Kleine Beursfeiten

Spooky verdient toch wel dikke karma.

Eerst onrust komen zaaien en daarna afkomen met een ath. 🧐

Een traktatie kan het natuurlijk ook goed maken. 😌

Ik ook niet 😭

Edit: zelf Colruyt komt met goed nieuws, de nieuwe bull markt is officieel begonnen!
Onrust zaaien? Ik vind dat er ongelooflijk veel optimisme in de koersen zit… niet geheel onlogisch die ath dus

Al kan ik mij moeilijk voorstellen dat Microsoft er zich zomaar bij zou neerleggen dat ze enkele miljarden schadevergoeding aan ATVI moeten betalen indien de rechtbank de deal torpedeert.

If the merger agreement is terminated in specified circumstances, Microsoft has agreed to pay Activision Blizzard a reverse termination fee of (i) $2,000,000,000, if the termination notice is provided prior to January 18, 2023, (ii) $2,500,000,000, if the termination notice is provided after January 18, 2023 and prior to April 18, 2023 or (iii) $3,000,000,000, if the termination notice is provided after April 18, 2023.

Activision Blizzard will be entitled to receive the reverse termination fee from Microsoft if the merger agreement is terminated:

by either Microsoft or Activision Blizzard due to (1) a permanent injunction or other judgment or order arising from antitrust laws having been issued by a court or other legal or regulatory restraint or prohibition arising from antitrust laws preventing the consummation of the merger being in effect, or any action having been taken by a governmental authority arising from antitrust laws that, in each case, prohibits, makes illegal or enjoins the consummation of the merger and that has become final and non-appealable; or (2) any statute, rule, regulation or order arising from antitrust laws having been enacted, entered, enforced or deemed applicable to the merger that prohibits, makes illegal or enjoins the consummation of the merger, except that this termination right will not be available if the terminating party’s material breach of any provision of the merger agreement is the primary cause of the failure of the merger to be consummated by the termination date; or

by either Microsoft or Activision Blizzard if (1) the merger has not been consummated by the termination date, as may be extended pursuant to the merger agreement, except that this termination right is not available if the terminating party’s material breach of any provision of the merger agreement is the primary cause of the failure of the merger to be consummated by the termination date, and (2) all conditions to the merger agreement are satisfied (other than those conditions to be satisfied at the time of the closing of the merger, each of which is capable of being satisfied at closing) or waived (where permissible pursuant to applicable law), other than the regulatory conditions or injunction condition solely with respect to antitrust laws, except that in either case, Activision Blizzard is not then in material breach of any provision of the merger agreement (provided that any breach by Activision Blizzard that is the primary cause of the failure of any condition to the merger agreement to be satisfied is a material breach).

In ander (groot) M&A nieuws: Seagen (SGEN) goed in het oog houden!
Als er in de komende week nog steeds geen second request komt van de FTC, ziet het er bijzonder goed uit.

Ik heb een paar weken geleden mijn positie verdubbeld aan $188 tijdens de FTC v. Amgen/Horizon Therapeutics induced dip. (Die laatste heb ik ook in portefeuille).
Bij het ontbreken van nieuws eind tegen deze week, breid ik SGEN opnieuw met 50% uit, en nog eens hetzelfde eind volgende week. (momenteel 2.5% positie, dus maximaal uit te breiden tot 5%)

Huidige koers $197
Overnamebod $229 (cash deal)

Precies vrij veel US antitrust wetgeving experts op het forum!
Risk/reward...

ATVI
Geen idee of de overname effectief zal doorgaan, dat zal vooral afhangen van hun trial v. CMA volgende maand.
Als dat op een sisser uitdraait (wat best waarschijnlijk is afgaande op de historie van de CMA):
Geen overdreven waardering voor ATVI standalone. Onderliggende business is winstgevend en is goed gepositioneerd voor verdere groei. Ze zitten bovendien op een berg cash van ruim 14 miljard USD. Dit zal verder aangroeien tot dik 17 miljard na de uitbetaling van de termination fee. En dat op een huidige beurswaarde van +- 62 miljard...
Ik ben er vrij zeker van dat ik er mijn broek niet aan zal scheuren (een kortstondige dip bij een eventuele definitieve stopzetting merger buiten beschouwing gelaten);
Oh en bonus point: jouw goede vriend Warren zit er ook nog in.

SGEN
De tijd begint te dringen voor de FTC.

Bijzonder weinig therapeutic domain focus/pipeline overlap tussen Pfizer en Seagen.
Ook een case rond bundling practices lijkt hier niet aan de orde (dat is wat de FTC gebruikt om Amgen/Horizon tegen te werken).
Dit maakt dat de kans op een succesvolle blokkering door FTC best laag ligt.

Verder is het positief dat de FTC en DOJ 90 dagen na de dealaankondiging nog steeds geen protest hebben aangetekend. Ook de 30-day waiting period sinds filing verloopt deze week (refererend naar HSR act waiting period).
Ik reken niet op een dag nauwkeurig, maar bij de meeste Second Requests in big pharma landschap zaten we rond die duurtijd bij aankondiging Second Request.

Zie Bristol Myers/Celgene, Abbvie/Allergan. Bij die eerste duurde het 34 dagen tussen (re)filing en FTC Second Request. En in beide gevallen duurde het minder dan 100 dagen tussen het moment dat de deal werd aangekondigd en de Second Request.
Als je kijkt naar het recente geval van Amgen/Horizon Therapeutics, spreken we zelfs maar van 49 dagen tussen aankondiging, en de FTC tegenreactie in de vorm van Second Request.
Zelfs bij de mega M&A case van Microsoft/Activision nam de FTC binnen de 50 dagen actie (18 jan 22 - 3 maa 22)

We zijn nu aan day 91 and counting bij PFE/SGEN. En 30 dagen sinds officiele filing.

Tegen eind deze week breid ik dan ook mijn SGEN positie verder uit. En de week erna opnieuw, als er tegen dan nog steeds nieuws noch koerssprong te bespeuren valt.

Vraag me af of de FTC hardballt wegens de Illumina/grail shenanigans.

De deal was geblokkeerd door EU en US. Ze hebben toch geclosed en deal uitgevoerd. Nu moeten ze alles terugdraaien, maar guess what. Het gaat niet vooruit...

Ondertussen heeft Icahn de CEO al buitengepest.

Ik zou als FTC ook pissig worden :laugh:

Wat denk jij van Vintage Wine Estates? Kwam dat gisteren tegen op cob&f.
Totaal ander verhaal, beurswaarde van 60m, is een pak meer waard bij liquidatie... maar als die liquidatie er niet komt dan kan haal je die waarde er niet uit. Momenteel ook stevig verlieslatend het voorbije jaar... is dan ook op 1 jaar 90% van zijn beurswaarde kwijt.
De board is wel aan het inkopen maar dat zijn bescheiden posities.
Ik zie op dit punt weinig risico... ofwel herstelt zich dit na een beter jaar en is dit een x-bagger, ofwel gaat dit failliet en is dit een x-bagger. :)
Heb dit eens bekeken.

Het is ondertussen trouwens -60% sinds die eerste vermelding op cob&f :)

- Is public gegaan via een SPAC tijdens de crazy tijden van 2021...
- Hebben 2 weken geleden een prospectus uitgebracht met de bedoeling om toestemming te krijgen om tot 65% van de market cap in aandelen van insiders te mogen verkopen :sarcastic:
- De CEO verdiende in 2022 7m.
De CFO en President verdienen samen 11m. (ze kregen over 2022 dikke bonussen wegens 'performance'; het aandeel was in 2022 -65% :biglaugh:)
Dat loon van die 3 personen is welgeteld 30% van de totale market cap van 60m vandaag :rofl:
Board of directors krijgt ook 1,2m.
Dan ook nog 'vrienden en familie' 0,5m.

Ter vergelijking: De CEO van Vitesse Energy (een bedrijf dat in 2022 116m nettowinst maakte, met een market cap van 700m) verdiende 1,7m...

- Er werd 300k sponsoring gegeven aan 'vrienden van de COO'.
- Ze kochten voor 300k de 'intellectual property' van een cannabis drankje in blik. (van een bedrijf waar de vrouw van de COO director is)

Neen, Vintage Wine Estates bestaat om de managers de kassa te laten leegroven ten koste van de aandeelhouders.

Laatst bewerkt:
Heb dit eens bekeken.

Het is ondertussen trouwens -60% sinds die eerste vermelding op cob&f :)

- Is public gegaan via een SPAC tijdens de crazy tijden van 2021...
- Hebben 2 weken geleden een prospectus uitgebracht met de bedoeling om toestemming te krijgen om tot 65% van de market cap in aandelen van insiders te mogen verkopen :sarcastic:
- De CEO verdiende in 2022 7m.
De CFO en President verdienen samen 11m. (ze kregen over 2022 dikke bonussen wegens 'performance'; het aandeel was in 2022 -65% :biglaugh:)
Dat loon van die 3 personen is welgeteld 30% van de totale market cap van 60m vandaag :rofl:
Board of directors krijgt ook 1,2m.
Dan ook nog 'vrienden en familie' 0,5m.

Ter vergelijking: De CEO van Vitesse Energy (een bedrijf dat in 2022 116m nettowinst maakte, met een market cap van 700m) verdiende 1,7m...

- Er werd 300k sponsoring gegeven aan 'vrienden van de COO'.
- Ze kochten voor 300k de 'intellectual property' van een cannabis drankje in blik. (van een bedrijf waar de vrouw van de COO director is)

Neen, Vintage Wine Estates bestaat om de managers de kassa te laten leegroven ten koste van de aandeelhouders.
- Dan als kers op de taart, bij de 'notes to financial statements' in dat prospectus, zegt het management eigenlijk letterlijk dat ze waarschijnlijk binnen het jaar het faillissement gaan moeten aanvragen :laugh: :

The Company currently forecasts that it will not meet certain financial debt covenants as required per our Second A&R Loan and Security Agreement (defined in Note 10) beginning with the quarter ended June 30, 2023, which would constitute an event of default, which if not waived, can result in the potential acceleration of the Company’s outstanding debt under the Second A&R Loan and Security Agreement. If an event of default occurs under the Second A&R Loan and Security Agreement and the lender accelerates the maturity of the debt thereunder, the Company may not have sufficient cash to repay the outstanding debt.

As a result of these uncertainties, management has concluded that there is substantial doubt about the Company’s ability to continue as a going
concern within one year
after the date that these financial statements were issued.

- hun goodwill afboeking van 125m dit jaar is het equivalent van: "haha sorry, de winst van de afgelopen 10 jaar was eigenlijk allemaal lucht, we hebben dat verbrast aan dwaze yolo overnames 🥳"

- Die liquidatie thesis steunt op het feit dat er 600m assets zijn en 400m liabilities.
Maar 50m daarvan zijn receivables waarvan 30m bij 2 klanten geconcentreerd zit, en 200m is wijn stock.
Tel daarbij de kosten van een liquidatie, en dat is niet heel veel wiggle room om de hero uit te hangen als equity holder...

En wetende dat het management vooral zijn eigen zakken zit te vullen, lijkt het mij niet dat je moet hopen op maximalisatie van waarde voor aandeelhouders in dat geval.

Laatst bewerkt:
Ja faillissement lijkt me zeer reëel als je de prospectus leest. Het erge is vooral dat zelfs zonder die goodwill ze nog stevig verlies maken...

Wat ik me vooral afvraag is waarom de board aandelen aan het inkopen is wanneer ze niet van plan zijn van het stuk liquidatie aantrekkelijk te maken. Daar moet toch iets zijn?

Al is het misschien beter om dit te observeren van aan de zijlijn dan een gokje te wagen...

Terug
Bovenaan