflopen?
Het is na Nvidia de 2de grootste ai speler op de markt , heeft x86 x64 patenten voor processors, alle consoles hebben amd chips , is marktleider in cpus en datacenter CPU’s , en hun mi300 is een betere ai kaart qua specs dan wat Nvidia heeft.

Enige reden dat Nvidia voorloopt is dat ze eerder waren en een vendor lock hebben omwille van cuda , maar dat is ook aan het veranderen. AMD heeft op 1 kwartaal tijd al 10% van de AI taart kunnen veroveren.

Ze zijn op 5 jaar tijd van 0 market share in de server markt naar 25 gegaan en groeien jaarlijks met 5%. Ik gok dat de ai taart hetzelfde als hun GPU’s gaat zijn.

Een 35-45% marktaandeel voo amd en de rest Nvidia. Best case scenario gaan hun ai GPU’s beter blijven dan Nvidia zoals op dit moment en doen ze met Nvidia wat ze met Intel gedaan hebben , maar daar steek ik mijn hand voorlopig nog niet voor in het vuur.

In ieder geval de ai taart is meer dan groot genoeg dat zowel amd als Nvidia op korte termijn nog kunnne verdubbelen of verdriedubbelen in beurswaarde.

Amd heeft trouwens in die periode 2 gigantische overnames gedaan. Xilinx en nu net 5 miljard voor ZT systems. ZT systems ontwikkeld rack units voor datacenters en is 1 van de grootste spelers op de markt.

Lisa su is ook één van de beste ceo die een bedrijf kan hebben. Hopelijk blijft ze daar nog lang aan de macht. Ze heeft een bedrijf dat op het randje van faillissement met zeer beperkte r&d budgets uit de put getrokken en hun grootste concurrent ( Intel ) met de grond gelijk gemaakt.

Laatst bewerkt:
Don't confuse a bull market with brains.
Dit vooral!

Ik zie dat de meesten in dit topic 'beleggen' met de neus op de voorruit en vooral handelen naar de waan van de dag.
Iets over een lang weekend aanhouden is al lange termijn bij manier van spreken.
Dat heeft niets met beleggen te maken maar met speculeren. Waar voor alle duidelijkheid niets verkeerd mee is.

De meeste die nu op de financiële markten actief zijn hebben nog nooit een echte crisis meegemaakt en voor hun heeft buy-the-dip altijd al gewerkt. Ooit gaat het er wel weer eens van komen.

Jammer dat je hier neerschrijft dat dit een steek is. Had er zelfs expliciet “serieuze vraag” bij gezet. Dat jij insinueert dat deze vraag een steek is, is pas lame te noemen. Het is wel degelijk een serieuze vraag die in mijn ogen zeer relevant is/kan zijn. Heb mijn cash ook verhoogd naar 26% van het “belegd PF”. Denk zelfs dat ik 1 van de weinigen ben die Janus zijn actie voor groot gedeelte kan volgen/volg. Alleen de timing van verkoop van aandelen en short NASDAQ vlak na de tijdelijke “crash” begin van de maand vind ik persoonlijk wat jammer gekozen.
Begin augustus had je nog gezegd dat je >80% cash had? Of begrijp ik je opmerking verkeerd?

Begin augustus had je nog gezegd dat je >80% cash had? Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Daarom dat ik schreef “belegd PF”. Dus binnen die 20% dat belegd was (en 80% cash), is nu 26% cash gekomen 😉. Wordt dus nu in totaal met de natte vinger berekend +/- 85% cash en 15% belegd.

Het is na Nvidia de 2de grootste ai speler op de markt , heeft x86 x64 patenten voor processors, alle consoles hebben amd chips , is marktleider in cpus en datacenter CPU’s , en hun mi300 is een betere ai kaart qua specs dan wat Nvidia heeft.

Enige reden dat Nvidia voorloopt is dat ze eerder waren en een vendor lock hebben omwille van cuda , maar dat is ook aan het veranderen. AMD heeft op 1 kwartaal tijd al 10% van de AI taart kunnen veroveren.

Ze zijn op 5 jaar tijd van 0 market share in de server markt naar 25 gegaan en groeien jaarlijks met 5%. Ik gok dat de ai taart hetzelfde als hun GPU’s gaat zijn.

Een 35-45% marktaandeel voo amd en de rest Nvidia. Best case scenario gaan hun ai GPU’s beter blijven dan Nvidia zoals op dit moment en doen ze met Nvidia wat ze met Intel gedaan hebben , maar daar steek ik mijn hand voorlopig nog niet voor in het vuur.

In ieder geval de ai taart is meer dan groot genoeg dat zowel amd als Nvidia op korte termijn nog kunnne verdubbelen of verdriedubbelen in beurswaarde.

Amd heeft trouwens in die periode 2 gigantische overnames gedaan. Xilinx en nu net 5 miljard voor ZT systems. ZT systems ontwikkeld rack units voor datacenters en is 1 van de grootste spelers op de markt.

Lisa su is ook één van de beste ceo die een bedrijf kan hebben. Hopelijk blijft ze daar nog lang aan de macht. Ze heeft een bedrijf dat op het randje van faillissement met zeer beperkte r&d budgets uit de put getrokken en hun grootste concurrent ( Intel ) met de grond gelijk gemaakt.
Kan allemaal wel zijn maar nogmaals: 2B fcf 250B beurswaarde. Zelfs als hun fcf met 50% groeit dan is die beurswaarde nog altijd veel te hoog!

Olie up....maar voor hoelang :oi22:

The country produced a total of about 1.15 million barrels a day of oil last month, according to data compiled by Bloomberg.

Terug
Bovenaan