Dat Bogle of Buffett daar niet eerder op gekomen zijn.
En dergelijke shorts moeten niet disclosed worden, en vroeger moest geen enkele short disclosed worden.
Buffett en Munger hebben in hun kleinere AUM periode alleszins redelijk wat geshort én op margin geïnvesteerd.
buffet is een oldschool belegger die geen idee heeft van tech. Meneer koopt apple omdat iedereen op straat met een iphone rondloopt en het hyped. wat op zich een goede reden is om een stock te kopen, maar heel wat tech stocks die minder eindgebruiker gericht zijn vereissen toch wel wat meer denkwerk en kennis. Beleggen in heel wat tech bedrijven doe je ook niet op basis van cijfers maar op basis van hun roadmaps, benchmarks en vakkennis.
Als je volgens buffet zijn fillosofie belegd, zou intel nu een buy zijn en nvidia en amd sells. Maar wie wat slimmer is en hun roadmaps bekijkt en geleakte benches bestudeert van hun producten die in test zijn, die weet al dat intel de komende 3-4 jaar nog niet in het balpark van AMD komt qua processors op de consumer en server markt en dat ze problemen hebben met hun productieproces. Ja qua gaming verslaan ze amd soms, maar aan 3X keer zoveel verbruik en de belangerijkste performance metric in een datacenter is performance per watt, warmte afgifte en aantal cores per rack unit en daar is amd koning.
Ik weet dat buffet uw rolmodel is en bijna een god is voor jou, maar als die zo slim was, waar is zijn nvidia investering? Waarom heeft die niet massaal AMD gekocht als hun zen architectuur announced was in 2016 en het aandeel op 2 dollar stond? Ik was toen nog student en ben all in gegaan met een kleine 500 euro zakgeld omdat het gewoon dead obvious was dat amd een comeback ging maken puur op basis van geleakte benchmarks. die 500 euro is nu een dikke 40k waard.
Dusja als die dat niet snapt dan begrijp ik dat dat fossiel wegblijft van de nasdaq.
Ik zit zelf als beroep balls deep in tech en als ik zie hoeveel geld er naar gesmeten wordt is het vrij duidelijk dat de nasdaq de s&p nog lang zal outperformen.
en los daarvan overlapt de s&p en qqq genoeg dat als tech crasht ze beide crashen. beide trackers worden geruled door de performance van tech.
en ik snap die oxy hype hier ook niet. had iedereen hier tech aandelen gekocht van de big players ( apple, msft, amd, nvidia, tsmc, asml,) hadden ze oneindig veel meer rendement dan die olie rommel.