Hoe doe jij je huiswerk als je opzoek bent naar bv. een aandeel in groene energie?
Ik weet niet hoe anderen het hier doen, maar zal mijn 'kader' uitleggen.
1ste criteria:
Surf op algemene brede wereldtrends:
- mensen (zeker in de derde wereld) gaan meer en meer op (mobiel) internet
- vergrijzing (impact niet alleen in vastgoed met rusthuizen, maar hierdoor zijn er ook meer kankers, meer diabetes, meer obesitas)
- Azië wordt rijker (Europese luxemerken, e-commerce, fintech)
- Chinese (software)bedrijven, door hun gigantische interne markt met 1 taal.
- mensen gamen steeds meer
- ...
Als je niet op individuele aandelen wil inzetten, koop een fund met een bucket van deze bedrijven.
Als je wel een individueel bedrijf wil kopen:
2de criteria: Ga op zoek naar de huidige #1 in die markt. Kijk naar de leiders, hoe evolueren hun financials, top line (revenue), bottom line (net profit)? winst per aandeel, etc? Betaalt het een (groeiend) dividend? Een bedrijf dat een groeiend dividend uitdeelt aan zijn shareholders is het meest tastbare bewijs dat het goed gaat. Misschien werk je zelf in een bepaalde sector, en weet je dat het niet de huidige #1 is maar de #2 die het hardst gaat groeien. Ga ervan uit dat alles wat in de pers komt, door analisten al enkele maanden geleden opgevangen is. Dus veel scoops zit er voor de kleine man nooit niet in.
Als dat allemaal goed zit, check dan je bedrijf in detail (3de criteria). Check hoe hun waardering vandaag is tov de afgelopen jaren. Als die OK is, en niet te hard gestegen is (want praktisch alles is gestegen door de moneyprinters) kan je imo met een geruster hart een positie beginnen.
Om iets concreter op je punt te willen antwoorden:
Groene energie groeit ja, maar die groei zit volgens mij nog verspreidt bij enorm veel bedrijven in verschillende sectoren. Bovendien is het mij (please inform me) nog niet duidelijk wat de beste groene technologie zal zijn, en waar de meeste waardecreatie zal zijn.
Zit de added value (en dus de hoogste marge) in waterstof, in opslag (batterijen), in wind, in solar? in het transport van die technologie (tankers, pijplijn, elektriciteitslijnen)?
Omdat ik deze industrie nog niet zo goed ken, wacht ik nog enkele jaren, tot er een winnaar is in die technologie. Ik ga waarschijnlijk de grote koersgroei gemist hebben, maar ik ga ook zeker mijn geld niet kwijt zijn. En da's misschien nog de beste regel #1: don't lose money