fomix
Well-known member
Hmm, ik vreesde al voor zo'n reactie...Dat riedeltje van 'inflatie'...
Wat maakt het nu uit wat de inflatie is in het investeringsuniversum. Ja, in de berekening van de reele rente heeft het een impact, die rekenoefening kan ik ook doen.
Maar die inflatie is voor alle investeringen hetzelfde. Dus de vraag is en blijft, waar haal ik de hoogste rendementen. De inflatie is niet van belang in die redenering.
Niemand maakt de afweging tussen consumptie en investeringen. Oh, de inflatie is hoog, ik haal geen reele rendementen, ik ga rap meer broden eten. En ja, cash market en obligaties worden interessanter, maar dat is gewoon een onderdeel van het beleggingsuniversum.
Dus om te antwoorden op je vraag. Hoe ga je als belegger om met inflatie? Niet. Je pakt het als het is.
De markt kijkt wel wat vooruit.
Ik beweer niet dat je meer broden moet gaan kopen.
Ik stel me enkel de vraag, als jij (of iemand anders) 10% heeft na 1j maak je dan de reflex om daar 8% van te maken in u hoofd? If not, dan kan je na 10j in een aandeel met 15% winst wel bedrogen uitkomen?
En ik beweer dan ook helemaal niet dat je verlies maakt, alleen minder winst dan je op het eerste zicht zou denken.
Als je 5j geleden een aandeel hebt gekocht heeft dat al stevig wat inflatie te verwerken gekregen. Tel je dat mee in u waardering? Als in , die +7% is eigenlijk -8%?=> ik spreek van 1.5 terugbetaling van deze deal. Ik spreek niet van een beleggingshorizon van 2.5j voor OXY. Ik heb geen horizon. Mijn horizon is wanneer ik geld nodig heb om iets te kopen...
=> wat bedoel je?
=> inflatie zit overal of sijpelt vroeg of laat overal in (lonen, gronstoffenprijzen, afgewerkte producten, etc. etc.). Ook dus in de inkomsten en winsten van de bedrijven waarin je belegt. Dus: beleg in bedrijven waarbij die inkomsten en winsten nog vele jaren zullen komen.

.

.