Ik denk dat het een controversieel topic is waarbij je duidelijk 2 strekkingen hebt.
Ik vind het niet logisch om SBC zowel mee te rekenen in de dilutie (via de per share metric, zonder SBC was de FCF per share namelijk hoger geweest) en dat dan nog eens een tweede keer af te trekken van die FCF per share. Dubbeltelling als je het mij vraagt.
Anderzijds wel akkoord dat er een verhoogd risico komt met SBC compensatie. Als de fundamenten van het bedrijf verzwakken, de koers in een negatieve spiraal terechtkomt, ga je dat ofwel moeten compenseren met meer cash compensatie met dan inderdaad een reele negatieve FCF outflow, oftewel met nog meer aandelen te geven aan het personeel, wat dan uiteraard voor extra verwatering zorgt. Met hierbij dus ook nog eens het risico dat je competentste personeel inderdaad betere oorden opzoekt en dan is het helemaal gedaan.
Daarom dat SBC idealiter beschouwd wordt als 'extra / bonus' en niet onderdeel van de 'core verloning', maar tegenwoordig wordt dat inderdaad vaak gewoon gebruikt (misbruikt) als onderdeel van de vaste verloning. Met de recente tech bear markt is dat onder een vergrootglas gekomen bij investeerders, wat geen slechte zaak is.
Dus denk niet dat we hier ooit op dezelfde lijn zullen zitten, maar dat moet ook niet. Een Crowdstrike komt naar mijn mening qua fundamenten eerder overeen met een Salesforce dan met een of andere shitco waar jij naar refereert. De toekomst zal het, zoals met vele zaken, hier ook uitwijzen.