Kleine Beursfeiten

Naast 26% cagr met buy to hold strategie is het doel gewoon sparen voor mijn pensioen, en vooral voor mijn kindjes.
Ik koop eigenlijk nooit iets voor mezelf en ben zeer minimalistisch qua levensstijl, dus concreet zal vrijwel alles naar mijn kinderen gaan.
Ondertussen amuseer ik mij wel enorm met bedrijven analyseren en ondergewaardeerde kwaliteitsbedrijven te vinden. Is voor mij een vorm van uitdaging en fun.

Geen idee hoe mensen nominale rendementen naar voor kunnen schuiven aangezien dat mee afhangt van rentevoet, inflatie, gdp, etc.
Tenzij je marktneutraal bent (100% short en 100% long), maar dat is hier niemand.

Wat wel kan, is relatief ten opzichte van uw alternatief bv. de S&P500.
Door uit te gaan van een ruwweg verwachte inflatie van 2-3%. Indien hier uitzonderingen op komen, moeten we uiteraard de targets aanpassen.

Korte termijn:

1) Nasdaq 100, dow jones, S&P en alle EU indexen kloppen.
2) Maandelijk gem opbrengst van de huur van een appartement eruit halen.

Lange termijn:

3) Theoretisch kunnen leven van de beurs opbrengt.

Wat ik wil bereiken:

==> Geen angst voor jobverlies
==> Niet verplicht zijn om tot 67 te werken

Schrijf in het beurstopic dat APA Corp. een kutbedrijf is, dan zal @Biljart wel reageren :laugh:
Zeg !! Nu ze eindelijk succesvol worden!
Ge kunt nog op de trein springen! :oi22:
APA gaat Oxy outperformen dat het niet schoon is.
Dat kan allemaal.

Maar dit zijn de ex ante feiten:

- supply: er is wereldwijd geen globaal gastekort en er zal geen zijn ook. Bv. In Rusland ligt het gas voor het rapen, ze weten de volgende velden om te exploiteren al liggen. Dat is niet zo voor olie, tenzij gigantische capex, en dan nog.
Vandaar dat ze alles nr gasverbruik aan het omzetten zijn bij de Russische consument.

- supply: shale oil in de us wordt continu 'gassiger' dus veel meer gasproductie als bijproduct van olie.
Je ziet dit in de productiecijfers: olieproductie gaat nr beneden of stagneert, maar gasproductie blijft stijgen ondanks de lage gasprijzen.

- corporate governance: management heeft een historie van liegen over vanalles.
Foefelt met de cijfers om zaken rooskleuriger voor te stellen en investeerders te misleiden. (Cfr pm van vorig jaar).

- speculatief: de waarde hangt vooral af van het nog succesvol exploreren en exploiteren van specifieke toekomstige projecten, waar je als leek totaal niet weet hoe dat zal uitdraaien.
Bijkomend zit >50% van de productie ex-USA (vooral Egypte), met alle risico's vandien.

Kan APA outperformen?
Dat kan. Het is populair bij retailbeleggers en zelfs failliete bedrijven gingen in de afgelopen 2 jaar soms +500%.

Zou ik dat op basis van de op voorhand gekende info verkiezen boven Oxy, wetende dat het management niet te vertrouwen is met bijhorend risico op een mooie left tail verrassing?
Nee, ik ben niet gek...

Laatst bewerkt:
OXY is en blijft een zuivere gok op zeer hoge olieprijzen.

Aan $100 crude zouden ze jaarlijkse fcf halen van bijna $10b.
Dat zou 7 p/fcf opleveren aan huidige prijs zelfs bij zo hoge olieprijzen, preferred shares meegerekend, warrants niet).
Een beetje goedkoper dan olie majors zouden zijn aan zulke olieprijzen, maar die hebben een beter balance sheet.
60% van hun prodcutie van het gassiger wordend shale.

Dan heb ik toch liever PBR dat zelfs aan Q2 olieprijzen aan 3 p/fcf staat, en 20% dividend geeft.

Laatst bewerkt:
OXY is en blijft een zuivere gok op zeer hoge olieprijzen.
Je blijft dat zeggen sinds Oxy aan 20 stond, olieprijzen aan 40 in 2021 "ik geloof niet dat olieprijzen boven de 65 zullen komen, en Oxy is een berg schulden", en terwijl ondertussen de notoire memestock boy Buffett zich er voor >30% ingekocht heeft.

Misschien moet je op de duur eens aanvaarden dat de oliesector niet jouw expertise is, en je er nog niet genoeg tijd ingestoken hebt.

Aan $100 crude zouden ze jaarlijkse fcf halen van bijna $10b.
Dat zou 7 p/fcf opleveren aan huidige prijs zelfs bij zo hoge olieprijzen, preferred shares meegerekend, warrants niet).
Een beetje goedkoper dan olie majors zouden zijn aan zulke olieprijzen, maar die hebben een beter balance sheet.
Je hebt voor de verandering over de posts gelezen van het feit dat ze efficiënter worden, dat de kosten artificieel hoog lagen door de productie van andere Permian boys die nu stuk voor stuk problemen gaan krijgen, etc etc.
60% van hun prodcutie van het gassiger wordend shale.
Olie % van Oxy in
Q1 2021: 54%.
Q1 2022: 54%.
Q1 2023: 54%.

Van Devon: van 68% naar 52%.

Zoals ik al 10 keer zei, Oxy heeft veel meer Tier 1 inventory dan die andere spelers. Je kan ze niet vergelijken.

Dan heb ik toch liever PBR dat zelfs aan Q2 olieprijzen aan 3 p/fcf staat, en 20% dividend geeft.
Ja, een semi overheidsbedrijf, met kutolievelden die niet kunnen schakelen bij volatiele olieprijzen, in corrupt Brazilië, en met een president die in zijn verkiezingscampagne zei dat hij PBR wel wil nationaliseren.

Veel plezier, maar niet voor mij (y)

Ja ok, maar als uw punt is dat je met een spaarrekening bij Belfius niet rijk zal worden, dan ben ik natuurlijk akkoord.

Ik zie bij de top 100 rijksten (ex-erfgenamen) niemand staan die niet initieel risicovol investeerde hoor :)
Mijn reactie was op de persoon die zei dat hij dacht dat hier enkel serieuze personen waren die een significant deel van hun nettovermogen investeerden op de beurs.

Mijn reactie was op de persoon die zei dat hij dacht dat hier enkel serieuze personen waren die een significant deel van hun nettovermogen investeerden op de beurs.
Langs de andere kant, alle cash die je niet voor een specifieke aankoop zal gebruiken de komende 5-10 jaar, moet gewoon dca in een index-etf hoor.
Tot de laatste euro.

en turbo's terug verkocht aan net geen €2, mooie 74% winst op korte tijd
Aha, winsten met turbo's!

Graag dan ook een update over uw BNTX turbo's dan, aangezien dat aandeel -70% gezakt is sindsdien... :)

Ik sta zowaar in het groen in totaal vandaag (hetzij miniem, maar toch) ... dank u BNTX (+15%) (en vooral de turbo's die ik daarop heb ;) )

En ook een update over uw puts op NVDA en Nasdaq van 3 maand geleden?

of veiliger: 26th May $300 Put -> verdubbel je je inleg aan $286 al... (is slechts -7% )

.. ik denk dat ik voor die laatste ga gaan...hangt er een beetje vanaf wat de koers bij opening gaat doen

ik denk dat zelfs bij goede earnings de koers nog naar beneden zal gaan... vandaar de kortlopende puts...

risk/reward vind ik het wel de moeite, maar obviously, zéér klein bedrag in verhouding met totale port... gewoon leuk om een bepaald idee te hebben en dan hopelijk "gelijk te krijgen" ... en daar iets aan te verdienen

't is toch iets genuanceerder vind ik -> je kan met opties/turbo's ideaal inspelen als je op korte termijn schommelingen verwacht.

Als je ervan overtuigd bent dat de markt het verkeerd ziet, waarom dan niet met wat leverage werken om op korte termijn op een correctie in te spelen?

mijn put-opties op Nasdaq of Nvidia passen daar perfect in -> is telkens voor een beperkt bedrag, dus als mijn idee niet klopt dan ben ik enkel mijn inleg kwijt en dat ga je op mijn jaarrendement in % maar achter de komma zien

Langs de andere kant, alle cash die je niet voor een specifieke aankoop zal gebruiken de komende 5-10 jaar, moet gewoon dca in een index-etf hoor.
Tot de laatste euro.
Dat is bij mij toch het geval. Ik hou enkel een strategische reserve aan van 20 procent van mijn jaarlijkse kosten (ben zelfstandige) voor moest ik tegenslag hebben. De rest is ondergebracht op de beurs,inclusief spaargeld van de kinderen (voor hun enkel iwda)

Terug
Bovenaan