Kleine Beursfeiten

Heb het al willen kopen toen het goedkoper stond ergens laat 2022, maar had toen geen geld.
Ik heb wel NU and STNE.
Die doen ook goed.

NU +52% revs en +117% net income. 28% ROE, 40 p/e, 25 fwd
STNE +8.5% revs en +57% EPS. Staan wel maar aan 12.8 p/e, net onder 10 fwd p/e. Doen nu ook buybacks. Voorlopig slechts 5%. Gaat hopelijk nog omhoog.

Beiden dus veel goedkoper dan MELI.
Goedkoper maar terecht.

Met alle respect maar StoneCo is gewoon een commodity payment processor, valt niet te vergelijken met MELI.

Nubank is en blijft een bank en dan nog eens in een developing regio met over het algemeen een minder kredietwaardige populatie, veel risicovoller dan MercadoLibre dat een gigantische moat heeft met hun logistiek netwerk & ecosysteem. Let op, ik vind Nubank een prachtig bedrijf maar een discount tegenover MELI lijkt mij logisch.

Wellicht is ook een deel vh probleem dat die echte rijken hun geld weten te 'verstoppen' aangezien er geen vermogenskadaster is.
Dat snap ik en kan een valabel argument zijn, maar ik vind het wel frappant dat de tegenkanting op die vermogenstaks vaak is dat het de middenklasse zal treffen terwijl je daar vrij eenduidig en eenvoudig over kunt oordelen (boven x miljoen vermogen = rijk dus belasting van y% per jaar van vermogen boven x) terwijl een meerwaardebelasting op aandelen zoals die nu op tafel ligt gewoonweg wel een deel van 'middenklasse' zal treffen. Het zal gemiddeld (!) genomen vast wel het rijkere gedeelte van de middenklasse treffen maar da's ook maar een gemiddelde, wetende dat iemand met 75k op de beurs onder die taks kan vallen volgens Valkuil zijn voorbeeld zonder iets van de rest van zijn vermogen in rekening te houden vind ik het maar hypocriet eerlijk gezegd.

Boven de 41.000€ ben je rijk? BDW is een hypocriete schoft.

Ik versta niet vanwaar die hype komt dat een spaarboek gratis zou moeten zijn. Het spaarsysteem in Belgie verkracht de volledige markt en sifoneert gewoon winst in de zak van banken. Het is niet alsof de consument ervan profiteert. De bank kan zich disproportioneel goedkoop financieren, geen rente geven en winst printen.

Ik denk dat de consument beter af is met a) gewoon rente die belast wordt als al de rest (met een vrijstelling tot X, TBD wat X is) en b) afschaffing van getrouwheidspremie etc. De bank zal meer moeten geven om competitief te zijn en de consument zal netto beter af zijn volgens mij. Uiteindelijk zal de bank die kleine belasting indirect ophoesten.

En de "vanaf 41k ben je rijk" is een beetje een triestige boutade. Je zou ook kunnen zeggen 'waarom is een spaarboek het enige onbelaste investeringsproduct' ? Er is geen enkele reden om dat te doen behalve electoraal. En economisch brengt dat spaargeld (het staat daar gewoon te schimmelen) geen hol op en de banken worden er lui door...

MercadoLibre zonet een nieuwe ATH (vorige was in 2021 op de piek van de COVID bubbel).

Blijf het verbazend vinden dat er hier zo weinig interesse is. Voor het eerst gekocht in 2017 aan 240$ ongeveer.

Over laatste 12 maanden:
Revenue growth: +40% (17B $ run rate nu)
Operating income: +55% (14% margin)
NTM EV/Operating Income van 26 dus bijna 4% yield.
E-commerce & Fintech leader in een developing markt met relatief weinig concurrentie.
Ik heb MELI in april gekocht toen het dipte aan $1.400. LTBH :)

Dat snap ik en kan een valabel argument zijn, maar ik vind het wel frappant dat de tegenkanting op die vermogenstaks vaak is dat het de middenklasse zal treffen terwijl je daar vrij eenduidig en eenvoudig over kunt oordelen (boven x miljoen vermogen = rijk dus belasting van y% per jaar van vermogen boven x) terwijl een meerwaardebelasting op aandelen zoals die nu op tafel ligt gewoonweg wel een deel van 'middenklasse' zal treffen. Het zal gemiddeld (!) genomen vast wel het rijkere gedeelte van de middenklasse treffen maar da's ook maar een gemiddelde, wetende dat iemand met 75k op de beurs onder die taks kan vallen volgens Valkuil zijn voorbeeld zonder iets van de rest van zijn vermogen in rekening te houden vind ik het maar hypocriet eerlijk gezegd.

Het zal altijd iemand treffen. Ik denk dat iedereen van zijn high horse moet stappen. Shit hit the fan, er moet bespaard worden, iedereen zal het ergens wel voelen

Het zal altijd iemand treffen. Ik denk dat iedereen van zijn high horse moet stappen. Shit hit the fan, er moet bespaard worden, iedereen zal het ergens wel voelen
Ik ben akkoord, het is alleen de hypocrisie dat me stoort. De liberale tak van de politiek zit al jaren af te geven op een vermogensbelasting met als redering dat het de middenklasse zal treffen, terwijl dat net een heel transparante taks is en vrij makkelijk af te bakenen is tot enkel de 'echte' rijken. Zeg dan gewoon dat je er ideologisch niet tegen bent maar dat het praktisch niet haalbaar is, niets oplevert omwille van vluchtigheid van kapitaal en staaf dat met studies. Enfin, die redenen worden ook wel aangehaald af en toe maar het wordt toch al te vaak gebruikt als schietschijf omwille van 'belasting op de middenklasse', en kijk dan wat er nu op tafel ligt.

Das het probleem in België. Dat er een regering moet gevormd met meerdere partijen.
Zelfs als de nva de grootste partij is, ze hebben nu linkse partijen nodig om aan die meerderheid te geraken en die linkse partijen willen enkel in een regering stappen als er toegevingen zijn voor links.

Jammer dat de stemmers van t vlaams belang verloren stemmen zijn. Moesten er meer voor de vna gestemd hebben, hadden we mssn vooruit niet nodig.
Niet de schuld van de VB stemmer maar schuld van NVA dat de vlaming altijd bedriegt en in zee gaat met sossen om toch maar een pruts regering te kunnen maken. Benieuwd of NVA weer zijn gat zal verbranden en weer zal worden afgestraft zoals de laatse keer dat ze in een regering zaten.

Ik hoor dat er intussen geen sprake meer is van belasting op huurinkomsten.

You've got to be fucking kidding me als dat klopt. Absolute kutlobby die vastgoedcriminelen.

.
Als we dan toch de kaart van het vergelijken trekken: in Holland hebben ze wegen zonder putten en werken ze gemiddeld 32h, de gemiddelde Noor heeft op papier meer dan 1 miljoen euro, het mediaan inkomen in Zwitserland is bijna 6000 €. In de VS betaal je vermoedelijk ook iets minder belastingen op loon.

Redelijk waardeloos te vergelijken op die manier.
Zo kun je bezig blijven.....In NL minder uren wellicht omwille van de vele parttime functies.
In Noorwegen veel rijkdom omwille van de gas en olievelden.
In de VS veel betalen voor studeren en ziekteverzekering via werkgever, etcetera....

Maar dat in Belgie de lasten op arbeid veel te hoog zijn is wel een feit.
En de lasten op kapitaal te laag is ook een feit.

Ik ben akkoord, het is alleen de hypocrisie dat me stoort. De liberale tak van de politiek zit al jaren af te geven op een vermogensbelasting met als redering dat het de middenklasse zal treffen, terwijl dat net een heel transparante taks is en vrij makkelijk af te bakenen is tot enkel de 'echte' rijken. Zeg dan gewoon dat je er ideologisch niet tegen bent maar dat het praktisch niet haalbaar is, niets oplevert omwille van vluchtigheid van kapitaal en staaf dat met studies. Enfin, die redenen worden ook wel aangehaald af en toe maar het wordt toch al te vaak gebruikt als schietschijf omwille van 'belasting op de middenklasse', en kijk dan wat er nu op tafel ligt.

Wat zijn de "echt rijken", waarschijnlijk voor iedereen "een ander".

Realiteit is dat er in belgie geen recurrent 20mrd per jaar te halen valt bij de "echt rijken". Zelfs een Coucke of een Bertrand hebben geen vermogen waar je jaarlijks paar mrd kunt halen. Wat ga je doen? Het vermogen elk jaar 10% belasten?

Bij de multinationals? Die hebben geen zak geld op overschot liggen die ze van een boom plukken. Laat staan dat belgie er wettelijk gezien iets van kan pakken.

Wat zijn de "echt rijken", waarschijnlijk voor iedereen "een ander".

Realiteit is dat er in belgie geen recurrent 20mrd per jaar te halen valt bij de "echt rijken". Zelfs een Coucke of een Bertrand hebben geen vermogen waar je jaarlijks paar mrd kunt halen. Wat ga je doen? Het vermogen elk jaar 10% belasten?
Ja dat is gewoon een vermogensbelasting zoals die al een paar keer voorgesteld is he, het zal dan enkele percenten zijn i.p.v. 10 en alles boven een bepaald bedrag maar zo exotisch is dat nu ook niet. Berekeningen van het planbureau geven aan dat het enkele miljarden kan opleveren maar wijst ook dat er een boel (negatieve) neveneffecten moeilijk ingeschat kunnen worden.

Enfin, ik pleit niet per se voor een vermogensbelasting maar een extra taks op meerwaarden die gerealiseerd kunnen worden op een inleg van 75k in een goed beursjaar staat daar toch ook ver vanaf als je geen rekening houdt met het overige vermogen van de belaste.

Vorige week o.a. nvidia verkocht want er gingen steeds lager en door dat anti trust onderzoek dacht ik dat ze nog meer gingen dalen. Nu staan ze weer hoger...
T zelfde met microsoft. Ook verkocht en ze stonden de dag nadien weer hoger.

Ben wel blij dat ik de rheinmetals niet verkocht had. Vorige week waren ze nog aan ongeveer 490 euro nu staan ze al + 560.

Iemand die me een paar aandelen kan aanraden? (Natuurlijk zal ik deze aandelen nog wat verder onderzoeken ;-) )
Microsoft en Nvidia.

Enfin, ik pleit niet per se voor een vermogensbelasting maar een extra taks op meerwaarden die gerealiseerd kunnen worden op een inleg van 75k in een goed beursjaar staat daar toch ook ver vanaf als je geen rekening houdt met het overige vermogen van de bebelaste.
Maar heb je meerwaarde als je niet verkoopt? Of gaan ze jaarlijks naar je pf kijken en daarop procentueel belasten?

Mij is het niet duidelijk.

@JanusDR Intussen klaar om
We zijn 9 (negen) beursdagen ver.
En enkel Oxy positie post ik nog over als ik koop of definitief verkoop.

Specifiek:
Vorige 2 calls Buffett:
- juli 1999. Piek markt: maart 2000. Daarna Nasdaq -80%.
- begin oktober 2008: "buy American stocks, I am". BG: "Amerika is passé, China en emerging markets moet je zijn"
Markt daarna nog -25% 6 maand later.
Daarna 15 jaar bullmarkt, +700%.

Ik kan compleet verkeerd zijn, geen enkel probleem mee.
Maar aub, niet na 9 dagen.

In other news: AST Spacemobile +50%, omdat ze satellieten gaan lanceren, wat ze al jaren zitten te zeggen dat ze zouden doen en waarop de waarde al gebaseerd was.
Failliete bedrijven Nikola +13% en SPCE +10%.
Vogel voor de kat Tesla +6%.
You know which time that is, nl. full retardo time.

Blij dat ik zwaar in cash zit, anders zou ik in mijn pamper doen.

Laatst bewerkt:
Li Lu van Himalaya Capital wel stake in Oxy genomen in Q2...

Zit wat in dilemma zoals begin 2022.
Je ruikt dat de markt klappen gaat krijgen, maar misschien is het dom om uw ondergewaardeerde grote positie daarom weg te doen.

Terug
Bovenaan