Brt
Banned
Is wellicht niet beleggen als een goede huisvader5% van port, 15 verschillende aandelen maar speel graag in op momentum dus dan heb je regelmatig de “populaire” aandelen idd

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is wellicht niet beleggen als een goede huisvader5% van port, 15 verschillende aandelen maar speel graag in op momentum dus dan heb je regelmatig de “populaire” aandelen idd

en UCB krijgt EINDELIJK goedkeuring van FDA![]()
![]()
![]()
![]()

Hoezo? 15 aandelen is toch voldoende spreiding om niet de pineut te zijn als er een drama gebeurd bij één van je posities, maar is wel een doenbaar aantal om op de hoogte te blijven van nieuws/kwartaalcijfers etc.Is wellicht niet beleggen als een goede huisvader![]()
Ik vond de cijfers van Just Eat toch eerder slecht TBH: revenue groei op een constant currency basis helemaal aan onderkant van de vork.2x goed nieuws voor mijn portefeuille vanmorgen: Just Eat cijfers zijn OK, niet wow, maar ook niet slecht
en UCB krijgt EINDELIJK goedkeuring van FDA![]()
![]()
![]()
![]()
Welke maatschappij? En vergeet instap (one off kost)- en beheerskost (recurrente kost) niet. Premietaks van 2% is niet de enige éénmalige kost.Hoe staan jullie eigenlijk tegenover een TAK 21 - momenteel 3,25% (éénmalige kost 2%)
Voorstel Belfius - alle kosten worden cadeau gegeven - dus effectief éénmalig 2%.Welke maatschappij? En vergeet instap (one off kost)- en beheerskost (recurrente kost) niet. Premietaks van 2% is niet de enige éénmalige kost.
Je zit met een gvv wel met een uitkeringsverplichting, waardoor je dividend moet uitkeren. Daarnaast is een rendement van 4.4% puur de yield is waaraan ze inkopen de laatste jaren, waarbij de return van aandeelhouders dan bepaald is door de lage kost van schulden.Die Belgische gvv's bekijken doet mij wel mijn volledige onderbroek vol......
Bv. Aedifica. Elk jaar gemiddeld 400 miljoen nodig die ze ophalen via aandelenuitgifte.
En dan zogezegd "200 miljoen dividend uitkeren, kijk eens wat een defensieve en gulle betaler we zijn".
Terwijl je op dat dividend 15% mag dokken, op andere gvv's soms 30%.
Misschien gewoon slechts 200 miljoen ophalen per jaar en geen dividend uitkeren?
Dat bespaart die belegger 15-30% belastingen en levert net hetzelfde kapitaal op, bende onnozelaars.
Ik denk dat Amerikanen ons regelrecht als debielen beschouwen dat we zoiets normaal vinden.
Ook: zeer ruw hier nachtelijk uit de annual en halfyear reports gehaald:
De laatste 5 jaar hebben ze bv. +- 2,2B kapitaal opgehaald samen met +-1,5B extra schuld minus +- 500m aan cash dividend.
Dat leverde +140m extra epra earnings op (2018 versus H1 2023)
Dat is een rendement op incremental capital van 4,4%.
Die 3,2B hadden ze beter in een indexfonds of Berkshire gestoken in de plaats van al die tralala in hun kostuumpjes terwijl ze bezigheidstherapie doen in vastgoed.
Dan hadden ze 2 à 3 keer zoveel rendement.
Ja, zo kan je alles gaan afkraken he... een GVV is wettelijk verplicht om 80% van haar winst uit te keren, daarom betaalt ze ook quasi geen vennootschapsbelasting.Die Belgische gvv's bekijken doet mij wel mijn volledige onderbroek vol......
Bv. Aedifica. Elk jaar gemiddeld 400 miljoen nodig die ze ophalen via aandelenuitgifte.
En dan zogezegd "200 miljoen dividend uitkeren, kijk eens wat een defensieve en gulle betaler we zijn".
Terwijl je op dat dividend 15% mag dokken, op andere gvv's soms 30%.
Misschien gewoon slechts 200 miljoen ophalen per jaar en geen dividend uitkeren?
Dat bespaart die belegger 15-30% belastingen en levert net hetzelfde kapitaal op, bende onnozelaars.
Ik denk dat Amerikanen ons regelrecht als debielen beschouwen dat we zoiets normaal vinden.
Ook: zeer ruw hier nachtelijk uit de annual en halfyear reports gehaald:
De laatste 5 jaar hebben ze bv. +- 2,2B kapitaal opgehaald samen met +-1,5B extra schuld minus +- 500m aan cash dividend.
Dat leverde +140m extra epra earnings op (2018 versus H1 2023)
Dat is een rendement op incremental capital van 4,4%.
Die 3,2B hadden ze beter in een indexfonds of Berkshire gestoken in de plaats van al die tralala in hun kostuumpjes terwijl ze bezigheidstherapie doen in vastgoed.
Dan hadden ze 2 à 3 keer zoveel rendement.
Dat vind ik toch maar een heel rare redenering hoor... Ik volg ze ook niet. Iedereen kwartaal krijgt dat vastgoed een waardering op basis van verschillende parameters die VANDAAG bekend zijn... Als de (granted, theoretische) netto-actiefwaarde vandaag gewaardeerd wordt op100 en het aandeel noteert op 60, heb je VANDAAG een korting op de netto-actiefwaarde van 40%, punt. Dat wil daarom niet zeggen dat het aandeel goedkoop is, of dat het ondergewaardeerd is (daarvoor moet je effectief ook naar de onderliggende business en groeiverwachtingen kijken), maar je betaalt wel minder dan de netto-actiefwaarde vandaag.Omdat die korting geen korting is als de vastgoedwaarde zich niet herstelt wegens verschillende sectorevolutie (bv. omdat offices mogelijks permanent geschaad zijn door work-from-home, secundaire winkellocaties permanent geschaad zijn door ecommerce, etc.)
In tegenstelling tot logistiek vastgoed dat eerder afhangt van GDP/goederenomslag, etc.
Niet dat dit mijn mening is, maar gewoon om te zeggen dat die "korting op netto-actiefwaarde" iets semi proforma is dat in die presentaties staat.
Daar kan je niet zomaar op afgaan om te zeggen dat er een 'korting' is.
Amai, niet slecht dan!Voorstel Belfius - alle kosten worden cadeau gegeven - dus effectief éénmalig 2%.
exact, dat was ook de reden voor mijn opportunistische aankoop 2 weken geleden -> markt is zeer negatief over JET, heel hoog shorterspercentage, maar wel richting FCF positief, en een aantal mogelijke triggers die allemaal extreem positief kunnen zijn voor koers op korte termijn (verkoop grub, verkoop kleinere landen zuid-europa/australië, extra bonus verkoop ifood)Ik vond de cijfers van Just Eat toch eerder slecht TBH: revenue groei op een constant currency basis helemaal aan onderkant van de vork.
SBB program was goed, sneller FCF positief ook, maar dat was eigenlijk te verwachten...
Desalniettemin +8% , dus je moet niet vragen hoeveel negativiteit er al in de koers zat...
Als ze erin slagen om Grubhub te verkopen voor deftige prijs/rendabel te maken, dan zitten we zo aan 25
Beurshuis Jeffreys heeft opgemerkt dat UCB 2 extra opmerkingen heeft moeten toevoegen in de bijsluiter -> risico op zelfmoord en last voor lever ... snap niet hoe dit 10% koersverschil kan rechtvaardigen?Vreemde koersreactie of mis ik iets (kleine positie via Tubize)![]()

Hoezo? 15 aandelen is toch voldoende spreiding om niet de pineut te zijn als er een drama gebeurd bij één van je posities, maar is wel een doenbaar aantal om op de hoogte te blijven van nieuws/kwartaalcijfers etc.
Als blijkt dat ik plots slechter zou beginnen doen dan de indexen zal ik stoppen met individuele aandelen, maar zolang ik de index versla zie ik geen enkele reden daarvoor.15 individuele aandelen? Nee.
Een hoopje individuele aandelen zijn als kleine garnaal nooit slim, heel misschien behalve als je zelf de tijd en moeite hebt om een 'niet slechte' gediversifieerde portefeuille van 100 aandelen ofzo te kopen (maar wie heeft daar tijd en geld voor). En dan nog ga je het véél slechter doen dan professionele spelers die zich kunnen baseren op verslagen van equity/country/... analysts, Bloomberg, meerdere mensen die over hetzelfde gaan, etc.
Als individu is er niks beter (qua long term opbrengst), 'veiliger' (qua risico) en makkelijker (kopen en sit back) dan passieve fondsen (dus ETFs/trackers).
Neemt natuurlijk niet weg dat je een beetje geld mag beleggen in individuele aandelen als je om de één of andere reden gelooft in dat bedrijf/bedrijven. Maar mensen die heel hun hebben en houden beleggen in random individuele aandelen, dat is letterlijk de roulette.

15 individuele aandelen? Nee.
Een hoopje individuele aandelen zijn als kleine garnaal nooit slim, heel misschien behalve als je zelf de tijd en moeite hebt om een 'niet slechte' gediversifieerde portefeuille van 100 aandelen ofzo te kopen (maar wie heeft daar tijd en geld voor). En dan nog ga je het véél slechter doen dan professionele spelers die zich kunnen baseren op verslagen van equity/country/... analysts, Bloomberg, meerdere mensen die over hetzelfde gaan, etc.
Als individu is er niks beter (qua long term opbrengst), 'veiliger' (qua risico) en makkelijker (kopen en sit back) dan passieve fondsen (dus ETFs/trackers).
Neemt natuurlijk niet weg dat je een beetje geld mag beleggen in individuele aandelen als je om de één of andere reden gelooft in dat bedrijf/bedrijven. Maar mensen die heel hun hebben en houden beleggen in random individuele aandelen, dat is letterlijk de roulette.

Als blijkt dat ik plots slechter zou beginnen doen dan de indexen zal ik stoppen met individuele aandelen, maar zolang ik de index versla zie ik geen enkele reden daarvoor.
Het is niet omdat jij de index niet kan verslaan met jouw individuele aandelen dat niemand het kan hé... dat stukje in bold is trouwens te grappig, over lang genoeg termijn doen al die fondsen het consistent SLECHTER dan de index, niet beter![]()

Niet echt mee eens, professionele spelers hebben vaak restricties alsook prestatie druk.
Wordt maar eens portfolio manager met 100% apple aandelen voor 10j. Zware outperformance tov de markt maar denk je dat je je job houdt?![]()
Beleggen is altijd een afweging tussen rendement, risico en effort. Kies je voor lage effort & risico, zal je dit zien aan het rendement. Maar als je daar tevreden mee bent... go for it.
Ik bedoelde belastingtechnisch:Hoezo? 15 aandelen is toch voldoende spreiding om niet de pineut te zijn als er een drama gebeurd bij één van je posities, maar is wel een doenbaar aantal om op de hoogte te blijven van nieuws/kwartaalcijfers etc.