Kleine Beursfeiten

Vorige maand enovix gekocht (iemand schreef dat hij er had). Efkes vlug de koers bekeken ban de voorbije maanden en voor een klein bedrag gekocht.
Op 1maand tijd (16/6 gekocht) 37% winst.

Enig idee hoe t komt dat dit aandeel zoveel stijgt? Of is dit puur speculatief?

Vorige maand enovix gekocht (iemand schreef dat hij er had). Efkes vlug de koers bekeken ban de voorbije maanden en voor een klein bedrag gekocht.
Op 1maand tijd (16/6 gekocht) 37% winst.

Enig idee hoe t komt dat dit aandeel zoveel stijgt? Of is dit puur speculatief?
Dat was ik.

Wie ga het zeggen? Janus zou zeggen dat het puur speculatief is, daar zit een grond van waarheid in. Ik zou zeggen dat het deels te verklaren is omdat hen beloofde targets worden gehaald en omdat de vrees dat ze niet kunnen schalen voorlopig onterecht lijkt.

Is het terecht dat de koers daarom zo hard stijgt, niet echt.

Ik zou u afraden om blindelings aandelen te kopen, omdat iemand hier een aandeel vermeldt. Het zou heel fout kunnen aflopen.
Mijn 'risk appetite' ligt redelijk hoog. Het hangt ook af, van wat uw persoonlijke financiele situatie is.

Laatst bewerkt:
Kan
Nu ja, het kon erger. Mijn allereerste aandelen aankoop ooit: NVDA @ 12$. Uitgestapt op 16$ (was rond 2009).
Ik wist toen wel al niet wat ze deden, enkel dat hun ROE & Sales sterk waren, maar na die stijging dacht ik dat het vet er wel vanaf was. Blijkbaar niet :tongue:

Zo heb ik er geen, lang lang getwijfeld over NVDA maar nooit de trekker overgehaald.

Kan me nochtans wel herinneren dat je nog schone winst gepakt hebt op de BAC opties ook post 18$. 😉

Dat was ik.

Wie ga het zeggen? Janus zou zeggen dat het puur speculatief is, daar zit een grond van waarheid in. Ik zou zeggen dat het deels te verklaren is omdat hen beloofde targets worden gehaald en omdat de vrees dat ze niet kunnen schalen voorlopig onterecht lijkt.

Is het terecht dat de koers daarom zo hard stijgt, niet echt.

Ik zou u afraden om blindelings aandelen te kopen, omdat iemand hier een aandeel vermeldt. Het zou heel fout kunnen aflopen.
Mijn 'risk appetite' ligt redelijk hoog. Het hangt ook af, van wat uw persoonlijke financiele situatie is.
Het was een klein bedrag. Ik ben daar voorzichtig in. Veel geld zou ik er niet aan verliezen. En moest ik gezien hebben dat het 10% zou gedaald hebben had ik deze wellicht al verkocht.
Nu al +42%..

Vraagje voor de beleggers met een gelijkaardige strategie zoals ik, namelijk enkel investeren in bedrijven waar je in gelooft op lange termijn.

Wat als dan toch één van je aandelen op korte tijd heel snel stijgt (bvb 150%+ in 6 maanden tijd). Nemen jullie winst (en indien ja, hoeveel) of houden jullie alles vast? Ik overweeg nu op mijn 2 sterkste stijgers toch een stuk winst te nemen en dit in ETF te steken; mede om de balans ETF/individuele aandelen op 75%/25% te houden.
Ik bekijk dan de waardering en vooruitzichten voor wat de potentiele return kan zijn versus risico.
Als de potentiële returns dan laag zijn, lijk <10% dan heb ik in het verleden toch voornamelijk verkocht.
Het risico van multiple compression wordt groter en als er iets oonvoorzien zou tegenvallen dan kan zoiets de returns echt schaden omdat het risico dat het daalt (net terwijl het een groot deel van pf geworden is) te groot wordt.

Aan de andere kant, 150% op 6 maanden tijd klinkt wel erg steil (Nvidia? ;)) dus je zou het kunnen overwegen als je achteraf geen fear of missing out krijgt en niet van plan bent om op korte termijn nog bij te kopen
Haha ja Nvidia en Moderna beide natuurlijk wel met wat geluk gezien het aankoopmoment.

Posities in zowel Capri (cpri) als Catalent (ctlt) met 50% verhoogd.

Over 2 maanden weten we meer over het eerste overnamedossier. FTC v. Tapestry.

Bij Novo-Catalent is het na de second request nog afwachten of de FTC een rechtzaak aanspant of alsnog groen licht geeft.
Ik heb er wel een goed oog in.
Een eventuele rechtzaak zou sowieso pas voor volgend jaar zijn. Tegen dan is Trump weer aan de macht en de bemoeizuchtige Lina Kahn uit haar functie gezet. Dus goodbye rechtzaak in dat geval.

Met index trackes heb je dat probleem inderdaad minder, daar is het idee dat je gewoon je positie blijft aanhouden en verhoogd doorheen de jaren.
Ik begin toch wat hoogtevrees te hebben met QQQ. Vooral omdat ik niet geloof in de hele AI hype. De ROI lijk me minimaal voor de meeste bedrijven.

Zo heb ik er geen, lang lang getwijfeld over NVDA maar nooit de trekker overgehaald.
Kan me nochtans wel herinneren dat je nog schone winst gepakt hebt op de BAC opties ook post 18$. 😉
Ja ik zou nog eens terug moeten doen, een paar keer was het easy money (BAC daalt met 20%, speculeer dat het stijgt met 10% en ga daarvoor long call opties op BAC die dan met 100%-150% appreciëren. Ik zou het terug moeten doen (met SA artikel erbij).

Ik begin toch wat hoogtevrees te hebben met QQQ. Vooral omdat ik niet geloof in de hele AI hype. De ROI lijk me minimaal voor de meeste bedrijven.
Ik heb al de laatste 2 jaar hoogtevrees, maar blijf long + koop bij. Als ik me minder had aangetrokken van die hoogtevrees in de voorbije maanden had ik nu een grotere long positie en meer geld. Die hoogtevrees is tot nu toe een dure bedoeling geweest.

Dat was ik.

Ik heb ENVX van wat dichterbij bekeken, en dat gaat 100% zeker naar 0 (nul). (Behoudens een overname door een ander malafide of dom bedrijf.)

Management, de verhaaltjes over 'de nieuwe technologie', de feiten op het terrein, de cijfers, de focus op retailbeleggers etc.

Easy en zonneklaar.
Beetje zoals Upstart in de tijd, overduidelijk bullshit als je al wat ervaring in de markten hebt.

Desalniettemin veel winst gewenst, ook van AMC, Upstart, of Lernout&Hauspie zijn er indertijd immers een paar beleggers rijk geworden.

Misschien meer een onderwerp voor het ETF topic maar je zou kunnen overwegen om van QQQ over te stappen in een S&P 500 tracker die minder zwaar op tech gericht is en meer de algemene markt volgt?

Ik weet ook niet in welke mate de recente tech boost puur gedreven is door AI sentiment? Nvidia is natuurlijk een duidelijk voorbeeld maar het is niet dat de hele waarde van Microsoft, Apple, Amazon er vanaf hangt - en dat zijn nu eens 3 tech bedrijven waarvan ik zou verwachten dat ze direct en indirect winst zullen halen uit reële toepassingen van AI.

Terug
Bovenaan