Kleine Beursfeiten

Alle, ik ga ook eens @JanusDR blij maken.

ING, UBS, TESB, NESTE, QCOM, SBMO, 8TRA, OXY
Boekhouding van ing al bekeken? Snap je daar veel van?
Fcnca was veel en veel simpeler hoor, en mét overheidsafdekking :)

Neste is refining? Geen simpele industrie hé...
Competitieve dynamiek en winst op 1-5 jaar veel moeilijker in te schatten dan fcnca situatie :)

Tessenderlo chemie? Notoir cutthroat sector en cyclisch...
Heb je kennis van de competitieve dynamiek in die wereldsector?

QCOM chips? Veeeel moeilijker beoordeling van die sector dan fcnca hoor.

Goed ja, zo kan ik doorgaan hé.

Ik denk gewoon dat velen een verkeerd beeld hebben van 'deze investering snap ik want ik herken het bedrijf en heb er al eens over gelezen of gebruik hun product'.

Terwijl fcnca dan wel onbekend was, maar de investeringscase was veel simpeler te begrijpen.

Laatst bewerkt:
Als jullie vermogen rekenen voor vastgoed, dan neem ik aan dat enkel het afbetaalde stuk telt of nemen jullie de volledige waarde van de woning?

Ik behandel dat redelijk boekhoudkundig:
- Waarde huis valt onder activa (ik gebruik als waarde enkel aankoopwaarde excl kosten)
- uitstaande lening valt onder schulden
- vermogen is activa-passiva

Gisteren trouwens conference call transcript van Oxy bekeken.

Om te antwoorden op:

Productie gaat dus stijgen zonder corresponderende capex omdat het operationeel veel beter evolueert dan verwacht, ook volgend jaar.

En inventory stijgt zonder 1 euro uit te geven doordat ze nieuwe technieken toepassen die zorgen voor 150% inventory replacement de afgelopen jaren. (Dus voor iedere 1000 barrels die ze oppompen, vinden ze 1500 barrels extra)

Het is vooral dat laatste ook dat de markt negeert volgens mij.
Ik lees dat bijna nergens in de analyses.

Hun inventory is immers berekend op het feit dat ze in hun enhanced oil recovery activiteit tot 10% van de olie kunnen recupereren in die oude olievelden.
Vicki zegt dat ze nu met hun nieuwe extractietechnieken 18% en meer gaan kunnen oppompen.

Dat is dus bijna een verdubbeling.
Zomaar, voor niets.
En EOR is de helft van de Permian.

Goed ja, anyway, spreek mij niet van 'je had weeral geluk hé Janus' als plots blijkt dat de markt dit begint te valideren, zoals hier sommigen beweerden bij fcnca, ook al loopt het exact zoals ik ex ante uitschreef :sneaky:
Het is erg verleidelijk om uw advies te volgen aan de hand van uw analyses.

Echter:
1) Ik kan niet zelf bevestigen of wat je zegt ook daadwerkelijk klopt, dus ik moet u geloven op uw woord
2) Inidividueel stockpicken gaat in tegen alles dat ik over succesvol beleggen heb geleerd en past niet in mijn strategie van indexbeleggen
3) Individuele aandelen kopen op basis van tips op een anoniem forum is niet iets dat ik anderen zou aanraden

Hierdoor is het niet logisch dat ik zelf wel zou handelen op basis van uw informatie.

Zou je iemand als mij kunnen overtuigen om toch te handelen op basis van uw tips, los van "het is gratis geld" en "mijn broek zakt af" want dat is irrelevant voor een skeptische derde? Of valt er niet toe aan toe te geven en blijft een pseudo-Boglehead als ikzelf consistent aan de zijlijn; "stay the course" als het ware?

Het is erg verleidelijk om uw advies te volgen aan de hand van uw analyses.

Echter:
1) Ik kan niet zelf bevestigen of wat je zegt ook daadwerkelijk klopt, dus ik moet u geloven op uw woord
2) Inidividueel stockpicken gaat in tegen alles dat ik over succesvol beleggen heb geleerd en past niet in mijn strategie van indexbeleggen
3) Individuele aandelen kopen op basis van tips op een anoniem forum is niet iets dat ik anderen zou aanraden

Hierdoor is het niet logisch dat ik zelf wel zou handelen op basis van uw informatie.
Kijk, dat is de juiste ingesteldheid :-)

Zou je iemand als mij kunnen overtuigen om toch te handelen op basis van uw tips, los van "het is gratis geld" en "mijn broek zakt af" want dat is irrelevant voor een skeptische derde?
Neen, want om in te schatten of ik ok ben, zou je mijn track record over meerdere cycli moeten zien én zelf voldoende kennis hebben om in te zien of dat gewoon geluk was.

En ook: als je mij volgt (onbekende rando op internet) ga je in de toekomst ook andere onbekende rando's durven volgen.
En dat loopt dikwijls slecht af.

Of valt er niet toe aan toe te geven en blijft een pseudo-Boglehead als ikzelf consistent aan de zijlijn; "stay the course" als het ware?
Stay the course.

Boekhouding van ing al bekeken? Snap je daar veel van?
Fcnca was veel en veel simpeler hoor, en mét overheidsafdekking :)

Neste is refining? Geen simpele industrie hé...
Competitieve dynamiek en winst op 1-5 jaar veel moeilijker in te schatten dan fcnca situatie :)

Tessenderlo chemie? Notoir cutthroat sector en cyclisch...
Heb je kennis van de competitieve dynamiek in die wereldsector?

QCOM chips? Veeeel moeilijker beoordeling van die sector dan fcnca hoor.

Goed ja, zo kan ik doorgaan hé.

Ik denk gewoon dat velen een verkeerd beeld hebben van 'deze investering snap ik want ik herken het bedrijf en heb er al eens over gelezen of gebruik hun product'.

Terwijl fcnca dan wel onbekend was, maar de investeringscase was veel simpeler te begrijpen.
Ik geef je geen ongelijk hoor in wat je zegt.
Ik pretendeer helemaal niet dat ik zo goed zou zijn in aandelen selecteren. Maar wanneer iemand die ik van toeten nog blazen ken een analyse maakt over een bank waar ik tot over een week nog niets van gehoord heb die opereert in een regio in een tijd waar er opeens vele in de problemen komen dan durf ik die gok minder snel te nemen dan bij een bedrijf waar ik wel al over gehoord heb, dat opereert in een regio die ik van dichtbij kan volgen en weet langs welke kanalen ik aan info moet raken

F2ooK75aUAIDDlu

Simpel voorbeeld. Zo heb ik bvb 8tra in januari gekocht terwijl die koers erg laag stond maar hun orderboek wel volledig vol stond. Dat was nu geen wereldschokkende info maar voor mij wel een teken dat die cijfers helemaal niet zo slecht gingen zijn als de markt dacht. Samen met nog enkele weetjes van mensen die bij de groep werken heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn grootste risico ooit genomen heb op de beurs.

Dit zegt toch niets.
Petrobras is goedkoop.

Maar is een semi staatsbedrijf in een corrupt land, met een Rusland steunende president, die in het verleden al dreigde met nationalisatie van Petrobras.

Misschien goed voor een kleine positie maar veel te veel tail risk voor een grotere positie.

En dat tail risico is wat de markt (terecht) verdisconteert.

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde @Karton , het gaat wel sneu zijn als Oxy straks op 120 staat nadat je ook al brk en fcnca gemist hebt.

Maar dat is een uitstekende test om uw FOMO tolerantie te testen.
Ik heb dat ook nodig gehad tijdens 2016-2021 met die saas aandelen of crypto ;)

BRK is wel nog iets anders dan Oxy en FCNCA vind ik: alleen al de spreiding van BRK over zoveel bedrijven (incl. Oxy (y) ), hun lange track record en het feit dat BRK typisch minder fluctuatie vertoont dan veel ETF's... als ik kijk naar hoeveel aandelen vs. ETF's ik heb, reken ik BRK eigenlijk bij de ETF's. Zit daar trouwens al sinds 2015 in en ik had er toen eigenlijk beter meer in geïnvesteerd :)

Ik zit sinds 2012 in BRK, wel een stuk verkocht en omgeruild voor FFH maandje terug.
BRK staat aan 1.5x BV wat zowat het maximum is waar je dit de voorbije jaren terug kon vinden, dus leek me geen slecht moment de positie wat terug te schroeven, er komen nog momenten genoeg om dit terug aan 1.2-1.3x BV te kopen.

FFH daarentegen aan 0.9x BV gekocht. :)

Dit gezegd zijnde @Karton , het gaat wel sneu zijn als Oxy straks op 120 staat nadat je ook al brk en fcnca gemist hebt.

Maar dat is een uitstekende test om uw FOMO tolerantie te testen.
Ik heb dat ook nodig gehad tijdens 2016-2021 met die saas aandelen of crypto ;)
Ik ging er inderdaad van uit dat het een FOMO-test ging zijn / zal worden :D

Terug
Bovenaan