Kleine Beursfeiten

TSLA was mijn grootste YOLO aankoop tot nu toe maar heeft me grappig genoeg wel veruit het meeste opgebracht. Ik heb er 1/3 uitgehaald op de piek en nog eens 1/3 enkele weken terug. Het aandeel kan momenteel beide richtingen uit naar mijn mening.

Altijd terugkerend fenomeen in het laatste deel van elke bullmarkt :)
Ik veronderstel dat je een enorme short positie in SPY of QQQ hebt staan dan?
Ik denk dat er exact 0 redditers of beyondgamers zijn die Gamestop/Tesla/Bitcoin/Galapagos kopen met het gedacht "Tiens, de 10-jaar Treasury staat op 1%, ik zal maar beter eens de verre hypothetische cashflows van een techbedrijf kopen zodat ik maximale duration heb".
Dat niet, maar het geld is wel eenvoudig beschikbaar en het brengt geen barst op in de vorm van spaardeposito's. Des te lager de rente, des te lager de waarde van geld he. Ik werd vroeger nog grootgebracht met het idee dat geld iets waardevols is waar je voorzichtig mee moet omgaan. De centrale bankiers doen alle moeite van de wereld om die visie ongedaan te maken.

Nee, want dan moet je de timing juist hebben binnen de 1-2 jaar + path dependency risico (als het 1 dag naar 1 miljoen gaat en dan naar 0 de volgende dag, ben je als shorter toch nog bankroet na dag 1).

Dat kan ik niet.
Dat niet, maar het geld is wel eenvoudig beschikbaar en het brengt geen barst op in de vorm van spaardeposito's. Des te lager de rente, des te lager de waarde van geld he. Ik werd vroeger nog grootgebracht met het idee dat geld iets waardevols is waar je voorzichtig mee moet omgaan. De centrale bankiers doen alle moeite van de wereld om die visie ongedaan te maken.
100% van uw geld riskeren in Galapagos of Plug power of Virgin Galactic om 2% inflatie te vermijden?
Dan verdien je de gevolgen :)
Alhoewel de gevolgen natuurlijk extreem positief lijken zolang de speculatie blijft duren.

Is JanusDR de permabear van dit forum die elk jaar een crash voorspeld sinds 2012?
100% in Amerikaanse aandelen.

Groei in usa gaat gigantisch zijn de komende paar jaar. Financiële monstertandem met Yellen en Powell, stimulus van 900B en 1900B in de laatste 3 maand.
Corona wordt nu eindelijk serieus aangepakt, vaccinaties accelereren en 50% ingeënt tegen mei + 30% reeds besmet.
Alles is daar vol open tegen eind mei, met consumenten die geld staan hebben en willen feesten, eten en entertainen.

Als het infrastructuurplan van 2000B er ook nog door geraakt dit jaar, is het daar gewoon een economische spaceX raket waar Europa slechts van zal kunnen dromen.
Ik ben een serieuze Europa-fan maar de vaccinatie-aankopen hebben ze compleet en royally upgefucked.

Maar tegen juni of vroeger zal de USA en masse vaccins beginnen uitdelen aangezien dan de productiecapaciteit gigantisch hoger dan de vraag zal zijn daar, dus Europa zal dan zijn karretje kunnen aanhaken en alles komt dus uiteindelijk goed :)

Laatst bewerkt:
100% in Amerikaanse aandelen.
Is niet erg consistent met je bearish posts he Janus. Je gaat er dan vanuit dat jouw aandelen gaan stijgen en de aandelen die anderen vasthouden niet gaan stijgen?
Een tijdje terug kwam je ons op 9lives nog de les lezen dat stock picking tijdsverspilling was en indexing the only way to go. Mij gelijk welke visie je erop wilt nahouden (ik denk dat beiden werken), maar je moet wel niet enkel de jouwe als de juiste zien.

Groei in usa gaat gigantisch zijn de komende paar jaar. Financiële monstertandem met Yellen en Powell, stimulus van 900B en 1900B in de laatste 3 maand.
Corona wordt nu eindelijk serieus aangepakt, vaccinaties accelereren en 50% ingeënt tegen mei + 30% reeds besmet.
Alles is daar vol open tegen eind mei, met consumenten die geld staan hebben en willen feesten, eten en entertainen.

Als het infrastructuurplan van 2000B er ook nog door geraakt dit jaar, is het daar gewoon een economische spaceX raket waar Europa slechts van zal kunnen dromen.
Ik ben een serieuze Europa-fan maar de vaccinatie-aankopen hebben ze compleet en royally upgefucked.

Maar tegen juni of vroeger zal de USA en masse vaccins beginnen uitdelen aangezien dan de productiecapaciteit gigantisch hoger dan de vraag zal zijn daar, dus Europa zal dan zijn karretje kunnen aanhaken en alles komt dus uiteindelijk goed :)
Ga dan gewoon long op de SPY (of een leveraged SPY tracker ^^). Ben zelf nu ook grotere stukken van mijn equity aan het alloceren aan een QQQ (hoewel ik eigenlijk meer in FB zou willen steken, die gasten vind ik echt ondergewaardeerd gezien hun sterke moat). Een BABA ziet er ook goed uit, maar daar kan het landschap altijd veranderen (je weet niet wat de Chinese overheid gaat doen).

Is niet erg consistent met je bearish posts he Janus. Je gaat er dan vanuit dat jouw aandelen gaan stijgen en de aandelen die anderen vasthouden niet gaan stijgen?
Berkshire (= verzekeringen, spoorwegen/energie, consumentengoederen), grootbank en schalie-olie.
Alhoewel mijn grootbank (Bank of A) ondertussen wel al naar volle waardering begint te gaan. Ik heb hem sinds 19,7 in maart 2020 = tangible book value op dat moment, terwijl die een ROTE hebben van 10-13%, overgekapitaliseerd sinds de nieuwe overheidsregulering na financiële crisis, dus geen risico zoals 12 jaar geleden. Dus dat vond ik nogal een easy no-brainer, gratis geld op de straat.

Maar nog niet overgewaardeerd, groot verschil met bv. de meeste tech aandelen.
Zeker in het licht van de aankomende consumentenuitgaven + kredietwaardigheid consument door stimulus omhoog+ enorme reeks buybacks/dividendverhogingen die er zit aan te komen (nu nog geblokkeerd door de Fed tijdens corona) want overgekapitaliseerd momenteel.

Dus die aandelen zijn heel wat anders dan de huidige sectorsamenstelling van de SPY of de aandelen waarover hier meestal gepraat wordt.
Ga dan gewoon long op de SPY (of een leveraged SPY tracker ^^). Ben zelf nu ook grotere stukken van mijn equity aan het alloceren aan een QQQ (hoewel ik eigenlijk meer in FB zou willen steken, die gasten vind ik echt ondergewaardeerd gezien hun sterke moat). Een BABA ziet er ook goed uit, maar daar kan het landschap altijd veranderen (je weet niet wat de Chinese overheid gaat doen).
In principe 99% van de tijd akkoord voor SPY, maar momenteel gewoon veel te veel overgewaardeerde tech (uitzonderlijke situatie, zoals eind jaren 90) erin.
Bv. BABA geraak ik aan de helft van het jaarrapport niet uit. Er zit zeker een legitieme winstgevende business tussen, maar bijna zeker ook halve fraude. En dan inderdaad nog het 'Chinese overheidsrisico' en de betrouwbaarheid van de cijfers die veel lager ligt.
En Jack Ma die af en toe eens verdwijnt in de kerkers van de Chinese politie :laugh:

De vraag die ik mij stel is: moest dit zoals een frietkot zijn hier in de buurt, wil ik daar dan ondergeschikte minderheids-medevennoot van worden in die omstandigheden? Het antwoord is redelijk hard neen :)

Facebook is een winstmachine, maar die ceo vertrouw ik voor geen haar + regulatoire risico's + digitale taks die er wereldwijd zit aan te komen.
Dat is er by the way geen die ik 90% zie naar beneden gaan, dat is een legitieme business!
Maar toch iets te veel rode lichten om echt een grote positie daarin te nemen. En ik neem alleen maar grote posities :)

Laatst bewerkt:
Tesla zal imo nog wel enkele jaren groeien. Ze hebben de laatste 3 jaar hun productie telkens kunnen verhogen met 50% en elke auto verkocht. Ze hebben met hun zelfrijdende wagens mogelijk een disruptor voor de automarkt die ongezien is. Indien ze hun zelfrijdende technologie in orde krijgen zal het bedrijf makkelijk verdubbelen in waarde.

The average number of vaccine doses being administered across the United States per day topped two million for the first time on Wednesday, according to data from the Centers for Disease Control and Prevention. A month ago, the average was about 1.3 million.
Als ge dan leest dat het tempo verhoogt wordt naar 2 miljoen Amerikanen vaccineren PER DAG. Dat is aan een snelheid van de volledige bevolking van België vaccineren in 6 dagen tijd (1 prikje).

Zelfs rekening houdend met een bevolking van 330m in de VS duurt het aan die snelheid maximum 4-5 maand om de volledige bevolking in te enten. Tegen eind mei of ergens in juni hebben de meesten waarschijnlijk hun prikje al gehad en is het terug business as usual. Hoelang zal het in Europa weer niet duren?

Als belegger zowiezo aangewezen om te blijven focussen op Amerikaanse bedrijven.

Laatst bewerkt:

De beurzen houden toch van rentedalingen?

Tesla zal imo nog wel enkele jaren groeien. Ze hebben de laatste 3 jaar hun productie telkens kunnen verhogen met 50% en elke auto verkocht. Ze hebben met hun zelfrijdende wagens mogelijk een disruptor voor de automarkt die ongezien is. Indien ze hun zelfrijdende technologie in orde krijgen zal het bedrijf makkelijk verdubbelen in waarde.
Groeien misschien... Maar wat zegt dat over het aandeel? Omzet =! winst =! aandelenwaarde.

Wat nu in het aandeel ingeprijsd is, is dat ze monstermarges gaan hebben (ongezien in de geschiedenis van de autowereld), groeien als maniakken en geen concurrentie zullen hebben in de komende 10 jaar.
Dus het moet al beter zijn dan die assumptie om de waarde van het aandeel nog te laten stijgen.

Wat ik op de markt zie komen binnen een paar jaar van Audi, BMW etc. is gewoon 10x esthetischer en kwalitatiever.
Enkel de batterij is nog inferieur, maar daar wordt momenteel wereldwijd miljarden aan R&D ingestoken.

Tesla had de markt in de laatste 10 jaar voor zich alleen en heeft gewoon geen enkele winst gemaakt.
In de toekomst wordt het 10 keer moeilijker qua marges want de concurrentie is losgeslagen.

En stel jezelf de vraag: Musk zei nog geen jaar geleden, toen Tesla aan 150 of zo stond, dat "het aandeel toch wel overgewaardeerd was".
Dat is de CEO zelf die dat zegt.
Momenteel staat het +300% sinds die prijs, die overgewaardeerd was.

En die zelfrijdende auto's zegt Musk al 5 jaar dat het er 'binnen 2 jaar' zal zijn. Ik ken iets van de technologie, en ik wil met gelijk wie wedden dat dit er binnen 5 jaar totaal nog niet is (complete autonomie)...

Conclusie: dat bedrijf aan 650 kopen... vind ik suboptimaal :)

Laatst bewerkt:

Als ge dan leest dat het tempo verhoogt wordt naar 2 miljoen Amerikanen vaccineren PER DAG. Dat is aan een snelheid van de volledige bevolking van België vaccineren in 6 dagen tijd (1 prikje).

Zelfs rekening houdend met een bevolking van 330m in de VS duurt het aan die snelheid maximum 4-5 maand om de volledige bevolking in te enten. Tegen eind mei of ergens in juni hebben de meesten waarschijnlijk hun prikje al gehad en is het terug business as usual. Hoelang zal het in Europa weer niet duren?

Als belegger zowiezo aangewezen om te blijven focussen op Amerikaanse bedrijven.
USA zit momenteel aan +- 0,8% van de bevolking per dag, België aan 0,23% per dag.
Tegen mei/juni is USA volle bak open en hun 4th of July zal LIT zijn :)

Maar ik vermoed dat het ook in Europa heel wat beter zal worden, zeker vanaf juni/juli.

Vaccinatiecentra staan er momenteel wel, de domste bugs zijn wat uit de software, iedereen heeft wat kunnen proefdraaien (ik denk eigenlijk dat ze chance hadden dat er de eerste maanden weinig vaccins waren).
Dus vanaf dat J&J begint te leveren in april, zal het al sneller gaan, ook Pfizer begint meer te leveren.

In mei/juni/juli zal USA massaal vaccins beginnen uitdelen omdat ze daar dan zelf gesatureerd zijn en omdat Biden zijn specifiek doel van eind mei ("elke Amerikaan toegang tot vaccin") zal bereikt hebben, en dus geen politieke risico's meer heeft. (als hij er nu teveel uitdeelt aan het buitenland, en Pfizer heeft volgende maand leveringsproblemen waardoor de vaccinaties in USA een maand moeten uitgesteld worden, dan wordt hij politiek afgemaakt door de GOP ;-) )
Dus dan zijn ook hier zeker genoeg vaccins voor de massa.
Dus tegen september/oktober zal het in EU ook wel in orde zijn qua corona.

En gelukkig maar, of we zaten nog met een x-de golf volgende herfst.

Schalie olie snap ik niet.
Is zuiver macro gokken op een berg van schulden.

OPEC gaat nooit meer toelaten dat schalie olie nog winstgevend kan pompen en OPEC is volledig in controle.

Schalie olie snap ik niet.
Is zuiver macro gokken op een berg van schulden.

OPEC gaat nooit meer toelaten dat schalie olie nog winstgevend kan pompen en OPEC is volledig in controle.
Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.
Oude olievelden zijn aan het afkalven qua productie.

De assumptie van de markt is dat peak demand er al geweest is. Maar ik zie dit niet in de cijfers. Als ik Azië, USA, Zuid-Amerika zie, zie ik de vraag nog altijd stijgen.
Electrische auto's ok, maar dat is slechts 1 deel van de vraag. + indien IEDERE auto die verkocht wordt vandaag electrisch zou zijn, dan duurt het nog 8-10 jaar eer het volledige wagenpark elektrisch is. Vandaag zitten we wereldwijd tussen de 3-5% elektrisch van de nieuwe wagens die verkocht worden.
Dus die invloed op de olievraag op korte en middellange termijn wordt mijns inziens schromelijk overschat.
Verbruik van India en China ligt NU al hoger dan in 2019! Wat wordt dat niet als Covid gedaan is en alle vliegtuigen volle bak terug vliegen?

* Dus supply-demand zit volgens mij in de richting van hogere prijzen (dit zei ik hier trouwens al in 2020, ze zijn ondertussen al serieus gestegen en staan hoger dan in 2019, terwijl de echte après-Covid bonanza van eind 2021-2022 nog moet komen).

* Als dat mijn assumptie is, dan is de volgende vraag welke oliebedrijven te kiezen?
-Pure exploratie heeft het meest 'hefboom' op de olieprijs.
-Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken).
-Kan snel reageren op hogere/lagere prijzen en snel de productie opdrijven moesten prijzen hoger gaan. (conventionele velden kunnen dit moeilijker, schalie wel).
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.

Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over. Die vroeger kost wat kost productiegroei nastreefden, maar sinds vorig jaar puur gericht zijn op aandeelhouderswaarde onder druk van de markt.

* Dan is de laatste vraag nog: zijn die oliebedrijven ondergewaardeerd, is de prijs correct?
In september-oktober 2020 stonden die geprijsd alsof het volgend jaar gedaan was met olie, en iedereen samen in de groene velden kumbaya zou zingen onder de windmolens terwijl de vliegtuigen op waterstof passeren en een geluksregenboog achter laten.
Toen heb ik mij scheel gekocht, want de experts waren toen overduidelijk dat er vaccins gingen zijn tegen november-december, en dus was de markt mijns inziens fout in zijn marktwaardering van die bedrijven.
Ja, de markt is heel soms verkeerd :) (en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)

Laatst bewerkt:
Groeien misschien... Maar wat zegt dat over het aandeel? Omzet =! winst =! aandelenwaarde.

Wat nu in het aandeel ingeprijsd is, is dat ze monstermarges gaan hebben (ongezien in de geschiedenis van de autowereld), groeien als maniakken en geen concurrentie zullen hebben in de komende 10 jaar.
Dus het moet al beter zijn dan die assumptie om de waarde van het aandeel nog te laten stijgen.

Wat ik op de markt zie komen binnen een paar jaar van Audi, BMW etc. is gewoon 10x esthetischer en kwalitatiever.
Enkel de batterij is nog inferieur, maar daar wordt momenteel wereldwijd miljarden aan R&D ingestoken.

"Enkel de batterij ..." Laat dat nu net hetgene zijn dat bij een elektrische wagen het belangrijkste is. Ze staan 10 jaar achter in batterij-technologie en ik persoonlijk zie ze dat niet snel inhalen. Want na het ontwikkelen moeten de batterijen nog geproduceerd worden en net daar heeft tesla veel problemen gehad. Nu hebben ze dat opgelost en zullen in de komende 2 jaar meerdere hoogtechnologische giga-fabrieken online komen waar hele batterij-lijnen geintegreerd zijn. Waar zijn die fabrieken van de concurrentie? Juist, die moeten nog gebouwd worden.

Daarenboven Tesla valueren tov traditionele autobouwers is gelijk aan Apple valueren tov nokia, blackberry, motorola, ... Wat is er weer gebeurd met al die traditionele gsm-bedrijven? En voor je het argument van established auto-fabrikanten die tientallen jaren oud zijn lanceert, welke bedrijven smelten de laatste jaren steeds meer samen en moeten steeds meer fabrieken sluiten omdat ze een gigantische overhead hebben en bijna geen marge? Geloof me, ik werk bij een dochterbedrijf van zo'n groep, die cijfers zijn echt niet rooskleurig. Ze beginnen nu niet met elektrische wagen omdat ze willen concurreren met Tesla, maar omdat ze moeten, een groot verschil.

Tesla had de markt in de laatste 10 jaar voor zich alleen en heeft gewoon geen enkele winst gemaakt.
In de toekomst wordt het 10 keer moeilijker qua marges want de concurrentie is losgeslagen.

"De markt" Welke markt? Elektrische wagens zijn maar de laatste 2-3 jaar echt aan het doorbreken. En het zal inderdaad moeilijker worden, maar ik zie de traditionele auto-bouwers daar minder een rol in spelen dan jij. Tesla heeft meer te vrezen van de andere pure ev-bedrijven als Lucid, Fisker, Hyliion (met hun truck).

En stel jezelf de vraag: Musk zei nog geen jaar geleden, toen Tesla aan 150 of zo stond, dat "het aandeel toch wel overgewaardeerd was".
Dat is de CEO zelf die dat zegt.
Momenteel staat het +300% sinds die prijs, die overgewaardeerd was.

En die zelfrijdende auto's zegt Musk al 5 jaar dat het er 'binnen 2 jaar' zal zijn. Ik ken iets van de technologie, en ik wil met gelijk wie wedden dat dit er binnen 5 jaar totaal nog niet is (complete autonomie)...

Conclusie: dat bedrijf aan 650 kopen... vind ik suboptimaal :)

Wie weet waarom Musk zo'n dingen post, kijken hoeveel invloed hij heeft op het aandeel? Zijn eigen positie uitbreiden? Zie wat hij de laatste maanden post ivm dogecoin, ik zou die toch niet te serieus nemen aan de hand van zijn twitter-posts. De resultaten van het bedrijf zeggen veel meer imo, voor de rest agree to disagree.

Wie weet waarom Musk zo'n dingen post, kijken hoeveel invloed hij heeft op het aandeel? Zijn eigen positie uitbreiden?
Dus hij wilde toen de aandeelhouders bedriegen en aanzetten tot verkopen om zelf goedkoper te kunnen kopen?
Zie wat hij de laatste maanden post ivm dogecoin, ik zou die toch niet te serieus nemen aan de hand van zijn twitter-posts.
100% akkoord.
De resultaten van het bedrijf zeggen veel meer imo, voor de rest agree to disagree.
10 jaar verlies (vorig jaar enkel minimale winst door subsidie), Musk doet aandelenuitgifte in de plaats van geld te lenen aan 2% (wat wil dat zeggen...?)

Om bovenstaande 3 redenen alleen al zou ik zeker geen minderheidsvennoot willen worden bij dat bedrijf...

Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.
Oude olievelden zijn aan het afkalven qua productie.

De assumptie van de markt is dat peak demand er al geweest is. Maar ik zie dit niet in de cijfers. Als ik Azië, USA, Zuid-Amerika zie, zie ik de vraag nog altijd stijgen.
Electrische auto's ok, maar dat is slechts 1 deel van de vraag. + indien IEDERE auto die verkocht wordt vandaag electrisch zou zijn, dan duurt het nog 8-10 jaar eer het volledige wagenpark elektrisch is. Vandaag zitten we wereldwijd tussen de 3-5% elektrisch van de nieuwe wagens die verkocht worden.
Dus die invloed op de olievraag op korte en middellange termijn wordt mijns inziens schromelijk overschat.
Verbruik van India en China ligt NU al hoger dan in 2019! Wat wordt dat niet als Covid gedaan is en alle vliegtuigen volle bak terug vliegen?

* Dus supply-demand zit volgens mij in de richting van hogere prijzen (dit zei ik hier trouwens al in 2020, ze zijn ondertussen al serieus gestegen en staan hoger dan in 2019, terwijl de echte après-Covid bonanza van eind 2021-2022 nog moet komen).

* Als dat mijn assumptie is, dan is de volgende vraag welke oliebedrijven te kiezen?
-Pure exploratie heeft het meest 'hefboom' op de olieprijs.
-Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken).
-Kan snel reageren op hogere/lagere prijzen en snel de productie opdrijven moesten prijzen hoger gaan. (conventionele velden kunnen dit moeilijker, schalie wel).
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.

Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over. Die vroeger kost wat kost productiegroei nastreefden, maar sinds vorig jaar puur gericht zijn op aandeelhouderswaarde onder druk van de markt.

* Dan is de laatste vraag nog: zijn die oliebedrijven ondergewaardeerd, is de prijs correct?
In september-oktober 2020 stonden die geprijsd alsof het volgend jaar gedaan was met olie, en iedereen samen in de groene velden kumbaya zou zingen onder de windmolens terwijl de vliegtuigen op waterstof passeren en een geluksregenboog achter laten.
Toen heb ik mij scheel gekocht, want de experts waren toen overduidelijk dat er vaccins gingen zijn tegen november-december, en dus was de markt mijns inziens fout in zijn marktwaardering van die bedrijven.
Ja, de markt is heel soms verkeerd :) (en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)
Ik zie veel olie bulls momenteel.
Ikzelf zie enkel een plafond aan $65 omwille van de supply capaciteit van OPEC en Rusland.
De vraag mag herstellen, maar de productiecapaciteit is veel hoger.

Nu is het nog afwachten tot regulaties in scheepvaart verstrengen op vlak van uitstootnormen en een pak van de vraag valt alweer weg.

Ik zie veel olie bulls momenteel.
Ja dat was 6 maand geleden totaal omgekeerd.
Price makes the theory...
Maar er is een redelijke kans dat het pas het begin is.
Ikzelf zie enkel een plafond aan $65 omwille van de supply capaciteit van OPEC en Rusland.
De vraag mag herstellen, maar de productiecapaciteit is veel hoger.
65 is al heel goed. Dan scheppen velen geld.

Maar als de vraag 103 mln boe/d wordt en het aanbod 102,5 binnen 2-3 jaar, dan gaat olie boven de 100. De kleinste inbalans is goed voor een jackpot.
Dus dat is nog eens opwaartse optionaliteit (mss 30-50% kans, maar dan gaan olieproductiebedrijven +200% + speculatie begint misschien ook weer zoals in 2007-2008. En misschien nog een Reddit mania erbij, want het is een simpel concept dat mensen ook in hun dagelijkse leven aan de pomp voelen en dus easy om te zetten in eenvoudige meme: 'tekort aan olie, olieaandelen kopen!')
Dat laatste is uiteraard wishful thinking. Maar de kans is > 10% denk ik :)
Nu is het nog afwachten tot regulaties in scheepvaart verstrengen op vlak van uitstootnormen en een pak van de vraag valt alweer weg.

Uitstootnorm ok, maar er zijn geen alternatieven momenteel. Nucleair transportschip? Waterstof? Misschien binnen 15-20 jaar.
Daarnaast, een containerschip heeft een levensduur van 11 jaar. Een bulk carrier of olietransportschip 17 jaar.
Tegen dat die vervangen zijn als je VANDAAG 100% nieuwe uitstootloze schepen produceert, is het 2035.

Laatst bewerkt:
65 is al heel goed. Dan scheppen velen geld.

Uitstootnorm ok, maar er zijn geen alternatieven momenteel. Nucleair transportschip? Waterstof? Misschien binnen 15-20 jaar.
Daarnaast, een containerschip heeft een levensduur van 11 jaar. Een bulk carrier of olietransportschip 17 jaar.
Tegen dat die vervangen zijn als je VANDAAG 100% nieuwe uitstootloze schepen produceert, is het 2035.
LNG is een alternatief.
Waterstof zou ook zeer geschikt zijn natuurlijk, maar de uitbouw van infrastructuur daarvoor zal op een decennium niet gebeuren.

Schepen kunnen aangepast worden voor LNG.

Terug
Bovenaan