Kleine Beursfeiten

Paar dagen geleden
Het is niet de beste periode voor @JanusDR zijn portefeuille de laatste dagen - op zich geen man overboord en het blijft een momentopname. Aangezien hij zelf ook wel eens een actie uit het verleden aanhaalde die niet echt succesvol bleek te zijn zal hij het ook niet al te erg vinden dat BTI hier vermeld wordt.

best dat iedereen zowel successen als missers blijft posten, de commentaren moet je er maar bijnemen - iedereen hier wil rijk worden, hoe sneller hoe liever.
Vrees dat ik hier de slechtst presterende port van het forum heb - tevens nog best een eind verwijderd van ATH paar maand terug. Status quo OXY en Ageas, de afwezigheid van technologie en de vrije val van AMG en deftige daling D'ieteren zijn de oorzaak.

Stof tot nadenken, mss switch naar ETF of meer gewicht in ETF.
Dat zei je 2 jaar! geleden ook al, een paar maand geleden ook al, en nu weeral.
Koop gewoon die tech 🤷‍♂️

December 2021 !!! (nadien is big tech keihard gezakt en heb je dus big tech op een gouden plateautje aangeboden gekregen)
Heb gisteren een zeer klein plukje gekocht, port heeft wat nood aan tech en US en telkens als ik iets wil kopen bots ik tegen die hoge waarderingen. Het feit dat het in port zit zal me ook wat verplichten me wat in te lezen.
Januarie 2021
Van alle tech -aandelen zou ik het liefst Microsoft oppikken aan een aanvaardbare prijs - vind ik een topbedrijf (mss wel de X -box droppen)
Tech staat lekker laag in 2022 wat doe jij

December 2022 🤦‍♂️
Aandelen VW teruggekocht, tevens nog een paar aandelen Oxy toegevoegd.

In februari 2023🤦‍♂️🤦‍♂️
Ik heb gisteren toch nog een plukje Oxy gekocht met wat cash dat er stond te staan

in maart 2023🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
En ondertussen BTC: +7,8% :thinking:

Beetje Oxy en BAC aangekocht deze namiddag

In mei 2023🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
Nog een stukje Oxy bijgekocht @ 58,.. ook al is de kans niet gering dat er nog eens een deftige daling zal komen - 2de/3de kwartaal van de industrie zal geen hoogvlieger zijn

Op 5 januari 2023
Dat is het eeuwige probleem met gevestigde tech bedrijven, hét moment om in te stappen is er zelden - en dan nog, velen hier wisten dat we in maart 2020 alles wat we hadden (huis, wagen, meubels, ...) moesten verkopen om vervolgens zo goed als willekeurig alles in aandelen te steken. Probleem is alleen - wie heeft dat gedaan?

Het lijkt gewoon quasi altijd te duur .. dan maar spreiden over 1 of 2 jaar om positie op te bouwen zeker
Ergens in maart 2023
Even polsen: mijn port is tech -arm met enkel beperkte posities in Facebook, Alibaba en Prosus - door de torenhoge waarderingen worstel ik steeds met deze sector - ik besef ook dat je gewoon moet aanwezig zijn in dit segment. Het kleine dipje van tech kan een gelegenheid zijn om daarin een eerste positie toe te wijzen. Zelf denk ik aan
in april 2023
Als je kijkt naar bedrijven zoals Coca Cola, Barry Callebaut, Microsoft, ... die worden nooit goedkoop vrees ik, mss zijn dat wel gewoon bedrijven die je levenslang kan aanhouden ... zo dominant in hun core business, elke element dat je wenst in een bedrijf is quasi aanwezig.
In november 2023
Plukje Oxy bijgekocht @ 60,18

Begrijp je nu wat ik bedoel met opportuniteitskost ?

Je beseft dat tech super is, je weet dat je tech nodig hebt, tech zakt keihard en wat koop je "Oxy" een aandeel dat net hard gestegen was.🤦‍♂️

Koop nu toch eens gewoon die tech. :mad:

Laatst bewerkt:
Vrees dat ik hier de slechtst presterende port van het forum heb - tevens nog best een eind verwijderd van ATH paar maand terug. Status quo OXY en Ageas, de afwezigheid van technologie en de vrije val van AMG en deftige daling D'ieteren zijn de oorzaak.

Stof tot nadenken, mss switch naar ETF of meer gewicht in ETF.
Misschien eens verduidelijken wat er in die port zit.

Wanneer D'ieteren dan gekocht? Want die staat nu toch vrij hoog?
GAK van 93 €, gekocht in verschillende stappen - ytd Is slecht
Op hoeveel sta je YTD? Want ATH een paar maand terug geeft toch de indruk dat je 2 à 3 goeie kwartalen had, dus hopelijk valt het op jaarbasis nog mee...

Sowieso goed om de check te doen of je beter af was met een ETF, dat is eerlijk gezegd mijn persoonlijke les van de afgelopen 10-15 jaar beleggen 😬
ytd +11%
Begrijp je nu wat ik bedoel met opportuniteitskost ?

Je beseft dat tech super is, je weet dat je tech nodig hebt, tech zakt keihard en wat koop je "Oxy" een aandeel dat net hard gestegen was.🤦‍♂️

Koop nu toch eens gewoon die tech. :mad:

Je hebt gelijk uiteraard
Misschien eens verduidelijken wat er in die port zit.
Nog steeds te veel maar veruit het grootste deel is Oxy, Ageas, WEHB, BRK, D‘ieteren, KBCA, UBS, Moury. Shell, Meta, VGP, ING, AMG, EVS

GAK van 93 €, gekocht in verschillende stappen - ytd Is slecht

ytd +11%

Je hebt gelijk uiteraard

Nog steeds te veel maar veruit het grootste deel is Oxy, Ageas, WEHB, BRK, D‘ieteren, KBCA, UBS, Moury. Shell, Meta, VGP, ING, AMG, EVS
Ik denk dat je dan gewoon een verkeerd idee hebt van hoeveel de gemiddelde portefeuille hier zou opbrengen. Vergeet niet dat zo lang je uw aandelen in bezit hebt je eigenlijk niks hebt. Het is de dag van aankoop en de dag van verkoop dat de rekening maakt. Volgens mij beseffen velen dat niet.

Dat zei je 2 jaar! geleden ook al, een paar maand geleden ook al, en nu weeral.
Koop gewoon die tech 🤷‍♂️

...

Je hebt héél veel geduld om al die posts op te zoeken, doet me ergens aan je goeie vriend @JanusDR denken :p

Een S&P 500 Info Tech ETF lijkt me niet slecht in zo'n gevallen waar mensen vrezen dat een individueel aandeel (bv. Micro$oft) wel heel hoog gewaardeerd staat, maar ze toch FOMO hebben? Als het aandeel toch stijgt, neemt het gewicht alleen maar toe in de ETF; daalt het, heb je nog altijd een korf van andere tech aandelen.
Ook al zitten een paar van de tech reuzen zoals Alphabet en Facebook na de herschikking van de S&P 500 helaas niet meer in info tech :confused2:

Toch een heel deftig resultaat, dat bijna in dezelfde grootte-orde ligt als MSCI World (+17% YTD). Ik denk echt niet dat je 1 van de slechter presterende portefeuilles op dit forum zal hebben. En in ieder geval zijn je resultaten niet "Paul D'Hoore slecht" ;)

Toch een heel deftig resultaat, dat bijna in dezelfde grootte-orde ligt als MSCI World (+17% YTD). Ik denk echt niet dat je 1 van de slechter presterende portefeuilles op dit forum zal hebben. En in ieder geval zijn je resultaten niet "Paul D'Hoore slecht" ;)
Waarom tevreden zijn met 11% via actief beleggen, indien je op je lui gat 17% kunt behalen? 🤔

Waarom niet. Je hebt er wel die content zijn met een 3 procent op een staatsbon.
Ik ben daar niet content mee. We zullen uiteindelijk wel zien wat van 09/2023-09/2024 het meest opbrengt 🤷‍♂️. Maar waarom actief beleggen als passief meer opbrengt? Mja, hobby’s kosten nu eenmaal geld 🤷‍♂️.

Of 93% met FCNCA.

Jezus jongens, er zijn altijd wel aandelen die beter presteren. Alsof er hier zoveel zijn die hun volledige vermogen zouden durven inzetten in 1 bepaalde etf of aandeel.

Ik ben daar niet content mee. We zullen uiteindelijk wel zien wat van 09/2023-09/2024 het meest opbrengt 🤷‍♂️. Maar waarom actief beleggen als passief meer opbrengt? Mja, hobby’s kosten nu eenmaal geld 🤷‍♂️.

Heb je veel plezier van je beleggen hobby als het niks opbrengt? Doosje lucifers en dollar biljetten. Heb je er tenminste nog wat warmte van.

Ma ge hebt het wel gedaan. Net zoals @contextbinder zijn poen in bepaalde aandelen gestoken heeft. Voor hetzelfde geld had hij nu een rendement van 100 procent. Hindsight is elke beslissing natuurlijk makkelijk af te kraken.

Ma ge hebt het wel gedaan. Net zoals @contextbinder zijn poen in bepaalde aandelen gestoken heeft. Voor hetzelfde geld had hij nu een rendement van 100 procent. Hindsight is elke beslissing natuurlijk makkelijk af te kraken.
Ik kraak niet af 🤷‍♂️. Duw enkel met de neus op de feiten 🤷‍♂️. https://www.hln.be/geld/passief-beleggen-goedkoper-en-in-2022-ook-lucratiever-dan-actief-beleggen-hoe-komt-dat~a1f1d13b/?referrer=https://www.google.be/

“Ook topinvesteerder Warren Buffett vindt dat iedereen die zelf belegt, het beste passief kan beleggen. In eerste instantie klinkt dit misschien wat vreemd, omdat hij zelf actief belegt. Maar naast het feit dat Buffett een enorm vangnet heeft om financiële tegenvallers op te vangen, is hij er zelf ook de hele dag mee bezig. Hij heeft dus alle tijd om de ontwikkelingen op de markt te volgen en in te springen wanneer nodig. “ https://axento.nl/blog/actief-of-passief-beleggen-wat-is-het-beste/

Laatst bewerkt:
Wel ik duw uw neus dan ook eens op het feit dat uw staatsbon de facto een slechte belegging is. Hell, zelfs voor de meerderheid hier inclusief mezelf zou passief beleggen voor hogere rendementen zorgen. Maar niet iedereen wil het hoogste rendement en zonder actief beleggen heb je ook geen passief beleggen. Of hoe zal men ander tot de prijszetting komen van een individueel aandeel.

Wel ik duw uw neus dan ook eens op het feit dat uw staatsbon de facto een slechte belegging is. Hell, zelfs voor de meerderheid hier inclusief mezelf zou passief beleggen voor hogere rendementen zorgen. Maar niet iedereen wil het hoogste rendement en zonder actief beleggen heb je ook geen passief beleggen. Of hoe zal men ander tot de prijszetting komen van een individueel aandeel.
Inderdaad. In het boek van hangmatbelegger staat dat er gelukkig actieve beleggers zijn die voor het geld van de passieve belegger zorgen 👌👍

Inderdaad. In het boek van hangmatbelegger staat dat er gelukkig actieve beleggers zijn die voor het geld van de passieve belegger zorgen 👌👍
De passieve belegger dank u voor uw bijdrage.
Ik beleg al sinds 2009 en volg aandelen sinds toen intensief op. Aan indexbeleggen deed ik toen niet, dus daar hield ik me niet mee bezig. Wist wel wat een ETF was, maar heb mij daar nooit in verdiept. Heb wel al heel wat emotionele trajecten van de beurs doorlopen, heb daar dus ervaring mee. Heb me het principe van indexbeleggen nu ook eigen gemaakt, en leer nog iedere dag bij. Met een holistische visie, out of the box, naar alles kijken is niet slecht. Het kijken naar de reacties op mijn posts in augustus 2022 m.b.t. de gasprijzen toen, gepaard met de reacties en het gelach toen, geven mij een deja vu gevoel, hetgeen mij enkel versterkt in mijn overtuiging 👍. Over enkele jaren kom ik hierop terug 😉. Ik zeg ook niet dat ik een “allesweter” ben, ik neem namelijk alle info van Janus graag in me op, leer iedere dag bij, maar een meeloper en meedoen aan de kuddegeest doe ik ook niet. Hoe groter de kudde, hoe meer mijn buik rammelt aangezien je moet weten dat de massa steeds ongelijk heeft. Hoe meer de koersen overgewaardeerd geraken, hoe hoger het risico. Dus durf ook af en toe out of the box te denken en de positieve aspecten van verschillende methodes in overweging te nemen. Methodes zijn door de decenia heen ook dynamisch en aan herziening of optimalisatie onderhevig. Meestal weet je dat pas achteraf/te laat.

Terug
Bovenaan