Kleine Beursfeiten

Dat kan allemaal.

Maar dit zijn de ex ante feiten:

- supply: er is wereldwijd geen globaal gastekort en er zal geen zijn ook. Bv. In Rusland ligt het gas voor het rapen, ze weten de volgende velden om te exploiteren al liggen. Dat is niet zo voor olie, tenzij gigantische capex, en dan nog.
Vandaar dat ze alles nr gasverbruik aan het omzetten zijn bij de Russische consument.

- supply: shale oil in de us wordt continu 'gassiger' dus veel meer gasproductie als bijproduct van olie.
Je ziet dit in de productiecijfers: olieproductie gaat nr beneden of stagneert, maar gasproductie blijft stijgen ondanks de lage gasprijzen.

- corporate governance: management heeft een historie van liegen over vanalles.
Foefelt met de cijfers om zaken rooskleuriger voor te stellen en investeerders te misleiden. (Cfr pm van vorig jaar).

- speculatief: de waarde hangt vooral af van het nog succesvol exploreren en exploiteren van specifieke toekomstige projecten, waar je als leek totaal niet weet hoe dat zal uitdraaien.
Bijkomend zit >50% van de productie ex-USA (vooral Egypte), met alle risico's vandien.

Kan APA outperformen?
Dat kan. Het is populair bij retailbeleggers en zelfs failliete bedrijven gingen in de afgelopen 2 jaar soms +500%.

Zou ik dat op basis van de op voorhand gekende info verkiezen boven Oxy, wetende dat het management niet te vertrouwen is met bijhorend risico op een mooie left tail verrassing?
Nee, ik ben niet gek...

Janus, ik volg je bij veel punten.
-Egypte (Q1 bleek dat overheid betalingen achterhoudt gezien inflatie in land en budgettaire problemen, alhoewel dat bij Q2 bleek dat dit zal ingelopen worden. APA is ook al 30j actief in Egypte, komt goed.
ook shift van meer gas, naar meer olie.
-Suriname blijft een 3e wereldland tot zolang die olie niet opgepompt wordt.
- in het verleden (Alpine High) was management niet steeds transparant om het zacht uit te drukken.
- Shale-oil: voor mij oké. productie groeit
-UK: geen toekomst gezien de wurgende fiscaliteit daar, zal gewoon leegpompen zijn wat men er heeft.

Total houdt echter in het Suriname-verhaal de touwtjes stevig in handen, zij zijn ook operator natuurlijk.
Alhoewel het geen garantie is tot FID er is, echter geologie stopt niet aan de maritieme landsgrenzen, feit is dat de trend zich verderzet van de gigantische olievondsten die Exxon en HES deden in Guyana (Stabroek-Block). Die “golden lane” loopt door in Suriname.
Apa heeft resp 50% en 45% in de twee blokken die “on trend” zijn met Stabroek, Block 58 en 53.
Nog eens, tot Final Investment Decision er is, is niks zeker, maar het ziet er steeds beter uit.
Als FID er komt, verwacht ik eenzelfde koersverloop zoals bij HES de laatste 2/3 jaar.

Vraag is ook wat men met het operatorship zal doen in Block 53 (baja-1 discovery). Ik verwacht dat daar ook nog zal geschoven worden, APA is niet best geplaatst om de rol van operator te vervullen. Dat behoort een maatschappij toe als Exxon, Chevron of Petronas.
Speculatiever dan oxy, zeker. Maar minder speculatief dan bv PBR.

Hier laatste dagen terug wat cash opgebruikt:
- PSTG @ 37$
- FTNT @ 56,5$
- ZS @ 138$
- IOT @ 24,2$
- MNDY @ 152$

Terug 11 bedrijven in mijn portfolio, OXY blijft de grootste positie

Alhoewel het geen garantie is tot FID er is, echter geologie stopt niet aan de maritieme landsgrenzen, feit is dat de trend zich verderzet van de gigantische olievondsten die Exxon en HES deden in Guyana (Stabroek-Block). Die “golden lane” loopt door in Suriname.
Apa heeft resp 50% en 45% in de twee blokken die “on trend” zijn met Stabroek, Block 58 en 53.
Nog eens, tot Final Investment Decision er is, is niks zeker, maar het ziet er steeds beter uit.
Maar welke geologische expertise heb je om beter in te schatten dan de markt of dat een grote olievondst zal zijn?

Dat is toch een puur kwalitatieve inschatting die je als buitenstaander niet zomaar kan maken?

Speculatiever dan oxy, zeker. Maar minder speculatief dan bv PBR.
Klopt.
Maar @Nesjamag vond Oxy te speculatief toen het aan 25 stond met olie aan 70.
Corrupt Petrobras met derderangs olievelden in een land waar de president het eventueel wil nationaliseren, is blijkbaar minder risicovol ;-)

Maar welke geologische expertise heb je om beter in te schatten dan de markt of dat een grote olievondst zal zijn?

Dat is toch een puur kwalitatieve inschatting die je als buitenstaander niet zomaar kan maken?

Klopt.
Maar @Nesjamag vond Oxy te speculatief toen het aan 25 stond met olie aan 70.
Corrupt Petrobras met derderangs olievelden in een land waar de president het eventueel wil nationaliseren, is blijkbaar minder risicovol ;-)
Maar het is niet meer corrupt.
Na het corruptie schandaal een decennium geleden is er veel opgekuist waardoor dat bedrijf nu net zeer solide statuten heeft en ook de overheid quasi geen macht meer heeft.

Bolsonaro heeft er vier ceo's doorgejaard in poging Petrobras te manipuleren. Allemaal gefaald.

Het "corrupte", of de angst voor nationalisatie zijn van die dingen die mensen wegjaagt waardoor ge een enorm ondergewaardeerd bedrijf krijgt.

Ben nu ook aan het kijken naar Ecopetrol in Colombia.
Momenteel ook veel politiek gedoe dat de prijs daarvan enorm drukt.

PBR en EC hebben ook super lage productiekost.
Aan $40 olie zouden die nog fcf hebben om een dividend te betalen.
Op die olieprijs gaat OXY richting bankroet.

Ja dit is inderdaad niet op basis van geologische kennis.
Ik ga er vanuit dat de olievondsten niet stoppen aan de grens met Suriname. En tot dusver klopt dat ook wel, cfr ontdekkingen.

Waarom staat APA dan niet hoger? Wel, om ook redenen die jij aangaf en die ik deels ook onderschrijf. Het geloof in het management is eerder laag, dat weegt op de koers.
Doe de CEO weg en de koers veert op. CEO is een overbetaalde blaaskaak.
Staat voor mij los van de assets, Suriname kan voor APA echt wel een gamechanger zijn.

Ja dit is inderdaad niet op basis van geologische kennis.
Ik ga er vanuit dat de olievondsten niet stoppen aan de grens met Suriname. En tot dusver klopt dat ook wel, cfr ontdekkingen.

Waarom staat APA dan niet hoger? Wel, om ook redenen die jij aangaf en die ik deels ook onderschrijf. Het geloof in het management is eerder laag, dat weegt op de koers.
Doe de CEO weg en de koers veert op. CEO is een overbetaalde blaaskaak.
Staat voor mij los van de assets, Suriname kan voor APA echt wel een gamechanger zijn.

Ja, lijkt dat ze daar nog veel meer olie gaan vinden en vermoedelijk weer gigantische.

Guyana hun bnp gaat trouwens aan 20% cagr of zo omhoog dankzij al die olie.
Is mini landje dat zeer arm was, maar dat nu op tonnen olie zit lol.

Al die off shore productie gaat de olie productie goet omhoog drijven.

De geologische kennis van dat gebied kunt ge lezen in Hess hun rapporten. Was ook een geoloog van hun die op het idee van exploratie daar gekomen was op basis van hoe land daar lang geleden uit elkaar is gegaan (splisting Z-Amerika en Afrika) en dus tonnen biomassa onder water is geraakt in die zones waar ze die mega finds doen.

Voor Guyana spreken ze van 1,2 miljoen vaten per dag tegen 2026.

In Suriname zal het lager zijn. Ik ga uit van 250k tot 350k bopd wat Block 58 betreft en dan meer specifiek de hub Sapakara/Krabdagou (evt Baja-1 erbij van Block 53).

Maar bon, we zien wel. Kan ook niks zijn zoals indertijd met Tullow in Frans-Guyana.

Maar dat is net mijn vraag :)

Op basis van welke info/analyse kom je aan een hogere expected value van die potentiële olievondst dan dat de markt er aan geeft?
Zolang er geen FID is, zal de markt (bijna) geen extra dollar waarde aan APA toekennen.
Omwille van management, wildcat-area, wat met het gas die met de olie meekomt (total is tegen flaring).

Echter, m.i onterecht. De stappen die men zet duiden toch op vooruitgang.
Ook Total duidt aan dat ze richting FID gaan, maar zoals elk groot bedrijf zijn zij voorzichtig. De geologie is, alhoewel gelijkaardig, net dat tikje verschillend van Guyana, de olie is er alleen zal het wat meer puzzelen worden. Exxon ging van exploration in Guyana bijna direct naar productie, dat is in Suriname niet het geval.
Alles hangt ook af van Total.
Ze hebben ook activiteiten in Namibië die ook heel veelbelovend zijn. En ook investeringen zullen vergen (Quid prioriteiten?).

maar ik geloof erin en tot nog toe heb ik wat betreft Suriname nog geen red flags opgemerkt sinds total aan boord is,

Feit is ook wel dat de decarbonisatie momenteel op alle olie-aandelen weegt.
Had je een gelijkaardige olieprijs 10 jaar geleden rekening houdende de betere balansen zoals die er nu heel vaak zijn, koersen zouden veel hoger staan bij veel aandelen.
Kans op stranded assets wordt vooral bij Europese oliebedrijven groter. Ontwikkelen gaan ze nog wel doen, alleen moet het project groot genoeg zijn.

Had ook veel liever een Amerikaanse partner gehad in Suriname dan Total.

Shit als Brugada het al zegt..., all in op Ozempic en Wegovy
kan onze sociale zekerheid toch gewoonweg niet betalen?

CPNG +9% op earnings, OTM opties zijn toch leuk als je gelijk hebt. :)
Heb ze ook gekocht enkele weken geleden.

Staan nu aan 1.3x sales voor 2023. Mikken op >10% EBITDA margins lange termijn. Gross margins laatste kwartaal waren 26%, 30% is haalbaar met verdere operationele efficienties en snellere groei in higher margin segmenten (WOW membership, 3P, Play,..)

Als ze die 10% halen zouden ze dus op 13x EBITDA noteren met +- 25% groei op dit moment (hun revenue groei is lager door accounting change waarbij FLC (Fullfillment & Logistics by Coupang) nu op net basis ipv gross basis wordt geboekt, reeele groei is dus eerder 25%).

In feite moeten ze quasi niets meer groeien om toch reeds aan een faire prijs te noteren. Een van de weinige 'growth stocks' waar dat het geval is.

Heb nu volgende E-commerce plays in porfolio:
- MercadoLibre (Zuid-Amerika)
- Sea Limited (South-East Asia)
- Coupang (South Korea & Taiwan)
- Shopify (D2C - global)

Laatst bewerkt:

Shit als Brugada het al zegt..., all in op Ozempic en Wegovy
Jah, en als ik het zei was het overdreven gezever :laugh:

Totale maatschappelijke gamechangers en dé medische revolutie van de 21e eeuw.

Terug
Bovenaan