Kleine Beursfeiten

Hoe kom je aan die 17x FCF FY24?
Eigen erekening, outlook, analisten?

Snel even door hun H1 rapport gelopen;
Ik zie in H1 FY23 een FCF van ong. 250 milj, down 20% YOY. Stel dat het terug dik stijgt in H2 en dat we bvb. op 600M uitkomen voor het volledig jaar.
Plak daar een ambitieuze 30% bij voor FY24, dan kom je 780M FCF.
Aan de huidige koers, geeft dat 25x FCF.

Ik kom iets dichterbij (aan +- 19x FCF) als ze volgend jaar 25% top line groeien EN teruggaan richting 60% EBIDTA marge EN 80% FCF conversion ratio (/EBIDTA) draaien. Allemaal (fors) hogere cijfers dan wat ze in H1 hebben laten zien, dus wordt geen walk in the park.

Aandeel *lijkt* me niet meer super duur als ze hun ambities effectief kunnen waarmaken (20-30% top line groei en 65% EBIDTA marge). Aan de andere kant wordt deze markt steeds competitiever en is het dus niet zeker of dit lukt. Bovendien is het management bijzonder onvriendelijk voor aandeelhouders. En ten slotte heb je andere fintechs zoals Paypal (met Braintree een concurrent - tot op zeker niveau) die NU aan 12x FCF noteren.
Twijfelgeval toch wel.
Kijk eens naar de marges van concurrenten zou ik zeggen en dan kan je waarschijnlijk zelf wel tot de conclusie komen wie er competitief het beste voorstaat.
Ook zoals RacingGenk al zei, hebben ze veel personeel aangenomen nu tegen de markt in omdat het nu gewoon veel goedkoper is. En Adyen betaald hun personeel sowieso veel minder dan concurrentie. Allemaal positief voor aandeelhouders.

wat is jullie mening over prosus ? ik sta nog steeds groen maar die aandelen liggen al jaren aan te moderen eigenlijk. op papier lijkt dat nog alitjd een enorme value investering. ik geloof ook wel in tencent...

Stel nu hypothetisch dat ze 100% van hun belang in tencent verkopen. welke gevolgen heeft dit voor de aandeelhouder? wat zien wij daar van? of zijn ze vrij al dat geld te herinvesteren in een hoop troep.

enkele jaren gelden stond ik er mooi +50% op, had toen moeten verkopen :p

@MadisonAv

Crowdstrike kwam gisteren trouwens weer met een investor briefing nadat ze hun target model dat ze enkele jaren geleden gepubliceerd hadden, bereikt hebben. Hierbij de nieuwe targets:

> 10 Bil $ revenue target over 5-7 jaar.
> Operating margins 28-32%
> FCF margins 34-38%
> GAAP profitable vanaf nu

IRR van mid to high teens schat ik voor de komende jaren. Cybersec industrie zal zich denk ik consolideren rond MSFT, PANW, FTNT, CRWD, ZS, NET en dan hier en daar een kleinere speler dat kan doorbreken als stand-alone (genre Wiz). Voor bedrijven is het namelijk ook niet meer interessant om 50 verschillende cybersecurity suppliers te hebben (volgens studies heeft het gemiddelde bedrijf tussen de 40 en 80 verschillende tools) als je bij een Crowdstrike alles in 1 pakket kunt kopen en hiermee pakweg 15 leveranciers kunt vervangen.

@MadisonAv

Crowdstrike kwam gisteren trouwens weer met een investor briefing nadat ze hun target model dat ze enkele jaren geleden gepubliceerd hadden, bereikt hebben. Hierbij de nieuwe targets:

> FCF margins 34-38%

IRR van mid to high teens schat ik voor de komende jaren. Cybersec industrie zal zich denk ik consolideren rond MSFT, PANW, FTNT, CRWD, ZS, NET en dan hier en daar een kleinere speler dat kan doorbreken als stand-alone (genre Wiz). Voor bedrijven is het namelijk ook niet meer interessant om 50 verschillende cybersecurity suppliers te hebben (volgens studies heeft het gemiddelde bedrijf tussen de 40 en 80 verschillende tools) als je bij een Crowdstrike alles in 1 pakket kunt kopen en hiermee pakweg 15 leveranciers kunt vervangen.

Ik blijf het altijd moeilijk vinden om in CRWD bijvoorbeeld te investeren als ik in mijn omgeving gewoon iedereen Defender zie gebruiken.

Ik blijf het altijd moeilijk vinden om in CRWD bijvoorbeeld te investeren als ik in mijn omgeving gewoon iedereen Defender zie gebruiken.
Definieer jouw omgeving?

Crowdstrike is ook veel meer dan enkel endpoint security ondertussen. Ze gaven aan dat als ze hun 10B $ target doel bereiken, meer dan de helft uit non-endpoint revenue komt (Cloud security, Identity security, SIEM,...).

En MSFT Defender is ook niet volledig gratis trouwens, komt dacht ik enkel inbegrepen met de MSFT E5 bundel? Kost bovendien ook meer om te opereren. En CRWD heeft ook hun eigen MDR team waarbij je dat allemaal kan uitbesteden. Er is genoeg differentiatie vs. een Defender (dat wel een heel interessante low-cost oplossing is. Al zijn breaches daar ook niet ongewoon en dan worden ze alsnog CRWD customer :D)

En niet iedereen is een MSFT shop he. In Europa veel meer maar CRWD heeft denk ik maar een 15% EMEA revenue, blijft voornamelijk USA.

Definieer jouw omgeving?

Crowdstrike is ook veel meer dan enkel endpoint security ondertussen. Ze gaven aan dat als ze hun 10B $ target doel bereiken, meer dan de helft uit non-endpoint revenue komt (Cloud security, Identity security, SIEM,...).

En MSFT Defender is ook niet volledig gratis trouwens, komt dacht ik enkel inbegrepen met de MSFT E5 bundel? Kost bovendien ook meer om te opereren. En CRWD heeft ook hun eigen MDR team waarbij je dat allemaal kan uitbesteden. Er is genoeg differentiatie vs. een Defender (dat wel een heel interessante low-cost oplossing is. Al zijn breaches daar ook niet ongewoon en dan worden ze alsnog CRWD customer :D)

En niet iedereen is een MSFT shop he. In Europa veel meer maar CRWD heeft denk ik maar een 15% EMEA revenue, blijft voornamelijk USA.
Moet er wel bij zeggen dat ik aan de overheid werk, allemaal Defender :p

@MadisonAv

> FCF margins 34-38%

Ik ben al +10 jaar werkzaam als freelancer cyber security, zowel US als BE market voor grote multinationals.

My 2 cents:

MSFT: hun security producten (defender for cloud etc..) is sterk verbeterd.
PANW: wordt verkocht als de ferrari onder firewalls en security tooling. Ik vind het vooral enorm overpriced. Hun hardware is goed maar hun software & licensing fees trekken op niks.
CRWD: Altijd al tevreden geweest van Crowdstrike. Naast SentinelOne de beste spelers op de markt.
ZS: minder positieve ervaring mee, ik werk liever met twingate/tailscale en consoorten
Wiz: Ik ben een very early customer van Wiz. Van een kwaliteit dat ik nog niet veel ben tegengekomen. Hun features zijn top en ze zijn stilaan een volledige suite aan het worden waardoor je sommige andere platformen kan afbouwen. Ik zou deze persoonlijk snel na IPO kopen.

In welke zin zou management onvriendelijk zijn voor aandeelhouders? Tenzij je doelt op de halfjaarlijkse rapportering? Want management's compensatie is heel redelijk en ook zeer beperkte SBC / share dilution.

FCF had ik gekeken naar wat de analistconsensus is, die komt tegen de 1 miljard uit (marketscreener.com). Al lijkt me dat inderdaad ambitieus. Rond de 800M EUR (45% marge op 1.835B revenue die ik schat voor 2024, high teens growth) geeft EV/FCF van 21 met weliswaar verdere margin expansie komende jaren. EV is nu 17.2B EUR rekening houdende met net cash positie van 2.3B EUR.

Paypal zou ik nu niet direct een comp noemen om waarderingen te gaan vergelijken, grootste deel van hun revenue is de paypal button dat market share verliest en weinig te maken heeft met Adyen's business. Met braintree inderdaad een concurrent dat ze als loss leader kunnen gebruiken maar dat is een fractie van hun business en die concurrentie zal zich (voorlopig) beperken tot NA.
Kijk eens naar de marges van concurrenten zou ik zeggen en dan kan je waarschijnlijk zelf wel tot de conclusie komen wie er competitief het beste voorstaat.
Ook zoals RacingGenk al zei, hebben ze veel personeel aangenomen nu tegen de markt in omdat het nu gewoon veel goedkoper is. En Adyen betaald hun personeel sowieso veel minder dan concurrentie. Allemaal positief voor aandeelhouders.
De attitude van de CEO is wat ongepast voor een beursgenoteerde multinational. Hij heeft al meermaals laten blijken dat de mening van aandeelhouders hem weinig deert. Nu moet hij z’n kar wel deels gaan keren, anders blijft er straks niets over van de koers en worden ze overnameprooi. Benieuwd wat het management op 8 november komt vertellen.

EV/FCF dus zoals gedacht een stuk hoger dan 17, maar ok erzit inderdaad een mooi groeipotentieel op.

Wat betreft Paypal: het punt is dat ze met die Braintree enorm agressief te werk gaan qua prijs. Dus het kan niet anders dat dat Adyen 1) business doet verliezen of 2) Adyen dwingt om zelf in hun marge te snijden om nieuwe klanten te strikken.
En dan pik ik meteen in op de reactie van GodWillsit: leuk dat de marge van de concurrenten lager ligt, maar betekent niet dat ze Adyen geen pijn kunnen doen. Als Braintree, Stripe en Checkout bereid zijn om te opereren aan een marge die een fractie is van die van Adyen, enerzijds door hun eigen minder efficiente structuur maar anderzijds ook door hun ultra agressieve prijszetting, dan impacteert dat Adyen’s groei en/of marges. Dat gezegd zijnde: Als het nog wat verder doorzakt, is het een kleine speculatieve positie waard voor mij.

Het stuk over hun goedkoper personeel: goede info, zeker een positieve zaak voor de aandeelhouders.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan