Kleine Beursfeiten

Ik snap die hype rond Cathie Wood niet goed. Ja haar ETF's hadden een return van meer dan 100% vorig jaar maar iedereen die een beetje de goede growth stocks eruit kon halen heeft die returns behaald, maar toch maken ze daar ineens de beste stock picker van de 21ste eeuw van.

er heerst hier ook een hype rond u :unsure:
zie iedereen hier FUTU en FREQ kopen

all hail racing genk :bow:

Als we alle krachten bundelen zal het zeker mogelijk zijn om de koers van een Belgische small-cap te beinvloeden met dit forum, maar of dat een winstgevende, verantwoorde (en legale) zaak is is iets anders natuurlijk.

Gemiddeld dagelijks verhandelde bedrag in enkele small caps:
Global Graphics: 15k EUR (lol)
Jensen Group: 68k EUR
Balta: 133k EUR

Zo moelijk is dat niet om een duwtje te geven in Brussel. Ben zeker als je bij Jensen of Resilux of zo een 10k order aan market erin smijt, dat je het zult zien aan de koers. Iets aan limiet gaat waarschijnlijk een half jaar duren om te executen.

Als je voor 5000 Euro Kinepolis koopt aan limiet, word je order al in 3 of 4x uitgevoerd.

Maar hetzelfde geldt uiteraard bij verkoop ;)

Brengt elkaar niet op ideeën hé :unsure:
Ik zou toch eerder short gaan op Club Brugge 👹.

Wat bpost betreft, wat brieven versturen als je een monopolie hebt is niet lastig maar optornen tegen postnl, DHL, ups,... Dat gaat hen nooit lukken. Daarvoor heeft een overheidsbedrijf gewoon veel teveel nadelen. De vakbonden zullen elke poging tot een hogere competitiviteit in de kiem smoren.
Ik stond is op 1 september voor een gesloten deur bij de post. Welk normaal bedrijf kan het zomaar maken om te sluiten omdat het de eerste schooldag is??

Als we alle krachten bundelen zal het zeker mogelijk zijn om de koers van een Belgische small-cap te beinvloeden met dit forum, maar of dat een winstgevende, verantwoorde (en legale) zaak is is iets anders natuurlijk.

Gemiddeld dagelijks verhandelde bedrag in enkele small caps:
Global Graphics: 15k EUR (lol)
Jensen Group: 68k EUR
Balta: 133k EUR
I vote Jensen

Is wel spijtig. Ik had origineel een order van 50 aan 40 USD staan in februari maar geannuleerd omdat ik dacht dat het toch niet meer van ging komen, niet dus.

ja man, je zal maar net die stock geshort hebben :crazy:
onlangs nog eens gehoord in een podcast over de beurs: Shorten heeft niets met beleggen te maken: als je gelooft in een bedrijf dan koop je het, geloof je er niet in dan blijf je eraf ;)

Net begonnen in "One up in Wall Street" -> echt wel zeer vlot lezend boek, aanrader! (y)

Waarom zou men een bedrijf waarvan men denkt dat het overgewaardeerd is niet mogen shorten?
tuurlijk mag dat, maar heeft niets te maken met beleggen, meer met gokken ... je gokt erop dat de beurskoers gaat dalen... ik denk dat Gamestop wel duidelijk heeft gemaakt dat de beurs en logica niet altijd samengaan.

In die optiek. Als je aandelen koopt 'gok' je op het stijgen van de koers, ik zie het verschil niet.
Het probleem bij gamestop is dat er voor meer dan 100% geshort is, je kan je beter afvragen waarom dit mag? Als de maffia met een plastron er geld aan kan verdienen is het toegelaten, als de gewone belegger er geld aan kan verdienen moeten er regels komen.

tuurlijk mag dat, maar heeft niets te maken met beleggen, meer met gokken ... je gokt erop dat de beurskoers gaat dalen... ik denk dat Gamestop wel duidelijk heeft gemaakt dat de beurs en logica niet altijd samengaan.
Shorten is evenwaardig als aandelen kopen. In beide gevallen ben je overtuigd van een bepaalde waarde van een aandeel en op basis hiervan koop/verkoop je het aandeel

Shorten is evenwaardig als aandelen kopen. In beide gevallen ben je overtuigd van een bepaalde waarde van een aandeel en op basis hiervan koop/verkoop je het aandeel
Bij shorten kan het maximum verlies oplopen tot de beweging die de markt maakt. Bij het kopen van een aandeel is het maximum verlies de aankoop van het aandeel.

"Gelijkwaardig" is relatief. Shorten is inderdaad een vorm van gokken.

Waarom zou men een bedrijf waarvan men denkt dat het overgewaardeerd is niet mogen shorten?
Men mag zeker en vast shorten, maar bedrijven volledig de grond in boren met alle menselijke miserie is zeer discutabel te noemen. De markt waarde van een aandeel staat met momenten zo artificieel losgekoppeld van de realiteit dat bedrijven die financiële problemen hebben quasi gedwongen worden tot sluiting door het massaal shorten en zo bitter weinig kans krijgen om iets te recupereren.

In den tijd hebben Amazon aandelen ook gigantisch laag gestaan terwijl het bedrijf er best wel zeer goed voor stond in realiteit. Een massa short had dit bedrijf ook kunnen fnuiken, en kijk eens waar ze nu staan.

Laatst bewerkt:
Bij shorten kan het maximum verlies oplopen tot de beweging die de markt maakt. Bij het kopen van een aandeel is het maximum verlies de aankoop van het aandeel.

"Gelijkwaardig" is relatief. Shorten is inderdaad een vorm van gokken.

Men mag zeker en vast shorten, maar bedrijven volledig de grond in boren met alle menselijke miserie is zeer discutabel te noemen. De markt waarde van een aandeel staat met momenten zo artificieel losgekoppeld van de realiteit dat bedrijven die financiële problemen hebben quasi gedwongen worden tot sluiting door het massaal shorten en zo bitter weinig kans krijgen om iets te recupereren.

In den tijd hebben Amazon aandelen ook gigantisch laag gestaan terwijl het bedrijf er best wel zeer goed voor stond in realiteit. Een massa short had dit bedrijf ook kunnen fnuiken, en kijk eens waar ze nu staan.
Dat er paal en perk aan moet gesteld worden dat is wel duidelijk maar de gedachte achter long gaan en short gaan is gelijk enkel in de tegenovergestelde richting.

Terug
Bovenaan