Kleine Beursfeiten

Een jaar geleden dacht ik dat Colruyt van de markt genomen ging worden. Dat is er niet van gekomen, maar de koers is wel uit het dal gekropen.

Op dit moment is het haast onvoorstelbaar dat Tessenderlo op de beurs gaat blijven. Een Telenet exit scenario ligt voor de hand, want het is een (free) cash flow machine in de volgende situatie:
1) Er is niet veel free float (+/- 1/3 vd aandelen)
2) er is al een eigen aandelen inkoop stofzuiger aan het werk.
3) De firma is lachwekkend laag gewaardeerd, net cash (al lange tijd, want de T-power debt is non-recourse én meer dan afgedekt door RWE)
4) Men heeft meerdere "onnodige" kredietlijnen openstaan (350miljoen of zo?) aan condities van 2 jaar geleden (lees: gratis)
5) er staat nog pakweg 250m in het werkkapitaal geparkeerd, dat van pas kan komen.

Kortom, mits een kort overbruggingskrediet kan Tack het bedrijf zichzelf probleemloos van de beurs halen.

Contra:
1) Tack heeft het ook bij Picanol niet gedaan (waar het nog veel goedkoper zou zijn geweest)
2) Tack vindt het een nodeloze distractie die het bedrijf op zich niet sterker maakt.
3) de voorafbetalende Picanol klanten kunnen met 1 blik zien dat het bedrijf financieel kerngezond is.
4) Steverlynck wil eerder cashen dan meedoen. Die heeft vorig jaar nog een zak aandelen onder de marktprijs verkocht.

ik verwacht een eerste bod van 36euro.

Laatst bewerkt:
Iemand hier ooit al eens naar Barry Callebaut gekeken - de Coca Cola van de chocolade. Veel uitdagingen maar ook een robuust bedrijf - een type van bedrijf dat je mss wel levenslang in port kan hebben.

Lijkt me geen zo'n evidente:
- de aandelenkoers is de laatste 5 jaar alleen sideways of naar beneden (bijna -30%, en dat ligt niet aan die 1,X% dividend per jaar)
- eerder beperkte omzet- en EBITDA groei, berichten over stijgende cacaoprijzen (dat is misschien eerder korte of middellange termijn een probleem, maar toch)
- gegenereerde cashflow die niet de goeie richting uit gaat
- nu ~20% ontslagen wereldwijd wat nooit een goed teken is, tenzij ze erin slagen de business te laten draaien met zoveel mensen minder en zo de EBITDA marge wat opkrikken

Waarom overweeg je ze?

aanvullend is de kost van chocolade maken gigantisch gestegen, en het lijkt niet dat dit snel zal keren

ik zie ook geen incentives waarom de vraag naar chocolade zou stijgen, zeker niet als het veel duurder wordt, de trend naar gezonde voeding (in het westen) lijkt ingezet en iedereen aan de ozempic zit

aanvullend is de kost van chocolade maken gigantisch gestegen, en het lijkt niet dat dit snel zal keren

ik zie ook geen incentives waarom de vraag naar chocolade zou stijgen, zeker niet als het veel duurder wordt, de trend naar gezonde voeding (in het westen) lijkt ingezet en iedereen aan de ozempic zit
Als iedereen aan de ozempic zit is dat positief voor chocolademakers: je kan vreten wat je wil zonder consequenties!

Vraag moet niet stijgen, mensen gaan gewoon meer betalen omdat de fabrikanten hun prijzen verhogen. Deze prijzen zullen hoog blijven staan als de cacao prijzen dalen en dan zullen de marges groot zijn. Je wilt natuurlijk nu kopen alvorens dat gebeurt...

Een Telenet exit scenario ligt voor de hand
Bedoel je een scenario waar enkel degenen die 9 maanden voor het bod gekocht hebben uit de kosten geraken?
Het lastige aan dat soort scenarios is dat ze dus wel eens beslissingen zouden durven nemen die op lange termijn wel lonen, maar op korte termijn de aandeelprijs de dieperik injagen. Om dan met een "premium" van pakweg 20-30% de kleine beleggers te redden die ondertussen massaal depressief zijn geworden.

Bedoel je een scenario waar enkel degenen die 9 maanden voor het bod gekocht hebben uit de kosten geraken?
Het lastige aan dat soort scenarios is dat ze dus wel eens beslissingen zouden durven nemen die op lange termijn wel lonen, maar op korte termijn de aandeelprijs de dieperik injagen. Om dan met een "premium" van pakweg 20-30% de kleine beleggers te redden die ondertussen massaal depressief zijn geworden.

bijna niemand zou uit de kosten raken als het bod bij de huidige koers zou liggen. Bij 36 zal het nog wel meevallen - zonder een vetpot te zijn voor LT aandeelhouders.

Het is altijd het risico bij value investing, dat er een opportunistisch uitkoop bod komt bij een dergelijk koersverloop, terwijl ironisch genoeg het bedrijf almaar sterker werd/wordt.

Lijkt me geen zo'n evidente:
- de aandelenkoers is de laatste 5 jaar alleen sideways of naar beneden (bijna -30%, en dat ligt niet aan die 1,X% dividend per jaar)
- eerder beperkte omzet- en EBITDA groei, berichten over stijgende cacaoprijzen (dat is misschien eerder korte of middellange termijn een probleem, maar toch)
- gegenereerde cashflow die niet de goeie richting uit gaat
- nu ~20% ontslagen wereldwijd wat nooit een goed teken is, tenzij ze erin slagen de business te laten draaien met zoveel mensen minder en zo de EBITDA marge wat opkrikken

Waarom overweeg je ze?

Zowel cacao als suiker zijn zeer sterk gestegen, voor cacao zal dat gemiddeld ook aanhouden - maar niet aan het tempo dat we gezien hebben - terug naar normale stijgingen voor cacao. Voor suiker zou de prijs moeten dalen of stabiliseren - al heb je nog steeds pieken eigen aan landbouw - maar feit blijft dat zowel suiker als cacao tegelijk gepiekt hebben.
  • Hoge inflatie / energie / transportkosten- ook daar hebben we het ergste gekend.
  • Besmetting in Wieze had ook een negatieve impact
Algemeen ook licht dalende vraag - zowel in Europa/VS/Azië - maar Callebaut verwacht dat de vraag zal herstellen en licht zal toenemen - er is dus nog wel wat groei. EBIT zal ook stijgen de komende jaren - verwachten 8-10% per jaar en dat wordt tot op heden ook bevestigd. Digitale platformen voor aankoop/verkoop worden mondiaal geïntegreerd - kostenbesparing als doel (de ontslagronde is daar deels aan verbonden). Ook logistiek hebben ze schaalvoordeel dat ze nog proberen uit te breiden - nieuwe opslagplaats is daar een mooi voorbeeld van.

Ik zie Callebaut vooral als een zeer solide speler met sterk defensief karakter, momenteel is het historisch gezien ook "redelijk goedkoop" op basis van PE - rond de 18 terwijl 20-25 best realistisch is voor een kwaliteitsbedrijf. Die P/E is helaas niet zaligmakend- het feit dat het wat lager staat wil dus ook zeggend dat de markt toch wat risico's ziet. Winstmarge licht gestegen, fcf is goed desondanks wat impact door de hoge grondstofprijzen.

Chocolade is ook gewoon een goed product - hoe welvarender - hoe meer chocolade een land zal consumeren. Er zit ook een soort van premium kantje aan chocolade. De koers staat al een tijd onder druk maar op basis van de communicatie en recente cijfers zou ik eerder wat herstel dan verdere daling verwachten, zelfs wanneer de sector het wat moeilijker zou hebben heeft Callebaut ook gewoon goede papieren ten aanzien van concurrentie - veel groei heeft het bedrijf dan ook gewoon niet nodig.

Zowel cacao als suiker zijn zeer sterk gestegen, voor cacao zal dat gemiddeld ook aanhouden - maar niet aan het tempo dat we gezien hebben - terug naar normale stijgingen voor cacao. Voor suiker zou de prijs moeten dalen of stabiliseren - al heb je nog steeds pieken eigen aan landbouw - maar feit blijft dat zowel suiker als cacao tegelijk gepiekt hebben.
  • Hoge inflatie / energie / transportkosten- ook daar hebben we het ergste gekend.
  • Besmetting in Wieze had ook een negatieve impact
Algemeen ook licht dalende vraag - zowel in Europa/VS/Azië - maar Callebaut verwacht dat de vraag zal herstellen en licht zal toenemen - er is dus nog wel wat groei. EBIT zal ook stijgen de komende jaren - verwachten 8-10% per jaar en dat wordt tot op heden ook bevestigd. Digitale platformen voor aankoop/verkoop worden mondiaal geïntegreerd - kostenbesparing als doel (de ontslagronde is daar deels aan verbonden). Ook logistiek hebben ze schaalvoordeel dat ze nog proberen uit te breiden - nieuwe opslagplaats is daar een mooi voorbeeld van.

Ik zie Callebaut vooral als een zeer solide speler met sterk defensief karakter, momenteel is het historisch gezien ook "redelijk goedkoop" op basis van PE - rond de 18 terwijl 20-25 best realistisch is voor een kwaliteitsbedrijf. Die P/E is helaas niet zaligmakend- het feit dat het wat lager staat wil dus ook zeggend dat de markt toch wat risico's ziet. Winstmarge licht gestegen, fcf is goed desondanks wat impact door de hoge grondstofprijzen.

Chocolade is ook gewoon een goed product - hoe welvarender - hoe meer chocolade een land zal consumeren. Er zit ook een soort van premium kantje aan chocolade. De koers staat al een tijd onder druk maar op basis van de communicatie en recente cijfers zou ik eerder wat herstel dan verdere daling verwachten, zelfs wanneer de sector het wat moeilijker zou hebben heeft Callebaut ook gewoon goede papieren ten aanzien van concurrentie - veel groei heeft het bedrijf dan ook gewoon niet nodig.

Merci om te delen, was benieuwd naar je redenering.

Al overtuigt het mij te weinig om erop te rekenen dat het een betere investering is dan een brede ETF - maar ik probeer dan ook heel selectief te zijn qua verdere aankopen van aandelen, mijn les van de afgelopen ~15 jaar is dat mijn stock picking slechter is dan de markt 😬

Is dat niet contradictorisch?
niet noodzakelijk denk ik, het remt wel de eetlust af, dus ik vermoed dat mensen dan juist minder gaan snoepen of kiezen voor ongezonde snacks.
Eigenlijk al was het 'ozempic' stukje meer als grapje bedoeld. Denk niet dat ze bij callebout daar (en andere eetlustremmers) echt mee inzitten

Vraag moet niet stijgen, mensen gaan gewoon meer betalen omdat de fabrikanten hun prijzen verhogen. Deze prijzen zullen hoog blijven staan als de cacao prijzen dalen en dan zullen de marges groot zijn. Je wilt natuurlijk nu kopen alvorens dat gebeurt...
zou chocolade (als luxeproduct) niet eerder een hoge prijselasticiteit hebben, en dus zal een hogere prijs voor een verlaagde vraag zorgen?
In een chocoladeland als belgie zal dit wel meevallen, maar wat elders?

edit: een snelle google search zegt dat chocolade producten een eerder lage prijselasticiteit blijken te hebben

voor de geinteresseerden, cijfers cacao productie hier te vinden

Laatst bewerkt:
Equinor EQNR : 70% Noorwegen eigenaar en zeer goedkoop. Hun dividend wel stevig gecut.
Misschien een alternatief voor Petrobras?

Te weinig blijkbaar aangezien je hoog risico/middelmatige bedrijven zou kopen ipv gewoon meer van het goede.

Je kan beter XOP etf kopen als je per se wil diversifiëren in oil/gas exploration.
Ga eqnr niet kopen, echter etf niet zoveel rendement...Mohnish Pabrai is in de kolensector aan het shoppen: HCC en ARCH.
Iemand kolen in port?

Ga eqnr niet kopen, echter etf niet zoveel rendement...
Hoedat? Die heeft toch het rendement van de gemiddelde Amerikaanse olie/gas E&P?

Natuurlijk, als je snelle monsterrendementen wil zonder kennis of analyse, diversifieer je best in Jeo Boden coins.

Terug
Bovenaan