Kleine Beursfeiten

Niet kunnen weerstaan aan de lokroep van Paypal: positie van 3% genomen
Ook positie 10% positie in BRKB genomen (ik had al vele maanden een order aan 305, maar dat was wat wishful thinking:cry2:)
Zit ondertussen wel al met 1/5e op margin, dus wordt stilaan tijd om iets te oogsten...

En hoe is dat anders dan "ik laat de olie in de grond zitten want anders is het minder waard" ? Je trekt de financiele grens op een andere plaats, maar in the end is dat juist hetzelfde.
De preiboer maakt verlies als hij zijn prei verkoopt , de olieboer maakt minder winst. Dat is verre van hetzelfde.

Alé, BRK zakt na dat jaarrapport waar Buffett zelf zit bij te kopen (tot max 360) naar 345, -2% terwijl de indexen hoger gaan :-D
De markt is machtig, gratis geld op straat.
Déjà vu van 2018-2019.

Bak volgeladen in accounts van familie, aan 345,5.
Dat gaat 10% cagr zijn op 3-5 jaar tijd.
Waar zie je dat Buffett nog aant bijkopen is?

Markt technisch is dat nochtans juist hetzelfde.
Ik ben financieel misschien niet de meest geletterde mens. Maar ik ben heel benieuwd hoe een verlies van 100000€ hetzelfde betekent winstdaling van 100000€.
In het eerste geval zit je in het rood onderaan de streep, in het tweede geval minder groen.

Pas op, geen van beide is goed nieuws. Maar de preiboer is er dan toch erger aan toe.

if not, please explain :shy:

Olie is een monopolie ? Daarom dat ik nu random uit mijn pen 10 bedrijven kan schudden. Total, BP, Oxy, Shell, Petrobras, Aramco, Chevron, Exxon, Woodside, Equinor, Eni, Lukoil, ...
Bedrijven als BP, Shell, Total, Oxy... hebben welgeteld nul invloed op olieprijs.
Zij ondergaan ook gewoon het politieke spel.

De mensen beseffen dat niet omdat de tankstations wel van die bedrijven zijn, en dus veel zichtbaarder. Maar hun aandeel in de olieplas is veel te beperkt om op zichzelf de prijs te kunnen sturen.

Aramco is de uitzondering in jouw lijst.

Vlug even gekeken. In 2022 had opec 38% van de totale productie.
Alle andere bedrijven moeten de handen in elkaar slaan om daar tegen te kunnen opboksen.

edit: Shell, als tweede grootste beursgenoteerde oliebedrijf, heeft een productie-aandeel van ongeveer 2%
Hoe zich dat verder verhoudt in het prei-verhaal laat ik aan mij voorbij gaan.

Bedrijven als BP, Shell, Total, Oxy... hebben welgeteld nul invloed op olieprijs.
Zij ondergaan ook gewoon het politieke spel.

De mensen beseffen dat niet omdat de tankstations wel van die bedrijven zijn, en dus veel zichtbaarder. Maar hun aandeel in de olieplas is veel te beperkt om op zichzelf de prijs te kunnen sturen.

Aramco is de uitzondering in jouw lijst.

Vlug even gekeken. In 2022 had opec 38% van de totale productie.
Alle andere bedrijven moeten de handen in elkaar slaan om daar tegen te kunnen opboksen.

edit: Shell, als tweede grootste beursgenoteerde oliebedrijf, heeft een productie-aandeel van ongeveer 2%
Hoe zich dat verder verhoudt in het prei-verhaal laat ik aan mij voorbij gaan.
OPEC's oil exports represent about 60 percent of the total petroleum traded internationally.

OPEC's global crude oil production share is approximately 38 percent and it also accounts for 16 percent of the world's natural gas production. Moreover, OPEC owns roughly four-fifths of global crude oil reserves.

OPEC+ represents around 40% of world oil production and its main objective is to regulate the supply of oil to the world market. The leaders are Saudi Arabia and Russia, which produce around 10 million barrels per day (bpd) of oil each.

How does OPEC influence global oil prices?

OPEC member states' exports make up around 60% of global petroleum trade. In 2021, OPEC estimated that its member countries accounted for more than 80% of the world's proven oil reserves.

Because of the large market share, the decisions OPEC makes can affect global oil prices. Its members meet regularly to decide how much oil to sell on global markets.

As a result, when they lower supply when demand falls, oil prices tend to rise. Prices tend to fall when the group decides to supply more oil to the market.

Waar zie je dat Buffett nog aant bijkopen is?
Heb het gevonden: “Berkshire repurchased only $1.1 billion of its stock last quarter, down from $4.4 billion in the first quarter, likely because the conglomerate's stock rallied 13% in the six months to September. However, Buffett and Munger seem to have bought back another $800 million of stock between the end of last quarter and October 24, based on the decline in the company's outstanding shares in that timeframe and its average stock price.”

Mijn RVRC +16% vandaag op earnings :clap:. Is een outdoor clothing brand uit zweden. En mijns inziens nog cheap.
Los van de financiele analyse gebruik ik voor dit soort van niche consumer brands met ecommerce als verkoopskanaal trouwens Google trends (https://trends.google.com/trends/explore?date=all&q=revolution race&hl=nl) om een indicatie te krijgen van hoe het voorbije kwartaal was qua zoekvolume en hoe de vooruitzichten zijn voor het volgende. Kan je je natuurlijk niet volledig op baseren, maar is in mijn ogen wel een goeie indicator of het merk tractie heeft.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan