Even via telefoon al antwoorden dus sorry voor eventuele onoverzichtelijkheid.Mijn gedacht hierrond:
Kan interessant zijn, maar een P/E van rond 15 is dat niet vrij hoog voor dit soort business model?
Je revenues zijn 1 op 1 gerelateerd aan je investering - ok HRPK.DE plaatst de panelen niet zelf zeg je, maar ze betalen wel voor de pannelen en de plaatsing. Dus revenue model = eenmalige investering en plaatsingskost maken en dan 20 jaar (hoe lang is zo'n paneel bruikbaar?) revenue sharing van de opbrengsten?
Vragen die ik hierbij heb:
-Heb je meer inzichten in het business model? Gaat het over revenue sharing? Gaat het over een fixed fee die ze jaarlijks krijgen van die bedrijven en hoe stijgt die? Kunnen de bedrijven de panelen 'afkopen'? Is er churn bij einddatum van contracten of zie je 99% contract vernieuwen? Hoe lang blijft zo'n paneel werken voor het vervangen moet worden?
-Waarom zouden bedrijven niet gewoon zelf panelen op hun dak leggen? Hoe groter de meerwaarde voor die bedrijven, hoe kleiner de kans dat HRPK.DE er mooi geld aan kan verdienen (want je zit nu met 2 bedrijven die moeten verdienen aan zo'n paneel). Omgekeerd; hoe kleiner de meerwaarde voor die bedrijven, hoe kleiner de kans dat ze met HRPK.DE zullen werken (of contract vernieuwen)
-Aandeel staat al genoteerd sinds 2005 zie ik, dat is ver 20 jaar geleden. Lopen die pannelen uit de eerste jaren investeringen dan op hun einde? Gaat dat over een groot percentage van hun pannelen en moeten ze dus binnenkort serieus investeren om exact dezelfde revenues te behouden? Zoja dan kan dat wel eens zeer zure worden als je maar paar miljoen winst draait de voorbije jaren. En hoe financieren ze die?
Nog enkele constataties:
-Aantal uitgegeven shares stijgt jaar na jaar (=dilution)
-Net debt is heel hoog, tot '22 zelfs hoger dan de tangible book value (is een beetje zoals dat je een lening hebt van 250.000 EUR voor je huis van 200.000 EUR)
-Positief is wel dat die net debt goed verlaagd is in '22
-Wat is hun concurrentieel voordeel? Is dit niet een model dat poepsimpel te repliceren is door anderen?
Ze hebben dan concurrentie van andere bedrijven die heel makkelijk net hetzelfde kunnen doen én ze hebben nog eens concurrentie van de bedrijven zélf die zonnepanelen op hun dak kunnen leggen
Maar dus om het goed in te schatten denk ik dat je inzicht moet krijgen in hoe zo'n contractje tussen HRPK.DE en een bedrijf er nu echt uitziet, welke voorwaarden, termijnen etc + wat de horizon is van vervangingen die er potentieel op korte termijn aankomen. Als je meer info hebt, delen maar![]()
De P/E in context van de concurrenten moet ik nog even nakijken maar op zich val ik nietvover een actuele van 15. Mede omdat ze een ‘slecht’ jaar hebben gehad. Hun business model is ook zoals gezegd tegen lage prijs een recht van opstal bedingen, dat volkletsen met zonnepanelen en dan genieten van de inkomsten door de stroom te verkopen. In Duitsland verkopen ze recht aan het net blijkbaar tegen de gangbare prij. De opstalgever wordt soms zelfs ‘betaald’ via ‘gratis’ stroom blijkbaar. De earnings zijn +- beperkt door zon, energieprijs en het maximale rendement van zo een zonnepaneel. Eventueel steuntje in de rug genre groene stroom certificaten vroeger. Maar in ieder geval zal de stroomprijs niet heel snel gaan dalen, maar de kost van de panelen is al tijdje geleden gemaakt natuurlijk. Relatief zullen de earnings dus hoogstwaarschijnlijk blijven stijgen, minstens inflatie volgen? Want de kosten zijn al in het begin gemaakt natuurlijk.
Een opstalrecht werkt zo: onroerende goederen op de opstal volgen het eigendomsrecht. Dat betekent: het gaat over naar de opstalgever. De opstal wordt hier aangegaan voor 20j + 5j optioneel. Die panelen worden afgeschreven op 20j en de ‘opruim’ is voor de eigenaar of Solarparken geeft een voorstel voor een vernieuwde installatie/nieuwe deal.
Waarom gewoon een nieuwe deal? De eigenaar heeft geen last van de panelen en denkt gratis geld en/of stukje stroom te krijgen en bovendien zouden die panelen alleen maar de eerste paar jaar enkele percenten rendement verliezen en daarna gaat het rendementsverlies erg traag verder. Hier en daar wat hotspots op panelen, die vervangen ze en na enkele jaren blijft een redelijk toekomstbestendige installatie over. En na 5 jaar zouden ze hun investering er uit moeten hebben als ik me niet vergis (cannot confirm helaas). Dus 15-20 jaar ‘winst’.
Bedrijven zouden het idd beter zelf leggen maar mankeren de visie of het kapitaal om het te doen. Op een Willy Naessens gaan ze niets moeten komen zetten natuurlijk. Ik denk dat ze bij specifieke bedrijven aankloppen. (sanering gaande, zien ‘easy’ cash zonder eigen moeite etc) Solarparken zit op miljoenen om instant gewoon een hele site vol te leggen, minstens gunstige financiering te krijgen. Eens zo een opstalrecht is gevestigd zitten ze safe tot hun installatie is afgeschreven dus.
Hun oudste site is van 2006, dus 2031 gaan ze moeten zien hoe ze verdergaan met die site. Maar hun grootste sites zijn er vanaf 2011 en verder dacht ik. Ik kan me wel inbeelden dat ze hun sites eventueel ontmantelen en verkopen/scrappen of er mee dreigen om een nieuwe deal te krijgen. Die afwikkeling heb ik geen zicht op. Maar ik schrik er niet meteen van omdat ze op het einde van zo een cyclus normaal genoeg winst hebben kunnen pakken om elders nieuwe sites op te starten.
Net debt maak ik me niet meteen veel zorgen over gezien hun inkomsten tbh.
Hun concurrentieel voordeel zou zitten in hun degelijk inhouse onderhoud en goede opvolging van de rendementen van de panelen. Men beweert dat men zo algemeen betere rendementen bereikt dan concurrenten. Nu is het blijkbaar wel zo dat een keten zonnepanelen idd sterk rendement kan verliezen als één paneel te vuil is, defect is of veel hotspots heeft. Groter dan het zuiver aandeel van het paneel op zich schijnbaar. Dat opvolgen kan dus idd wat opleveren over een tijdsduur van +20j. Maar goed, ik weet heel weinig over de concurrenten voorlopig. Maar van 2006 tot nu hebben ze wel een indrukwekkende groei gekend en eigenlijk moeten ze België nog tegoei aansnijden imo. Helaas kan ik geen contracten inkijken. Maar dat ze jaar na jaar in KWH blijven groeien is bemoedigend.

.
(5% van port)