Kleine Beursfeiten

Als je zo als topman bij Gamestop massa’s aandelen hebt gekregen via één of ander plan aan 4/5 dollar, en dat aandeel doet bijna maal 100, dan is cashen en vervroegd op pensioen gaan toch het eerste wat je doet?

Als je zo als topman bij Gamestop massa’s aandelen hebt gekregen via één of ander plan aan 4/5 dollar, en dat aandeel doet bijna maal 100, dan is cashen en vervroegd op pensioen gaan toch het eerste wat je doet?
Dat ligt allemaal redelijk lang op voorhand vast wanneer ge kunt/moogt verkopen éh. Het is niet dat die smorgens opstaan en kunnen beslissen om te verkopen, daar gaat een aanvraag aan vooraf en dan wordt een datum vastgelegd etc.

Enkel Dominique Leroy had zo'n regels niet :ROFLMAO:
Ik vrees dat er zéér véél van dit soort regels omzeild wordt hoor, als je ziet hoe inventief de Belg is in het omzeilen van belastingen dan moet je er ook niet van verschieten hoeveel er met voorkennis gekocht en verkocht wordt op de beurs.

Recent heb ik bij DeGiro een effectenrekening geopend en een 10-tal transacties voltooid (ca. 1 maand terug).
Tot op heden is er geen aftrek van transactiebelasting gedaan over de voltooide transacties.
Ik heb alle belastingsinfo ingevuld bij het aanmaken van het account (land: België).

Zit hier een vertraging op, of moet ik zelf de transactiebelasting berekenen en dit overschrijven naar een bepaald rekening nummer?
Iemand ervaring?

JD.com Komt met resultaten vandaag (NASDAQ:JD):
  • Q4 Non-GAAP EPADS of $0.23 beats by $0.05; GAAP EPADS of $2.33 beats by $2.28.
  • Revenue of $34.4B (+40.4% Y/Y) beats by $710M.
  • Annual active customer accounts increased by 30.3% y/y to 471.9M in FY2020
al een aantal jaar long :love2: ka-ching

Domste wat ik tot nu toe gedaan heb in mijn jonge half beursjaar carrière is paniekverkoop van FASTNED... Ik geloof er nog steeds in maar dacht dat met die paniek iedereen bleef sellen. Uiteindelijk zelf verkocht voor nog n beetje winst te nemen en nu staat het al bijna terug aan 70 euro. RIP...

Recent heb ik bij DeGiro een effectenrekening geopend en een 10-tal transacties voltooid (ca. 1 maand terug).
Tot op heden is er geen aftrek van transactiebelasting gedaan over de voltooide transacties.
Ik heb alle belastingsinfo ingevuld bij het aanmaken van het account (land: België).

Zit hier een vertraging op, of moet ik zelf de transactiebelasting berekenen en dit overschrijven naar een bepaald rekening nummer?
Iemand ervaring?

Zeker dat je de optie niet afgevinkt hebt om de transactiebelasting automatisch te laten heffen?

Als het dat maar is ;)
Fastned is trouwens een bucthbedrijf en aandeel. 1.9 miljoen EUR omzet in Q4 2020? Lachen als je weet dat de beurswaarde het miljard overschrijdt.

Domste wat ik tot nu toe gedaan heb in mijn jonge half beursjaar carrière is paniekverkoop van FASTNED... Ik geloof er nog steeds in maar dacht dat met die paniek iedereen bleef sellen. Uiteindelijk zelf verkocht voor nog n beetje winst te nemen en nu staat het al bijna terug aan 70 euro. RIP...
Mijn slechtste move was aankoop van Wereldhave in 2018 aan 31 euro op aanraden van ...

Op gegeven moment 80% verlies, maar door slimme aankoop na Corona gemiddelde verlaagd en uiteindelijk vandaag verkocht met kleine winst zelfs.

Mijn grootste verlies: Nyrstar ... wie al wat jaren belegt hoef ik dit verhaal niet uit te leggen... heb er wel veel uit geleerd! (ben nu een pak voorzichtiger geworden)

Nogal korte termijn aan het denken. Zoals @MadisonAv aangeeft is de kans heel groot dat Fastned in de toekomst nog eens een pak lager staat. Alles met EV is gewoon een grote bubbel nu naar mijn mening. Gisteren nog een documentaire gezien over de dot.com bubbel, ik zie veel gelijkenissen met de EV hype:

- Bedrijven zonder omzet worden op miljarden gewaardeerd (Lucid Motors bijvoorbeeld 24 miljard waard, nog geen auto verkocht. Dat is bijna de helft van de waarde die BMW momenteel heeft)
- Iedereen belegt erin. Die EV stocks behoren tot de meest populaire stocks op reddit en bij het kleine publiek. Degiro laat iedere maand overzicht zien van wat de meest verhandelde stocks zijn die maand per land, zowel Tesla als Nio heb ik daar al regelmatig zien passeren.
- Heel makkelijk toegang tot kapitaal: De SPAC's die in EV's beleggen zijn het beste voorbeeld. Als je ook maar iets met EV doet staan er 10 SPAC's aan te schuiven om je enkele miljarden dollars te geven.
- Niemand kijkt nog naar de waarderingen. EV => toekomst => moet wel goed aandeel zijn

Wel een kanttekening: In 1998 waren die dot.com aandelen ook al overpriced en toch bleef de party nog 2 jaar duren, dus het kan nog veel hoger.

Nu bon misschien zie ik het niet. Als iemand mij een realistisch financieel model kan voorleggen waarbij die EV waarderingen op lange termijn ook op een P/FCF en P/E basis "sense" maken wil ik deze graag zien en kan ik mijn mening misschien aanpassen.

Voor de innovatie is zo een bubbel niet slecht trouwens, zie ook deze quote over de dot.com bubbel:

"Nothing important has ever been built without irrational exuberance." Meaning that you need some of this mania to cause investors to open up their pocketbooks and finance the building of the railroads or the automobile or aerospace industry or whatever. And in this case, much of the capital invested was lost, but also much of it was invested in a very high throughput backbone for the Internet, and lots of software that works, and databases and server structure. All that stuff has allowed what we have today, which has changed all our lives... that's what all this speculative mania built.

De Financial Times heeft dezelfde mening in hun (kort) artikel van vorige week:
On January 21, we decided to assemble a live Google Sheet including all of the electric vehicle -- and related technology -- stocks that had come to market over the past year. Upon completion of the document, it was clear the entire thing was bonkers. Companies with no revenues, and no working products, were sporting multi-billion dollar valuations. While old-school automakers with viable electric vehicles like Ford and General Motors were struggling to command a valuation at a single digit multiple of earnings. Well, don’t say we didn’t warn you. Crack:

(klik op de image)

At pixel, the entire EV space is collapsing. Tesla is down 11 per cent, Chinese competitor Nio 13 per cent, and so on, and so on. Just click on the sheet, it is a vast wash of red. Total market cap loss since the top stands at an astonishing $730bn. Gone in little over a month. Just like that. The only question left is, when’s the bottom? Well given the old school automakers trade at 0.6 times revenues, versus 14.4 for the cool electric vehicle kids, we might only be getting started.

Laatst bewerkt:
Mijn slechtste move was aankoop van Wereldhave in 2018 aan 31 euro op aanraden van ...

Op gegeven moment 80% verlies, maar door slimme aankoop na Corona gemiddelde verlaagd en uiteindelijk vandaag verkocht met kleine winst zelfs.

Mijn grootste verlies: Nyrstar ... wie al wat jaren belegt hoef ik dit verhaal niet uit te leggen... heb er wel veel uit geleerd! (ben nu een pak voorzichtiger geworden)

Als je vandaag verkocht hebt, dan heb je ongeveer 50% verlies geboekt op de initiële investering.
Die investering van vorig jaar doet daar niets aan af. Je had daarmee net zo goed een ander aandeel kunnen kopen en als dat een gelijkaardige winst had opgeleverd dan was je verlies op je eerste investering in Wereldhave net zo goed gemilderd.
Pas op, ik zeg niet dat het een slechte beslissing was, investeren in Wereldhave aan 7-8 euro was (ex post) duidelijk een goede keuze. Maar dit staat volledig los van de initiële investering. En als de motivatie voor de bijkomende investering in hetzelfde aandeel, het hoge virtuele verlies van de eerste investering was, dan is dat m.i. een slechte strategie.

Afijn, ik probeer maar dat waanidee van "gemiddelde verlagen" te doorprikken. ;)

Als je vandaag verkocht hebt, dan heb je ongeveer 50% verlies geboekt op de initiële investering.
Die investering van vorig jaar doet daar niets aan af. Je had daarmee net zo goed een ander aandeel kunnen kopen en als dat een gelijkaardige winst had opgeleverd dan was je verlies op je eerste investering in Wereldhave net zo goed gemilderd.
Pas op, ik zeg niet dat het een slechte beslissing was, investeren in Wereldhave aan 7-8 euro was (ex post) duidelijk een goede keuze. Maar dit staat volledig los van de initiële investering. En als de motivatie voor de bijkomende investering in hetzelfde aandeel, het hoge virtuele verlies van de eerste investering was, dan is dat m.i. een slechte strategie.

Afijn, ik probeer maar dat waanidee van "gemiddelde verlagen" te doorprikken. ;)

De reden om een 2e keer aan te kopen was voor mij omdat het belachelijk laag gewaardeerd was terwijl het toch nog best wel wat assets heeft.

De reden dat ik het overwoog was natuurlijk omdat ik er al een positie in had, als dat niet zo was dan had ik het aandeel mss wel nooit opgemerkt ;)

Zeker dat je de optie niet afgevinkt hebt om de transactiebelasting automatisch te laten heffen?

Waar kun je deze optie vinden?

Bij het aankopen van een aandeel is er geen optie voor transactiebelasting en op de persoonlijke pagina staat hier ook niets van (buiten de belastingsinformatie pagina waar niets afgevinkt kan worden).

Please explain? Lijkt me sterk dat het nu meer waard ging zijn als heel de business nog in handen van Nyrstar NV was ipv Trafigura. & heel die rechtszaak lijkt me vooral emotioneel gedreven te zijn.

Uiteraard zie ik de hype ook wel en moet ik nog enorm veel bijleren.
Dan lijkt Alfen me beter te zitten op dit moment. Al is het ook enorm gestegen de laatste tijd op de EV hype. Moeilijk in te schatten.

Wat ik misschien fout doe is uit verschillende sectoren een aandeel willen. Heb XFAB bv, eentje in de olie industrie, eentje geanticipeerd voor als het toerisme weer start (deze is wat risicovoller, vliegtuigen ...) en wil ook graag in de toekomst eentje voor de groene industrie hebben. En tech.
EDIT: en ik wil ook niet vastzitten met maar 1 markt. Bv. niet enkel Europees.

Laatst bewerkt:
Please explain? Lijkt me sterk dat het nu meer waard ging zijn als heel de business nog in handen van Nyrstar NV was ipv Trafigura. & heel die rechtszaak lijkt me vooral emotioneel gedreven te zijn.
Gekocht, en het zakte, en bijgekocht, en het zakte nog, en nog bijgekocht en het bleef maar zakken en uiteindelijk voor ong €1 verkocht/aandeel.

Gelukkig waren het mijn beginjaren als belegger en er nu op terugkijkend geen al te grote bedragen ...

- mij laten misleiden door analisten vd banken
- mij laten misleiden door analisten van de brolboekskes
- mij laten misleiden door die-hard believers op beursfora
- mij laten misleiden door kortstondige winsten... zo af en toe bijgekocht en iets later een deel met wat winst kunnen verkopen, en dan denk je dat je dat trukje nog eens kan hé

sindsdien doe ik zelf mijn huiswerk en heb ik niet meer dan 15% in 1 aandeel.

Terug
Bovenaan