Kleine Beursfeiten

Superstabiele cijfers (uiteraard tot op het moment dat dat niet langer zo is...)
Ambitieuze groei verwacht van non-combustibles de komende 10 jaar (tot 50% v revenue)
Lage P/E
De case is vrij aantrekkelijk, maar de gok die je dan maakt is dat ze minstens nog de komende 4-5 jaar kunnen groeien (aan lage percentages weliswaar) in totale revenue zonder veel hogere investeringen.

Voor een eventueel instapmoment zou ik eerder mikken op tweede helft '24. Je loopt dan mogelijks wel wat onverwachte gains mis, maar je neemt minder risico:

"Given planned investment phasing and an expected slow recovery in U.S. macros, we also expect our performance in 2024 to be second half weighted."
Ken er niet veel van maar toch serieus mijn twijfels: BTI is toch vooral tabaksindustrie? Minder en minder rokers, verbod op vapen,....strengere regels, gezondheidshype, etcetera...
Welke non-combustibles?

Ken er niet veel van maar toch serieus mijn twijfels: BTI is toch vooral tabaksindustrie? Minder en minder rokers, verbod op vapen,....strengere regels, gezondheidshype, etcetera...
Welke non-combustibles?

Soms is beleggen contra-intuïtief. Wij voelen iets aan ("minder rokers, strengere regels, gezondheidshype"), maar dat is een perceptie gebaseerd op onze eigen leefwereld. En onze eigen leefwereld is nogal narrow/biased.

Dat minder en minder roken, gezondheidshype, etc. is er al jaaaaren. In onze leefwereld dan toch: WHO ('23): "Around 80% of the world's 1.3 billion tobacco users live in low- and middle-income countries."

Perceptie in onze leefwereld: roken is compleet passé
Realiteit: BAT die jaar na jaar revenues op peil houden (uiteraard niet per se door méér rokers, ook diversificatie/prijsverhogingen)

Zelfde reflectie kun je trouwens maken over groene energie. Wij gaan ervan uit dat binnen 10 jaar hier alleen nog maar EV verkocht worden.
Dat terwijl ik deze zomer in Mexico geen enkele EV op de baan heb gezien. Je zou nochtans denken dat ze daar veel zonne-energie hebben :D

Soms is beleggen contra-intuïtief. Wij voelen iets aan ("minder rokers, strengere regels, gezondheidshype"), maar dat is een perceptie gebaseerd op onze eigen leefwereld. En onze eigen leefwereld is nogal narrow/biased.

Dat minder en minder roken, gezondheidshype, etc. is er al jaaaaren. In onze leefwereld dan toch: WHO ('23): "Around 80% of the world's 1.3 billion tobacco users live in low- and middle-income countries."

Perceptie in onze leefwereld: roken is compleet passé
Realiteit: BAT die jaar na jaar revenues op peil houden (uiteraard niet per se door méér rokers, ook diversificatie/prijsverhogingen)

Zelfde reflectie kun je trouwens maken over groene energie. Wij gaan ervan uit dat binnen 10 jaar hier alleen nog maar EV verkocht worden.
Dat terwijl ik deze zomer in Mexico geen enkele EV op de baan heb gezien. Je zou nochtans denken dat ze daar veel zonne-energie hebben :D
Dat is gewoon availability bias, je ziet het niet dus het is er niet of je ziet iets wel veel in uw omgeving dus een bepaald idee/vermoeden wordt bevestigd daardoor. Nogal gevaarlijk om basis daarvan te beleggen of conclusies te trekken zonder u daar bewust van te zijn.

Solvay en Illumina verkocht.

Had opnieuw iets teveel margin naar mijn goesting, terwijl Solvay al bijna 40% gestegen was sinds aankoop.

Illumina ken ik geen fluit van.

Haha ik had hetzelfde gedacht maar te lui om te herschrijven. 😉

Desondanks, mijn tips voor het jaar: Bitcoin, uranium en eBay.

PS: en we starten het jaar met -3%, dat wordt direct inhalen!

Laatst bewerkt:
Bitcoin vanwege de opkomende halvering, uranium omdat supply nog steeds beperkt is maar de vraag stijgt en eBay omdat het zich aan het omtoveren is in een buyback machine aan P/E < 10.

Bitcoin vanwege de opkomende halvering, uranium omdat supply nog steeds beperkt is maar de vraag stijgt en eBay omdat het zich aan het omtoveren is in een buyback machine aan P/E < 10.
Uranium dat was vorig jaar, kijk maar naar cameco (en uec).
En die thesis van beperkte supply: als het over grondstoffen gaat heb ik daar toch serieus mijn twijfels bij (olie,uranium, nikkel, koper,...)

Pf per sector

image.png

Langs de andere kant is het natuurlijk niet zo makkelijk, een jaar is lang en er kan zoveel in een jaar gebeuren. Moest iedereen hier enkel op 31 december 10 aandelen mogen kopen en deze pas terug verkopen op 31 december het jaar erna, ik weet niet of we ook zulke percentage's zouden zien als nu hoor. Imo is het gewoon een belachelijk concept om te gaan zeggen kies 10 aandelen en voorspel eens iets. Eigenlijk zou je paul 10000 euro moeten geven en zeggen beleg dit nu eens dit jaar om dan op het einde van het jaar de afrekening te maken. Maar daar kan je natuurlijk geen kijkcijfers mee halen.
Dat hadden ze toch eens gedaan voor een podcastreeks op HLN?
Waarbij Charlotte en nog iemand 10.000€ konden beleggen met een soort van terugkoppeling naar Paul toe. Die belegden gewoon de 10k in quasi één keer, beurs wat naar beneden en nooit nog iets van die podcast gehoord…

Terug
Bovenaan