Kleine Beursfeiten

Proficiat.
Maar zolang er geen crisis is gepasseerd van meer dan 3 maanden knoop ik daar geen conclusies aan vast.

Daarnaast haalt zo goed als niemand 20% consistent dus ik ga het van niemand geloven. In 99% van de gevallen zal ik wel gelijk hebben.

(Fwiw, jij was 1 van de 2 van wie ik wel vind dat de analyses duidelijk gestoeld zijn op kennis van zaken.)

Maar dan nog geloof ik er niks van dat je op je 65 jaar gaat terugkijken op 20% jaarlijks rendement.
Op cobf zit er eentje met dat rendement over 20 jaar door voornamelijk goed getimed in en uit fairfax te stappen.

Denk dat @Arkaine zijn punt ook is dat:

1) Multiples staan behoorlijk hoog (dus lagere forward returns)
2) Het internet & alles daaromtrent heeft gigantische shareholder value gecreeerd tussen 2000-2020 en is 1 van de grote redenen dat de indexen het zo goed hebben gedaan de laatste 2 decennia, want er is reele earnings growth die die bull run ondersteunt. Die industrie is nu echter behoorlijk matuur, dus waar komt de volgende fase van groei? AI? Nog heel onzeker. Dus extrapolatie van de hoge recente returns kan velen te optimistisch maken.

Want je mag dan nog een extreem goede belegger zijn, als er geen earnings growth is om koersen hoger te duwen wordt het al veel moeilijker. Vandaar beter vergelijken vs. index dan absolute returns.

Migratie van Snowflake of van een ander platform?
Van een ander platform (Synapse), Snowflake lag ook in de schaal, maar uiteindelijk is er toch geopteerd voor Databricks.
Ik kan de steken richting Fabric in het artikel trouwens wel smaken - bedankt om het te delen trouwens. Synapse trok echt op niks, nog erger dan azureml (al is het niet 1:1 hetzelfde product, maar toch), en nu hebben ze daar de stekker uit getrokken tvv Fabric, maar het zou me verbazen mocht dat veel beter zijn.

Wel benieuwd wat Snowflake nu gaat doen na de laatste resultaten. Ik volg het niet zo op, maar het lijkt wel alsof ze in de hoek zitten waar de klappen vallen. Het is ook niet alsof je die klanten zo maar terug kan halen, migraties zijn duur.

Alles verkocht, short Nasdaq.

Als de GOAT market timet (zie kwartaalrapport BRK van zaterdag), dan ga ik gewoon mee.
Buffett doet niet aan market timing ... Dat is net zowat de cornerstone van zijn hele value investing filosofie, hij bekijkt de prijzen van individuele aandelen en maakt op basis daarvan beslissingen om ze te kopen of niet te kopen. Hij gaat zeker niet zomaar een markt of index shorten, op basis van een macro economische gedachte of een index die relatief hoog staat.
Ik zou ook Nasdaq niet shorten, dat is zowat de sterste index van de laatste 20 jaar en het momentum blijft maar toenemen. Ja het kan fel dalen, maar het geld stroomt na die dalingen even vlug er terug naartoe. Charlie Munger noemde de tech stocks eind jaren 90' "turds" (dat was historisch gezien een correcte call) en zelfs toen zijn ze niet short gegaan erin.

Sorry voor de late reactie (ik was op vakantie in de voorbije 3 weken), maar ik zou je adviseren om geen marktvoorspellingen te doen (bullish/bearish). Dit heeft geen zin en historisch gezien waren de bearish calls vooral verlieslatende bets.

Ik denk dat Janus al serieus wat geld laten liggen heeft (met de stijging de afgelopen weken) en geld verloren heeft (met de Nasdaq te shorten).
Op korte termijn wel, maar op langere termijn valt nog af te wachten. Indien er weer paniek zou ontstaan, is dat geld dat hij heeft “laten liggen” vlug “terugverdiend”.

Ik denk dat Janus al serieus wat geld laten liggen heeft (met de stijging de afgelopen weken) en geld verloren heeft (met de Nasdaq te shorten).
Ik heb het meeste geld laten liggen in het verleden door schrik te hebben van marktcorrecties of af te gaan op bearish calls (van mezelf of anderen). Sinds ik daarmee stopte en gewoon mijn long posities in trackers bleef aanhouden (/verhogen) zie ik de grootste groei.

Een carry FX trade die omkeert van richting of 1 negatief US job report zijn ruis in mijn opinie (ongeacht hoe de beurs daarop reageert).

Wat ik ook veel zie doen (hier en op andere platformen) is teveel kijken naar wat Buffett doet en daar dan zelf een interpretatie aan proberen te geven en de markt proberen te timen.
Blijf dan beter bij het advies dat Buffett al jaren geeft: ga long in grote indextrackers en blijf long.
Ga niet proberen de market te timen of bear/bull calls te maken.

Wat ik ook veel zie doen (hier en op andere platformen) is teveel kijken naar wat Buffett doet en daar dan zelf een interpretatie aan proberen te geven en de markt proberen te timen.
Blijf dan beter bij het advies dat Buffett al jaren geeft: ga long in grote indextrackers en blijf long.
Ga niet proberen de market te timen of bear/bull calls te maken.
of koop BRK A (B voor de pussies)

Zo even ter zijde - voor diegenen die meerwaarde/vermogens -tax willen vermijden, vanaf wanneer is dat interessant - in de pers heeft men het steeds over het feit dat kapitaal mobiel is en makkelijk te verhuizen valt, maar hoe makkelijk is dat nu precies.

Ik heb het meeste geld laten liggen in het verleden door schrik te hebben van marktcorrecties of af te gaan op bearish calls (van mezelf of anderen). Sinds ik daarmee stopte en gewoon mijn long posities in trackers bleef aanhouden (/verhogen) zie ik de grootste groei.

Een carry FX trade die omkeert van richting of 1 negatief US job report zijn ruis in mijn opinie (ongeacht hoe de beurs daarop reageert).

Ik heb het meest spijt dat ik geen 25.000€ in de TQQQ had belegd toen ik 25 jaar was, dan had ik nu +4 miljoen en zat ik op een wit strand met twee plaatselijke schoonheden naast me. :coolbrows:

Ik heb het meest spijt dat ik geen 25.000€ in de TQQQ had belegd toen ik 25 jaar was, dan had ik nu +4 miljoen en zat ik op een wit strand met twee plaatselijke schoonheden naast me. :coolbrows:
Ik heb spijt dat ik niet alles in Apple heb gestoken toen Forrest Gump dit als tip meegaf in zijn film ... dan zat ik nu naast jou op dat strand

Buffett doet niet aan market timing ...
Geen idee waar je dat haalt, hij doet dat integendeel als een koning. Met 300B aan aandelen gaat dat uiteraard niet.
Zie 1968, 1974, 1982, begin 1987, eind 1999, oktober 2008, eind 2011.
Duidelijke market calls gedaan, ofwel in woorden ofwel in daden.

Had bv. GEEN ENKEL aandeel binnen Berkshire begin 1987, allemaal bonds.
Zette zijn partnership compleet stop in 1968 omdat aandelen te hoog stonden, doet wat vrijwilligerswerk, om dan in 1974 in een krantenartikel te poneren dat hij "zich als een oversekste gast in een hoerenkot" voelt en vol terug in aandelen gaat.

Ik zou ook Nasdaq niet shorten, dat is zowat de sterste index van de laatste 20 jaar en het momentum blijft maar toenemen.
Lijkt mij integendeel een beter moment om te shorten dan wanneer het 50% gedaald is.
En "het momentum blijft maar toenemen"? Lees je zelf wat je hier schrijft? :)
En die short is sportieve spielerei om een durum feta te kopen voor moest de timing toch ietwat juist zijn. Het belangrijkste is de cash aan de zijlijn.

Laatst bewerkt:
Serieus aan het overwegen om de rest van oxy te verkopen: Buffett heeft zitten kopen aan 60$ en heeft daarna niet meer gekocht ook al staat het aan 56$. Dit is niet logisch, hij heeft geld genoeg en kan tot 50% opkopen.
Heb je verkocht / de dip gekocht / niets gedaan?

Terug
Bovenaan