Kleine Beursfeiten

Mijn gedacht hierrond:
Kan interessant zijn, maar een P/E van rond 15 is dat niet vrij hoog voor dit soort business model?
Je revenues zijn 1 op 1 gerelateerd aan je investering - ok HRPK.DE plaatst de panelen niet zelf zeg je, maar ze betalen wel voor de pannelen en de plaatsing. Dus revenue model = eenmalige investering en plaatsingskost maken en dan 20 jaar (hoe lang is zo'n paneel bruikbaar?) revenue sharing van de opbrengsten?

Vragen die ik hierbij heb:
-Heb je meer inzichten in het business model? Gaat het over revenue sharing? Gaat het over een fixed fee die ze jaarlijks krijgen van die bedrijven en hoe stijgt die? Kunnen de bedrijven de panelen 'afkopen'? Is er churn bij einddatum van contracten of zie je 99% contract vernieuwen? Hoe lang blijft zo'n paneel werken voor het vervangen moet worden?
-Waarom zouden bedrijven niet gewoon zelf panelen op hun dak leggen? Hoe groter de meerwaarde voor die bedrijven, hoe kleiner de kans dat HRPK.DE er mooi geld aan kan verdienen (want je zit nu met 2 bedrijven die moeten verdienen aan zo'n paneel). Omgekeerd; hoe kleiner de meerwaarde voor die bedrijven, hoe kleiner de kans dat ze met HRPK.DE zullen werken (of contract vernieuwen)
-Aandeel staat al genoteerd sinds 2005 zie ik, dat is ver 20 jaar geleden. Lopen die pannelen uit de eerste jaren investeringen dan op hun einde? Gaat dat over een groot percentage van hun pannelen en moeten ze dus binnenkort serieus investeren om exact dezelfde revenues te behouden? Zoja dan kan dat wel eens zeer zure worden als je maar paar miljoen winst draait de voorbije jaren. En hoe financieren ze die?

Nog enkele constataties:
-Aantal uitgegeven shares stijgt jaar na jaar (=dilution)
-Net debt is heel hoog, tot '22 zelfs hoger dan de tangible book value (is een beetje zoals dat je een lening hebt van 250.000 EUR voor je huis van 200.000 EUR)
-Positief is wel dat die net debt goed verlaagd is in '22
-Wat is hun concurrentieel voordeel? Is dit niet een model dat poepsimpel te repliceren is door anderen?
Ze hebben dan concurrentie van andere bedrijven die heel makkelijk net hetzelfde kunnen doen én ze hebben nog eens concurrentie van de bedrijven zélf die zonnepanelen op hun dak kunnen leggen

Maar dus om het goed in te schatten denk ik dat je inzicht moet krijgen in hoe zo'n contractje tussen HRPK.DE en een bedrijf er nu echt uitziet, welke voorwaarden, termijnen etc + wat de horizon is van vervangingen die er potentieel op korte termijn aankomen. Als je meer info hebt, delen maar :)
Even via telefoon al antwoorden dus sorry voor eventuele onoverzichtelijkheid.

De P/E in context van de concurrenten moet ik nog even nakijken maar op zich val ik nietvover een actuele van 15. Mede omdat ze een ‘slecht’ jaar hebben gehad. Hun business model is ook zoals gezegd tegen lage prijs een recht van opstal bedingen, dat volkletsen met zonnepanelen en dan genieten van de inkomsten door de stroom te verkopen. In Duitsland verkopen ze recht aan het net blijkbaar tegen de gangbare prij. De opstalgever wordt soms zelfs ‘betaald’ via ‘gratis’ stroom blijkbaar. De earnings zijn +- beperkt door zon, energieprijs en het maximale rendement van zo een zonnepaneel. Eventueel steuntje in de rug genre groene stroom certificaten vroeger. Maar in ieder geval zal de stroomprijs niet heel snel gaan dalen, maar de kost van de panelen is al tijdje geleden gemaakt natuurlijk. Relatief zullen de earnings dus hoogstwaarschijnlijk blijven stijgen, minstens inflatie volgen? Want de kosten zijn al in het begin gemaakt natuurlijk.

Een opstalrecht werkt zo: onroerende goederen op de opstal volgen het eigendomsrecht. Dat betekent: het gaat over naar de opstalgever. De opstal wordt hier aangegaan voor 20j + 5j optioneel. Die panelen worden afgeschreven op 20j en de ‘opruim’ is voor de eigenaar of Solarparken geeft een voorstel voor een vernieuwde installatie/nieuwe deal.

Waarom gewoon een nieuwe deal? De eigenaar heeft geen last van de panelen en denkt gratis geld en/of stukje stroom te krijgen en bovendien zouden die panelen alleen maar de eerste paar jaar enkele percenten rendement verliezen en daarna gaat het rendementsverlies erg traag verder. Hier en daar wat hotspots op panelen, die vervangen ze en na enkele jaren blijft een redelijk toekomstbestendige installatie over. En na 5 jaar zouden ze hun investering er uit moeten hebben als ik me niet vergis (cannot confirm helaas). Dus 15-20 jaar ‘winst’.

Bedrijven zouden het idd beter zelf leggen maar mankeren de visie of het kapitaal om het te doen. Op een Willy Naessens gaan ze niets moeten komen zetten natuurlijk. Ik denk dat ze bij specifieke bedrijven aankloppen. (sanering gaande, zien ‘easy’ cash zonder eigen moeite etc) Solarparken zit op miljoenen om instant gewoon een hele site vol te leggen, minstens gunstige financiering te krijgen. Eens zo een opstalrecht is gevestigd zitten ze safe tot hun installatie is afgeschreven dus.

Hun oudste site is van 2006, dus 2031 gaan ze moeten zien hoe ze verdergaan met die site. Maar hun grootste sites zijn er vanaf 2011 en verder dacht ik. Ik kan me wel inbeelden dat ze hun sites eventueel ontmantelen en verkopen/scrappen of er mee dreigen om een nieuwe deal te krijgen. Die afwikkeling heb ik geen zicht op. Maar ik schrik er niet meteen van omdat ze op het einde van zo een cyclus normaal genoeg winst hebben kunnen pakken om elders nieuwe sites op te starten.

Net debt maak ik me niet meteen veel zorgen over gezien hun inkomsten tbh.

Hun concurrentieel voordeel zou zitten in hun degelijk inhouse onderhoud en goede opvolging van de rendementen van de panelen. Men beweert dat men zo algemeen betere rendementen bereikt dan concurrenten. Nu is het blijkbaar wel zo dat een keten zonnepanelen idd sterk rendement kan verliezen als één paneel te vuil is, defect is of veel hotspots heeft. Groter dan het zuiver aandeel van het paneel op zich schijnbaar. Dat opvolgen kan dus idd wat opleveren over een tijdsduur van +20j. Maar goed, ik weet heel weinig over de concurrenten voorlopig. Maar van 2006 tot nu hebben ze wel een indrukwekkende groei gekend en eigenlijk moeten ze België nog tegoei aansnijden imo. Helaas kan ik geen contracten inkijken. Maar dat ze jaar na jaar in KWH blijven groeien is bemoedigend.

In 2020 en stukje van 2021 toen ik de pf nog aan het opbouwen was.
Maar de verkopen waren meestal met verlies, en winnaars eigenlijk amper met winst.
Op gerealiseerde resultaten had ik in 2020, 2021, 2022 allemaal verlies.
Alle goed presterende heb ik gewoon bijgehouden, met maar enkele uitzondering omdat ze te duur werden.

Ik ga daar mee akkoord.
Ik heb niet graag meerwaardebelasting die dan investeringsbelssingen gaat beïnvloeden.
Ook het gegeven van slapend rijk worden dat moeilijker wordt vind ik goed.

Anderzijds zie ik het niet gebeuren. Zou teveel tegenstand tegen zijn.
En het kan ook slecht geïmplementeerd worden zoals in Nederland, waar iedereen dan aan een fictief rendement belast wordt dat serieus kan oplopen en op die manier ook heel onvoorspelbaar wordt.

Denk dat het meerwaarde systeem beter gekend is en veiliger (op vlak van politici die vreemde dingen met vermogensbelasting zouden doen, zoals in NL).
In NL vrijstelling van de eerste 57K dus de niet zo rijken moeten die niet betalen.
Trouwens mensen die gaan beleggen zijn per definitie relatief rijk. Deborah vd colruyt die blijft weg van de beurs.

Solvay voor de splitsing vond ik nog meer no brainer, maar idd shoutout naar Wartan want zijn post heeft mij maandagochtend ook getriggered om positie in Solvay 2.0 uit te breiden, samen met syensqo wel voor schitterende 3 dagen gezorgd
Goh, dat hing een beetje af van welke waarde de markt aan beide onderdelen ging geven hé.
Dat er sowieso waarde ging 'unlocked' worden bij een splitsing, was niet zo zeker.

In extreem geval, maandagmorgen bij opening: 1% Solvay en 99% Syensqo --> enkel Solvay kopen.
In het andere extreme geval --> enkel Syensqo kopen.

Solvay gekocht omdat dit vooral een kwantitatief koopje was, dat zijn de gemakkelijkste en veiligste. (zoals UBS, FCNCA, ...).
Syensqo is eerder een kwalitatieve inschatting van toekomstige groei.
Dit gezegd zijnde, degelijke investeerders zie ik Syensqo ook schatten op 110-140, dus het zouden best beiden winners kunnen zijn.

In NL vrijstelling van de eerste 57K dus de niet zo rijken moeten die niet betalen.
Trouwens mensen die gaan beleggen zijn per definitie relatief rijk. Deborah vd colruyt die blijft weg van de beurs.
57k meerwaarde bedoelt ge?
Of 57k vermogen?

Met deftige investeringen gaat ge in een paar jaar tijd aan beide zitten.

57k meerwaarde bedoelt ge?
Of 57k vermogen?

Met deftige investeringen gaat ge in een paar jaar tijd aan beide zitten.
57K vermogen.
Allez, iemand die werkt die koopt eerst een huis en die heeft in veel gevallen veel centen nodig voor de kindjes.
Dan pas is er wat spaargeld. En na die buffer eventueel gaan beleggen.

Met deftige investeringen snel aan 57k zitten als simpele werknemer op een paar jaar tijd? Serieus mijn twijfels over....moeten nog eten kopen ook natuurlijk en is naar Tenerife gaan,....

Mediaanloon 2400 netto? En dat is dan voor velen wellicht pas na de leeftijd van 40 jaar...

57K vermogen.
Allez, iemand die werkt die koopt eerst een huis en die heeft in veel gevallen veel centen nodig voor de kindjes.
Dan pas is er wat spaargeld. En na die buffer eventueel gaan beleggen.

Met deftige investeringen snel aan 57k zitten als simpele werknemer op een paar jaar tijd? Serieus mijn twijfels over....moeten nog eten kopen ook natuurlijk en is naar Tenerife gaan,....

Mediaanloon 2400 netto? En dat is dan voor velen wellicht pas na de leeftijd van 40 jaar...
Wie in staat is wat spaarzaam te leven, en slim te investeren die gaat imo toch snel jaren hebben waarbij ze 50k+ aan (ongerealiseerde) meerwaarde hebben.
Maar spaarzaam leven lijkt idd een enorme uitdaging voor mensen, lol

Wie in staat is wat spaarzaam te leven, en slim te investeren die gaat imo toch snel jaren hebben waarbij ze 50k+ aan (ongerealiseerde) meerwaarde hebben.
Met een rendement van 6-8% op jaarbasis al snel jaren aan 50k ongerealiseerde meerwaarden realiseren? :)

Mijn medtech stocks hebben al rond de 20k winst de voorbije 30 min. :laugh:

Capex problemen door financing woestijn voor startups. Rente naar beneden zorgt voor zoef zoef zoef. Tmo, illumina, pacbio (+20% in 30min), agilent. Zelfs non capex bedrijven gaan 10 20% hoger (twist, biorad,...)

Mompelt verder iets over kleingeld portefeuilles.

Wartan, wat is jouw achtergrond/leven/...?

Die post komt precies van een dubbelaccount van mezelf.
Achtergrond in een reeks sectoren en bedrijven (academisch, telecom, media, advertising, banking), met focus op business models, products, innovatie.
Heb het geluk dat mijn vrouw niet wil weten wat ik doe met mijn beleggingsrekening. Die had anders al een paar hartaanvallen gekregen. Dat brengt wel met zich mee dat ik de nodige berekende risico's kan en mag nemen.

Hier op BG al redelijk wat fijne inzichten gelezen (waaronder de gedetailleerde posts van jou).

Freeway niet aan mij besteed. Ik zweer bij coca-cola en dat vreet aan mijn vermogensopbouw 🥲.

m.b.t. Oxy overname:

....
Tenzij die overname >10-15% rendement oplevert.

Ze is wel naar Omaha geweest om het te bespreken, en daar zijn 2 mogelijkheden:
1. Dat was om financing te bespreken.
2. Om Buffett zijn fiat te krijgen.

Bij 1. : Buffett heeft ze misschien overtuigd om zeer weinig aandelen uit te geven. (slechts 10% van de overnameprijs. Chevron/Exxon overnames waren 100% aandelen)
Of hij wilde niet financen omdat hij niet akkoord was.

Bij 2.: Dat gaan we de komende dagen/weken zien.
De overname verklaart immers waarom Buffett abrupt stopte nadat hij recent bijkocht tot 63, terwijl het daar nu >10% onder staat.
Nu weten we waarom: hij kreeg insider info over een nakende overname dus kon niet meer kopen.

Vanaf deze week mag Buffett terug Oxy kopen.
Dan zouden we de 13D/G bij de SEC in de komende dagen/weken moeten zien verschijnen, want Oxy staat <60.
Dat zou betekenen dat hij cijfers gezien heeft van de overname die tonen dat het inderdaad rendabeler was om die m&a te doen ipv te buybacken.
En dat Oxy dus een koopje is.
In het andere geval: Buffett is niet akkoord of heeft zijn mening veranderd over longterm olie supply/demand.
And.... like clockwork... :)

Zowel maandag, dinsdag, als woensdag gekocht, aan een hoger tempo dan vorige keren.
Zijn aankoop gisteren was tot de high van de dag, 57,27, dus hij koopt constant.
Aan maximum volume (gisteren 20% van het dagvolume, meer kan niet als je de prijs niet zwaar wil beïnvloeden)

Zal vandaag dus verder gaan...

Buffett zal in de meeting met Vicky dus inderdaad zoveel mogelijk schulden aangeraden hebben ipv dure equity uit te delen; en heeft zijn fiat gegeven op basis van de cijfers die hij zag.

Dat zal dus een overname geweest zijn die steek hield.
En na de publieke bekendmaking van het nieuws mocht hij opnieuw kopen, wat hij dus blijkbaar onmiddellijk deed.

Goed zo.
De vreemde ontwikkelingen van de afgelopen 1,5 maand zijn nu verklaard, op de meest positieve manier die mogelijk is.

Tijd om bij te kopen jongens...

Laatst bewerkt:
And.... like clockwork... :)

Zowel maandag, dinsdag, als woensdag gekocht, aan een hoger tempo dan vorige keren.
(Zijn aankoop gisteren was tot de high van de dag, 57,27, dus hij koopt constant. Zal vandaag dus verder gaan...)

Buffett zal in de meeting met Vicky dus inderdaad zoveel mogelijk schulden aangeraden hebben ipv dure equity uit te delen; en heeft zijn fiat gegeven op basis van de cijfers die hij zag.

Dat zal dus een overname geweest zijn die steek hield.
En na de publieke bekendmaking van het nieuws mocht hij opnieuw kopen, wat hij dus blijkbaar onmiddellijk deed.

Goed zo.
De vreemde ontwikkelingen van de afgelopen 1,5 maand zijn nu verklaard, op de meest positieve manier die mogelijk is.

Tijd om bij te kopen jongens...
Tempted om positie te verhogen met 50-ish aandelen.

Hupsakee, KBC +3%, begint te knagen om mijn eigen inbreng eruit te halen, maar denk dat het nog wel wat meer kan stijgen

en SPWR +18% gisteren (waardoor mijn positie nu gestegen is naar -84% lol)

Ignorelist 🥳 🥳

Had ik al eerder moeten doen.

Mocht ik posts kunnen teruglezen van toen ik 12 - 13 jaar was, zou ik mij waarschijnlijk wat schamen.
Hoe jij dat niet elke dag voelt, is mij een raadsel.

Heb er hier ook al een paar op de ignore list staan, binnenkort kunnen we de helft van de posts niet meer lezen. Maar so be it als dat de enige manier is om dit een aangename thread te houden. :)

@Nesjamag Huidig portfolio:

Monday.com
Toast
Coupang
MercadoLibre

4 posities, meeste zit in MNDY. Toast recente positie voornamelijk omdat die nog niet aan de rally hebben meegedaan terwijl die wel goede cijfers blijven voorleggen en leider zijn in restaurant software/POS, concurrentie kan niet tippen aan hun offering. Sum of parts waardering van hun SaaS + Fintech toont onderwaardering aan vs peers. Sentiment slecht omwille van exposure aan SMB restaurants (recessiegevoelig) maar wanneer sentiment slecht is vaak beste moment om long te gaan (als fundamentals intact zijn). Over NU Bank: topbedrijf maar met MELI al voldoende exposure aan de regio, wil geen 40% van portfolio in LATAM hebben. :p

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan