Kleine Beursfeiten

Mooie analyse! Ze staan inderdaad cheap, maar de turnaround is nog niet volledig ingezet.
Cash 11% van marketcap is wel niet "bijna 1/3":D

Qua stilgevallen groeibedrijven, ben ik dan persoonlijk meet fan van Zoom: cashflow machine en hier is de cash rond de 40% van marketcap

hij zegt toch duidelijk dat het enkel is voor diegene die minimumniveau kunnen halen van de Vlaamse Toetsen … 11% is het nieuwe 33%, dat je dat nog niet weet 🤡

Maar ben blij voor hem dat hij geen slappe lul heeft en zwaar invested is in een bedrijf dat evenveel kans heeft om te slagen als te floppen!

Laatst bewerkt:
Je krijgt dus >8% buyback yield aan 12x FCF voor een bedrijf dat double digit groeit met bijna 1/3 van zijn market cap in cash op de balans in een sector die het komende decennium de wind in de rug heeft én agressief aandelen inkoopt.

Tldr: pump my shit up want ik zit met een hele grote positie en het begint gênant te worden.
Wat ben je met cijfers, als er geen toekomstvisie en een moat is? Waarom zou ik nog paypal gebruiken? Eender welke bankapp, kan wat paypal kan. Lees: ik zeg niet dat cijfers onbelangrijk zijn enkel dat dat niet de enige reden mag zijn om een aandeel te kopen.

Cijfers kan iedereen googlen en zeggen enkel iets over de actuele informatie van het bedrijven. Toekomstige voorspellingen aan de hand van huidige cijfers is gewoon waarzeggerij.

Let the downvotes begin.

Voor degenen die de minimumdoelen van de Vlaamse toetsen kunnen halen wil ik Paypal even pitchen:
Ook al naar gekeken.
Maar payments markt is snel veranderlijk met veel concurrentie, en dus moeilijk als investeerder.
Misschien kan je een wip naar boven meepikken, maar longterm vind ik dit een gevaarlijke.
Ik heb hier ook naar gekeken.
Is optisch wel vrij goedkoop.

Ik schat de kans wel heel hoog in dat de markt van Paypal langzaam maar zeker opgegeten zal worden door Google en Apple pay, dus longterm is dat een no-go voor mij.

Stellantis doet het ook geweldig. Ben blij dat ik aan 26,99€ verkocht had.
Die doen juist hetzelfde als een jaar geleden, alleen de beurskoers wipt wat op en neer.

Cutthroat EV markt, laag fruit (= overheid en rijkere klasse) is geplukt, 1,5B weggepist in Chinese joint-venture (je moet maar durven heden ten dage...), ...
Kortom, niets veranderd.

Net als payments markt, zeer moeilijke sector als investeerder.
Vooral wegens het feit dat voorspellingen moeilijk zijn, zeker over de toekomst.

Wat ben je met cijfers, als er geen toekomstvisie en een moat is? Waarom zou ik nog paypal gebruiken? Eender welke bankapp, kan wat paypal kan. Lees: ik zeg niet dat cijfers onbelangrijk zijn enkel dat dat niet de enige reden mag zijn om een aandeel te kopen.

Cijfers kan iedereen googlen en zeggen enkel iets over de actuele informatie van het bedrijven. Toekomstige voorspellingen aan de hand van huidige cijfers is gewoon waarzeggerij.

Let the downvotes begin.
Dat is ook de reden waarom ik Paypal links laat liggen.

Geen idee of dat bedrijf binnen 10 jaar zelfs nog bestaat.
Betalingen zowel online als offline doe je met kredietkaart of systemen type Payconiq.
Peer-to-peer payments kan ook met Payconiq of gewoon via bank app zelf. En daarnaast heb je ook nog Google en Apple Pay.

Wat is nog het nut van Paypal voor 99% van de bevolking?

Akkoord met de Paypal analyse.

Paypal heeft nog een paar groei vectors:
- Braintree dat een inferieure versie is van Adyen & Stripe maar hier en daar wel deals kan winnen. Is ook beter dan alle legacy zoals Worldpay, Fiserv etc.
- Venmo voor P2P payments

Maar de core business heeft nog maar weinig relevantie. De enigste reden dat die revenue nog min of meer stabiel blijft is omdat Paypal volgens mij vaak als default payment optie recurrente omzet genereert. Ik heb bv. jaren geleden eens Paypal ingesteld als betaalmethode voor Hellofresh en nu verloopt dat gewoon automatisch iedere keer ik een bestelling plaats...

Zou er precies ook van af blijven, zie niet direct een catalyst waardoor de multiple plots weer zou opveren.

Dan vind ik Bill Holdings interessanter, maar die staan ook nog wel wat duurder dan Paypal.

Die doen juist hetzelfde als een jaar geleden, alleen de beurskoers wipt wat op en neer.

Cutthroat EV markt, laag fruit (= overheid en rijkere klasse) is geplukt, 1,5B weggepist in Chinese joint-venture (je moet maar durven heden ten dage...), ...
Kortom, niets veranderd.

Net als payments markt, zeer moeilijke sector als investeerder.
Vooral wegens het feit dat voorspellingen moeilijk zijn, zeker over de toekomst.
Inderdaad. Hoewel het lijkt alsof de activiteiten van het bedrijf onveranderd zijn gebleven en de beurskoers slechts fluctueert, is het belangrijk om enkele nuances te overwegen. Ten eerste is de schommelende beurskoers een normaal verschijnsel in dynamische markten, vooral in de opkomende EV-sector. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs te wijzen op een gebrek aan vooruitgang of verandering binnen het bedrijf.

Daarnaast biedt de EV-markt nog steeds aanzienlijke groeimogelijkheden, ondanks dat de 'laaghangende vruchten' zoals overheidscontracten en de vermogende klasse al zijn bereikt. De markt voor elektrische voertuigen breidt zich steeds verder uit naar het bredere publiek, wat nieuwe kansen creëert. Innovaties op het gebied van batterijtechnologie, kostenreductie en oplaadinfrastructuur kunnen een aanzienlijke impact hebben op de marktpenetratie.

Wat betreft de investering van 1,5 miljard in een Chinese joint-venture: hoewel risicovol, kan deze investering strategisch waardevol zijn. China is de grootste EV-markt ter wereld en biedt enorme groeipotentie. Een lokale aanwezigheid kan leiden tot betere markttoegang en partnerschappen.

Ten slotte, hoewel de betalingsmarkt en de EV-sector beide uitdagend zijn voor investeerders vanwege de moeilijk voorspelbare toekomst, betekent dit niet dat deze sectoren geen aantrekkelijke investeringsmogelijkheden bieden. Het vermogen om risico’s te managen en te anticiperen op technologische en markttrends kan aanzienlijke voordelen opleveren.

Inderdaad. Hoewel het lijkt alsof de activiteiten van het bedrijf onveranderd zijn gebleven en de beurskoers slechts fluctueert, is het belangrijk om enkele nuances te overwegen. Ten eerste is de schommelende beurskoers een normaal verschijnsel in dynamische markten, vooral in de opkomende EV-sector. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs te wijzen op een gebrek aan vooruitgang of verandering binnen het bedrijf.

Daarnaast biedt de EV-markt nog steeds aanzienlijke groeimogelijkheden, ondanks dat de 'laaghangende vruchten' zoals overheidscontracten en de vermogende klasse al zijn bereikt. De markt voor elektrische voertuigen breidt zich steeds verder uit naar het bredere publiek, wat nieuwe kansen creëert. Innovaties op het gebied van batterijtechnologie, kostenreductie en oplaadinfrastructuur kunnen een aanzienlijke impact hebben op de marktpenetratie.

Wat betreft de investering van 1,5 miljard in een Chinese joint-venture: hoewel risicovol, kan deze investering strategisch waardevol zijn. China is de grootste EV-markt ter wereld en biedt enorme groeipotentie. Een lokale aanwezigheid kan leiden tot betere markttoegang en partnerschappen.

Ten slotte, hoewel de betalingsmarkt en de EV-sector beide uitdagend zijn voor investeerders vanwege de moeilijk voorspelbare toekomst, betekent dit niet dat deze sectoren geen aantrekkelijke investeringsmogelijkheden bieden. Het vermogen om risico’s te managen en te anticiperen op technologische en markttrends kan aanzienlijke voordelen opleveren.
ChatGPT?
(geen grap, het lijkt echt een output van Chatgpt)

Ze gaan niet naar de Chinese markt.
Ze gaan Chinese EV van Leap Motor naar Europe brengen.

EV markt blijft groeien.

De Chinese EV en onvermijdelijke concurrentie gaat marges verlagen vermoed ik.
Bij terugkeer naar pre-covid marges staat STLA aan 7 p/e.
Hun 10% dividend en 3-5% buybacks (vorige week 0.6% van aandelen teruggekocht) is bijna 100% payout ratio.
Dus blijft weinig over groei aan 10% ROIC.
Ze kunnen natuurlijk ook hun net cash positie van 20 miljard euro (~1/3de van de market cap) gebruiken. Al vermoed ik dat ze een vrij grote net cash positie gaan behouden om een andere grote automaker te kopen wanneer de concurrentie van goedkopere EV pijn begint te doen.

Maar los van dat alles, het aandeel kan met gemak verder zakken naar 12€ of lager. Zou een 15%+ dividend zijn en de buybacks zouden gerust naar 10%+ per jaar gaan op dat niveau.

Voor degenen die de minimumdoelen van de Vlaamse toetsen kunnen halen wil ik Paypal even pitchen:

$61 miljard market cap
$17,7 miljard cash & cash equivalents
$6,7 miljard net cash positie (=11% vd market cap)
FCF FY24: ~$5 miljard
Buybacks: >$5 miljard (uitgaande van tempo Q1 reken ik zelf op $6 miljard)
Laatste 7 kwartalen allemaal boven analistenverwachting, low double digit revenue growth, marges al 3 kwartalen op rij gestabiliseerd/stijgende.

Je krijgt dus >8% buyback yield aan 12x FCF voor een bedrijf dat double digit groeit met bijna 1/3 van zijn market cap in cash op de balans in een sector die het komende decennium de wind in de rug heeft én agressief aandelen inkoopt.
Zet die metrics even aan de kant en bekijk hoe PYPL haar geld verdient en waar de concurrentie zit. Ze zijn al lang niet meer afgekomen met een sterk innovatief concept in betalingen, terwijl hun competitors hier wel volop inzetten. Apple pay heeft bijv. onlangs "tap to cash" gelanceerd, dat is een innovatie binnen het payments landschap (waarop de stock van paypal terecht negatief reageerde). Als je dan ziet welke groeipercentages Apple pay heeft binnen de markt van digital payments versus de groei van Paypal hierin, dan stelt de markt zich vragen in welke mate Paypal hier nog ooit terug Apple gaat inhalen.
Paypal had recent wel een sterke groei in unbranded card transactions, dit is goed voor hun totale payments volume, maar dit geen dramatische innovatie (en daar zit de markt nu net op te wachten als je actief bent in zo'n competitief segment).
Die stock buybacks zijn indrukwekkend, en ze hebben hier de cash voor, maar opnieuw de markt verwacht een sterke innovatie van Paypal. Apple leverde indertijd jaar na jaar die innovatie terwijl ze buybacks deden. Met buybacks alleen betwijfel ik of Paypal de investeerders overtuigd krijgt.

Inderdaad 🙂. Wou eens testen wat de reactie was 👍😅.
Ik herkende het aan het herformuleren van de initiële post, vermomd als inhoud.
Samen met nietszeggende vage algemeenheden en het gebruik van wat economisch jargon dat hier eigenlijk niets ter zake doet, maar wel relevant lijkt voor een textuele correlatiemachine.

Al vermoed ik dat ze een vrij grote net cash positie gaan behouden om een andere grote automaker te kopen wanneer de concurrentie van goedkopere EV pijn begint te doen.
Dus die opgebouwde cash van vroegere winsten zal uitgegeven worden, waarschijnlijk later afgeschreven worden, waardoor die winsten eigenlijk virtueel waren, en uw E uit uw P/E eigenlijk niet klopte.
Precies zoals ik vorig jaar vermoedde :)

Ik herkende het aan het herformuleren van de initiële post, vermomd als inhoud.
Samen met nietszeggende vage algemeenheden en het gebruik van wat economisch jargon dat hier eigenlijk niets ter zake doet, maar wel relevant lijkt voor een textuele correlatiemachine.

Dus die opgebouwde cash van vroegere winsten zal uitgegeven worden, waarschijnlijk later afgeschreven worden, waardoor die winsten eigenlijk virtueel waren, en uw E uit uw P/E eigenlijk niet klopte.
Precies zoals ik vorig jaar vermoedde :)
Zoals ze vroeger al hebben moeten afschrijven bij hun m&a?
Of komt het van de 10b€+ annual fcf?

Ge klinkt ook zoals ChatGPT met zulke hallucinaties.

1,31€ momenteel en 0,005€ verwijderd van de vorige low 😅.
Barclays is analyst coverage begonnen op PTSB, zetten het op underweight (bearish) omwille van de reeds gekende beperkingen.
Ik blijf bij mijn analyse, maar beterschap zal misschien nog een tijd duren (volgend jaar pas?). Als ik wist dat het zo zou lopen had ik een jaar geleden toch maar beter de kat uit de boom gekeken, maar goed...

Barclays is analyst coverage begonnen op PTSB, zetten het op underweight (bearish) omwille van de reeds gekende beperkingen.
Ik blijf bij mijn analyse, maar beterschap zal misschien nog een tijd duren (volgend jaar pas?). Als ik wist dat het zo zou lopen had ik een jaar geleden toch maar beter de kat uit de boom gekeken, maar goed...
maar toch wel blij waarschijnlijk dat gassy je de laatste stand van zaken geeft, zo'n beurskoers in het oog houden is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd.

maar toch wel blij waarschijnlijk dat gassy je de laatste stand van zaken geeft, zo'n beurskoers in het oog houden is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd.
Inderdaad. Ik behoed Wartan ervan te enthousiast bij te kopen. PTSB ongeveer 40% van zijn portfolio (bijna onverantwoorde heeveelheid). Ben een beetje bezorgd 😬. Wetende dat de kans groot is dat dit nog naar 0,98€ gaat 😬.

Inderdaad. Ik behoed Wartan ervan te enthousiast bij te kopen. PTSB ongeveer 40% van zijn portfolio (bijna onverantwoorde heeveelheid). Ben een beetje bezorgd 😬. Wetende dat de kans groot is dat dit nog naar 0,98€ gaat 😬.
straf zeg.
Gelukkig heb je de mensen ook behoed om voor de crash van december etf's bij te kopen en anderen beschermd tegen de blowoff die we dit jaar in mei gezien hebben.

Terug
Bovenaan