Kleine Beursfeiten

Uiteraard zie ik de hype ook wel en moet ik nog enorm veel bijleren.
Dan lijkt Alfen me beter te zitten op dit moment. Al is het ook enorm gestegen de laatste tijd op de EV hype. Moeilijk in te schatten.

Wat ik misschien fout doe is uit verschillende sectoren een aandeel willen. Heb XFAB bv, eentje in de olie industrie, eentje geanticipeerd voor als het toerisme weer start (deze is wat risicovoller, vliegtuigen ...) en wil ook graag in de toekomst eentje voor de groene industrie hebben. En tech.
klinkt bekend ... ik zit momenteel in 21 verschillende aandelen ... ben aan het afbouwen naar 15 of zo, kom van 30 :cool:

Uiteraard zie ik de hype ook wel en moet ik nog enorm veel bijleren.
Dan lijkt Alfen me beter te zitten op dit moment. Al is het ook enorm gestegen de laatste tijd op de EV hype. Moeilijk in te schatten.

Wat ik misschien fout doe is uit verschillende sectoren een aandeel willen. Heb XFAB bv, eentje in de olie industrie, eentje geanticipeerd voor als het toerisme weer start (deze is wat risicovoller, vliegtuigen ...) en wil ook graag in de toekomst eentje voor de groene industrie hebben. En tech.
Begin dan eerst met het panic sellen af te leren.

Stel dat je een bedrijf koopt aan een koers van 50. Dan ga ik er vanuit dat jij denkt dat dat een goede prijs is op dat moment, anders koop je niet. Als het aandeel dan zakt naar 35 zonder bedrijfsspecifiek nieuws dat een invloed op de fundamentele waarde van het bedrijf kan hebben, waarom zou je dan in godsnaam verkopen? Je dacht aan 50 dat het goed was dus dan moet het aan 35 zeker goed zijn.

Dus als je dan toch lager verkoopt zijn er drie mogelijkheden:
- Ofwel ben je niet volledig rationeel bezig (emotional panic selling)
- Ofwel doe je je huiswerk niet goed en was je toch niet zo overtuigd dat die 50 wel een goede prijs was.
- Je zag opeens een betere opportuniteit om je geld in te steken, dat kan altijd uiteraard

Stel dat je een bedrijf koopt aan een koers van 50. Dan ga ik er vanuit dat jij denkt dat dat een goede prijs is op dat moment, anders koop je niet. Als het aandeel dan zakt naar 35 zonder bedrijfsspecifiek nieuws dat een invloed op de fundamentele waarde van het bedrijf kan hebben, waarom zou je dan in godsnaam verkopen? Je dacht aan 50 dat het goed was dus dan moet het aan 35 zeker goed zijn.

Dus als je dan toch lager verkoopt zijn er twee mogelijkheden:
- Ofwel doe je je huiswerk niet goed en was je toch niet zo overtuigd dat die 50 wel een goede prijs was.
... of er is natuurlijk een overwachte omstandigheid die je niet kon voorzien (ter volledigheid zou ik die optie toch ook toevoegen)

Dus als je dan toch lager verkoopt zijn er drie mogelijkheden:
- Je zag opeens een betere opportuniteit om je geld in te steken, dat kan altijd uiteraard

Om het voorbeeld van FASTNED te nemen. Ik had dit gekocht rond de 40 euro omdat ik wou meesurfen op de groene energie trein. Biden ging benoemd worden en ik wist dat het oa daarom wel een eind zou stijgen. Kon je van ver zien aankomen.
In januari en februari door de hype tot aan de 90/100 euro gegaan. Dat leek me overpriced maar ik hield t omdat ik dacht dat het eerder rond de 60 zou mogen zitten max op deze hype. Zakt naar de 50 en toen heb ik verkocht omdat ik dacht dat het ging blijven zakken.
Had ofwel beter verkocht rond de 80 euro ofwel moeten houden voor long term.

- mij laten misleiden door analisten vd banken
- mij laten misleiden door analisten van de brolboekskes
- mij laten misleiden door die-hard believers op beursfora
- mij laten misleiden door kortstondige winsten... zo af en toe bijgekocht en iets later een deel met wat winst kunnen verkopen, en dan denk je dat je dat trukje nog eens kan hé

sindsdien doe ik zelf mijn huiswerk en heb ik niet meer dan 15% in 1 aandeel.
Hoe doe jij je huiswerk als je opzoek bent naar bv. een aandeel in groene energie?

Hoe doe jij je huiswerk als je opzoek bent naar bv. een aandeel in groene energie?
Algemeen kennis van zaken vergaren, en een zekere toekomstvisie scheppen. Wat is er aan het gebeuren op de markt? Wat denk je dat er zal gebeuren in de toekomst? Hoe meer kennis van zaken je hebt, hoe beter je kan inschatten of bepaalde ontwikkelingen al dan niet waarschijnlijk zijn (maar absolute zekerheid heb je nooit). Welke spelers hebben de beste kaarten in handen om in te spelen op de nieuwe omstandigheden van de toekomst , en heeft daarmee de grootste potentiële groei?

Als je dit weet: bravo. Nu heb je een bedrijf of meerdere bedrijven met een aandeel waar vermoedelijk toekomst in zit. Maar eigenlijk ben je er nog niet. Om het voorbeeld van EV aan te halen: iedereen 'weet' dat EV de toekomst zijn. Daardoor is het aandeel mogelijk sterk overgewaardeerd. Misschien ook niet. Niemand zonder glazen bol kan dit eigenlijk met zekerheid zeggen. Het blijft ergens een gok. Je wilt een paard waar nog niet zo veel geld op staat, maar veel kans maakt om te winnen 😋

Algemeen kennis van zaken vergaren, en een zekere toekomstvisie scheppen. Wat is er aan het gebeuren op de markt? Wat denk je dat er zal gebeuren in de toekomst? Hoe meer kennis van zaken je hebt, hoe beter je kan inschatten of bepaalde ontwikkelingen al dan niet waarschijnlijk zijn (maar absolute zekerheid heb je nooit). Welke spelers hebben de beste kaarten in handen om in te spelen op de nieuwe omstandigheden van de toekomst , en heeft daarmee de grootste potentiële groei?

Als je dit weet: bravo. Nu heb je een bedrijf of meerdere bedrijven met een aandeel waar vermoedelijk toekomst in zit. Maar eigenlijk ben je er nog niet. Om het voorbeeld van EV aan te halen: iedereen 'weet' dat EV de toekomst zijn. Daardoor is het aandeel mogelijk sterk overgewaardeerd. Misschien ook niet. Niemand zonder glazen bol kan dit eigenlijk met zekerheid zeggen. Het blijft ergens een gok. Je wilt een paard waar nog niet zo veel geld op staat, maar veel kans maakt om te winnen 😋
Dat weet ik allemaal en probeer ik ook. Blijft precies een gok als je doet wat jij zegt 😅

Moest het geen gok zijn zou er gewoon op pagina 1 de lijst van te kopen aandelen staan hé. Het is trachten er een zo berekend mogelijke gok van te maken.

16 maart brengt FUTU hun kwartaalcijfers uit. Wat zijn de verwachtingen?
Ik denk dat de meeste hier nog steeds op dikke winst staan met dit aandeel en niet verkocht hebben met de recente dip.
De spectaculaire stijging van de afgelopen weken/maanden zou wel eens snel teniet gedaan kunnen worden in geval van tegenvallende resultaten.
Ik twijfel hier om een deeltje winst te pakken.

Ik weet niet hoe anderen het hier doen, maar zal mijn 'kader' uitleggen.

1ste criteria:
Surf op algemene brede wereldtrends:

- mensen (zeker in de derde wereld) gaan meer en meer op (mobiel) internet
- vergrijzing (impact niet alleen in vastgoed met rusthuizen, maar hierdoor zijn er ook meer kankers, meer diabetes, meer obesitas)
- Azië wordt rijker (Europese luxemerken, e-commerce, fintech)
- Chinese (software)bedrijven, door hun gigantische interne markt met 1 taal.
- mensen gamen steeds meer
- ...

Als je niet op individuele aandelen wil inzetten, koop een fund met een bucket van deze bedrijven.
Als je wel een individueel bedrijf wil kopen:
2de criteria: Ga op zoek naar de huidige #1 in die markt. Kijk naar de leiders, hoe evolueren hun financials, top line (revenue), bottom line (net profit)? winst per aandeel, etc? Betaalt het een (groeiend) dividend? Een bedrijf dat een groeiend dividend uitdeelt aan zijn shareholders is het meest tastbare bewijs dat het goed gaat. Misschien werk je zelf in een bepaalde sector, en weet je dat het niet de huidige #1 is maar de #2 die het hardst gaat groeien. Ga ervan uit dat alles wat in de pers komt, door analisten al enkele maanden geleden opgevangen is. Dus veel scoops zit er voor de kleine man nooit niet in.

Als dat allemaal goed zit, check dan je bedrijf in detail (3de criteria). Check hoe hun waardering vandaag is tov de afgelopen jaren. Als die OK is, en niet te hard gestegen is (want praktisch alles is gestegen door de moneyprinters) kan je imo met een geruster hart een positie beginnen.

Om iets concreter op je punt te willen antwoorden:
Groene energie groeit ja, maar die groei zit volgens mij nog verspreidt bij enorm veel bedrijven in verschillende sectoren. Bovendien is het mij (please inform me) nog niet duidelijk wat de beste groene technologie zal zijn, en waar de meeste waardecreatie zal zijn.
Zit de added value (en dus de hoogste marge) in waterstof, in opslag (batterijen), in wind, in solar? in het transport van die technologie (tankers, pijplijn, elektriciteitslijnen)?
Omdat ik deze industrie nog niet zo goed ken, wacht ik nog enkele jaren, tot er een winnaar is in die technologie. Ik ga waarschijnlijk de grote koersgroei gemist hebben, maar ik ga ook zeker mijn geld niet kwijt zijn. En da's misschien nog de beste regel #1: don't lose money :ROFLMAO:

16 maart brengt FUTU hun kwartaalcijfers uit. Wat zijn de verwachtingen?
Ik denk dat de meeste hier nog steeds op dikke winst staan met dit aandeel en niet verkocht hebben met de recente dip.
De spectaculaire stijging van de afgelopen weken/maanden zou wel eens snel teniet gedaan kunnen worden in geval van tegenvallende resultaten.
Ik twijfel hier om een deeltje winst te pakken.
Enkele weken geleden 25% (mijn inleg) verkocht, de rest laat ik gewoon lopen zolang de resultaten goed blijven. Er zijn geen indicaties op dit moment dat de groei plots zou afzwakken. Het aantal IPO's en verhandelde volume blijft heel hoog, ook in hun core markten in Azie. Ze hebben deze week ook hun app in Singapore gelanceerd, het wordt uitkijken hoe snel ze daar tractie kunnen vinden. Na China, Hong Kong en de US is dat hun vierde markt. Ze hebben in Singapore ook net hun regional HQ voor South East Asia geopend, dus het zal niet lang duren vooraleer ze lanceren in Indonesia, Maleisie etc.

Laatst bewerkt:
vraagske over Degiro

ik sta aan -8€ MMF,

nu dit staat erbij als uitleg:

EUR Cash Fund FundShare
Dit is het overzicht van uw totale waarde in het EUR Geldmarktfonds. Dit bedrag is een optelling van het geld dat geconverteerd zal worden in participaties en de waarde van uw positie in het geldmarktfonds. In het geval van negatieve rendementen in het Geldmarktfonds zal deze waarde kunnen dalen. Als coulance compenseert DEGIRO het negatieve rendement, dat het gevolg is van de negatieve marktrentes en de fondskosten, over de eerste EUR 2500 dat belegd is in het EUR Geldmarktfonds.U kunt de opgebouwde compensatie in uw portefeuille vinden. Deze opgebouwde compensatie is onderdeel van uw portefeuillewaarde en kan uitbetaald worden in de "Opgebouwde Compensatie" regel in uw portefeuille

voor wat dient dat? dat bedrag veranderde naar negatief door een amerikaans aandeel te kopen, maar ik had wel degelijk nog over op vrije ruimte. de vrije ruimte zakte niet toen dak het aandeel kocht :help:

Ik heb een aantal warrants gekregen als bonus.
Deze moet ik echter binnen 1,5 week verkocht hebben (woensdag 24/03 als laatste verkoopdag).
De verkoop hangt af van de koers van de Eurostoxx 50.

Vorig jaar heb ik alles in 1x verkocht (op dag 1, was toen net met de lockdowns), uiteraard was dit dan ook meteen de slechtste dag die er tussen zat.
Dit jaar ben ik mijn warranten aan het spreiden, voor zover dat kan uiteraard :)

Iemand een idee hoe ik dit het best aanpak?
Ik moet dagelijks, voor 10u, mijn verkoop realiseren.
Op De Tijd stond een melding dat de Eurostoxx wat lager zal openen wegens lagere futures; heeft dat een langdurige impact of gaat dit over 1 dag (het artikel is inmiddels weg).

Ik heb een aantal warrants gekregen als bonus.
Deze moet ik echter binnen 1,5 week verkocht hebben (woensdag 24/03 als laatste verkoopdag).
De verkoop hangt af van de koers van de Eurostoxx 50.

Vorig jaar heb ik alles in 1x verkocht (op dag 1, was toen net met de lockdowns), uiteraard was dit dan ook meteen de slechtste dag die er tussen zat.
Dit jaar ben ik mijn warranten aan het spreiden, voor zover dat kan uiteraard :)

Iemand een idee hoe ik dit het best aanpak?
Ik moet dagelijks, voor 10u, mijn verkoop realiseren.
Op De Tijd stond een melding dat de Eurostoxx wat lager zal openen wegens lagere futures; heeft dat een langdurige impact of gaat dit over 1 dag (het artikel is inmiddels weg).

Is dat via SD Worx? Wij hadden inderdaad ook de mogelijkheid om gedurende een tiental dagen onze warranten te verkopen. Ik zou persoonlijk gewoon alle waranten gelijkmatig verspreiden over het aantal dagen en er voor de rest niet al te veel latijn in steken. Dan ga je in ieder geval niet alles in een dal verkocht hebben. Andere opties zijn toch maar gokken.

Lagere futures wil zeggen dat voorbeurs de markten lager staan, en waarschijnlijk die dag ook lager zullen openen. Dit gaat telkens over één dag. De volgende dag zijn er weer nieuwe futures.

De US futures zijn gisteren in het groen gesloten (de Dow Jones toch). Ik zou verwachten dat de EUR beurzen maandagochtend groen openen, maar dat kan eenvoudig verstoord worden als er op de Aziatische markten anders gereageerd wordt (bijv. angst voor een aanhoudende rentestijging).

Is dat via SD Worx? Wij hadden inderdaad ook de mogelijkheid om gedurende een tiental dagen onze warranten te verkopen. Ik zou persoonlijk gewoon alle waranten gelijkmatig verspreiden over het aantal dagen en er voor de rest niet al te veel latijn in steken. Dan ga je in ieder geval niet alles in een dal verkocht hebben. Andere opties zijn toch maar gokken.

Lagere futures wil zeggen dat voorbeurs de markten lager staan, en waarschijnlijk die dag ook lager zullen openen. Dit gaat telkens over één dag. De volgende dag zijn er weer nieuwe futures.
Gaat inderdaad via SD Worx. Alles is gelijkmatig verspreid over deze dagen, gisteren heb ik toch wat minder verkocht (Eurostoxx is ook in min gegaan). Maar gaat eigenlijk over luttele bedragen :)

In Nederland (daar vind ik meer op youtube, fora en podcasts dan Belgische) wordt veel gesproken over Alfen (laadpalen en dergelijke) en Just eat takeaway.
Misschien is te bekijken.

Alfen ben ik ook aan het bekijken. Staat nu rond de 69 euro....

Mensen hier die aan opties traden doen? Welke broker gebruiken jullie dan? Mijn gewone broker is Degiro maar daar kan je geen Amerikaanse stock opties traden.

Terug
Bovenaan