Kleine Beursfeiten

Markttiming?
Ik krijg zo'n gevoel van 'Ik weet het even ook niet meer jongens en wil jullie geen slecht advies geven.'
Waar op zich niets mis mee is. Maar om het dan te verpakken als een bewuste strategie 'op cash zitten'...
Dat is gelijk aan inflatie u centjes laten opeten.

Tevens zegt hij ook in het artikel dat als u geld op lange termijn belegt is (+2029) dat je u eigen absoluut geen zorgen moet maken.

Ik krijg zo'n gevoel van 'Ik weet het even ook niet meer jongens en wil jullie geen slecht advies geven.'
Waar op zich niets mis mee is. Maar om het dan te verpakken als een bewuste strategie 'op cash zitten'...
Dat is gelijk aan inflatie u centjes laten opeten.

Tevens zegt hij ook in het artikel dat als u geld op lange termijn belegt is (+2029) dat je u eigen absoluut geen zorgen moet maken.
Inderdaad (inflatie is nu wel lager dan hetgeen sommige overheidsobligaties opbrengen). Op lange termijn is alles nog bullish, het is het komende jaar dat voor veel problemen zal zorgen en veel beleggers met een zwakke maag zal doen lijden. Martin Armstrong heeft zelfs een koersdoel voor de Dow van 65000 tegen 2032. Dus op lange termijn is het allemaal nog positief.

Exact, dat is net positief.
Stefan volgt voornamelijk Belgische bedrijven, dan vis je natuurlijk al in een heel kleine vijver. En in een vijver met veel vissen die je niet in je net wil krijgen 🙂. Met exmar heeft hij een mooie vis binnengehaald, maar dat kan je met Belgische bedrijven niet te vaak herhalen denk ik.

Als je puur in aandelen belegt moet je ook niet kopen om te kopen. Dan is er echt niks mis met 3 of 6 maand de kat uit de boom te kijken tot er wél iets interessant je pad kruist.

Straks blijkt nog dat niet iedereen goesting/geld heeft om auto's te kopen van 40-50k euro, die 30% duurder zijn in herstelling, veel waarde verliezen van zodra een nieuw model met betere batterij of pricing uit komt.
En dat je die groeicurve dus niet zomaar kan extrapoleren.
Who knew.

"US carmakers are pausing plans to expand their electric vehicle manufacturing capacity, as consumers buy battery-powered cars and trucks at slower rates than expected.
Ford, General Motors and Tesla have all pumped the brakes on expanding EV production capacity in recent weeks.

GM will delay building electrified versions of its Chevrolet Silverado and GMC Sierra pick-up trucks at a Michigan plant until 2025, instead of next year.
Tesla chief executive Elon Musk said his company was studying macroeconomic conditions “before we go full tilt” to open a factory in Mexico.

Ford, which recorded a $1.3bn loss in its electric vehicle division in the third quarter, is now waiting to invest about $12bn to build out EV production capacity.
That includes cutting some production of the Mustang Mach-E and delaying construction on one of two joint-venture battery plants planned in the state of Kentucky.“

The narrative has taken over that EVs aren’t growing,” Ford chief financial officer John Lawler said this week.
“They’re growing . . . It’s just growing at a slower pace than the industry, and quite frankly, we, expected.”

'we expected'
Ja, daarom dat ze geplande bouw van fabrieken uitstellen, met teveel inventory zitten, en hun productie moeten terugschalen.
Als ceo moet je u er toch ook regelmatig doorlullen met een zakje bullshit, amai :)

Laatst bewerkt:
Goed zo Stellantis, light those profits on fire.
In China EV's dan nog wel.
Deze zal ik kunnen quoten binnen x jaar, wanneer ze die stake mogen afwaarderen tot een ronde 0 (nul).

joker_dark_knight_3173687b.jpg

Brutal price war in EV's?
Maar... maar... wat gaat dat betekenen voor marges en profits van Tesla en andere automakers die net vol naar EV's switchten?
Zou dat lucht blijken?
Zullen de gigantische capex van de laatste jaren dan misschien niet terugverdiend worden, en was de corona-periode pricing een one-time lucky periode?
Was dit voorspelbaar?

Dat noem ik nu eens een mysterie dat waarlijk niemand kan oplossen zonder glazen bol.

Laatst bewerkt:
Goed zo Stellantis, light those profits on fire.
In China EV's dan nog wel.
Deze zal ik kunnen quoten binnen x jaar, wanneer ze die stake mogen afwaarderen tot een ronde 0 (nul).

joker_dark_knight_3173687b.jpg

Brutal price war in EV's?
Maar... maar... wat gaat dat betekenen voor marges en profits van Tesla en andere automakers die net vol naar EV's switchten?
Zou dat lucht blijken?
Zullen de gigantische capex van de laatste jaren dan misschien niet terugverdiend worden, en was de corona-periode pricing een one-time lucky periode?
Was dit voorspelbaar?

Dat noem ik nu eens een mysterie dat waarlijk niemand kan oplossen zonder glazen bol.

In de EU zijn ze alvast verplicht om te switchen naar EV.
Dus geen keuze.

Marges van alle automakers zullen wel wat terugvallen.

Misschien dringt het bij mensen zelfs nog door dat Tesla een autobedrijf is dat 10-30 keer duurder gewaardeerd is dan andere autobedrijven.

In de EU zijn ze alvast verplicht om te switchen naar EV.
Dus geen keuze.

Marges van alle automakers zullen wel wat terugvallen.

Misschien dringt het bij mensen zelfs nog door dat Tesla een autobedrijf is dat 10-30 keer duurder gewaardeerd is dan andere autobedrijven.
Met een pe ratio van 66,67 is er voor de aandelenprijs van Tesla de komende jaren dan ook maar 1 weg 📉

Portfolio
TickerLast PriceYield TTM (%)P / B LatestP / E TTMP / E 5y AvgEPS TTMEPS 6y AvgROE TTM (%)ROE 5y Avg (%)Gross Mgn 5y Avg (%)P / FCF TTMCapex PS TTM
C
38.24​
5.39%​
0.356.788.335.647.526.038.00-3.22
HZO
27.5​
0.00%​
0.665.687.554.844.5312.8719.8430.85-
BTI
28.97​
9.19%​
0.746.2310.423.833.0412.009.5482.595.490.28
UBS
23.36​
0.00%​
0.8714.389.001.621.6746.2910.70-6.100.52
OXY
62.23​
1.00%​
2.7310.258.026.072.8830.406.0862.766.655.84
BLDR
106.26​
0.00%​
3.068.209.8012.915.4539.3043.9028.304.303.02

Op OXY na was portfolio een ramp deze laatste 2 maand, zeker gekoppeld aan de calls die praktisch waardeloos zijn nu.
Meer dan 100k (weliswaar deels virtueel) in rook zien verdwijnen in diezelfde periode doet pijn, zeker daar een deel op margin gekocht werd.

Doch lijkt mij dat deze allemaal vrij goedkoop staan zeker tov bvb een MSFT, AAPL, MA,...

Portfolio
TickerLast PriceYield TTM (%)P / B LatestP / E TTMP / E 5y AvgEPS TTMEPS 6y AvgROE TTM (%)ROE 5y Avg (%)Gross Mgn 5y Avg (%)P / FCF TTMCapex PS TTM
C
38.24​
5.39%​
0.356.788.335.647.526.038.00-3.22
HZO
27.5​
0.00%​
0.665.687.554.844.5312.8719.8430.85-
BTI
28.97​
9.19%​
0.746.2310.423.833.0412.009.5482.595.490.28
UBS
23.36​
0.00%​
0.8714.389.001.621.6746.2910.70-6.100.52
OXY
62.23​
1.00%​
2.7310.258.026.072.8830.406.0862.766.655.84
BLDR
106.26​
0.00%​
3.068.209.8012.915.4539.3043.9028.304.303.02

Op OXY na was portfolio een ramp deze laatste 2 maand, zeker gekoppeld aan de calls die praktisch waardeloos zijn nu.
Meer dan 100k (weliswaar deels virtueel) in rook zien verdwijnen in diezelfde periode doet pijn, zeker daar een deel op margin gekocht werd.

Doch lijkt mij dat deze allemaal vrij goedkoop staan zeker tov bvb een MSFT, AAPL, MA,...
Pijnlijk 😬.

Inderdaad, ik probeer van de daling gebruik te maken om mijn GAK hier & daar te verlagen. Echter is dit lastig omdat alles wat ik nu koop op margin moet gebeuren.

Waar zit Janus met zijn tips ;)
Nochtans negeerde je een belangrijke tip ;)

Ik heb hier al regelmatig gezegd dat als je zit te gokken met calls (zonder zeer specifieke info te hebben over timing), je op lange termijn het resultaat van de usual retailbelegger zal krijgen, nl. scheurende underperformance.

Dingen kunnen heel goedkoop worden.
Ik schat voor volgend jaar voor mijn pf een fcf yield van ~12%, voor een groei van 15-25%.
Volgens mij kan die fcf yield gerust naar 20% gaan het komende jaar. Had eigenlijk verwacht dat mijn pf dit jaar al zou reraten naar 5 p/fcf. Naar hoe het er momenteel aan toe gaat zou dat nog kunnen tegen het eind van het jaar.

Dingen kunnen heel goedkoop worden.
Ik schat voor volgend jaar voor mijn pf een fcf yield van ~12%, voor een groei van 15-25%.
Volgens mij kan die fcf yield gerust naar 20% gaan het komende jaar. Had eigenlijk verwacht dat mijn pf dit jaar al zou reraten naar 5 p/fcf. Naar hoe het er momenteel aan toe gaat zou dat nog kunnen tegen het eind van het jaar.
De tweede mogelijkheid voor een rerating is dat de waarde in de noemer kleiner wordt.

Markttiming?
"Terwijl je ziet dat er bij een daling van de koersen van grote bedrijven zoals Microsoft, Apple en Tesla nog intensief wordt opgekocht en gehandeld, is dat bij aandelen van Belgische bedrijven veel minder het geval. Niemand lijkt nog bereid die bij een daling van de waarde te kopen. Dat is toch een verschil met de voorbije tien jaar.

“Zelfs wanneer een bedrijf met goed nieuws komt, heeft dat slechts een beperkt positief effect. Dat zagen we onlangs nog toen het Belgische farmabedrijf UCB positieve resultaten van een nieuw medicijn presenteerde. De stemming op de beurs is heel slecht. Ik zie momenteel niet in wat je daar op korte termijn te zoeken hebt.”"

Dus zijn reden is dat de markt irrationeel is, want de resultaten zijn goed en toch dalen de koersen?
Dus de koersen zijn zijn guideline en niet de intrinsieke waarde?
Alé, veel succes gewenst aan Stefan...

Daarnaast: "beleggen in goud doet het beter bij dalende beurzen".
Daar klopt niets van.

Bij de financiële crash van 2008 (nochtans hét moment zou je denken, als alternatief betaalmiddel en verzekering tegen het ineenstorten van 'het systeem') ging goud gewoon mee de dieperik in.

Goud doet het doorgaans goed als speculatief instrument als mensen vrezen voor inflatie of geopolitieke events.
En dan nog, want speculatief en dus hit or miss.

"Terwijl je ziet dat er bij een daling van de koersen van grote bedrijven zoals Microsoft, Apple en Tesla nog intensief wordt opgekocht en gehandeld, is dat bij aandelen van Belgische bedrijven veel minder het geval. Niemand lijkt nog bereid die bij een daling van de waarde te kopen. Dat is toch een verschil met de voorbije tien jaar.

“Zelfs wanneer een bedrijf met goed nieuws komt, heeft dat slechts een beperkt positief effect. Dat zagen we onlangs nog toen het Belgische farmabedrijf UCB positieve resultaten van een nieuw medicijn presenteerde. De stemming op de beurs is heel slecht. Ik zie momenteel niet in wat je daar op korte termijn te zoeken hebt.”"

Dus zijn reden is dat de markt irrationeel is, want de resultaten zijn goed en toch dalen de koersen?
Dus de koersen zijn zijn guideline en niet de intrinsieke waarde?
Alé, veel succes gewenst aan Stefan...

Daarnaast: "beleggen in goud doet het beter bij dalende beurzen".
Daar klopt niets van.

Bij de financiële crash van 2008 (nochtans hét moment zou je denken, als alternatief betaalmiddel en store of value als verzekering tegen het ineenstorten van 'het systeem') ging goud gewoon mee de dieperik in.

Goud doet het doorgaans goed als speculatief instrument als mensen vrezen voor inflatie of geopolitieke events.
En dan nog, want speculatief en dus hit or miss.
Ik denk dat het belangrijkste is bij dalende beuren om niet in paniek te schieten en gewoon uw langetermijnvisie te blijven hanteren.

Terug
Bovenaan