Kleine Beursfeiten

Ik heb de earnings nog niet deftig bekeken dus onderstaande cijfers houden hier geen rekening mee.

- 3 EV/S, 34 P/E, groei laatste 2 kwartalen was 200% en 103%
- ze zijn fabrieken aan het bijbouwen of aan het uitbreiden om mee te kunnen met de demand
- goede relatie met NVDA
- leider in rack-space liquid cooling en ze verwachten dat tot 30% van de nieuwe bestellingen deze zullen gebruiken
- Meta (grootste klant) en Microsoft zeiden in hun laatste call dat ze verwachten om volgend jaar nog meer CAPEX te spenderen aan AI infra

edit: revenue guidance voor FY2025 is 26-30B wat ongeveer 100% groei is voor het volgende jaar, aan netto marge van 8% is dat een forward PE van 18
-13% aftermarket door gemiste earnings

Gewoon om wat te challengen. Niet noodzakelijk mijn take want dan zou ik short gaan (wat ik niet doe):

- SMCI is heel cyclisch en we zitten mogelijks richting de piek van een enorme boom in demand.
- Heel afhankelijk van enkele grote klanten
- Gross margins <20% en die lage margins suggereren weinig pricing power (commodity?)
- PE van 34 is eerder duur voor een cyclisch bedrijf
- Post AI boom zakken earnings met minstens 50% en heb je PE van 68 voor krimpend bedrijf -> -80% niet uitgesloten
- Upstart was ook nieuwe offices aan het bouwen in 2021 om hun snelle groei te ondersteunen, ik weet hoe dat is afgelopen.

In ieder geval succes met de investering. Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat na een stijging van 3.500% op 5 jaar, al het goede nieuws (en meer) reeds in de koers zit.

Gewoon om wat te challengen. Niet noodzakelijk mijn take want dan zou ik short gaan (wat ik niet doe):

- SMCI is heel cyclisch en we zitten mogelijks richting de piek van een enorme boom in demand.
- Gross margins <20% en die lage margins suggereren weinig pricing power (commodity?)
- Post AI boom zakken earnings met minstens 50% en heb je PE van 68 voor krimpend bedrijf -> -80% niet uitgesloten
- Upstart was ook nieuwe offices aan het bouwen in 2021 om hun snelle groei te ondersteunen, ik weet hoe dat is afgelopen.

In ieder geval succes met de investering. Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat na een stijging van 3.500% op 5 jaar, al het goede nieuws (en meer) reeds in de koers zit.
Is dat momenteel niet een bedrijf dat minder last heeft van de cyclische aard aangezien er vermoedelijk zoveel orders zijn dat alles vol blijft zitten de komende 2-tal jaar?

Ik ga akkoord met jou hoor, maar maakte me die bedenking.

Met alles akkoord als je denkt dat de AI boom binnenkort zal gedaan zijn. Los van recessies e.d. geloof ik eerder dat we pas aan het begin zitten van de AI cyclus, waar ik werk gebruiken zelf mensen die amper met een PC kunnen werken Copilot al of zijn er in geïnteresseerd.

Ik verhoog mijn Tesla shorts. De CEO van dat kunststof rammelkar autobedrijf aan een p/e van 56 euro kraamt steeds meer en meer mental breakdown shit uit via Twitter.

Ik verhoog mijn Tesla shorts. De CEO van dat kunststof rammelkar autobedrijf aan een p/e van 56 euro kraamt steeds meer en meer mental breakdown shit uit via Twitter.
Los van het bedrijf sta ik idd met grote verbazing te kijken wanneer ik bepaalde zaken zie passeren, hoe slim of getalenteerd iemand ook is.

Uiteraard, BG beurstopic never disappoints.

Na jouw verschillende posts over dat bedrijf in dit topic zou ik het precies toch hoffelijk gevonden hebben dat je die verkoop vermeld had.
Mensen mogen gerust voor zichzelf leren denken ipv anderen (incl goeroes) te volgen.

Ik heb meer XFAB gekocht deze week.

image.png

Mensen mogen gerust voor zichzelf leren denken ipv anderen (incl goeroes) te volgen.
Het gaat daar niet over.
Dan moet je ook uw aankopen of resultaten niet posten.
En als je de investment case uitgebreid komt doen, mag je ook de de-investment case vermelden.

Ik zal anders ook met die transparantie stoppen, nobody cares uiteindelijk en ik heb er geen fluit aan.

Enkel landsverraders en collaborateurs kiezen voor een Chinese auto. Ermee rondrijden is al gênant genoeg, stel je voor dat je er ongevraagd openlijk voor durft uitkomen :nono:
akkoord dat door voor chinese auto's te kiezen men de europese welvaart op het spel zet maar dat is hier niet de discussie. Beleggen is ook realistisch zijn en inzien dat mensen opportunistisch zijn en kiezen voor wat het best uitkomt voor hun portefeuille.

Ik zoek geen bevestiging hoor :-)
Maar ik zal wel zien wanneer ik er zin in heb.
Realiteit is momenteel 100% cash, veel valt er niet te zeggen.

Ik heb meer XFAB gekocht deze week.

image.png
Veel succes! Verwacht ook wel een tijdelijk herstel 👍. +/- 7€ lijkt mij tegen begin september niet onhaalbaar. Na earnings van 20/08/2024 zullen we mogelijk meer weten.

Wat is er mis met die vraag aangezien de vorige update van JanusDR over dit onderwerp gisteren deze was?

Ok, dat antwoord was sarcastisch, maar ik ben nu toch ook wel benieuwd.

Sarcastisch omdat hij dat nu nog niet kan zeggen. Buffett verwacht iets in de toekomst, ook hij kan niet zeggen wanneer. Dat kan morgen zijn of over 18 maanden.

Aan het overwegen om een kleine positie te nemen in Hellofresh.

EV/Revenue van 0.15
OFCF margins van 4% -> 3.75x Operating Cash Flow. Kunnen in theorie hun CAPEX investeringen stopzetten voor enkele jaren en op minder dan 4 jaar heel het bedrijf terugkopen aan de huidige koers. Nog sneller als ze deel van hun marketing kosten voor verlieslatende customers terugschroeven (zij die enkel bestellen bij 50% korting bijvoorbeeld).

FCF margins van 1% momenteel dus 15x FCF. Echter hebben ze Contribution Margin (Gross margin) van 27%. Marketing expenses 20% van revenue en de rest is G&A. Die FCF margins kunnen de hoogte inschieten van zodra ze wat besparen op marketing. Marketing uitgaves met 10% reduceren en de FCF margin stijgt al van 1% naar 3% (ruwweg).

Aan 2% FCF margin -> 7.5x FCF
Aan 3% FCF margin -> 5x FCF
Aan 5% FCF margin -> 3x FCF [Ahold Delhaize zit aan 3.6% FCF margins ter referentie. ]

Totale revenue stijgt low single digits. Het mealkit segment (6B revenue) zit nog in dalende lijn maar anderzijds het snelgroeiende RTE (Ready to Eat, 2B revenue) segment met >50% groei, dat compenseert.

Ze gaan niet failliet gaan. Bijna 8B revenue en er blijft 2B contribution profit over (dat is na procurement, fulfilment, logistieke & food kosten), dus in worst-case scenario een strategische acquisitie door een grocery chain / food delivery speler of een private equity dat hier ook deep value ziet. Bull case scenario is dat koers x3 of x4 kan.

Indien ik positie neem zal het klein blijven, te volatiel & onzeker + zelfs een kleine positie kan in bull case scenario tot een mooie return leiden.

Business model is hier al uitvoerig besproken & zwaktes zijn gekend, maar alles heeft zijn prijs natuurlijk. Nvidia mag dan wel een fantastisch bedrijf zijn, ik ga geen 30x near-peak revenue betalen. Hellofresh mag dan wel in een moeilijk segment/sector zitten (met weliswaar enorm goede execution), 0.15x revenue en pakweg 4-5x mature FCF lijkt mij geen verkeerde risk/reward.

Gisteren nog eens hello fresh genomen.
De porties die je krijgt zijn precies nog kleiner geworden. Nog niet eens 100 gram pasta per persoon. 1 stukje knoflook en zakjes kaas die je amper ziet liggen 🤣

Volgende keer voor 3 personen nemen vrees ik

Ik apprecieer de transparantie wel, het zijn turbulente dagen, cijfers en acties - dat iemand als @JanusDR actie gaat ondernemen is imo niet zo verbazend.

Mogelijks onzekere tijden door twijfels over de economie in combinatie met quasi 100% belegd + (vermoedelijk) significant bedrag gezien gebrek aan noodzakelijkheid om inkomen op klassieke wijze te verwerven + historische professionele ervaring in de financiële wereld + duidelijk ervaren belegger + sterke concentratie in een grondstof die +/- de wereldeconomie vertegenwoordigd + bijdrage BRK + nog wat andere zaken ..

Een duidelijk andere situatie dan iemand die pakweg 10-20% van vermogen of een relatief behapbaar bedrag in beleggingen heeft.

Ooit komt er een daling, wanneer en hoe die zal komen - denk dat het aantal mensen op deze planeet die dat succesvol en consequent hebben weten te voorspellen binnen een redelijke marge bijzonder gering is.

Terug
Bovenaan