Kleine Beursfeiten

Best verrassend dat er op dit forum zo weinig animo is rond dit aandeel. Terwijl dit nu toch al meermaals is gepasseerd.
Heb zelf nog nooit zo'n grote arbitrage gap gezien (toch bij een serieuze overnamedossier zonder logische redenen om te blokkeren)
Hell, zelfs bij high-risk dossiers type Bayer/Monsanto, Chemchina/Syngenta, Microsoft/Activision, Alaskan/Hawaiian en Jetblue/Spirit was de gap veel kleiner.

Zelfs bij 1/3 odds op een trial win en een conservatieve standalone waardering van $25, was CPRI het kopen waard in de low 30's. Nu nog in mijn ogen.
Binnenkort zal moeten blijken wat de precieze case van de FTC is. Maar de heel concurrentiele aard van de sector + low barriers to entry, en de bijzonder zwakke algemene redenering van de FTC voor het blokkeren van de overname, doen mij geloven dat de odds een heel stuk hoger zijn dan 1/3.
Een heads you win big, tails you lose small-scenario zoals je ze niet vaak tegenkomt in M&A-land en op de beurs.

Ik moest terug denken aan een podcast van tijdje geleden - vanaf 9:16 gaat het over Capri.

Capri Holdings gaat de laatste week ook niet slecht. Gisteren positie verdubbeld. Dit met het vooruitzicht van de rechtzaak volgende maand tussen FTC en Capri/Tapestry mbt overname. Verwacht dat in de aanloop van de beslissing de prijs van Capri weer wat dichter richting het overnamebod van 57$ zal gaan.
Ticker CPRI?
Momenteel 35$ dus bij overname 57$?
En in het slechtste geval?

Laatst bewerkt:
Interessant: in het nieuwe voorstel (dat wel van de hand is gewezen door MR) zou de meerwaardebelasting enkel gelden voor nieuwe beleggingen... buy & hold van wat we al hebben zou dus wel eens zeer profijtelijk kunnen worden :biglaugh:

Ticker CPRI?
Momenteel 35$ dus bij overname 57$?
En in het slechtste geval?
CPRI ja. In principe 57$ indien overname goedgekeurd wordt door FTC. Indien FTC gelijk krijgt, Capri naar 20-25$? Zie oa. hier voor meer info:
Best verrassend dat er op dit forum zo weinig animo is rond dit aandeel. Terwijl dit nu toch al meermaals is gepasseerd.
Heb zelf nog nooit zo'n grote arbitrage gap gezien (toch bij een serieuze overnamedossier zonder logische redenen om te blokkeren)
Hell, zelfs bij high-risk dossiers type Bayer/Monsanto, Chemchina/Syngenta, Microsoft/Activision, Alaskan/Hawaiian en Jetblue/Spirit was de gap veel kleiner.

Zelfs bij 1/3 odds op een trial win en een conservatieve standalone waardering van $25, was CPRI het kopen waard in de low 30's. Nu nog in mijn ogen.
Binnenkort zal moeten blijken wat de precieze case van de FTC is. Maar de heel concurrentiele aard van de sector + low barriers to entry, en de bijzonder zwakke algemene redenering van de FTC voor het blokkeren van de overname, doen mij geloven dat de odds een heel stuk hoger zijn dan 1/3.
Een heads you win big, tails you lose small-scenario zoals je ze niet vaak tegenkomt in M&A-land en op de beurs.

Interessant: in het nieuwe voorstel (dat wel van de hand is gewezen door MR) zou de meerwaardebelasting enkel gelden voor nieuwe beleggingen... buy & hold van wat we al hebben zou dus wel eens zeer profijtelijk kunnen worden :biglaugh:
Oei Janus 🤞. Buy & hold van Nasdaq short valt dan te overwegen.

1 kans op 2, toch riskant om daar stevig geld in te steken....
+/-25$ potentiële winst t.o.v. +/-8$ potentieel verlies (bij aankoop aan 32$).
Moet ook geen stevig bedrag zijn. 5 of 10% van PF 😉.
Je hoeft Capri ook niet te houden tot de datum van de beslissing. Maar ik vermoed dat het in de aanloop naar de beslissing ook al een mooie stijging kan maken / verder zetten.

Laatst bewerkt:
Kinepolis komt met tegenvallende bezoekersaantallen en ditto schrale nettowinst, geeft daar een valabele reden voor weliswaar, en het aandeel schiet bijna 5% omhoog. Wat mis ik?

Kinepolis komt met tegenvallende bezoekersaantallen en ditto schrale nettowinst, geeft daar een valabele reden voor weliswaar, en het aandeel schiet bijna 5% omhoog. Wat mis ik?
Niets. Wat is er rationeel aan koersschommelingen op korte (en zelfs middellange) termijn? Rien. Nada.

Dit stond in De Standaard online: Concreet blijkt een ingebouwde vrijstellingsdrempel van 5 miljoen euro voor Bouchez onvoldoende in de meerwaardebelasting, ook geldt die alleen voor nieuwe beleggingen.

Dan kan je u toch de vraag stellen: Wie is die Bouchez aan het vertegenwoordigen?
5M vrijstelling, kun je toch moeilijk nog belasting op de middenklasse noemen....

Dit stond in De Standaard online: Concreet blijkt een ingebouwde vrijstellingsdrempel van 5 miljoen euro voor Bouchez onvoldoende in de meerwaardebelasting, ook geldt die alleen voor nieuwe beleggingen.

Dan kan je u toch de vraag stellen: Wie is die Bouchez aan het vertegenwoordigen?
5M vrijstelling, kun je toch moeilijk nog belasting op de middenklasse noemen..

Die 5M is niet voor jou & ik als ik het goed lees maar voor mensen met een eigen bedrijf

Dit hele circus is letterlijk wat de toestand in België aantoont. Belastingen op de mensen die wat geld verdienen door risico te nemen terwijl ik tot op heden niks qua besparingen heb gehoord.
Senaat afschaffen? Overheid verkleinen / beperken tot de kerntaken?

Blij dat MR toch wat tegenkanting geeft maar vrees dat we weer weinig verbetering mogen verwachten.
Ook de manier waarop er op de radio gesproken wordt “belasting op de rijken” bewijst dat de modale media ook geen idee heeft waarover ze praten.

Snowflake -4% omdat Berkshire hun kleine positie heeft verkocht.

Gekocht aan 80x sales en verkocht aan 11x sales. :biglaugh: Hebben daar nominaal geen geld aan verloren, Snowflake is in die waardering gegroeid (weliswaar wel de grote opportunity cost van 4 jaar zonder returns).

Zou wel ironisch zijn indien Snowflake nu ergens rond deze koers zou bodemen, dan kunnen ze Berkshire helemaal afschrijven als mislukte tech investeerder. :D
snowflake serieus onderuit - jouw interpretatie vd guidance?

snowflake serieus onderuit - jouw interpretatie vd guidance?
Zwak.

Ook huidig kwartaal was matig. De revenue beat was de laagste in de laatste 8 kwartalen ofzo. De guidance + average beat suggereert verdere groeivertraging naar 26% volgend kwartaal, terwijl cloud consumption software peers zoals Datadog en de hyperscalers lijken te stabiliseren of zelfs versnellen.

Ik vermoed deels door stevige concurrentie van Databricks waarbij klanten bepaalde workloads verschuiven. Ook de opkomst van open storage formats zoals Iceberg Tables betekent dat Snowflake een deel van de storage revenue kan verliezen.

Bottom line en margins ook ondermaats door stevige concurrentie en stevige investeringen in ontwikkelen van AI producten die nog geen revenue genereren.

Al bij al logische afstraffing gezien de waardering hogere groei assumpties had.

Laatst bewerkt:
Die 5M is niet voor jou & ik als ik het goed lees maar voor mensen met een eigen bedrijf

Dit hele circus is letterlijk wat de toestand in België aantoont. Belastingen op de mensen die wat geld verdienen door risico te nemen terwijl ik tot op heden niks qua besparingen heb gehoord.

Blij dat MR toch wat tegenkanting geeft maar vrees dat we weer weinig verbetering mogen verwachten.
Ook de manier waarop er op de radio gesproken wordt “belasting op de rijken” bewijst dat de modale media ook geen idee heeft waarover ze praten.
Volledig mee eens.
Ik hoor dit vaak van collega's als ze praten dat ze akkoord zijn over een bepaalde belasting maar als ik dan uitleg wat deze bepaalde belastinb juist is, dan zijn ze wat verrast.

T zelfde met de stemrecht en geen stemplicht. Velen weten niet waarom ze op een bepaalde partij stemmen.. ze horen enkel dat ze bijv tegen de vreemdelingen zijn of tegen de rijken of dat ze extra geld willen geven aan de armen.. maar ze kennen niets anders van hun programma

Belasting op meerwaarde aandelen is bijna per definitie belasting op de rijken.
En diegenen met 5M met een eigen bedrijf zijn ook rijken.

Mss beter in ander topic plaatsen - maar verklaar eens nader: Geld verdienen met risico te nemen - welk risico? In die context van eigen bedrijf 5 miljoen, dat zijn geen start -ups meer hé. Welke risico's zijn er precies - en wie draait op voor de gevolgen als die risico's werkelijkheid worden?

Mss beter in ander topic plaatsen - maar verklaar eens nader: Geld verdienen met risico te nemen - welk risico? In die context van eigen bedrijf 5 miljoen, dat zijn geen start -ups meer hé. Welke risico's zijn er precies - en wie draait op voor de gevolgen als die risico's werkelijkheid worden?

Per definitie neem je risico als je een aandeel/index/… koopt.

Belasting op meerwaarde aandelen is bijna per definitie belasting op de rijken.
En diegenen met 5M met een eigen bedrijf zijn ook rijken.

Als ik het correct lees dan was het bijgestelde voorstel: een belasting op meerwaarden voor iedereen behalve voor mensen met een eigen bedrijf tem 5mio (vrijstelling).
Over dat tweede deel valt iets te zeggen, over dat eerste snap ik niet dat mensen daarin meegaan.

@Brt: het zijn niet enkel rijken die op de beurs zitten, er zijn ook veel gewone mensen

En wat doen ze met de groepsverzekeringen en dergelijke?

<60 was inderdaad het juiste koopmoment :)
Voorlopig alleszins een betere 60 dan die van Oxy :)

Voorlopig ook nog altijd cash.

Mbt Oxy:
De voornaamste reden is dat het kwartaalrapport mij niet geheel aanstond.
Er kwamen een paar kleine zaken in voor waarbij ik bij andere bedrijven doorgaans een striemend jeukende beurspeen van krijg.

- Bv. het feit van het fier verkondigen dat de schulden al voor x miljard terugbetaald zijn.
Ja, maar wel met verkoop van oa. aandelen van een deel van uw stevig cashflowende midstream business. En niet van braakliggend permian gebied zoals eerder gezegd.
- Bv. dat Crownrock 10% minder produceert dan gezegd werd bij de overname. De overname zelf was al kantje boord, maar als je dan ook nog blijkt dat je de cijfers te positief voorgesteld hebt bij aankondiging toen, dan ruikt dat slecht bij mij.

Als je dan ziet dat het aandeel al sinds die Crownrock aankondiging bijna continu onder de 60 vertoeft, had je al miljarden aan goedkope buybacks kunnen doen.

Daarna nog heen en weer getwijfeld door die macro events (Iran etc.), maar dat zijn korte termijn beslommeringen die eigenlijk weinig voorspelbaar zijn, dus dan val je terug op de fundamentele case.

En dat is meer wait and see.
Zeker omdat Buffett niet bijkoopt.
Maar die kijkt zowat met dezelfde (weliswaar geïnformeerdere) bril naar die aandelen.
Zie bv. Bank of America waar ik een jaar geleden zei dat ik niet meer zo sterk achter het aandeel stond zoals vroeger, wegens die uitspraken van de CEO inzake unrealized losses "goh ja, we moesten het geld ergens insteken hé", en waar Buffett nu zelfs verkoopt.
Dat was wel geen expliciete permanente holding van Berkshire.

Waarschijnlijk is zijn threshold om te kopen om bovenstaande redenen gezakt naar 50-55.
Of misschien is het een korte termijn macro call.
Ofwel had hij inside info van de timing van aandelenuitgifte waardoor hij in een blackout periode zat.
Who knows.

By the way, als de corporate tax in de US stijgt naar 28% ipv 21%, dan worden aandelen in principe 10% minder waard :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan