Kleine Beursfeiten

Zie maar dat je zelf geen te hoog spel speelt met PTSB 😉. Als je ongeveer 50% van je PF in 1 aandeel stopt, wordt het vroeg of laat mogelijk huilen met de pet op.
Ja hoor, 50k in turbo steken van aandeel (dat nota bene 1 maand later 25% lager staat, maar goed dat is "hindsight") met zo'n extreem hoge leverage dat elke scheet opwaarts of neerwaarts total victory of total loss is. Dan kan je beter alles op zwart zetten bij roulette. En dat meen ik. Want in geval van Umicore moet je dan ook nog eens vechten tegen de negatieve trend en opgefokte berichtgeving rond het bedrijf.
Compleet belachelijke vergelijking dus.
(En nee, ik heb geen 50% v PF in 1 aandeel)

Bijna perfecte storm voor Umicore toch, grondstof prijzen, economie, EV's ... maar ze draaien nog steeds wat winst en hun faciliteiten zijn best wat harde euro's waard, zijn hier en daar wat gehedged.

Wat is de volgende stap - aankondiging terugschroeven/uitstellen investeringen - mogelijk? kostprijs? Iets verkopen?

Kan je daar nog een buil aan vallen op een termijn van 5 jaar aan huidige koers? Wat kan er nog slechter?

Umicore staat vandaag wel onder zijn NAV maar de vraag is, wat is de weg vooruit?
Gaan ze blijven hun EBIT weg pissen in die batterij materialen of komt er een duidelijke verandering?
Ik zou liefst een afsplitsing van die batterij materialen zien...

Nu aan 15€ is het wel een interessant aandeel voor een VC bedrijf. Opkopen, saneren en in stukken verkopen.

Ja hoor, 50k in turbo steken van aandeel (dat nota bene 1 maand later 25% lager staat, maar goed dat is "hindsight") met zo'n extreem hoge leverage dat elke scheet opwaarts of neerwaarts total victory of total loss is. Dan kan je beter alles op zwart zetten bij roulette. En dat meen ik. Want in geval van Umicore moet je dan ook nog eens vechten tegen de negatieve trend en opgefokte berichtgeving rond het bedrijf.
Compleet belachelijke vergelijking dus.
(En nee, ik heb geen 50% v PF in 1 aandeel)
Vroeger zat je er al 30% in en daarna heb je nog flink bijgekocht. Vandaar mijn inschatting van ongeveer 50%.

Gemist? Huidige prijs is nog steeds onder mijn GAK.
Er is 1 (één!!) goed-nieuws feit geweest die de koers hoger heeft geduwd.
Hou je bingo-kaart voor 2024 maar al klaar.
Vier maal 1 van onderstaande aankruisen is de hoofdprijs.

“PTSB leningen krijgen verlaagde risk rating”
“PTSB krijgt groen licht om kapitaal-provisies voor leningen te verminderen”
“PTSB kondigt voor het eerst sinds crisis dividend aan”
“PTSB realiseert record-earnings”
“Meerderheid van PTSB aandelen voor eerst sinds bankencrisis in privé handen”
“PTSB marktaandeel groeit met x%”
“Analyst x changes from “Hold” to “Buy”

En ik schat de kans hoog in dat er 4 van deze effectief aangekruist mogen worden. Anders zou ik er ook niet met 30% van mijn portfolio inzitten.

Daarnaast is het aandeel momenteel amper beschikbaar via brokers, door internationale beleggers compleet onbekend en is het aandeel dan ook nog eens super illiquide. Dit kan allemaal ook veranderen.

Umicore staat vandaag wel onder zijn NAV maar de vraag is, wat is de weg vooruit?
Gaan ze blijven hun EBIT weg pissen in die batterij materialen of komt er een duidelijke verandering?
Ik zou liefst een afsplitsing van die batterij materialen zien...

Nu aan 15€ is het wel een interessant aandeel voor een VC bedrijf. Opkopen, saneren en in stukken verkopen.
Vandaar, kleine positie toen ingekocht maar nog bijkopen... Daar heb ik wat positieve signalen voor nodig. Echter, bij deze prijs ben ik wel verleid om een aankoopje te doen. Ik had wat vroeger info over de 'nieuwe' koers verwacht. Weten waar de nieuwe CEO zijn pijlen op gaat richten.

Heb de stop los voor LSXMA toch maar op $20 gezet. Zal niet al te lang duren eer we daar zijn. Zonde, 31% daling sinds aankoop. Zuur, maar ja.

ASML en Alphabet coveren dat dan weer door +64.81% en +95,11. Tech stocks zijn meer mijn ding precies...

Heb de stop los voor LSXMA toch maar op $20 gezet. Zal niet al te lang duren eer we daar zijn. Zonde, 31% daling sinds aankoop. Zuur, maar ja.

ASML en Alphabet coveren dat dan weer door +64.81% en +95,11. Tech stocks zijn meer mijn ding precies...
Ik heb ook nog wat LSXMA maar Buffet heeft in mei nog bijgekocht geloof ik, ik zou nog durven bijhouden.

Vandaar, kleine positie toen ingekocht maar nog bijkopen... Daar heb ik wat positieve signalen voor nodig. Echter, bij deze prijs ben ik wel verleid om een aankoopje te doen. Ik had wat vroeger info over de 'nieuwe' koers verwacht. Weten waar de nieuwe CEO zijn pijlen op gaat richten.
Capital markets day afwachten.

Nu in ieder geval, ze geloven nog in de batterij materialen maar gaan wel saneren intern.
Ook capex reductie doorvoeren enz...

Ik heb ook nog wat LSXMA maar Buffet heeft in mei nog bijgekocht geloof ik, ik zou nog durven bijhouden.
Even onze Buffert expert aanspreken @JanusDR , wat denk jij?
Dat dit een arbitrage investering was, nl. long LSXMK gecombineerd met short SIRI, aangezien op korte termijn er een uitwisseling gaat gebeuren tussen die aandelen aan een 8-1 ratio.
Maar ik heb dat hier al vermeld.

Dus enkel de long leg LSXMA/K kopen, veronderstelt dat je een bepaald inzicht hebt in de satellite radio markt dat de markt verkeerd ziet.
Is dat zo...?

Dat dit een arbitrage investering was, nl. long LSXMK gecombineerd met short SIRI, aangezien op korte termijn er een uitwisseling gaat gebeuren tussen die aandelen aan een 8-1 ratio.

Dus enkel de long leg LSXMA/K kopen, veronderstelt dat je een bepaald inzicht hebt in de satellite radio markt dat de markt verkeerd ziet.
Is dat zo...?

Inderdaad, je had toen een goede write up link. Was me ook bewust van de omgeving waarin ik kocht hoor.

Het was eerder een vraag in je algemene verwachting rond LSXMA omdat je meestal wel enorm up to date bent met alle aandelen in Berkshires portfolio.

Vanuit je antwoord ga ik dus afleiden dat je in dit geval geen geldige reden ziet om LSXMK solo te houden als long?

Inderdaad, je had toen een goede write up link. Was me ook bewust van de omgeving waarin ik kocht hoor.

Het was eerder een vraag in je algemene verwachting rond LSXMA omdat je meestal wel enorm up to date bent met alle aandelen in Berkshires portfolio.

Vanuit je antwoord ga ik dus afleiden dat je in dit geval geen geldige reden ziet om LSXMK solo te houden als long?
Berkshire heeft nu +-20-30% winst op die combinatie, maar de gap tussen de 2 koersen van lsxmk en siri is nu zo goed als weg.

Dus tenzij je een specifieke mening hebt over het aandeel Siri, zou ik er van wegblijven.
Als je het al hebt sinds 30 is dat natuurlijk vrij sneu, en kan je misschien hopen op herstel. Dat is dan wel niet meer dan hoop.

Maar laat dit dan een les zijn om niet te investeren in iets waar je de investeringscase niet van kent :)

Is dat zo...?
Wel, effectief niet verwacht dat SIRI zo zwaar zou vallen gezien de cijfers die ze konden voorleggen dus niet geshort. Bovendien hadden die een paar interessante exclusive podcast deals binnen gehaald en ik had pas, zonder invloed van deals, een drop verwcht als Howard Stern ofzo niet zou verlengen. Maar in de plaats is LSXMA stevig gezakt en SIRI zit op een niveau dat de 8:1 ratio volgt. Ik vond het een te zware afstraffing van SIRI. Ze verliezen subs, maar verhogen hun netto opbrengsten wel.

Short cost was ook al redelijk hoog toen. Ik dacht dat het vooruitzicht van de deal eerder LSXMA/K zou stuwen.

Heb ik het einde van sat radio verkeerd ingeschat of de invloed van de merger? Ik blijf voorlopig bijhouden en zie wel hoe het loopt. Bijkopen heeft geen zin imo. Maar goed, slecht ingeschat regardless of reason en nu weet ik niet zeker wat te doen met de positie. Ik denk eerlijk gezegd behouden tot na de deal/verkopen in aanloop naar.

Lessons learned: exit wanneer Janus exit :unsure:

Terug
Bovenaan