Kleine Beursfeiten

Eergisteren nog wat cash overgemaakt. Vandaag premarket nog wat oxy bijgekocht aan 58.5$.
Het was dit of nog wat raiffeisen bijkopen maar daar ken ik niets van...

Oxy slechts +2% premarket ondanks dat 1 vd beste en rijkste beleggers blijft bijkopen.
Heeft meerdere gesprekken gehad met de ceo en weet wat hij doet dus zou toch verwachten +10% maar ik vermoed dat het kortetermijn beleggen op de beurs vandaag de dag extreem is. Bonussen van ceo's koppelen aan beursresultaten zal daar niet vreemd aan zijn.
In de toekomst misschien ipv kwartaalresultaten maandelijkse resultaten en nog wat meer yoyo op de beurs.

Moraal vh verhaal: mijn ballen goed verzorgen :thumb:

Eergisteren nog wat cash overgemaakt. Vandaag premarket nog wat oxy bijgekocht aan 58.5$.
Het was dit of nog wat raiffeisen bijkopen maar daar ken ik niets van...

Oxy slechts +2% premarket ondanks dat 1 vd beste en rijkste beleggers blijft bijkopen.
Heeft meerdere gesprekken gehad met de ceo en weet wat hij doet dus zou toch verwachten +10% maar ik vermoed dat het kortetermijn beleggen op de beurs vandaag de dag extreem is. Bonussen van ceo's koppelen aan beursresultaten zal daar niet vreemd aan zijn.
In de toekomst misschien ipv kwartaalresultaten maandelijkse resultaten en nog wat meer yoyo op de beurs.

Moraal vh verhaal: mijn ballen goed verzorgen :thumb:
OXY premarket vooral in lijn met prijsstijging van brent olie.

Is de earnings per jaar van 1M effectief een vast gegeven? In je vorige post hierover stelde je nog volgende vragen:
In mijn voorbeeld ga ik uit van: assets 5M, inkomsten 1M (zonnepanelen die zichzelf na 5 jaar terugverdienen). Puur om het simpel voor te stellen.
In de realiteit zijn de cijfers in de financials wat minder: voor iedere 5M assets, maar iets van een 0.75M inkomsten. (2022 -> assets: 550M, inkomsten: 85M)

Laatst bewerkt:
Als ik tijd heb zal ik hier nog eens een write-up doen over Toast. Inderdaad relatief hoog risico gezien factoren die je opmerkt.

Ik zag een aantal opportuniteiten enkele maanden geleden waar ik heel geconcentreerd ben ingegaan, op gegeven moment zelfs meer dan 50% in 1 positie (Ging over MNDY na de Israel war sell-off, was een succes want van 135$ GAK naar 182$ nu. Hier ook nog vermeld toen: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-818#post-1121050). Zoals @JanusDR hier toen terecht bemerkte op mijn portfolio, met 15-25 posities is de kans op outperformance eerder klein, vandaar aanpak weer dezelfde als waar ik vroeger veel succes mee had (geconcentreerd), maar beredeneerder dan toen met meer oog voor waardering, risico-factoren en dergelijke gezien de learnings die we hebben meegenomen uit 2021-2022 periode. Als ik geen duidelijke opportuniteiten zie breid ik aantal posities ook weer uit, maar als je ergens een mooie kans ziet, beter er direct vol voor gaan.

In conversatie met @LaCucaracha al boeken geschreven over Monday de afgelopen maanden. Ik zou die hier op zich ook wel willen plaatsen maar gezien de tendens op dit forum om bij een slechte pick na te trappen zijn de incentives eerder beperkt om teveel publiek te delen. :D
Ik heb ook al een tijd MNDY in mijn portfolio, jammer genoeg niet bijgekocht tijdens die dip. Maar 50% allocatie is wel straf, daarvoor zijn mijn ballen te klein :)

In mijn voorbeeld ga ik uit van: assets 5M, inkomsten 1M (zonnepanelen die zichzelf na 5 jaar terugverdienen). Puur om het simpel voor te stellen.
In de realiteit zijn de cijfers in de financials wat minder: voor iedere 5M assets, maar iets van een 0.75M inkomsten. (2022 -> assets: 550M, inkomsten: 85M)

Dan denk ik niet dat ik je begrijp. Zoals ik het lees ga je in je voorbeeld uit van maximale earnings van 25 en baseer je dit op de inkomsten van 1M per jaar en dit voor 25 jaar, de termijn dat de zonnepanelen afgeschreven zijn.

Vervolgens stel je de vraag "Wat ik supervreemd vind is dat in 2021/2022 de P/E zelfs nog een stuk boven die 25 lag. Kan iemand dit verklaren?"
Mij lijkt het dan dat de jaarlijkse inkomsten van 1M niet juist zijn en er meer variabelen in het spel zijn waardoor de P/E wel eens hoger kan liggen dan 25.

Mij lijkt veel af te hangen van de prijsafspraken die met de "dakenhouders" wordt gemaakt. Betalen zij enkel voor opslagmogelijkheid van het dak, neemt de klant ook energie af van de zonnepanelen, ... Mogelijk wordt de energie via de zonnepanelen verkocht aan een iets goedkopere prijs dan de marktprijzen en zijn er - door de enorme stijging de laatste 2 jaar - eenmaal meer inkomsten? De panelen liggen er en de kost is gemaakt. De prijs die ze voor hun energie krijgen is aanzienlijk gestegen zonder dat zij er extra moeite voor moeten doen?

Ik heb ook al een tijd MNDY in mijn portfolio, jammer genoeg niet bijgekocht tijdens die dip. Maar 50% allocatie is wel straf, daarvoor zijn mijn ballen te klein :)
Ik raad je aan om ook eens naar de investor day presentatie te kijken van vorige week, een 130-tal slides te vinden op hun IR website. Ik ben onder de indruk van hun toekomstvisie en innovatie. Net ook hun grootste klant binnengehaald, 25.000 seats (7.000 seats was de vorige grootste klant). Volgens mijn berekeningen komt dat overeen met een contract van 8M $ per jaar. Zijn ook volop bezig met sales personeel aan te werven van Salesforce etc om echt wall to wall deployments aan C-suite te kunnen verkopen.

Nu bon, het is geen no-brainer meer zoals aan 135$ maar huidige waardering nog altijd mooie upside denk ik komende jaren als ze gewoon goed blijven executen (zijnde rond de 30% per jaar groeien voor 2024-2026).

Laatst bewerkt:
...

Concurrentie zal pas echt beginnen te knagen als de markt wat voller geraakt. Maar dat is moeilijk in te schatten. Al zullen ze zelf ook wel bezig zijn met gronden op te kopen om volledig zelf uit te baten. We zitten in eco-hype tijden nog voorlopig he. En dit is wel zuiver groene energie. De vraag hiernaar zal ook stijgen.

...

Geen expert in de sector, maar is er al niet heel wat concurrentie in die markt de afgelopen 15 jaar of langer?
Zelfs scholengroepen waren 15 jaar geleden al bezig met dergelijke constructies waarbij een externe partij zonnepanelen op het dak kwam zetten in ruil voor afnameverplichtingen. Idem met bedrijven in die periode, als ze zelf al niet de investering wilden/konden doen in eigen zonnepanelen.

Neen, gelezen dat ze de consumer bank gaan houden en dus niet onder de waarde gaan moeten verkopen/ipo'en.
Ipo van die credit suisse consumentenbank ging tegen 8-10B zijn.
Maar de intrinsieke waarde daarvan is +18B, dus 10B extra bij de waardering.

Conservatieve intrinsieke waarde stijgt dus naar min. 28-30.
UBS BG-tip op 30 vandaag.

Geen dank; u vraagt, wij draaien.

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2011%2F04%2F08%2FDagobert-Duck.jpg

UBS BG-tip op 30 vandaag.

Geen dank; u vraagt, wij draaien.

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2011%2F04%2F08%2FDagobert-Duck.jpg

Ik ben een simpele mens.

Ik had UBS gekocht zonder grote analyse, maar puur op "UBS zal een goeie deal krijgen anders is Zwitserland zijn banken kwijt" gecombineerd met "de hele wereld is aan het bleten en denkt dat alles in de prut gaat".

Ik was blij dat Janus de analyse gedaan had en hetzelfde uitkwam.

Ik ga wel blindelings volgen voor de uitstap, mijn verkoop order ligt klaar. Firma dankt u voor de 50% rit (hopelijk gaat het nog de deur uit voor het nu de dieperik in dondert)

En nog een originele BG-tip, nog nooit onthuld:

Koop u scheel aan Oxy onder de 60 vandaag.
Er was 7-8% af van het (ondergewaardeerde) aandeel in vergelijking met de peers door de onzekerheid over die overname.
Nu blijkt die overname door Buffett zelf goedgekeurd en koopt hij maximaal bij, nadat hij in oktober al bijkocht tot boven de 63.

Nogmaals: beste operator van de Permian, 85% US-based dus geen geopolitiek risico, kapitaalallocatie door Buffett himself (wat Vicky zelf langs geen kloten kan, maar zij is wel technisch steengoed, dus ideale combo), olieprijzen momenteel laag, sectorsentiment zit in de goot, Nesjamag heeft bearish meningen over de oliesector.

Wat wil je nog meer?

Overigens weer dolle pret in medtech land. PacBio + 15%, Illumina +6%, Twist +8% etc.

Zoals ik eerder dus zei, kopen want het zal beteren en we gaan pas nadien weten dat het gebeterd is :laugh:

Ik ga wel blindelings volgen voor de uitstap, mijn verkoop order ligt klaar. Firma dankt u voor de 50% rit (hopelijk gaat het nog de deur uit voor het nu de dieperik in dondert)
Ik kan wel niet garanderen dat het niet nog eens +50% gaat, want mijn waardering was conservatief.

Dus achteraf uw geld van het BG beursabonnement niet komen terugvragen!

Ik ben een simpele mens.
Maar wel 1 met meer dikke flappen en sloefen dan een paar maanden geleden, chochochoo :biglaugh:🥳

Als je China exposure wil maar zonder het nationalisatie/Taiwan/... risico : Genus plc.
Zwijnezaad.
China is een grote afnemer maar de zwijnenmarkt zit daar nu op een dieptepunt, vandaar de ineengezakte aandelenprijs in de laatste 2 jaar.

Ik heb er nog eentje met wat meer torque, ook headquarters buiten China, maar die hou ik nog even op deugnietige wijze voor mezelf. (omdat het illiquide as fuck is, ik zelf nog geen positie heb, en het wel eens een officiële BG-tip kan worden).
Is momenteel winstgevend terwijl 80% van de business uit China komt, en dat ligt momenteel compleet op zijn gat.

Ik heb er een beetje een Solvay gevoel bij.
De P/E zou momenteel eigenlijk hoog moeten zijn omdat de winsten cyclisch enorm laag zijn, maar dat is niet zo.
Dus de winst is een downside protection (kan niet failliet gaan moest de business een paar jaar langer dan verwacht deprimerend blijven), en de Chinese consument die eventueel terugkomt voor 80% van hun vroegere winst, is een grote hefboom op China.

Nu goed, aan die uitleg hebben jullie geen fluit zonder de bedrijfsnaam of sector te kennen, dus wordt vervolgd met meer detail in de toekomst.

Afwachten tot China/Xi het juiste doen om hun crisis te boven te komen.
nl consumptie stimuleren (zoals de US deed tijdens covid) ipv manufacturing, maar Xi heeft daar een hekel aan. ('mensen zouden lui worden')

Maar ik ben in het verleden al verbaasd geweest door 180 graden koersveranderingen (zie compleet loslaten van zero-Covid, wie had dat verwacht op dat moment), dus het is het wachten wel waard om te zien wat ze daar gaan uitsteken met hun vastgoedcrisis.

Laatst bewerkt:
Heb er hier ook al een paar op de ignore list staan, binnenkort kunnen we de helft van de posts niet meer lezen. Maar so be it als dat de enige manier is om dit een aangename thread te houden. :)

@Nesjamag Huidig portfolio:

Monday.com
Toast
Coupang
MercadoLibre

4 posities, meeste zit in MNDY. Toast recente positie voornamelijk omdat die nog niet aan de rally hebben meegedaan terwijl die wel goede cijfers blijven voorleggen en leider zijn in restaurant software/POS, concurrentie kan niet tippen aan hun offering. Sum of parts waardering van hun SaaS + Fintech toont onderwaardering aan vs peers. Sentiment slecht omwille van exposure aan SMB restaurants (recessiegevoelig) maar wanneer sentiment slecht is vaak beste moment om long te gaan (als fundamentals intact zijn). Over NU Bank: topbedrijf maar met MELI al voldoende exposure aan de regio, wil geen 40% van portfolio in LATAM hebben. :p
Wow, dat is wel heel geconcentreerd.

Imo is exposure aan LatAm via die bedrijven niet slecht of risicovol.
Vooral Brazilië daarbovenop en dat land lijkt super sterk. Gigantische trade surplus.

Toast zou ik in vraag stellen. Die gaan meer en meer concurrentie zien. Onder andere SkyTab dat in restaurants gaat.

Terug
Bovenaan