Kleine Beursfeiten

Gisteren positie Bank of America geliquideerd (break-even) en winst genomen op Monday.com.

Positietje in Match Group genomen.

Zo ook mijn gratis makelaarsloon van +/- 40 euro via bolero weer teruggekregen :unsure:

nog wat amd bijgekocht en wat QQQ bijgetankt. easy 200-250$ tegen eind 2024. MI300 is pas dit kwartaal in de verkoop gegaan, in hun cijfers van 2023 zit amper verkoop van ai. servermarkt blijven ze martkaandeel afsnoepen van Intel. en hun desktop cpu's verkopen ook als zoete broodjes. Enige wat nu wat in het slop zit zijn hun gpu's maar daar verdienen ze toch meer aan als ze hun beperkte fab space gebruiken voor Ai chips te verkopen voor 10 keer het rendement van gaming gpu's.

console verkopen is wat aan het afzwakken maar dat is toch hun minst winstgevende tak en is heel cyclisch dus /Care.

'Vooral de recyclagetak is verantwoordelijk voor de lagere prognoses, gezien afkoelende edelmetaalprijzen', zegt KBC Securities-analist Wim Hoste over de update van Umicore.
'We blijven echter geloven dat het bedrijf een belangrijke rol te spelen heeft in de elektrificatie van het transport', zegt hij. Hoste ziet in de recyclage van batterijmaterialen nog altijd een belangrijke groeimotor richting het komende decennium.

Hoste gaat zijn verwachtingen op de korte termijn neerwaarts bijstellen, maar handhaaft zijn 'opbouwen'-advies. Umicore
UMI-3,96%
lijkt voorlopig dus vooral een aandeel voor de (zeer) geduldige beleggers.
Komende 2 jaar worden zwaar, daarna hopen ze op rendement uit al die investeringen in batterij materialen.
Maar realistisch gezien heb ik mijn twijfels, ze hebben geen enkel contract bij echt grote spelers... wel met volkswagen bijvoorbeeld maar voor elektrische wagens is dat echt nog een kleine speler.

Genus staat in solden na slechte resultaten gisteren. Te laat gezien om de bodem te proberen kopen (proberen, want had wss aan 1.500 GBX toch niet gekocht).

Ga toch maar een kleine positie nemen vandaag. Zie dat aantal ratio’s nog nooit zo laag hebben gestaan (P/S, P/BV, MC/FCF) + ik heb nog geen long staan op China recovery en dan liever deze dan een Tencent of Baba
Ingestapt aan 1.740 GBX voor 2,5% van Port.

Of course, daar mag je in stilte van genieten, maar gelukte opties/turbo's pas nadien komen posten is nogal "lame" hé ... als het verkeerd uitdraait dan ga je het ongetwijfeld niet komen posten?
Ik snap je punt hoor en ben er mee akkoord. Maar wou gewoon even mijn vreugde delen. :)

Ohja, en over verkeerd uitdraaien van opties en dat niet posten --> check men post historiek ;) Ik heb hier uitgebreid gepost over mijn BAC calls fiasco vorig jaar. :(

nog wat amd bijgekocht en wat QQQ bijgetankt. easy 200-250$ tegen eind 2024. MI300 is pas dit kwartaal in de verkoop gegaan, in hun cijfers van 2023 zit amper verkoop van ai. servermarkt blijven ze martkaandeel afsnoepen van Intel. en hun desktop cpu's verkopen ook als zoete broodjes. Enige wat nu wat in het slop zit zijn hun gpu's maar daar verdienen ze toch meer aan als ze hun beperkte fab space gebruiken voor Ai chips te verkopen voor 10 keer het rendement van gaming gpu's.

console verkopen is wat aan het afzwakken maar dat is toch hun minst winstgevende tak en is heel cyclisch dus /Care.
Ze gaan kennelijk afstappen van de high-end GPU’s (concurrentie voor Nvidia xx80/90-reeks) en meer richten op midrange, dat lijkt me een goede stap.
Er komt ook stilaan een nieuwe (tussen)generatie in consoles aan, en Microsoft zou werken aan een bijzonder krachtige nieuwe Xbox. Kan ook een mooi contract worden.

Is hun aandeel in de servermarkt, los van de groei, al enigszins materieel?

Niemand hier met een positie in good ol’ Ontex? Veel saaier wordt het niet qua sector, ik weet het.
De voorbije jaren ook terecht de risee van de Brusselse beurs, maar intussen toch bezig aan een mooie turnaround.

Na zware kostenbesparingen, een hernieuwde focus op de VS en het in de etalage zetten van non-core markten, eindelijk terug (licht) winstgevend en cashflow positief. Schulden weer onder controle (<3x Debt/Ebitda komende van >7x ) met verdere verbetering verwacht dit jaar. Spelen ook goed in op de sterke vraag vanuit de VS via retailers zoals Dollar General.

Aan minder dan 6x EV/EBITDA op het eerste zicht een degelijke upside met beperkt downside risico, lijkt me.
Essity, Kimberly Clark en Kao noteren respectievelijk aan 12x, 15x en 14x die metric.

Een re-rating naar amper 6,5x EV/EBITDA in combo met een omzetsgroei van 2% en stijging van de EBITDA-marge naar 11% (het management verwacht dit jaar 11 a 12%) geeft een koers die >70% hoger ligt dan nu…
Niet dat ik zo’n stijging meteen verwacht. De nettowinst en de FCF moeten eerst nog volgen.

Maar het geeft toch wel aan dat er niet heel veel nodig is om hier goed aan te verdienen. Nog een paar kwartalen bevestigen en de markt zal weer het nodige vertrouwen krijgen in het bedrijf en dus het aandeel hoger stuwen.

Mogelijke catalysts het komend jaar: finalisering verkoop overige non-core activiteiten aan goede prijs, een verdere verbetering van de onderliggende activiteiten door hoger dan verwachte volumegroei en verdere prijsstijgingen die de kosteninflatie overtreffen, en mogelijk zelfs een overname door GBL/ENA of een grotere sectorgenoot (Essity/KC/Attindas/Kao/Unicharm/P&G)

Benieuwd of er anderen dit bedrijf (en/of de sector) volgen en een mening hebben.

Discl: positie van ongeveer 2% weging

Niemand hier met een positie in good ol’ Ontex? Veel saaier wordt het niet qua sector, ik weet het.
De voorbije jaren ook terecht de risee van de Brusselse beurs, maar intussen toch bezig aan een mooie turnaround.

Na zware kostenbesparingen, een hernieuwde focus op de VS en het in de etalage zetten van non-core markten, eindelijk terug (licht) winstgevend en cashflow positief. Schulden weer onder controle (<3x Debt/Ebitda komende van >7x ) met verdere verbetering verwacht dit jaar. Spelen ook goed in op de sterke vraag vanuit de VS via retailers zoals Dollar General.

Aan minder dan 6x EV/EBITDA op het eerste zicht een degelijke upside met beperkt downside risico, lijkt me.
Essity, Kimberly Clark en Kao noteren respectievelijk aan 12x, 15x en 14x die metric.

Een re-rating naar amper 6,5x EV/EBITDA in combo met een omzetsgroei van 2% en stijging van de EBITDA-marge naar 11% (het management verwacht dit jaar 11 a 12%) geeft een koers die >70% hoger ligt dan nu…
Niet dat ik zo’n stijging meteen verwacht. De nettowinst en de FCF moeten eerst nog volgen.

Maar het geeft toch wel aan dat er niet heel veel nodig is om hier goed aan te verdienen. Nog een paar kwartalen bevestigen en de markt zal weer het nodige vertrouwen krijgen in het bedrijf en dus het aandeel hoger stuwen.

Mogelijke catalysts het komend jaar: finalisering verkoop overige non-core activiteiten aan goede prijs, een verdere verbetering van de onderliggende activiteiten door hoger dan verwachte volumegroei en verdere prijsstijgingen die de kosteninflatie overtreffen, en mogelijk zelfs een overname door GBL/ENA of een grotere sectorgenoot (Essity/KC/Attindas/Kao/Unicharm/P&G)

Benieuwd of er anderen dit bedrijf (en/of de sector) volgen en een mening hebben.

Discl: positie van ongeveer 2% weging
1) Waarom zou je een "wit product" waarderen aan zelfde multiples als een merkproduct?
2) Welke "moat" heeft Ontex waardoor je het een interessante investment case vindt?
3) Ze zijn al een lange periode overnemers aan het zoeken voor hun zuid-amerikaanse activiteiten, waarom zou het nu plots wel lukken?
4) Zoveel mooiere aandelen/bedrijven te vinden, waarom Ontex??

Is zoals ik het snel lees enkel een play op een turnaround kandidaat, maar dan bind ik 6,5x EV/EBITDA niet laag genoeg om verkocht te zijn ... als je dan toch Value zoekt, kijk dan eens naar Solvay?

Spannende resultaten. Staat zo goed als niks in dat een maand geleden nog niet al bekend was op JPM.
Ben de conf call transcript even aan het lezen: ze verwachten voor FY 2024 230 tot 250 million revenu ... Is wel heelserieuze terugval in revenue growth.

OK, ze geven verder aan in de call dat die guidance heel wat slechte macro inprijst, but still... Dan moet de groei in 25 en 26 al serieus versnellen om aan hun eigen target van > 500 mijloen revenue te komen eind 26.

Wat denk jij?

Over marges gesproken; ik heb nergens gezegd dat ze op termijn nooit naar die 20% zullen evolueren. Ik sprak van 2026 als reactie op de andere post. In dat jaar is het volledig uitgesloten dat ze 20% nettomarge draaien, hoe je het ook draait of keert.

Wat betreft R&D en Sg&A snap ik je punt niet. Ik ga in berekening hierboven uit van negatieve (!) evolutie van R&d kost alsook relatieve stagnatie van de personeels- en admin kosten op 3 jaar. Over welke sector je ook spreekt (en al zeker high tech incl biotech), je kan niet ontkennen dat het een heel optimistische benadering is om uit te gaan van negatieve kostengroei op een periode van meerdere jaren. En al helemaal als je uw top-line meer dan verdubbelt in diezelfde tijdspanne. Geef me anders een paar voorbeelden waar dat is gebeurd.

Er is niets “disagree” aan hoor. Mijn belangrijkste punt was dat 100M nettowinst in 2026 niet zal gebeuren, en dat dit aandeel geen no-brainer is. Op dit moment is het zonder meer een ultra speculatieve play met hoge upside als ze het waarmaken.

Als ze erin slagen om richting het miljard te gaan binnen pakweg 5 jaar (in combo met kostenbesparingen) , kan de koers perfect verdubbelen of meer.
Alleen wordt het parcours heel hobbelig en is er wel degelijk kans op een ongeval (lees kopje onder wegens 800+M aan schulden) of motorpech (koers geeft geen goede return wegens revenuedoelen niet bereikt, en/of enorme dilution etc.)
@cege : zou interessant zijn mocht je hier ook even jouw visie over kunnen geven:) Is het aannemelijk dat ze hun R&D en SG&A kosten veel lager kunnen krijgen bij (fors) stijgende revenue?
Ik lees in de conf call dat ze in Q4 50 R&D mensen hebben buitengesjot, dus ze zijn er alvast mee bezig:D

R&D en SGA is flat tgo 2022 en revenue naar boven.

Ze doen die overnames, werken machines af, integreren en smijten de redundantie buiten

1) Waarom zou je een "wit product" waarderen aan zelfde multiples als een merkproduct?
2) Welke "moat" heeft Ontex waardoor je het een interessante investment case vindt?
3) Ze zijn al een lange periode overnemers aan het zoeken voor hun zuid-amerikaanse activiteiten, waarom zou het nu plots wel lukken?
4) Zoveel mooiere aandelen/bedrijven te vinden, waarom Ontex??

Is zoals ik het snel lees enkel een play op een turnaround kandidaat, maar dan bind ik 6,5x EV/EBITDA niet laag genoeg om verkocht te zijn ... als je dan toch Value zoekt, kijk dan eens naar Solvay?
1) Ik waardeer het helemaal niet aan dezelfde multiple?
2) Weinig tot geen moat. Is puur een kwantitatieve case.
3) Mexico is reeds succesvol verkocht aan een mooie prijs. Nu nog Brazilie en een paar kleinere markten in het M-O. Ze hebben de resterende activiteiten eerst proberen recht te trekken, om er meer uit te krijgen. Ze maken naar eigen zeggen vooruitgang in de gesprekken rond een eventuele verkoop maar zijn niet gehaast omdat die activiteiten winstgevend zijn.
4) again, puur kwantitatief gezien lijkt dit een interessante turnaround. Ik zie al meerdere kwartalen op rij een duidelijke verbetering in hun business en in Outlook. Dat is exact wat je wilt zien bij een turnaround kandidaat op de beurs. Ik heb sowieso wel iets voor turnaround verhalen, dus misschien kijk ik er niet voldoende objectief naar. Vandaar de vraag naar jullie visie.

Solvay, ja waarom niet. Alleen heb je nu dat verhaal in Frankrijk waardoor ze mogelijks in een 3M PFAS litigation scenario belanden. Enfin, nog niet diep genoeg bekeken dat bedrijf. Hoe zie jij dat?

Solvay, ja waarom niet. Alleen heb je nu dat verhaal in Frankrijk waardoor ze mogelijks in een 3M PFAS litigation scenario belanden. Enfin, nog niet diep genoeg bekeken dat bedrijf. Hoe zie jij dat?
Eventuele boete wordt gesplit tussen Solvay en Syensqo, en aangezien beurswaarde Syensqo veel groter is verwacht ik dat Solvay weinig impact gaat hebben hiervan.

Good luck met Ontex alleszins! Ik had vroeger ook een zwak voor turnaround kandidaten maar heb al doende geleerd dat bedrijven met een bepaalde moat toch iets consistentere resultaten opleveren ... op die turnaround moet je toch soms héél lang wachten.

Terug
Bovenaan