GodWillsIt
Active member
Is JanusDR de permabear van dit forum die elk jaar een crash voorspeld sinds 2012?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Straffe voorspellingHet aandeel kan momenteel beide richtingen uit naar mijn mening.

Ik veronderstel dat je een enorme short positie in SPY of QQQ hebt staan dan?Altijd terugkerend fenomeen in het laatste deel van elke bullmarkt![]()
Dat niet, maar het geld is wel eenvoudig beschikbaar en het brengt geen barst op in de vorm van spaardeposito's. Des te lager de rente, des te lager de waarde van geld he. Ik werd vroeger nog grootgebracht met het idee dat geld iets waardevols is waar je voorzichtig mee moet omgaan. De centrale bankiers doen alle moeite van de wereld om die visie ongedaan te maken.Ik denk dat er exact 0 redditers of beyondgamers zijn die Gamestop/Tesla/Bitcoin/Galapagos kopen met het gedacht "Tiens, de 10-jaar Treasury staat op 1%, ik zal maar beter eens de verre hypothetische cashflows van een techbedrijf kopen zodat ik maximale duration heb".
Toch nuttig he, al die vlotte beurstips hierStraffe voorspelling![]()

Nee, want dan moet je de timing juist hebben binnen de 1-2 jaar + path dependency risico (als het 1 dag naar 1 miljoen gaat en dan naar 0 de volgende dag, ben je als shorter toch nog bankroet na dag 1).Ik veronderstel dat je een enorme short positie in SPY of QQQ hebt staan dan?
100% van uw geld riskeren in Galapagos of Plug power of Virgin Galactic om 2% inflatie te vermijden?Dat niet, maar het geld is wel eenvoudig beschikbaar en het brengt geen barst op in de vorm van spaardeposito's. Des te lager de rente, des te lager de waarde van geld he. Ik werd vroeger nog grootgebracht met het idee dat geld iets waardevols is waar je voorzichtig mee moet omgaan. De centrale bankiers doen alle moeite van de wereld om die visie ongedaan te maken.

100% in Amerikaanse aandelen.Is JanusDR de permabear van dit forum die elk jaar een crash voorspeld sinds 2012?

Is niet erg consistent met je bearish posts he Janus. Je gaat er dan vanuit dat jouw aandelen gaan stijgen en de aandelen die anderen vasthouden niet gaan stijgen?100% in Amerikaanse aandelen.
Ga dan gewoon long op de SPY (of een leveraged SPY tracker ^^). Ben zelf nu ook grotere stukken van mijn equity aan het alloceren aan een QQQ (hoewel ik eigenlijk meer in FB zou willen steken, die gasten vind ik echt ondergewaardeerd gezien hun sterke moat). Een BABA ziet er ook goed uit, maar daar kan het landschap altijd veranderen (je weet niet wat de Chinese overheid gaat doen).Groei in usa gaat gigantisch zijn de komende paar jaar. Financiële monstertandem met Yellen en Powell, stimulus van 900B en 1900B in de laatste 3 maand.
Corona wordt nu eindelijk serieus aangepakt, vaccinaties accelereren en 50% ingeënt tegen mei + 30% reeds besmet.
Alles is daar vol open tegen eind mei, met consumenten die geld staan hebben en willen feesten, eten en entertainen.
Als het infrastructuurplan van 2000B er ook nog door geraakt dit jaar, is het daar gewoon een economische spaceX raket waar Europa slechts van zal kunnen dromen.
Ik ben een serieuze Europa-fan maar de vaccinatie-aankopen hebben ze compleet en royally upgefucked.
Maar tegen juni of vroeger zal de USA en masse vaccins beginnen uitdelen aangezien dan de productiecapaciteit gigantisch hoger dan de vraag zal zijn daar, dus Europa zal dan zijn karretje kunnen aanhaken en alles komt dus uiteindelijk goed![]()
Berkshire (= verzekeringen, spoorwegen/energie, consumentengoederen), grootbank en schalie-olie.Is niet erg consistent met je bearish posts he Janus. Je gaat er dan vanuit dat jouw aandelen gaan stijgen en de aandelen die anderen vasthouden niet gaan stijgen?
In principe 99% van de tijd akkoord voor SPY, maar momenteel gewoon veel te veel overgewaardeerde tech (uitzonderlijke situatie, zoals eind jaren 90) erin.Ga dan gewoon long op de SPY (of een leveraged SPY tracker ^^). Ben zelf nu ook grotere stukken van mijn equity aan het alloceren aan een QQQ (hoewel ik eigenlijk meer in FB zou willen steken, die gasten vind ik echt ondergewaardeerd gezien hun sterke moat). Een BABA ziet er ook goed uit, maar daar kan het landschap altijd veranderen (je weet niet wat de Chinese overheid gaat doen).

Als ge dan leest dat het tempo verhoogt wordt naar 2 miljoen Amerikanen vaccineren PER DAG. Dat is aan een snelheid van de volledige bevolking van België vaccineren in 6 dagen tijd (1 prikje).The average number of vaccine doses being administered across the United States per day topped two million for the first time on Wednesday, according to data from the Centers for Disease Control and Prevention. A month ago, the average was about 1.3 million.
De beurzen houden toch van rentedalingen?Ik veronderstel dat je een enorme short positie in SPY of QQQ hebt staan dan?
Dat niet, maar het geld is wel eenvoudig beschikbaar en het brengt geen barst op in de vorm van spaardeposito's. Des te lager de rente, des te lager de waarde van geld he. Ik werd vroeger nog grootgebracht met het idee dat geld iets waardevols is waar je voorzichtig mee moet omgaan. De centrale bankiers doen alle moeite van de wereld om die visie ongedaan te maken.
Groeien misschien... Maar wat zegt dat over het aandeel? Omzet =! winst =! aandelenwaarde.Tesla zal imo nog wel enkele jaren groeien. Ze hebben de laatste 3 jaar hun productie telkens kunnen verhogen met 50% en elke auto verkocht. Ze hebben met hun zelfrijdende wagens mogelijk een disruptor voor de automarkt die ongezien is. Indien ze hun zelfrijdende technologie in orde krijgen zal het bedrijf makkelijk verdubbelen in waarde.

USA zit momenteel aan +- 0,8% van de bevolking per dag, België aan 0,23% per dag.
Als ge dan leest dat het tempo verhoogt wordt naar 2 miljoen Amerikanen vaccineren PER DAG. Dat is aan een snelheid van de volledige bevolking van België vaccineren in 6 dagen tijd (1 prikje).
Zelfs rekening houdend met een bevolking van 330m in de VS duurt het aan die snelheid maximum 4-5 maand om de volledige bevolking in te enten. Tegen eind mei of ergens in juni hebben de meesten waarschijnlijk hun prikje al gehad en is het terug business as usual. Hoelang zal het in Europa weer niet duren?
Als belegger zowiezo aangewezen om te blijven focussen op Amerikaanse bedrijven.

Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.Schalie olie snap ik niet.
Is zuiver macro gokken op een berg van schulden.
OPEC gaat nooit meer toelaten dat schalie olie nog winstgevend kan pompen en OPEC is volledig in controle.
(en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)Groeien misschien... Maar wat zegt dat over het aandeel? Omzet =! winst =! aandelenwaarde.
Wat nu in het aandeel ingeprijsd is, is dat ze monstermarges gaan hebben (ongezien in de geschiedenis van de autowereld), groeien als maniakken en geen concurrentie zullen hebben in de komende 10 jaar.
Dus het moet al beter zijn dan die assumptie om de waarde van het aandeel nog te laten stijgen.
Wat ik op de markt zie komen binnen een paar jaar van Audi, BMW etc. is gewoon 10x esthetischer en kwalitatiever.
Enkel de batterij is nog inferieur, maar daar wordt momenteel wereldwijd miljarden aan R&D ingestoken.
Tesla had de markt in de laatste 10 jaar voor zich alleen en heeft gewoon geen enkele winst gemaakt.
In de toekomst wordt het 10 keer moeilijker qua marges want de concurrentie is losgeslagen.
En stel jezelf de vraag: Musk zei nog geen jaar geleden, toen Tesla aan 150 of zo stond, dat "het aandeel toch wel overgewaardeerd was".
Dat is de CEO zelf die dat zegt.
Momenteel staat het +300% sinds die prijs, die overgewaardeerd was.
En die zelfrijdende auto's zegt Musk al 5 jaar dat het er 'binnen 2 jaar' zal zijn. Ik ken iets van de technologie, en ik wil met gelijk wie wedden dat dit er binnen 5 jaar totaal nog niet is (complete autonomie)...
Conclusie: dat bedrijf aan 650 kopen... vind ik suboptimaal![]()
Dus hij wilde toen de aandeelhouders bedriegen en aanzetten tot verkopen om zelf goedkoper te kunnen kopen?Wie weet waarom Musk zo'n dingen post, kijken hoeveel invloed hij heeft op het aandeel? Zijn eigen positie uitbreiden?
100% akkoord.Zie wat hij de laatste maanden post ivm dogecoin, ik zou die toch niet te serieus nemen aan de hand van zijn twitter-posts.
10 jaar verlies (vorig jaar enkel minimale winst door subsidie), Musk doet aandelenuitgifte in de plaats van geld te lenen aan 2% (wat wil dat zeggen...?)De resultaten van het bedrijf zeggen veel meer imo, voor de rest agree to disagree.
Ik zie veel olie bulls momenteel.Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.
Oude olievelden zijn aan het afkalven qua productie.
De assumptie van de markt is dat peak demand er al geweest is. Maar ik zie dit niet in de cijfers. Als ik Azië, USA, Zuid-Amerika zie, zie ik de vraag nog altijd stijgen.
Electrische auto's ok, maar dat is slechts 1 deel van de vraag. + indien IEDERE auto die verkocht wordt vandaag electrisch zou zijn, dan duurt het nog 8-10 jaar eer het volledige wagenpark elektrisch is. Vandaag zitten we wereldwijd tussen de 3-5% elektrisch van de nieuwe wagens die verkocht worden.
Dus die invloed op de olievraag op korte en middellange termijn wordt mijns inziens schromelijk overschat.
Verbruik van India en China ligt NU al hoger dan in 2019! Wat wordt dat niet als Covid gedaan is en alle vliegtuigen volle bak terug vliegen?
* Dus supply-demand zit volgens mij in de richting van hogere prijzen (dit zei ik hier trouwens al in 2020, ze zijn ondertussen al serieus gestegen en staan hoger dan in 2019, terwijl de echte après-Covid bonanza van eind 2021-2022 nog moet komen).
* Als dat mijn assumptie is, dan is de volgende vraag welke oliebedrijven te kiezen?
-Pure exploratie heeft het meest 'hefboom' op de olieprijs.
-Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken).
-Kan snel reageren op hogere/lagere prijzen en snel de productie opdrijven moesten prijzen hoger gaan. (conventionele velden kunnen dit moeilijker, schalie wel).
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.
Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over. Die vroeger kost wat kost productiegroei nastreefden, maar sinds vorig jaar puur gericht zijn op aandeelhouderswaarde onder druk van de markt.
* Dan is de laatste vraag nog: zijn die oliebedrijven ondergewaardeerd, is de prijs correct?
In september-oktober 2020 stonden die geprijsd alsof het volgend jaar gedaan was met olie, en iedereen samen in de groene velden kumbaya zou zingen onder de windmolens terwijl de vliegtuigen op waterstof passeren en een geluksregenboog achter laten.
Toen heb ik mij scheel gekocht, want de experts waren toen overduidelijk dat er vaccins gingen zijn tegen november-december, en dus was de markt mijns inziens fout in zijn marktwaardering van die bedrijven.
Ja, de markt is heel soms verkeerd(en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)
Ja dat was 6 maand geleden totaal omgekeerd.Ik zie veel olie bulls momenteel.
65 is al heel goed. Dan scheppen velen geld.Ikzelf zie enkel een plafond aan $65 omwille van de supply capaciteit van OPEC en Rusland.
De vraag mag herstellen, maar de productiecapaciteit is veel hoger.

Nu is het nog afwachten tot regulaties in scheepvaart verstrengen op vlak van uitstootnormen en een pak van de vraag valt alweer weg.
LNG is een alternatief.65 is al heel goed. Dan scheppen velen geld.
Uitstootnorm ok, maar er zijn geen alternatieven momenteel. Nucleair transportschip? Waterstof? Misschien binnen 15-20 jaar.
Daarnaast, een containerschip heeft een levensduur van 11 jaar. Een bulk carrier of olietransportschip 17 jaar.
Tegen dat die vervangen zijn als je VANDAAG 100% nieuwe uitstootloze schepen produceert, is het 2035.