Kleine Beursfeiten

75% (exclusief vastgoed) in oxy.

Mijn Oxy rendement nog steeds +45% sinds eind 2021.
ETF S&P sinds eind 2021: status quo : nihil rendement.
Microsoft sinds eind 2021 : +10%
Edit: oxy sinds eind 2021 +80%. Heb nadien nog wat bijgekocht.

Wanneer heb je Oxy bijgekocht?

Als je eerlijk wil vergelijken moet je ook zogezegd Microsoft dan bijkopen. 😉

Wanneer heb je Oxy bijgekocht?

Als je eerlijk wil vergelijken moet je ook zogezegd Microsoft dan bijkopen. 😉
Wie is hier diegene die op korte termijn uitspraken doet over aandelen :wink:
Mijn port staat hier online, van u nog niets gezien behalve 'ik heb x gekocht en verkocht en x winst' en 'mijn calls brengen 3% op...' en 'ik beleg niet voor 10% op jaarbasis'. Veel gepalaver weinig feiten.

XFAB nog altijd te goedkoop.
BLDR, ATKR, beide nog goedkoop.
PBR, STLA beiden 3 p/e bedrijven met ongelofelijke cash flow. Sector top marges. ROIC en ROE >20%. Ook buybacks en 7-12% dividend.

Er is nog veel goedkoop gedoe.
Heb BLDR en ondertussen +80%. Overweeg te verkopen en naar ATKR te switchen.
ATKR is goedkoop maar wel wat schulden. Moet het nog is deftig bekijken. Welke risico's bij ATKR?

Laatst bewerkt:
Dat passief beleggen een goed idee is, absoluut mee eens, maar dat je met actief beleggen niet beter zou kunnen doen op lange termijn is gewoon BS.
Ik kan zelf perfect aantonen dat ik om het even welke grote index outperform over de voorbije 5 jaar en ken meer dan een handvol beleggers persoonlijk die dat ook kunnen, dus onmogelijk: zeker en vast niet

Actief beleggen is ook zo een vaag begrip.
Is dat 1 keer verkopen of kopen per dag/week/maand/jaar?

Ik kan gerust geloven dat je slechter doet dan de index als je wekelijks aandelen koopt/verkoopt. Maar dat zal er al helemaal anders uitzien als je dat maar 3 keer in een jaar doet.

Heb BLDR en ondertussen +80%. Overweeg te verkopen en naar ATKR te switchen.
ATKR is goedkoop maar wel wat schulden. Moet het nog is deftig bekijken. Welke risico's bij ATKR?
ATKR risico's zouden moeten meevallen.
Er zal wat normalisatie zijn tegenover de overearning van post-covid supply chain problemen.
Dus marges komen terug wat omlaag, en winst stagneert misschien tot licht achteruit komende jaar.
Maar daar tegenover hebt ge ook een zeer sterk bedrijf, zeer goeie bedrijfscultuur, en een enorme stimulus voor onshoring/nearshoring, investeringen in infrastructuur, groene-energie die blijft groeien.

Waarom tevreden zijn met 11% via actief beleggen, indien je op je lui gat 17% kunt behalen? 🤔

Terecht punt. Ik denk dat 99% van de mensen die nu actief beleggen, beter af zou zijn met een ETF.
Maar ik merk toch ook dat ik af en toe nog individuele aandelen bij koop ipv alles in een ETF te gooien wat rationeel de betere keuze zou zijn. En dan is 11% rendement een mooi resultaat.

Terecht punt. Ik denk dat 99% van de mensen die nu actief beleggen, beter af zou zijn met een ETF.
Maar ik merk toch ook dat ik af en toe nog individuele aandelen bij koop ipv alles in een ETF te gooien wat rationeel de betere keuze zou zijn. En dan is 11% rendement een mooi resultaat.
Zo is dat bij mij ook 👍

Met betrekking tot dividenduitkering wordt 30% roerende voorheffing (RV) ingehouden. Zoals ik het begrijp, kan je per persoon 800€ aan dividenden (dus 240€ RV) via de belastingsbrief terugvorderen. Dat betekent dus 1600€ aan dividenden dat aangegeven kan worden als je gehuwd bent onder het wettelijk stelsel. Stel dat je aandelen hebt voor 32000€ die 5% dividend uitkeren, dan kan je in principe de volledige roerende voorheffing van 30% daarvan terugvorderen 🤔. Klopt dat?

Met betrekking tot dividenduitkering wordt 30% roerende voorheffing (RV) ingehouden. Zoals ik het begrijp, kan je per persoon 800€ aan dividenden (dus 240€ RV) via de belastingsbrief terugvorderen. Dat betekent dus 1600€ aan dividenden dat aangegeven kan worden als je gehuwd bent onder het wettelijk stelsel. Stel dat je aandelen hebt voor 32000€ die 5% dividend uitkeren, dan kan je in principe de volledige roerende voorheffing van 30% daarvan terugvorderen 🤔. Klopt dat?

Als het in de gemeenschap zit.

Terug
Bovenaan