Kleine Beursfeiten

Men kan het draaien of keren hoe men wilt en zeldzame bijwerkingen gaan proberen opwerpen etc., maar dit wordt het geneesmiddel van de eeuw hoor.

Met grote implicaties voor sociale zekerheid, cultuur, gedrag, kortom maatschappij in zijn geheel.
Het zal in elk land een ander verhaal zijn, maar ik hoop oprecht dat we geen miljoenen/miljarden belastingsgeld gaan gebruiken om zwaarlijvige mensen van hun overgewicht te gaan afhelpen terwijl er alternatieven bestaan. Dan heb ik liever dat het geld van de sociale zekerheid gebruikt wordt voor terugbetaling van medicijnen voor ziektes die levensbedreigend zijn waar er geen alternatief is... maar soit, andere discussie natuurlijk.

Als je zwaarlijvig bent en je wil zelf investeren (financieel) in je lichaam op deze manier, by all means, go for it!

Men kan het draaien of keren hoe men wilt en zeldzame bijwerkingen gaan proberen opwerpen etc., maar dit wordt het geneesmiddel van de eeuw hoor.
Is toch wel zo hoor.. Ik ken twee vrienden die 1 à 2 weken na hun vaccinatie een ontsteking op hun hartspier kregen, hebben beiden meer dan een week in het ziekenhuis gelegen.

Na mijn Johnson & Johnson prik ben ik al in de laatste 5-10 jaar niet meer zo ziek geweest. Ik had 3-4 dagen koorts dat ging naar 40-41°C.
Ik heb zelf ook corona gehad voor het vaccin er was en ik was toen maar zo ziek als ik een lichte kater zou hebben op een zondagmorgen.

Mijn zus heeft na haar tweede vaccinatie plots een zeldzame auto-immuunziekte gekregen waardoor haar eigen afweersysteem haar lichaam vernietigt. De dokters zeggen zelf dat het door het vaccin komt, want die zien sinds het vaccin plots vele jonge meisjes met dit probleem.

Ik vertrouw dat spul voor geen haar.

Als je zwaarlijvig bent en je wil zelf investeren (financieel) in je lichaam op deze manier, by all means, go for it!
En als je het niet wil of kan, dan collectiviseren we liever de gevolgen dan te investeren in preventie en genezing. Zoiets?

Als Wegovy en Mounjaro inderdaad de mirakelmiddelen tegen obesitas blijken te zijn, dan is het gewoon misdadig om er niet voluit op in te zetten.

Het zal in elk land een ander verhaal zijn, maar ik hoop oprecht dat we geen miljoenen/miljarden belastingsgeld gaan gebruiken om zwaarlijvige mensen van hun overgewicht te gaan afhelpen terwijl er alternatieven bestaan.
Ja, er zijn zodanig veel alternatieven dat obesitas de grootste westerse ziekte is en het al 50 jaar blijft toenemen, nu ook bij kinderen.

Hoe mensen dat kunnen blijven zeggen, ondanks alle bewijs van het tegendeel, vind ik toch opzienbarend :)

Integendeel, volle bak terugbetalen. (Uiteraard niet aan huidige prijzen)
De terugverdien effecten zijn zowel menselijk als financieel gigantisch.

Is toch wel zo hoor.. Ik ken twee vrienden die 1 à 2 weken na hun vaccinatie een ontsteking op hun hartspier kregen, hebben beiden meer dan een week in het ziekenhuis gelegen.
Voila, QED.
Het covid vaccin van pfizer is het wondermiddel van 2021-2022, maar 'ik vertrouw dat spul voor geen haar'.

En die opmerking wordt niet gemaakt eind 2020 waar je wat twijfels zou kunnen hebben, maar in augustus 2023, nadat meer dan een miljard mensen gevaccineerd zijn, en de cijfers unaniem zijn.

Ik moet zeggen dat ik dat vroeger vervelend vond, maar er nu vrede mee heb.
Want moesten mensen niet zo vaak verkeerd zijn, zou ik zoveel geld niet verdienen. (quote van Munger)

En als je het niet wil of kan, dan collectiviseren we liever de gevolgen dan te investeren in preventie en genezing. Zoiets?

Als Wegovy en Mounjaro inderdaad de mirakelmiddelen tegen obesitas blijken te zijn, dan is het gewoon misdadig om er niet voluit op in te zetten.
Sorry, wat is er mis met een klassiek dieet? of intermittent fasting?

Maar natuurlijk, zeer weinig partijen (behalve de overheid dan) hebben er iets bij te winnen door reclame te maken voor zaken zoals "wat minder eten" of "intermittent fasting".

Ik besef dat het off-topic is, maar in mijn ogen (ja ok, ik heb geen overgewicht) is het gewoon een gemakkelijkheidsoplossing voor diegenen met een beetje overgewicht die geen medische aandoening hebben maar gewoon geen goesting hebben om af te vallen, maar stiekem natuurlijk wel magerder zouden willen zijn dus als het zonder enige moeite kan dan graag via pilleke, maar zelf wat moeite doen door minder te eten... ho maar...

Maar natuurlijk, zeer weinig partijen (behalve de overheid dan) hebben er iets bij te winnen door reclame te maken voor zaken zoals "wat minder eten" of "intermittent fasting".

Ik besef dat het off-topic is, maar in mijn ogen (ja ok, ik heb geen overgewicht) is het gewoon een gemakkelijkheidsoplossing voor diegenen met een beetje overgewicht die geen medische aandoening hebben maar gewoon geen goesting hebben om af te vallen, maar stiekem natuurlijk wel magerder zouden willen zijn dus als het zonder enige moeite kan dan graag via pilleke, maar zelf wat moeite doen door minder te eten... ho maar...

Daar is niks mis mee als iedereen zich daar aan zou (kunnen) houden. Maar de groeiende obesitascijfers tonen aan dat dat niet werkt. Dat is net het punt..

Ja, er zijn zodanig veel alternatieven dat obesitas de grootste westerse ziekte is en het al 50 jaar blijft toenemen, nu ook bij kinderen.

Hoe mensen dat kunnen blijven zeggen, ondanks alle bewijs van het tegendeel, vind ik toch opzienbarend :)

Integendeel, volle bak terugbetalen. (Uiteraard niet aan huidige prijzen)
De terugverdien effecten zijn zowel menselijk als financieel gigantisch.

Voila, QED.
Het covid vaccin van pfizer is het wondermiddel van 2021-2022, maar 'ik vertrouw dat spul voor geen haar'.

En die opmerking wordt niet gemaakt eind 2020 waar je wat twijfels zou kunnen hebben, maar in augustus 2023, nadat meer dan een miljard mensen gevaccineerd zijn, en de cijfers unaniem zijn.
kom Janus, je kan niet ontkennen dat er NIEMAND weet wat de gevolgen zijn van 10, 20-jaar lang zo'n medicijn als Ozempic slikken ...want dat is wel wat ik ervan begrijp -> subscription model, je moet het gewoon blijven nemen?

Tja een wagen is ook een gemakkelijkheidsoplossing voor zij die niet willen wandelen of fietsen.
Daar dient geld voor hé, als mensen zich willen vol stoempen om dan met een medicijn het op te lossen.
Allemaal goed maar niet met belastingsgeld. :)

Maar zijn er niet een hele hoop commercieel succesvolle concepten die hun basis vinden in "mensen de gemakkelijke weg bieden": Amazon, Netflix, Hello Fresh, Google,... uiteindelijk vervullen ze allemaal een taak die je met meer moeite "anders" kon doen.

Daar is niks mis mee als iedereen zich daar aan zou (kunnen) houden. Maar de groeiende obesitascijfers tonen aan dat dat niet werkt. Dat is net het punt..
Inderdaad, maar dat ligt volgens mij aan de voedingsindustrie die teveel shit op de markt brengt, los het probleem anders bij de wortels op?

Al die koekjes/chips-rommel enzo, gewoon kapot belasten en daarmee groenten goedkoper maken... maar zoiets zou wereldwijd of op zijn minst Europees aangepakt moeten worden.

Maar zijn er niet een hele hoop commercieel succesvolle concepten die hun basis vinden in "mensen de gemakkelijke weg bieden": Amazon, Netflix, Hello Fresh, Google,... uiteindelijk vervullen ze allemaal een taak die je met meer moeite "anders" kon doen.
Akkoord, maar dat betaal je zelf ... als Ozempic via sociale zekerheid terugbetaald wordt dan is dit een ander verhaal vind ik

Akkoord, maar dat betaal je zelf ... als Ozempic via sociale zekerheid terugbetaald wordt dan is dit een ander verhaal vind ik
Akkoord. Maar het is hier het beurstopic niet het sociale zekerheids topic. Dus het lijkt me wel een product waar commercieel succes in te vinden valt, dus als aandeelwijs, why not?

Ben benieuwd hoe lang de “strength of the consumer” nog kan duren. Verhalen over credit card debt op all-time high, geven me geen gerust gevoel. We zijn weer groei naar voor aan het trekken (ook al wil de FED het tegenovergestelde bereiken).

Trouwens, naast de directe financiële benefits die Janus mezelf en anderen al heeft opgebracht, denk ik dat we oprecht blij moeten zijn als medeforumgangers. Niet alleen zijn eigen posts zijn van hoge kwaliteit maar door zijn tijd te investeren om iedereen hier constant te challengen stijgt ook het niveau van alle posts (kwakzalvers worden direct onderuit gehaald en zullen niet snel terug komen). Dus bedankt! Ook al is de manier waarop niet altijd top, het draagt op die manier ook wel weer bij aan het doel (= kwalitatieve posts).

Trouwens veel fanatiekelingen die graag contrair zijn met wat Janus zegt. Ik sta altijd open voor meer mensen die zulke kwalitatieve posts en comments schrijven 🤚 (ook een persoonlijke shout out naar Nesjamag - BLDR, ATKR, STELLANTIS, … 👌)

Laatst bewerkt:
Allemaal goed maar niet met belastingsgeld. :)
(Oeps bedrijfswagens ;-) )

Wel als het voor het welzijn van de maatschappij is en op langere termijn belastinggeld bespaart door minder hart en vaatziekten.

Dat het niet werkt, de obesitascijfers blijven stijgen.
De dieetindustrie is al sinds de jaren 80 gigantisch hoor...
Ik kan de noordzee vullen met het aantal dieetboeken van de laatste 10 jaar alleen al.

kom Janus, je kan niet ontkennen dat er NIEMAND weet wat de gevolgen zijn van 10, 20-jaar lang zo'n medicijn als Ozempic slikken ...want dat is wel wat ik ervan begrijp -> subscription model, je moet het gewoon blijven nemen?
Klopt, maar ziet er voorlopig dus goed uit.
Idem covid vaccin.
Je kan niet elk geneesmiddel testen op 20 jaar.

Wat we wél zeker weten, zijn de risico's van overgewicht en de enorme impact daarvan op maatschappij en sociale zekerheid.

(Oeps bedrijfswagens ;-) )

Wel als het voor het welzijn van de maatschappij is en op langere termijn belastinggeld bespaart door minder hart en vaatziekten.

Dat het niet werkt, de obesitascijfers blijven stijgen.

De dieetindustrie is al sinds de jaren 80 gigantisch hoor...
Ik kan de noordzee vullen met het aantal dieetboeken van de laatste 10 jaar alleen al.
Bedrijfswagens: afschaffen by all means, fully agree
dieetboeken: goh, verzinkt in het niets tov de bedragen die de voedselindustrie gebruikt om ons te brainwashen hé
diëten werkt niet: nee idd, levensstijl is wat je moet aanpassen, tijdelijk dieet is zinloos, maar dat is voor mij dan ook de taak van de overheid -> meer educatie naar je bevolking om gezondere levensstijl te krijgen -> zelfde eindresultaat als Ozempic, alleen pak goedkoper... maar ja, als overheid zoiets zou proberen dan komt de voedsel-lobby in opstand

Investeringsgewijs, tja.

De 2 koplopers zijn vrij duur nu.
Maar als ze nog 5 jaar geen concurrentie hebben, zijn ze goedkoop.
Want zoals gezegd, geneesmiddel van de eeuw.

Ik moest in 2021-2022 novo nordisk gekocht hebben.
Geen idee waarom die resultaten van ozempic mij zo laat ter ore kwamen.
Teveel met oliebedrijven bezig en teveel op BG gezeten zeker?

Maar ok, zoals al gezegd, facebook was erger want simpeler.

diëten werkt niet: nee idd, levensstijl is wat je moet aanpassen, tijdelijk dieet is zinloos, maar dat is voor mij dan ook de taak van de overheid -> meer educatie naar je bevolking om gezondere levensstijl te krijgen
Dat doen overheden nu al massaal.

En zie hoe goed dat werkt.

Want educatie, dát is wat ontbreekt! :-)

Terug
Bovenaan