Kleine Beursfeiten

Ik vind het straf dat bntx altijd met de rest de dieperik ingaat mbt de rente terwijl ze ITT veel sectorgenoten op een berg cash met yield zitten.
Ze zouden eigenlijk invers moeten gaan.

Ik vind het straf dat bntx altijd met de rest de dieperik ingaat mbt de rente terwijl ze ITT veel sectorgenoten op een berg cash met yield zitten.
Ze zouden eigenlijk invers moeten gaan.
Tja, zie Galapagos. Dat is nog veel extremer. Noteert bijna 40% (+1,5 miljard euro) onder de netto cash.

Leuk dat BioNTech zoveel cash heeft, maar de markt kijkt naar late-stage assets (fase 3) + omzet- en winstgroei.
Als BioNTech niet snel nieuwe middelen op de markt krijgt, gaan ze cash beginnen verbranden eens de Covid omzet zo goed als opdroogt (2024? 2025?). Want hun berg cash zal dan bijlange niet voldoende opbrengen om hun zware kosten te dekken. In 2022 een dikke 1,5 miljard euro aan R&D kosten/investeringen en 0,5 miljard SG&A. Dat is toch wat.
En dan loop je dus het risico op een Galapagos koers scenario.

Alles zal afhangen van BNTX' pipeline.
Moeilijk in te schatten als je het mij vraagt.

Tja, zie Galapagos. Dat is nog veel extremer. Noteert bijna 40% (+1,5 miljard euro) onder de netto cash.

Leuk dat BioNTech zoveel cash heeft, maar de markt kijkt naar late-stage assets (fase 3) + omzet- en winstgroei.
Als BioNTech niet snel nieuwe middelen op de markt krijgt, gaan ze cash beginnen verbranden eens de Covid omzet zo goed als opdroogt (2024? 2025?). Want hun berg cash zal dan bijlange niet voldoende opbrengen om hun zware kosten te dekken. In 2022 een dikke 1,5 miljard euro aan R&D kosten/investeringen en 0,5 miljard SG&A. Dat is toch wat.

Bij Bntx is er een kans op een revolutionair nieuw mrna medicijn tegen kanker, dat soort optimisme ontbreekt toch bij glpg

Denk dat covid omzet ook deze winter weer best ok zal zijn bij bntx, als je al ziet dat wij als klein landje al 3 mil van hun vaccins alleen afnemen

De topkoersen van al wat snelle groei is zullen we voor een tijdje niet meer zien lijkt me, ook de vastgoedaandelen op de Brusselse beurs gaan dit niet zo fijn vinden lijkt me? (ok, die zijn afhankelijk van ECB, maar die kopieren toch gewoon de FED met wat vertraging)
En de nieuwe dot plot signaleert verder dat de rente in 2024 twee keer wordt verlaagd met 0,25 procent tot 5,1 procent. In de vorige projectie ging de Fed nog uit van vier verlagingen van 0,25 procent. En in 2025 komt de rente niet uit op 3,4 procent, zoals in juni voorzien, maar op 3,9 procent, aldus de dot plot.

Nog iemand die in UCB zit? Hun FDA goedkeuring zou in Q3 moeten komen, en Q3 is bijna gedaan ... bij goedkeuring vermoedelijk substantieel omhoog, bij weigering behoorlijk naar beneden...
De beslissing is opnieuw uitgesteld en als reactie gaat de koers omhoog :p

Blijft toch altijd gokken biotech :)

Laatst bewerkt:

Absoluut, alleen is galapagos gewoon gefaald met hun pipeline (en platform) terwijl BNTX ondertussen toch al wat bewezen heeft en een gigantische pipeline met mogelijks gigantische omzetten heeft.

De beslissing is opnieuw uitgesteld en als reactie gaat de koers omhoog :p

Blijft toch altijd gokken biotech :)

1) Beslissing is niet uitgesteld, de inspection was positief
2) UCB is geen biotech

UCB heeft niks met gokken te maken. Die hebben tientallen commerciele producten op de markt...

1) Beslissing is niet uitgesteld, de inspection was positief
2) UCB is geen biotech

UCB heeft niks met gokken te maken. Die hebben tientallen commerciele producten op de markt...
klopt, maar is wel raar dat de koers omhoog ging, dat inspectieverslag dat was toch een formaliteit leek het wat daar nog in orde moest gebracht worden. Lijkt toch heel hard dat de FDA hier bewust aan het vertragen is...

Hmmm, er gaat nen Hollander met serieuze schrik zitten ondertussen -> Podcast van Beurstalk van dit weekend: Han Dieperink van Auréus vermogensbeheer had een speciaal product aangeschaft: Het was een constructie (ik vermoed opties) op Adyen die een rendement van 50% (jawel, 50%!!) opleverde op 6 maanden -> enige voorwaarde: Adyen mocht niet onder de €600 zakken.

Op het moment vd aanschaf (vorige week) was dit €738.

Koers vandaag: €638 ... ben eens benieuwd hoe dit gaat aflopen :biglaugh: :crazy:

Hmmm, er gaat nen Hollander met serieuze schrik zitten ondertussen -> Podcast van Beurstalk van dit weekend: Han Dieperink van Auréus vermogensbeheer had een speciaal product aangeschaft: Het was een constructie (ik vermoed opties) op Adyen die een rendement van 50% (jawel, 50%!!) opleverde op 6 maanden -> enige voorwaarde: Adyen mocht niet onder de €600 zakken.

Op het moment vd aanschaf (vorige week) was dit €738.

Koers vandaag: €638 ... ben eens benieuwd hoe dit gaat aflopen :biglaugh: :crazy:
Met zo'n naam moet je vroeg of laat wel in de dieperik belanden :)

Adyen begint toch serieus interessant te worden vind ik.
Heb hier al fameus bijgekocht ondertussen in de 600-800 euro range..

Voelt aan als SaaS in 2022, elke dag 4% naar beneden. Maar de rebound kan dan ook sterk zijn, heel wat van mijn SaaS alweer 50-100% boven de bodem. :D

Staan iets van 17x geschatte FCF voor 2024, dus nog niet spotgoedkoop maar imo goedkoop voor een kwaliteitsvol bedrijf als Adyen.

Waarom zo gezakt?
> Ze zijn veel personeel aan het aanwerven waardoor de EBITDA margins van 65% naar 40% zakken. Die aanwervingsronde zou dit jaar afgerond moeten zijn en ze verwachten dan terug naar hun 65% margins te gaan komende jaren (marginale kost van een extra betaling is nagenoeg 0). Reden van aanwervingen zijn om multi-product te gaan (R&D personeel) en ook in de lokale markten meer commerciele vertegenwoordiging te hebben. Ze werven bewust nu aan omdat tech personeel veel goedkoper is dan tijdens de boom van 2020-2021 waar Adyen geen zotte salarissen wou betalen.
> Markt in de US is vrij competitief met minder differentiatie vs de veel complexere en/of meer gereguleerde betalingsmarkten in Europa en Azie -> pricing pressure in de US waarbij Adyen niet wil meegaan in een 'pricing war', met als gevolg dat ze bepaalde klanten laten schieten met dus minder revenue groei als gevolg.

Aanrader voor zij die Adyen serieus overwegen: https://www.thewolfofharcourtstreet.com/p/adyen-nv-investment-thesis

Laatst bewerkt:
Heb hier al fameus bijgekocht ondertussen in de 600-800 euro range..

Voelt aan als SaaS in 2022, elke dag 4% naar beneden. Maar de rebound kan dan ook sterk zijn, heel wat van mijn SaaS alweer 50-100% boven de bodem. :D

Staan iets van 17x geschatte FCF voor 2024, dus nog niet spotgoedkoop maar imo goedkoop voor een kwaliteitsvol bedrijf als Adyen.

Waarom zo gezakt?
> Ze zijn veel personeel aan het aanwerven waardoor de EBITDA margins van 65% naar 40% zakken. Die aanwervingsronde zou dit jaar afgerond moeten zijn en ze verwachten dan terug naar hun 65% margins te gaan komende jaren (marginale kost van een extra betaling is nagenoeg 0). Reden van aanwervingen zijn om multi-product te gaan (R&D personeel) en ook in de lokale markten meer commerciele vertegenwoordiging te hebben. Ze werven bewust nu aan omdat tech personeel veel goedkoper is dan tijdens de boom van 2020-2021 waar Adyen geen zotte salarissen wou betalen.
> Markt in de US is vrij competitief met minder differentiatie vs de veel complexere en/of meer gereguleerde betalingsmarkten in Europa en Azie -> pricing pressure in de US waarbij Adyen niet wil meegaan in een 'pricing war', met als gevolg dat ze bepaalde klanten laten schieten met dus minder revenue groei als gevolg.
Hoe kom je aan die 17x FCF FY24?
Eigen erekening, outlook, analisten?

Snel even door hun H1 rapport gelopen;
Ik zie in H1 FY23 een FCF van ong. 250 milj, down 20% YOY. Stel dat het terug dik stijgt in H2 en dat we bvb. op 600M uitkomen voor het volledig jaar.
Plak daar een ambitieuze 30% bij voor FY24, dan kom je 780M FCF.
Aan de huidige koers, geeft dat 25x FCF.

Ik kom iets dichterbij (aan +- 19x FCF) als ze volgend jaar 25% top line groeien EN teruggaan richting 60% EBIDTA marge EN 80% FCF conversion ratio (/EBIDTA) draaien. Allemaal (fors) hogere cijfers dan wat ze in H1 hebben laten zien, dus wordt geen walk in the park.

Aandeel *lijkt* me niet meer super duur als ze hun ambities effectief kunnen waarmaken (20-30% top line groei en 65% EBIDTA marge). Aan de andere kant wordt deze markt steeds competitiever en is het dus niet zeker of dit lukt. Bovendien is het management bijzonder onvriendelijk voor aandeelhouders. En ten slotte heb je andere fintechs zoals Paypal (met Braintree een concurrent - tot op zeker niveau) die NU aan 12x FCF noteren.
Twijfelgeval toch wel.

In welke zin zou management onvriendelijk zijn voor aandeelhouders? Tenzij je doelt op de halfjaarlijkse rapportering? Want management's compensatie is heel redelijk en ook zeer beperkte SBC / share dilution.

FCF had ik gekeken naar wat de analistconsensus is, die komt tegen de 1 miljard uit (marketscreener.com). Al lijkt me dat inderdaad ambitieus. Rond de 800M EUR (45% marge op 1.835B revenue die ik schat voor 2024, high teens growth) geeft EV/FCF van 21 met weliswaar verdere margin expansie komende jaren. EV is nu 17.2B EUR rekening houdende met net cash positie van 2.3B EUR.

Paypal zou ik nu niet direct een comp noemen om waarderingen te gaan vergelijken, grootste deel van hun revenue is de paypal button dat market share verliest en weinig te maken heeft met Adyen's business. Met braintree inderdaad een concurrent dat ze als loss leader kunnen gebruiken maar dat is een fractie van hun business en die concurrentie zal zich (voorlopig) beperken tot NA.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan