Kleine Beursfeiten

@JanusDR : hoe schat je het verloop van de KW ratio’s in de oliesector in en dan meer bepaald voor E&P.
Ik herinner me periodes van waarderingen zoals in de techsector, maar nu is een KW van 10 tot 15 voor E&P normaal, wat natuurlijk weegt op de koersen, helaas.
Geen idee, dat hangt gewoon af van het sentiment.
Een paar jaar zware koersstijgingen en positief nieuws, en dat kan helemaal omslaan.
Price makes the news, zoals gewoonlijk.

Een beetje zoals de chipssector nu.
Zie ARM ipo.
Bijna 20 keer sales en 100x p/e voor iets dat niet super groeit.
En die 'beleggers' hun broek zal dan weer afzakken van verbazing als binnen x jaar blijkt dat dit niet zo'n super investering zal geweest zijn.

Er is vaak amper nog een hogere waardering dan voor een integrated major.
Refining was zeer lucratief de afgelopen 6 maand, vandaar dat die wat artificieel hoog staan. (We kijken naar niemand, XOM :-) )

Klopt niet, als je op de top in 2000 hebt gekocht, ben je break even in 2013.

Daarom dat voor grote bedragen, het veiliger is om je inleg over een paar jaar te spreiden.
Ik denk, liever voor een deel van je geld eventueel een paar jaar een lager rendement hebben (bv. termijnrekening met toch iets van interest maar vooral kapitaalsgarantie) dan het risico lopen om voor een serieuze periode van 5-10 jaar of langer negatieve rendementen te hebben op het hele bedrag.
2000 was wel het worst case scenario, maar er zijn wel vaker zo'n periodes van 6-7 jaar geweest.

Nog iemand die in UCB zit? Hun FDA goedkeuring zou in Q3 moeten komen, en Q3 is bijna gedaan ... bij goedkeuring vermoedelijk substantieel omhoog, bij weigering behoorlijk naar beneden...

Nog iemand die in UCB zit? Hun FDA goedkeuring zou in Q3 moeten komen, en Q3 is bijna gedaan ... bij goedkeuring vermoedelijk substantieel omhoog, bij weigering behoorlijk naar beneden...
Ik zit al vrij lang in Tubize, de UCB monoholding. Hopelijk komt het nu eindelijk goed met Bime, dit verhaal heeft lang genoeg geduurd.
UCB’s amateurisme heeft me negatief verrast en is een matuur farmabedrijf onwaardig. Zomaar eventjes 1,5 jaar verloren door puur geklungel.

Als we een goede knoert van een winter krijgen (altijd wel 20-30-40% kans daarop), zullen de huidige gasvoorraden niet volstaan en kan het mayhem zijn tegen februari-maart volgend jaar. (LNG ok, maar dat is een wereldmarkt dus prijs+++ + haven bottlenecks)
Dat betekent Duitse fabrieken toe, gas duur, olie duurder (want waar mogelijk gas-olie conversie in energie bevoorrading), en een goede knoert van een recessie.
Waar momenteel 0,0 van ingeprijsd wordt in de markt, in tegenstelling tot vorig jaar waar de recessie quasi 100% ingeprijsd werd.

Klopt niet. Om de gasvoorraden leeg te trekken zou je een horrorwinter moeten hebben (genre eenmaal om de 50 jaar, met het huidige klimaat waarschijnlijk minder dan 100 jaar). Het probleem gaat zich dan eerder volgende zomer en volgende winter stellen: je krijgt de stockages niet volledig opgevuld als je ze deze winter volledig moet leegtrekken.
Dat risico zit nu al voor een stukje ingeprijsd (prijzen voor SUM24 zijn hoger dan voor WIN23, en WIN24 is nog wat hoger).

Natuurlijk zal een kouder-dan-gemiddelde winter impact hebben op de prijzen, maar het is geen apocalyptisch scenario zoals jij denkt.

Beperkte positie in Novo Nordisk weggedaan, de fomo is wat verdwenen en ik wil meer margin of safety.

Enkel kopen als de value voor mijn neus belachelijk ligt te wezen.
(op 1 of andere manier geeft de markt dikwijls zo'n kansen met lager risico als voorheen, zoals toen Ubs ná het schuldenplafond goedkoper werd dan net na de overname van credit suisse).
Die halvelingse zij-investeringen zijn meestal niet de jackpotten.
Monsterlijke 1,5% winst binnengepakt.

Eigenlijk is het simpel: enkel zelf kopen als ik er zeker van genoeg ben om het hier een officiële tip te maken, want dan is er een dusdanige margin of safety dat ik mij er belachelijk durf voor maken.
(idem: als ik het koop voor mijn broers en vrouw, want dat betekent dat het een zodanig koopje is dat ik er geld van bekenden in durf steken)

Cleane portefeuille met Oxy en Ubs momenteel.
Zelf geen Berkshire in de portefeuille?

Ik heb mijn positie in Enovix vergroot (15%). Voornamelijkste reden om het aandeel te kopen is de verandering in management en de milestones die ze tijdig halen.

Klopt niet. Om de gasvoorraden leeg te trekken zou je een horrorwinter moeten hebben (genre eenmaal om de 50 jaar, met het huidige klimaat waarschijnlijk minder dan 100 jaar). Het probleem gaat zich dan eerder volgende zomer en volgende winter stellen: je krijgt de stockages niet volledig opgevuld als je ze deze winter volledig moet leegtrekken.
En dat zal de prijscurve op dat moment al weerspiegelen.

Dat risico zit nu al voor een stukje ingeprijsd (prijzen voor SUM24 zijn hoger dan voor WIN23, en WIN24 is nog wat hoger).

Natuurlijk zal een kouder-dan-gemiddelde winter impact hebben op de prijzen, maar het is geen apocalyptisch scenario zoals jij denkt.
Denk dat je rekening houdt met het feit dat Rusland ook gewoon blijft leveren deze winter, waar niet zomaar op gerekend kan worden...

Anderzijds zie ik dat Russisch LNG blijkbaar niet op de sanctielijst staat en dat Europa momenteel record hoeveelheden LNG van Rusland afneemt.

Jah, zo is het niet moeilijk natuurlijk, vestzak broekzak :-D

EU imports record volumes of liquefied natural gas from Russia​

Belgium and Spain are world’s second and third-biggest importers of Russian LNG this year

Zelf geen Berkshire in de portefeuille?
Ik niet (family&friends wel).
Intrinsieke waarde is +-375, dus bijna geen korting meer momenteel. (Hoewel je lange termijn nog altijd 4-5% reëel mag verwachten van deze niveaus. Het is gewoon een soort superieure index)

Terwijl op oxy en ubs wel (serieuze) korting is.

Beperkte positie in Novo Nordisk weggedaan, de fomo is wat verdwenen en ik wil meer margin of safety.

Enkel kopen als de value voor mijn neus belachelijk ligt te wezen.
(op 1 of andere manier geeft de markt dikwijls zo'n kansen met lager risico als voorheen, zoals toen Ubs ná het schuldenplafond goedkoper werd dan net na de overname van credit suisse).
Die halvelingse zij-investeringen zijn meestal niet de jackpotten.
Monsterlijke 1,5% winst binnengepakt.

Eigenlijk is het simpel: enkel zelf kopen als ik er zeker van genoeg ben om het hier een officiële tip te maken, want dan is er een dusdanige margin of safety dat ik mij er belachelijk durf voor maken.
(idem: als ik het koop voor mijn broers en vrouw, want dat betekent dat het een zodanig koopje is dat ik er geld van bekenden in durf steken)

Cleane portefeuille met Oxy en Ubs momenteel.
Ik blijf long. Margin of safety was/is er inderdaad niet. Maar mijn visie over bedrijf & potentieel vd groei is niet gewijzigd. Dus verkoop ik niet. 7% vd portfolio.

En op 15 jaar sta je nog altijd in de plus en dat is een worst worst worst case scenario. Doe desnoods aan cost averaging en klaar.
Wel dan zou ik wel benieuwd zijn naar de relatie met de schoonmoeder. Ik zou mij daar niet aan wagen, ik doe het zelfs niet bij mijn eigen moeder. Wij kunnen er misschien vanuit gaan dat we een crash van 40 procent wel gaan overleven ook al hebben de meesten dat hier nog niet meegemaakt. Maar bij een oudere generatie merk ik toch meestal al paniek als de beurzen eens 10 procent lager gaan, laat staan iemand die er niet mee bezig is. Het psychologisch aspect van index beleggen wordt soms echt wel onderschat.

Wel dan zou ik wel benieuwd zijn naar de relatie met de schoonmoeder. Ik zou mij daar niet aan wagen, ik doe het zelfs niet bij mijn eigen moeder. Wij kunnen er misschien vanuit gaan dat we een crash van 40 procent wel gaan overleven ook al hebben de meesten dat hier nog niet meegemaakt. Maar bij een oudere generatie merk ik toch meestal al paniek als de beurzen eens 10 procent lager gaan, laat staan iemand die er niet mee bezig is. Het psychologisch aspect van index beleggen wordt soms echt wel onderschat.
In dat geval verwijs ik graag naar dit bericht:
De veilige en makkelijke optie voor u is natuurlijk om te zeggen "Bank zal het wel weten zeker? goed" en die mensen blij laten zijn met hun 2% per jaar.

Je kan mensen in je omgeving zeggen hoe jij het doet, wat je zou doen. Ze informeren over de risico's en duidelijk maken dat ze daar bewust van moeten zijn. Als ze dan nog de schuld op u steken dan zijn het gewoon niet de helderste mensen.

niet enkel van index beleggen. Veel mensen kunnen er gewoon echt niet tegen als ze hun spaargeld zien verdampen.

Margin of safety was/is er inderdaad niet.
Dan zegt de Buffett/Graham leer dat je niet mag kopen :-)

Nu, ik was zelf te enthousiast geworden dat ik mijn eigen checklist niet gevolgd had.

En positie was volledig op margin, dat mogen enkel zekere jackpotten zijn.
Niet de eerste keer dat ik dat foutje maak.

2009, 2020 - ok, die laatste heeft niet lang geduurd, minder lang dan de meeste voorgaande crashes van dat formaat. Maar ik denk dat de meeste hier al wel 1 of 2 dergelijke crashes hebben meegemaakt :)

Dan zegt de Buffett/Graham leer dat je niet mag kopen :)

Nu, ik was zelf te enthousiast geworden dat ik mijn eigen checklist niet gevolgd had.

En positie was volledig op margin, dat mogen enkel zekere jackpotten zijn.
Niet de eerste keer dat ik dat foutje maak.

Ik had na de Novo post al een heel sterk vermoeden dat je na x dagen of weken terug zo uitstappen.
Het is opmerkelijk dat net jij best vaak impulsief lijkt te handelen. Ik denk aan oa Lilly, Herbalife, Novo, regional bank (naam vergeten), … en dan x weken later weer van mening veranderen.
Waarom?

Het is opmerkelijk dat net jij best vaak impulsief lijkt te handelen. Ik denk aan oa Lilly, Herbalife, Novo, regional bank (naam vergeten), … en dan x weken later weer van mening veranderen.
Waarom?
- Herbalife was niet impulsief.
Die hou ik trouwens nog altijd in de gaten.

- Lilly/Novo ben ik hyperenthousiast over het succes van het product.
Ik zou mijn aankoop van februari-maart gewoon laten staan hebben, maar toen passeerde FCNCA.
Daarvoor moest ik Lilly verkopen, geen cash noch margin meer over toen.

- First Republic regionale bank initiële positie was een ordinaire buy-the-dip en een gatachterlijke move.
De schaam actie van 2023.

Gelukkig snel reversed toen hun kwartaalrapport uitkwam en het overduidelijk was dat ze gescheten waren.

Maar dat grapje was een kleine tot zeer kleine positie, met een verlies van 0,3% van portfolio.
Waar ik trouwens in het geheel nog +-2% winst maakte omdat ik ook andere regionals ge-buy-the-dipped had, het was een groep.
Desalniettemin ex-ante gatachterlijk.

- BTI was een copycat idee van een hedgefund.
Moet ik veel meer margin of safety voor laten, zeker aangezien het op margin was.

- steenkool bedrijf dat ik kort had (AMR) was specifieke situatie.
En los daarvan staat het ondertussen veruit op een alltime high.
Dus best tevreden van mijn keuze daar, aangezien achteraf blijkt dat het inderdaad ondergewaardeerd was.

Dat is trouwens het voordeel van elke aan- en verkoop hier te posten.

Ik word met de neus op sommige dommigheden gedrukt, en kan gaan opzoeken wat mijn bedoeling toen was, zonder dat mijn herinnering mijn acties verbloemt.

Want je vergeet snel uw missers of je denkt snel dat je eigenlijk altijd al dacht dat x of y ging gebeuren, tot je zwart op wit ziet wat je toen schreef.

Terug
Bovenaan