Bijleren, het blijft nog altijd mijn geld, dus ik beslis. Alleen vraag ik mij af of de ‘serieuze ‘ beleggers hier elke keer ze een nieuw aandeel kopen meteen al vastgeklikt hebben in welk scenario ze verkopen. Zijnde bij een bepaalde koers? Bepaalde fundamentals? Of echt telkens gewoon het beurssentiment afwachten…
Voor wat het waard is, mijn grootste lessen uit het verleden / hoe ik er nu naar kijk:
- Minder verkopen "om winst te verzilveren", deed ik vooral te veel helemaal in het begin. En dan na X maanden of jaar besluit je toch van dat aandeel terug te kopen omdat het gewoon goed blijft gaan, met stevige fundamentals.
In lijn met wat @Spooky zegt: als de fundamentals goed blijven, beter bijhouden!
- Sneller underperformers verkopen. Dat blijft lastig omdat je dan je verlies neemt, maar tenzij je goeie redenenen hebt om te geloven in een turnaround én dat de markt dat ook nog eens zal waarderen in een hogere koers, kan je beter verkopen en beleggen in iets dat wel opbrengt (in mijn geval gaat het vooral om verkopen van individuele aandelen en dat geld beleggen in een ETF)
- Specifiek voor aandelen die gekocht zijn voor de korte-termijn: moeilijk om op voorhand te zeggen hoeveel % winst je wil halen voor je verkoopt, tenzij er concrete gebeurtenissen zijn waar je op wacht (bv. M&A)... Blijft voor mij toch eerder een kwestie van de koers opvolgen en op een bepaald moment beslissen om te verkopen omdat de gerealiseerde winst goed is, terwijl ik op lange termijn niet zoveel verwacht van dat aandeel.
Maar dat zijn bij mij de uitzonderingen, ik denk dat ik minder en minder in dit topic thuis hoor en steeds meer in het ETF topic (duurste les voor mij uit het verleden: ik underperform op lange termijn vs. een brede ETF)
. Alleen vraag ik mij af of de ‘serieuze ‘ beleggers hier elke keer ze een nieuw aandeel kopen meteen al vastgeklikt hebben in welk scenario ze verkopen. Zijnde bij een bepaalde koers? Bepaalde fundamentals? Of echt telkens gewoon het beurssentiment afwachten…
.
: