Kleine Beursfeiten

Ben het boek "Spelen met geld" aan het lezen over een beurshandelaar die rijk is geworden met zijn job bij Citibank als FX-swap trader.

Je weet natuurlijk nooit of alles wat er staat 100% echt is gebeurd, maar zelfs al is dat niet zo, is het toch vermakelijk om het te lezen.
Vind hem niet direct op google play books. Wie is de schrijver?

Er zijn veel meer mensen die vandaag beleggen. Met de ETF's, online brokers, pensioenfondsen,... is het ook veel makkelijker en zijn de entry barriers miniem. In die context is het niet onlogisch dat de verwachte toekomstige returns lager liggen. Je kan niet verwachten dat de gehele bevolking ieder jaar 10-12% return genereert.

Vandaar dat er een case kan gemaakt worden dat waarderingen mogelijks duurzaam hoger zullen liggen dan de gemiddeldes van pakweg 1930-1980 (wat dan ook resulteert in lagere forward returns). En de rates lagen ook bijna altijd hoger dan vandaag, dat moet je ook meenemen als je waarderingen vergelijkt..

Die multiples voor een aantal reuzen of specifieke bedrijven - denk dat niemand echt weet hoe je daar moet mee omgaan.

Nemen we als voorbeeld Microsoft: B2B / B2C / actief in veel sectoren - soms met integratie in andere diensten/services, nauwelijks alternatieven voor bepaalde zaken, moeilijk om te schakelen (zacht uitgedrukt), financieel sterk, .. Wat is de prijszettingskracht van dat bedrijf? Hoe zeker is men dat Microsoft binnen 10-20 jaar nog steeds zeer prominent en dominant is? Hoeveel FCF gaat dat bedrijf genereren de komende 15-20 jaar? Met wie kan men vergelijken ... is er überhaupt vergelijk mogelijk?

En op kleinere schaal: wat doe je met een bedrijf als Ferrari - naast een bedrijf is dat gewoon een cultuur met rijke geschiedenis, in een wereld die al jaren meer miljonairs/miljardairs ziet.

Die multiples voor een aantal reuzen of specifieke bedrijven - denk dat niemand echt weet hoe je daar moet mee omgaan.

Nemen we als voorbeeld Microsoft: B2B / B2C / actief in veel sectoren - soms met integratie in andere diensten/services, nauwelijks alternatieven voor bepaalde zaken, moeilijk om te schakelen (zacht uitgedrukt), financieel sterk, .. Wat is de prijszettingskracht van dat bedrijf? Hoe zeker is men dat Microsoft binnen 10-20 jaar nog steeds zeer prominent en dominant is? Hoeveel FCF gaat dat bedrijf genereren de komende 15-20 jaar? Met wie kan men vergelijken ... is er überhaupt vergelijk mogelijk?

En op kleinere schaal: wat doe je met een bedrijf als Ferrari - naast een bedrijf is dat gewoon een cultuur met rijke geschiedenis, in een wereld die al jaren meer miljonairs/miljardairs ziet.
Fundandamentele analyse heeft inderdaad ook zijn beperkingen.

Als ASML rond de 800€ blijft schommelen tot ik mijn vakantiegeld heb smijt ik het allemaal daarin.

Specifieke reden?
Ik heb de mijne al een stuk langer (aan duidelijk lagere prijzen) maar ik hoop op termijn wel op meer potentieel gezien hun unieke positie, ook al vallen de recente resultaten wat tegen.

Specifieke reden?
Ik heb de mijne al een stuk langer (aan duidelijk lagere prijzen) maar ik hoop op termijn wel op meer potentieel gezien hun unieke positie, ook al vallen de recente resultaten wat tegen.
Die hebben geen concurrentie. Die toestellen zijn veel te ingewikkeld om door China nagemaakt te worden en ze zijn al bezig met de opvolger van hun unieke machine.
Alles op AI tegenwoordig maar natuurlijk moeten al de chips nog gemaakt worden en er is maar 1 bedrijf die de machines kan maken die de nodige chips kan produceren.
Mindere resultaten waren verwacht aangezien ze al aangegeven hadden dat 2024 een overgangsjaar was. Langetermijn zie ik weinig of geen risico's.

Premarkt quasi geen reactie in Apple nadat de grootste aandeelhouder besliste om zijn belang erin te decimeren.

Buffett zijn acties zijn toch vrij irrelevant geworden ten opzichte van vroeger, het is niet de eerste keer.

Die hebben geen concurrentie. Die toestellen zijn veel te ingewikkeld om door China nagemaakt te worden en ze zijn al bezig met de opvolger van hun unieke machine.
Alles op AI tegenwoordig maar natuurlijk moeten al de chips nog gemaakt worden en er is maar 1 bedrijf die de machines kan maken die de nodige chips kan produceren.
Mindere resultaten waren verwacht aangezien ze al aangegeven hadden dat 2024 een overgangsjaar was. Langetermijn zie ik weinig of geen risico's.

Thanks!
Als ik me goed herinner, kreeg ASML vorig jaar (?) ook geen toelating om bepaalde meer geavanceerde machines aan China te verkopen, wat de moat alleen maar groter maakt.

Ik geloof er zeker ook lange termijn in, alleen is de hamvraag of ik mijn positie nog wil uitbreiden aan de huidige koers, waarschijnlijk koop ik binnenkort ook nog wat bij.

Zak Berkshire gekocht.

- Hogere rente brengt jaarlijks 11B extra binnen op zijn 200B cash.
Bij recessie zullen rentes dalen, maar zal hij die 200B ook kunnen gebruiken, dus in beide gevallen ok.

- tussen de lijnen valt af te leiden dat Greg Abel de boek efficiënter zal maken (lees: volk buiten smijten) bij de dochterbedrijven die een beetje lakser geworden zijn. (Omdat Buffett zich daar niet mee bezig houdt)
Dus turbo op de winst de komende jaren.

- blijft ook aandelen Berkshire terugkopen, in elke maand van 2024, tot en met 19 april, tot prijzen rond 415.
En dat is een korting op de conservatieve intrinsieke waarde, dus dan is de huidige 400 zeker 15% ondergewaardeerd.

- gaat Apple serieus afbouwen.
Die gigantische positie was een deel van de portefeuille waar ik recent vragen bij begon te hebben, gezien de evoluties in China en de hoge aandelenprijs.
Bij deze zal dat dan ook opgelost zijn binnen een jaar.

Laatst bewerkt:
Mijn zakje PACB heeft een GAK van $2.4 en ik twijfel om ze break-even te verkopen.

Tenzij @cege wat positieve vooruitzichten heeft maar dat betwijfel ik?

Terug
Bovenaan