Kleine Beursfeiten

Q3 revenue growth: GOOG 11%, MSFT 13%, META 23%, JOE 76% :)

Benieuwd wat de markt gaat doen straks, was aan het hopen de optie positie te liquideren bij een mooie sprong.

Ja whatever, geef dan een fijne repliek zodat hij u buitensmijt. Paar maand payee conge en opt gemak andere job he. Ik snap echt niet waarom mensen zo inzitten met een dreigend ontslag indien deftig geschoold. En bleiten opt werk is al helemaal debiel.

Heel misschien omdat die mens zijn werk graag doet, daar al 10y werkt en dien debiel daar een jaar geleden is komen binnenfladderen. Je zou voor minder verdrietig worden als je ziet dat zo'n iemand gewoon op 6mnd tijd een heel team dat 5y opgebouwd is naar de kloten helpt.

En by the way, aan mijn posts te zien zou je al kunnen merken dat de kans om momenteel gehired te worden in de sector ergens 0,0 komma nul komma nul is. Er zijn de laatste paar maanden alleen al waar ik weet van heb in Vlaanderen al 500 man of zo afgedankt in onze sector (Galapagos, Biocartis, Aelin, Agilent, Roche, Sophia, Illumina, ...), grotendeels PhDs en andere hoge profielen. Dat zijn allemaal dure vogels met heel specifieke kennis. Het is niet dat die heel veel zinvol kunnen gaan doen in een andere sector. Het is niet dat de arbeidsmarkt die vlotjes kan absorberen allemaal...

Heel misschien omdat die mens zijn werk graag doet, daar al 10y werkt en dien debiel daar een jaar geleden is komen binnenfladderen. Je zou voor minder verdrietig worden als je ziet dat zo'n iemand gewoon op 6mnd tijd een heel team dat 5y opgebouwd is naar de kloten helpt.

En by the way, aan mijn posts te zien zou je al kunnen merken dat de kans om momenteel gehired te worden in de sector ergens 0,0 komma nul komma nul is. Er zijn de laatste paar maanden alleen al waar ik weet van heb in Vlaanderen al 500 man of zo afgedankt in onze sector (Galapagos, Biocartis, Aelin, Agilent, Roche, Sophia, Illumina, ...), grotendeels PhDs en andere hoge profielen. Dat zijn allemaal dure vogels met heel specifieke kennis. Het is niet dat die heel veel zinvol kunnen gaan doen in een andere sector. Het is niet dat de arbeidsmarkt die vlotjes kan absorberen allemaal...
Ze zoeken kinderverzorgers, arbeiders, poetshulp, administratie,....

Om aan 1 euro per uur te werken ten opzichte van de uitkering die je zou krijgen?
België heeft een scenario a la Griekenland nodig om terug tot een goed functionerende arbeidsmarkt te komen. Nu leeft iedereen bij de gradatie dat de overheid het toch wel zal oplossen, zelf je best doen is eigenlijk niet meer nodig in dit land.

Arbeidsmarkt nu is te vergelijken met de huizenmarkt tot voor kort: oververhit.
Zelfs de mindere werknemers (=krotwoningen) eisen veel en hebben veel noten op hun zang.
Werkgevers tegen elkaar uitspelen (=bieden onder gesloten omslag).

Idd tijd voor recessie.

Arbeidsmarkt nu is te vergelijken met de huizenmarkt tot voor kort: oververhit.
Zelfs de mindere werknemers (=krotwoningen) eisen veel en hebben veel noten op hun zang.
Werkgevers tegen elkaar uitspelen (=bieden onder gesloten omslag).

Idd tijd voor recessie.
Die werknemers in een krotwoning hebben toch ook recht op een kwalitatieve woning/levensstijl?
Om aan 1 euro per uur te werken ten opzichte van de uitkering die je zou krijgen?
Er zijn er zoveel die dat moeten doen. Is een Phd dan superieur tov een arbeider en moet die dat dan niet doen?

But why o why...? :)
2,5% rendement wegblazen is overigens niet zo klein voor een gok.
Tenzij uw portefeuille nog vrij klein is ten opzichte van uw spaarvermogen.

Waarom niet een random ander ferm gedaald aandeel nemen om eens in te gokken, ipv een aandeel waar een substantiële kans in zit dat het naar nul gaat? (volgens investeerders met een track record, en die er veel meer research ingestoken hebben dan jij of ik...)

Terechte vraag: ik ga geen random ferm gedaald aandeel nemen in sectoren waar ik beperkte of nul kennis van heb (banken, tech,...)
Laten we zeggen dat ik door eerdere werkervaring meer dan gemiddeld inzicht heb in die sector en dat bedrijf. Ik zie het ook niet naar nul gaan, met die marges, cash buffer en wie er achter zit die cash injecties doet voor grotere overnames. Kan je ergens zien op welke termijn die investeerders short gaan, want een verdere serieuze daling in 2023-2024 acht ik veel meer mogelijk dan dat de hele koers op 5 jaar tijd in elkaar zakt.

En klopt, mijn portefeuille is nog relatief klein, ik ben die pas de afgelopen paar jaar serieus beginnen opbouwen (na aankoop huis en de grootste kosten). 2,5% is minder dan een maand spaarcapaciteit. Een hogere risico investering met nog kleinere bedragen zou gewoon de moeite niet zijn (stel dat iets +50% gaat en je investeert € 500 à €1000, spreek je over een paar €100 winst), maar ik ga ook niet gek doen en teveel inzetten op hoog risico. Zoveel vertrouwen heb ik nu ook niet in dat bedrijf of mijn eigen inzichten om er grof geld op in te zetten :thinking:

Je verwacht realistisch dat iemand die 10k/maand verdient ontslag neemt omdat een debiel hem afroept om dan voor 2000 of 3000 te gaan werken in een job waar hij nog minder arbeidsvreugde heeft dan af en toe afgekakt te worden? Realistisch.

Dan is het ook nog interessanter om effectief buitengeflikkerd te worden, dollargewijs.

Je verwacht realistisch dat iemand die 10k/maand verdient ontslag neemt omdat een debiel hem afroept om dan voor 2000 of 3000 te gaan werken in een job waar hij nog minder arbeidsvreugde heeft dan af en toe afgekakt te worden? Realistisch.

Dan is het ook nog interessanter om effectief buitengeflikkerd te worden, dollargewijs.
Geen ontslag nemen, terugroepen:wink:. Ik laat mij door niemand afroepen, zelfs niet voor 20k per maand :p

Had vandaag toch echt wel een groen cijfer verwacht bij Meta ... of is dat die fameuze aanklacht in de US die opspeelt?

M.b.t. die aanklacht - dat wordt een gevaarlijk precedent.

Geen ontslag nemen, terugroepen:wink:. Ik laat mij door niemand afroepen, zelfs niet voor 20k per maand :p

Dat komt in de buurt van "harder nadenken, godverdomme". Sommige mensen zijn nu eenmaal geen roepers. Een deftige manager behandelt zijn mensen op hun goeie punten ipv ze pakken op hun zwakke punten.

Simpele vraag: zou jij je laten afblaffen door één of andere random manager die daar onlangs is komen binnenwaaien?
Die mens moet gewoon even hard terug in de aanval gaan. Desnoods naar de directie stappen, want dat afblaffen zijn 1800s manager praktijken.

Ik ben het nu pas te weten gekomen, maar mijn directe voorganger is ontslagen (ook ene met een phd in iets heel niche) omdat die heel hard in het verweer ging tegen de directeur die blijkbaar ook geregeld mensen stond af te blaffen. Hoe meer de directeur hem begon af te dreigen, hoe meer hij letterlijk niks deed. Bro heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om een grote reis te maken, en is nu zo'n half jaar later terug aan het werk op de unief. Directeur is door de RvB zeer zwaar op de vingers getikt en zit er op de wekelijkse vergaderingen nu altijd bij als een kasplantje.
Ik werk hier maar tijdelijk (als soort van ad hoc vervanger, terwijl ik quasi niks academische affiniteit heb met waar ze zich hier bezighouden), dus ik lach mij hier kapot. Precies The Office, maar dan met hyper-hooggeschoolde redelijk oude mensen. 😂

Laatst bewerkt:
Melexis 16% groei.
-5% op dat resultaat.
-20% dit jaar.
14 p/e voor zo een bedrijf.

Onmogelijk om op die manier te outperformen lol.

Gisteren ook eens even bekeken en dat ziet er idd best goed uit maar hoe moeten de risico's ingeschat worden ten aanzien van de automarkt (+/- 90% van hun business) - bijkomend is het een open deur intrappen te zeggen dat Chinese wagens fors gaan knabbelen aan de verkochte aantallen van de gevestigde waarden - hoe goed is Melexis daar vertegenwoordigd? Een (voorlopig) milde recessie is een feit in Europa - dat zal zich ook weerspiegelen in de auto -sales - ook al is dat nu niet meteen zichtbaar. Ik heb ook niet meteen zicht op (nieuwe) concurrentie in o.a. China - gezien deze laatste toch aan een opmars bezig zijn in deze industrie is het een kwestie van tijd alvorens nieuwe producenten of verhoogde capaciteit van bestaande zich zal ontwikkelen. Enige vorm van diversificatie zou wenselijk zijn - maar blijkt moeilijk. Anderzijds is de vraag momenteel nog groter dan het aanbod.

Als master of phd (behalve filosofie en dergelijke) vindt ge toch altijd een min of meer relevante deftig betaalde job... Soit, als ge in 2023 nog niet doorhebt dat ge niet op u moet laten kakken door een of andere manager dan is er iets mis. Tenzij ge voldoening haalt uit persoonlijke verwijten ontvangen zal de jobvreugde elders toch hoger liggen op dat moment me dunkt.

Ik heb het dan uiteraard wel op laten ontslaan door te repliceren en niets meer te doen tot ge buiten ligt of de manager buiten ligt. In beide gevallen ne win in die situatie.

Simpele vraag: zou jij je laten afblaffen door één of andere random manager die daar onlangs is komen binnenwaaien?

Euh nee. 1x geprobeerd, ik blaf terug. Naar mij blaft die niet.

Die mens moet gewoon even hard terug in de aanval gaan. Desnoods naar de directie stappen, want dat afblaffen zijn 1800s manager praktijken.

Sommige mensen zijn timide. Dat zijn R&D nerds, he. Het meest exotische dat die doen is bij een board game eens een dobbelsteen van 5 naar 6 leggen. Die hebben 10y in een normale omgeving gewerkt. Mgmt shake up en ze smijten daar plots een bullebak binnen. Dat is niet zo gemakkelijk voor sommige mensen om er tegen in te gaan.

Newsflash, er is geen directie bij ons. Er is een herstructurering ongoing. Er is gewoon overal volk van tussen geknipt. De meeste managers hebben 15 reports of zo. De n+1 van die sjarel zit in USA en heeft 65 direct reports (I am not kidding - ze hebben daar ongeveer alle mgmt tussenin weggeknipt en alles "tijdelijk" bij die gezet. Tijdelijk is nu al 9mnd of zo...). Die heeft geen tijd om zich bezig te houden met dysfunctional people.

Ik ben het nu pas te weten gekomen, maar mijn directe voorganger is ontslagen (ook ene met een phd in iets heel niche) omdat die heel hard in het verweer ging tegen de directeur die blijkbaar ook geregeld mensen stond af te blaffen. Hoe meer de directeur hem begon af te dreigen, hoe meer hij letterlijk niks deed. Bro heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om een grote reis te maken, en is nu zo'n half jaar later terug aan het werk op de unief.

Ja, als je junior bent en ergens 1 of 2y werkt, heb je niet veel te verliezen e. Als je ergens 10y werkt. 10k per maand verdient, een retention package hebt dat 4y loopt, een gezin hebt en in een sector zit die dikke prut is, dan ga je niet eventjes een reis maken.

Directeur is door de RvB zeer zwaar op de vingers getikt en zit er op de wekelijkse vergaderingen nu altijd bij als een kasplantje.
Ik werk hier maar tijdelijk (als soort van ad hoc vervanger, terwijl ik quasi niks academische affiniteit heb met waar ze zich hier bezighouden), dus ik lach mij hier kapot. Precies The Office, maar dan met hyper-hooggeschoolde redelijk oude mensen. 😂

Als master of phd (behalve filosofie en dergelijke) vindt ge toch altijd een min of meer relevante deftig betaalde job...

Ik denk dat je de malaise in onze sector zwaar onderschat...

Soit, als ge in 2023 nog niet doorhebt dat ge niet op u moet laten kakken door een of andere manager dan is er iets mis. Tenzij ge voldoening haalt uit persoonlijke verwijten ontvangen zal de jobvreugde elders toch hoger liggen op dat moment me dunkt.

Ik heb het dan uiteraard wel op laten ontslaan door te repliceren en niets meer te doen tot ge buiten ligt of de manager buiten ligt. In beide gevallen ne win in die situatie.

Ja, als je junior bent en ergens 1 of 2y werkt, heb je niet veel te verliezen e. Als je ergens 10y werkt. 10k per maand verdient, een retention package hebt dat 4y loopt, een gezin hebt en in een sector zit die dikke prut is, dan ga je niet eventjes een reis maken.
Aan de andere andere kant afgaande op uw verhalen, die mannen met hun 10k per maand kunnen wel gemakkelijk een paar jaar teren op hun spaarpotten. Leuk zal het niet zijn natuurlijk.

Mss meer ontopic, eens gekeken naar de koers van mijn vorige werkgever waar ik het in juli afgebold ben. -88% op een kleine 2 jaar. :oink: Mss maar goed dat ze nooit een aandelen plan hadden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan