Kleine Beursfeiten

Ik heb gisteren Alfen verkocht op €55,xx. Nu ja, het waren eigenlijk turbo's Alfen.

Ik had gehoopt op een bounce van 10% tegen kerstmis, niet op een stijging van 100% op anderhalve maand tijd... Met de hefboom van de turbo resulteert dat dan natuurlijk in een bizarre winst. Ik kan er ook niet aan doen... 😳

alfen-rendement.png

Serieuze vraag: moet ik hier nu volgens jullie speculatiebelasting op betalen?

Ik heb niet het gevoel dat ik door extreem risico te nemen extreem veel rendement heb gehaald, maar wel door die extreme koersbeweging. Zeker na de goede resultaten van Q3 (+35% op een dag, go figure...) was het duidelijk dat het aandeel nooit terug naar de low van oktober zou gaan.

Maar ja, een turbo is wel een hefboomproduct, dat gemaakt is om op korte termijn in te spelen (te speculeren) op koersbewegingen... Ik weet dus echt niet of ik hier 33% op moet betalen, maar het zou wel zuur zijn. Ik heb namelijk ook al dik verloren met turbo's, in 2022 door in te zetten op Microsoft. Op dat verlies heb ik ook geen 33% speculatie-cashback gekregen natuurlijk.
Dus 45K winst van 16 k?
Ken niets van turbo's etcetera....

Dus 45K winst van 16 k?
Ken niets van turbo's etcetera....
nee, lijkt me eerder 30k geinvesteerd die 101k is geworden, dus 71k winst

maar euhh, na dat MSFT fiasco met turbo's nu terug voor 30k in een turbo op een highly volatiel bedrijf als Alfen stappen is gewoon :crazy: :crazy: :crazy:

ofwel heeft @scriptkiddie een gokverslaving ofwel echt wel geld té veel

De opbrengsten voor 7C zijn:
  • Uiteraard de verkoop van elektriciteit aan het desbetreffende bedrijf, waarvan hierboven sprake. Er is die korting die ze geven maar meestal spreken de partijen ook een cap af, een minimale prijs per MWh dus. Dat moet een bodem leggen onder het business plan. Ze kunnen natuurlijk enkel de stroom verkopen wanneer het bedrijf daar behoefte aan heeft, dus hoe meer hun klant verbruikt (en hoe meer dit verbruik tijdens de solar-uren is) hoe beter.
  • Alle elektriciteit die niet gelijktijdig door de klant lokaal wordt afgenomen, kunnen ze verkopen op het net aan injectietarieven. Uiteraard aan een minder hoge prijs.
  • Voor oudere projecten nog de lopende subsidies per geproduceerde MWh, maar dit is al 2 à 3 jaar niet meer van kracht en zal dus uitfaseren.
Maar deze opbrengsten zijn serieus in elkaar gezakt tov 5-10 jaar geleden. Zoals je aangeeft, zijn de subsidies verdwenen. Bovendien levert de verkoop van elektriciteit die niet lokaal wordt verbruikt tegenwoordig nog weinig op. Wanneer die stroom geïnjecteerd wordt in het net, doen veel andere zonne-installaties hetzelfde, wat resulteert in een erg lage spotprijs.

Ik heb niet het gevoel dat ik door extreem risico te nemen extreem veel rendement heb gehaald, maar wel door die extreme koersbeweging. Zeker na de goede resultaten van Q3 (+35% op een dag, go figure...) was het duidelijk dat het aandeel nooit terug naar de low van oktober zou gaan.

Maar ja, een turbo is wel een hefboomproduct, dat gemaakt is om op korte termijn in te spelen (te speculeren) op koersbewegingen... Ik weet dus echt niet of ik hier 33% op moet betalen, maar het zou wel zuur zijn. Ik heb namelijk ook al dik verloren met turbo's, in 2022 door in te zetten op Microsoft. Op dat verlies heb ik ook geen 33% speculatie-cashback gekregen natuurlijk.

Hefboomproduct betekent niet automatisch speculatie.
Hefboomproduct betekent ook niet automatisch onredelijk risico of onvoorzichtigheid.
Risico dient ook te bekeken worden in verhouding tot uw gehele portefeuille en vermogen. Dus was die turbo bij aankoop een groot deel van pf/vermogen?
Via een broker hebt ge bijvoorbeeld nooit het risico dat ge meer verliest dan dat er in uw account zit, want ze liquideren voordat ge onder 0 gaat.
Met een turbo (of opties) zou ge kunnen argumenteren dat er minder geld ter risico was omdat ge minder geld in zoiets moet investeren dan de aandelen zelf om bepaald rendement te behalen.
Maar dat staat dus wel in verhouding met hoe goed ge de risico's van dergelijke producten, en ook het onderliggend aandeel begrijpt.

De korte duur is niet per se speculatief.
Ge kunt heel goed argumenteren dat het zelfs voorzichtig beheer om na een onverwacht snelle stijging te verkopen.
Vooral de intentie bij aankoop speelt een rol hier.
Was de intentie om op korte periode (is ongedefinieerd, en er kan altijd geargumenteerd worden dat gemiddelde duur waarin aandeel aangehouden worden doorheen de voorbije 20 jaar aanzienlijk verkort is) met grote winst te verkopen, dan is het zeker speculatief.
Was het de intentie om een langdurige investering te doen voor vermogensopbouw, dan niet.

Denk in uw geval, met de MSFT historie, en dat het wel in vraag te stellen is of die turbo's of de risico's daarmee gepaard wel voldoende begrijpt.
Het kan beschouwd worden als "abnormaal beheer van privé vermogen", zelfs als het niet speculatief is.
Abnormaal staat ook wel in verhouding tot uw kennis/ervaring.

Ivm verliezen:
Artikel 103, WIB 92 (aj. 2009) § 1. Verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden bij het verrichten van handelingen als vermeld in artikel 90, 1°, worden alleen van de inkomsten uit zulke handelingen afgetrokken. De verliezen worden achtereenvolgens afgetrokken van de inkomsten van elk volgende belastbare tijdperk. § 2. Het bepaalde in § 1 geldt eveneens voor verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden naar aanleiding van verrichtingen als vermeld in artikel 90, 8°. § 3. Het bepaalde in § 1 geldt eveneens voor verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden naar aanleiding van verrichtingen als vermeld in artikel 90, 10°.
Artikel 90, WIB 92 (aj. 2009) Diverse inkomsten zijn :
onverminderd het bepaalde in 8°, 9° en 10°, winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen ;
Lijkt mij dat artikel 103 duidelijk zegt dat verliezen van de voorbije 5 jaar aftrekbaar zijn van winsten uit speculatie die buiten normaal beheer van privé vermogen vallen.

Ge kunt altijd een boekhouder zoeken om advies te vragen over of ge wel of niet moet aangeven, best een ruling vraagt of niet.
Moest ge blijven twijfelen, eerst naar een boekhouder gaan voordat ge een ruling aanvraagt.

Laatst bewerkt:
nee, lijkt me eerder 30k geinvesteerd die 101k is geworden, dus 71k winst

maar euhh, na dat MSFT fiasco met turbo's nu terug voor 30k in een turbo op een highly volatiel bedrijf als Alfen stappen is gewoon :crazy: :crazy: :crazy:

ofwel heeft @scriptkiddie een gokverslaving ofwel echt wel geld té veel
Als ik gewoon aandelen had gekocht, was mijn inleg óók op anderhalve maand verdubbeld he. Dat is dus wat ik probeer uit te leggen, ik heb dit resultaat niet bekomen door extreme hefbomen (gokken, extreem risico), wel door een extreme koersbeweging... . Als ik via de turbo's 25% winst had kunnen maken terwijl het onderliggende aandeel Alfen 10% was gestegen, zou men zeggen: goed gespeeld, een berekend risico, mooi uitgedraaid. Nu is het een factor 10 meer geworden.

Ik moet er ook wel bij zeggen dat een vriend van mij controller is bij een concurrent van Alfen. Hij gaf aan dat de recente verkoopcijfers in zijn bedrijf terug sterk verbeterden. Dus ik ging ervan uit dat die Q3 earnings bij Alfen ook goed gingen zijn. Toen ik die maandagochtend van 13 november effectief +35% zag staan achter het aandeel, viel ik toch bijna van mijn stoel. Je hoopt op zo'n dag op +3,5%, niet op +35%. :p

Daarna heb ik de turbo's nog een maand vastgehouden omdat het risico op stoploss bijna nihil was geworden.

Voor zij die zich zorgen maken: ik en mijn vrouw hebben ook nog een gewone beleggingsportefeuille en daarnaast nog 3 modale jaarinkomens op spaarrekeningen. Dit is dus mijn persoonlijke 'speel'portefeuille. We hebben ook een eigen huis, en een ruim gemeenschappelijk inkomen, deels als bediende, deels als ambtenaar en deels uit een vennootschap. Van opleiding ben ik handelsingenieur, en ik beleg al 11 jaar. Ik beleg ook enkel in bedrijven die ik goed begrijp, omdat ik de sector of het bedrijf al lang volg of omdat ik er professioneel mee bezig ben. Je zal mij bv niet met biotech aandelen zien klooien, want daar ken ik niks van.

Over mijn MSFT succes (2021) en failure (2022) kan je veel zeggen (slechte productkeuze voor lange termijn, timing, risico-tolerantie, te weinig oog voor macro-economie i.e. inflatie en rente), maar niet dat het een slecht boerend bedrijf is gebleken hè. In mijn vriendenkring neemt niemand mij kwalijk dat ik hen aandelen van Microsoft heb aangeraden, in tegendeel.

Zeg en waar heb je dat geleerd van die turbo's 🤔
Goeie vraag, en nu ik erover nadenk besef ik dat mijn schoonouders ermee te maken hebben. Zij hebben doorheen hun leven goede zaken gedaan door met geleend geld in vastgoed te investeren (bv. 3 appartementen kopen ipv 1 huis), te beleggen (beleggingsclubs sinds de jaren 1980) en te ondernemen (2 verschillende zaken gehad). Die zijn vandaag op pensioenleeftijd, maar hebben nog 10 jaar een hypotheeklening lopen "om te beleggen". Dat zijn dus geen risico-averse mensen, anders dan mijn eigen ouders, die vooral zaken als een vaste betrekking, een schoon spaarboekske en een veilig pensioen waarderen.

Toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen studeerde ik handelsingenieur en waagde ik mijn eerste stappen op de beurs, in 2010-2012. Ik had maar een paar duizend euro spaargeld, en gooide dat in kleine schijven in een paar verschillende aandelen. Tesla, KBC, Umicore, Google, zoiets. Al snel had ik door a) dat transactiekosten ertoe doen als je in kleine schijven handelt en b) dat aandelen met een lage bèta het sop de kolen niet waard zijn in zo'n kleine portefeuille. Tenzij... je met een hefboom van geleend geld kunt werken.

Ik heb toen het turbo-instrument bij Binckbank leren kennen, wat niks anders is dan aandelen kopen met geleend geld, waarbij je de aandelen én de lening kwijt bent als het financieringsniveau (of stoplossniveau) van de turbo wordt bereikt. Het instrument is nu, met de hogere intrestvoeten, wel minder interessant dan enkele jaren geleden. Maar toch maak ik er soms nog gebruik van, bijvoorbeeld bij aandelen waarvan ik het gevoel heb dat het neerwaartse risico significant kleiner is dan het opwaartse potentieel. Ik probeer dan het juiste financieringsniveau te kiezen, maar het blijft natuurlijk "gokken dat het aandeel niet (meer) onder X terechtkomt". De consequentie als dat wel gebeurt is hard, maar ook duidelijk: je bent de inleg van je turbo kwijt.

Een vriend van mij heeft bv. een turbo (long) van META gekocht helemaal op het dieptepunt in oktober 2022, op $89. Die turbo had een financieringsniveau van pakweg $75 (hefboom x 6,3). Dat is riskant, maar eenmaal META terug boven de $120 noteerde, werd de kans dat het alsnog onder de $75 ging zakken wel erg klein he. Het risico situeert zich in het geval van een remonte zoals die van META dus in de eerste dagen en weken nadat je de turbo hebt gekocht. Ofwel heb je verkeerd getimed en ben je je inleg al snel kwijt, ofwel heb je goed getimed en verlaagt je risico naarmate het aandeel meer afstand neemt van het financieringsniveau van de turbo. Je gokt dus op korte termijn, en ALS je gok goed uitdraait, ben je relatief veilig met geleend geld aan het beleggen. Je kan dan ook perfect je inleg eruit halen, zodat je sowieso niks verliest tov je inleg. Dat had ik in het geval van mijn Microsoft-avontuur moeten doen, maar ik was te koppig hè ;).
  • Opgelet: "speel" enkel met geld dat je niet meteen nodig hebt en zou kunnen missen.
  • Opgelet: hou rekening met je eigen risicotolerantie bij het bepalen van je beleggingsstrategie.
  • Opgelet: zorg ervoor dat je de instrumenten waarin je handelt en de onderliggende effecten goed begrijpt.
  • Opgelet: lenen kost ook geld. Bij turbo's wordt die rentekost verrekend in een langzaam stijgend financieringsniveau doorheen de tijd.
  • Opgelet: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor het heden. Er zijn geen garanties.

• John Maynard Keynes – “Markets can remain irrational longer than you can remain solvent

Raiffeisen bank gigantische earnings beat.

Noteert aan een P/E van 2,6 , 0,26x tangible book, met een ROTE van 9,5%...

Is zelfs zonder zijn Russische subsidiary spotgoedkoop.

Dit was mijn 'mystery' Europese bank, maar ik heb er nu een volle positie in dus ik moet niet meer kopen.

Zouden de problemen bij Signa Holding geen negatieve impact kunnen betekenen voor Raiffeisen?

Laatst bewerkt:
Zouden de problemen bij Signa Holding geen negatieve impact kunnen betekenen voor Raiffeisen?

Is al wat oud nieuws, failliet van Signa is al van een maand geleden en de problemen zijn al bijna een jaar gekend.

Exposure is +- 0.75B

Pak recovery 20% (edit van 50%, want is messy) want dat vastgoed is niet 0 waard = 500m euro, en er zijn al honderden miljoenen aan kredietrisico reserves geboekt op voorhand.

Winst in 2022 was >1B, winst in de eerste 3 kwartalen van 2023 was >2B.

Dit was 1 van de redenen waarom Raiffeisen zo goedkoop stond.

Nu, dit is een 10% max positie om goede redenen.
Want voor al zijn goedkoopheid: het blijft Oostenrijk, een bolwerk van corruptie en Russische spionage banden.

Laatst bewerkt:
Ready for take off. Enfin, als het lift off is, again bewijs van "efficiënt markets"want nogal voorspelbare outcome na 2 y gedoe in court en CEO switch

Voor hoeveel gaat grail de deur uit. Galleri is in mijn ogen een luchtkasteel maar genoeg pipos die in luchtkasteel geloven. Zal wel voor 1 of 2 mrd de deur uit gaan. Hopelijk koopt mijn werkgever niet opnieuw prut voor paar mrd die ze nadien na 2y in de vuilbak mogen flikkeren.l :laugh:

Funny thing is dat de ori grail owners nog eens cashen aangezien ze groot deel in illumina stock betaald zijn...

Laatst bewerkt:
Goh, dat hing een beetje af van welke waarde de markt aan beide onderdelen ging geven hé.
Dat er sowieso waarde ging 'unlocked' worden bij een splitsing, was niet zo zeker.

In extreem geval, maandagmorgen bij opening: 1% Solvay en 99% Syensqo --> enkel Solvay kopen.
In het andere extreme geval --> enkel Syensqo kopen.

Solvay gekocht omdat dit vooral een kwantitatief koopje was, dat zijn de gemakkelijkste en veiligste. (zoals UBS, FCNCA, ...).
Syensqo is eerder een kwalitatieve inschatting van toekomstige groei.
Dit gezegd zijnde, degelijke investeerders zie ik Syensqo ook schatten op 110-140, dus het zouden best beiden winners kunnen zijn.
ondertussen nog geen hoogtevrees met Solvay dat maar blijft stijgen?

Na lang meelezen op dit beurstopic toch maar beslist om me te registreren. (En ja, ook ik ben gevolgd in een aantal van de succesvolle tips die hier geplaatst zijn.)
Wat me opvalt is dat sommigen hier heel overtuigend een investment case kunnen brengen en dat anderen dan toch enkele red flags kunnen spotten in die case. Iets waardoor ik ondertussen al heel wat heb bijgeleerd van dit topic.

Nu zit ik zelf met zo'n case die ik wil voorleggen. En het is niet zomaar een ideetje. Ik zit er nl. zelf al in voor 20% van port (van 6 cijfers).
Mijn aarzeling om me te registreren en dit te posten komt neer op het feit dat het niet fijn is om erop gewezen te worden dat je fout zit. Maar goed, liever sneller dan later gewezen worden op je fouten - dus laat die red flags mbt de case maar komen ;-). Zo leren we er allemaal weer uit.

Case: Permanent TSB (IE00BWB8X525)
-Ierse bank, nog voor 57% eigendom van de staat
-Market cap; 1B & FY verwachte underlying profit: 180M
-Uitstekende P/B value <0.5 & prima P/E (als je puur rekening houdt met underlying profit: +- 5.5). Ter vergelijking, de 2 grote broers (AIB & Bank of Ireland) zitten aan een P/B van rond de 1 (= het dubbele!)
-Terug profitable na paar jaren negatief (dit kan al een red flag zijn...), maar je kan de bank nu niet echt meer vergelijken met de bank een paar jaar geleden (zie hieronder)
-Recent Ulster bank assets (value: 6.75B) gekocht met +- 5% discount
-Na vertrekt Ulster & KBC zijn er nog maar 3 banken over in Ierland. Dit verslapt enerzijds de concurrentie, met hogere interest margins op lange termijn als gevolg, en bovendien zal dit de organische business (acquisitie) van de overblijvende stimuleren zonder dat hier ook maar 1 euro is voor uitgegeven (de assets an sich zijn wel gekocht, maar alle new business (new loans, new deposits, fees op accounts) moet nu naar 1 van de 3 banken, waar het vroeger 5 banken waren). Van de 3 banken is Permanent TSB het kleine broertje. Voor de staat is het van levensbelang dat die 3e bank goede staat blijft verkeren om te kunnen concurreren met de 2 grote broers.
-Overname deel van Ulster business zorgt voor diversificatie in business (nu ook assetmanagement & SME business) wat voor cross-sell mogelijkheden zou moeten zorgen
-Ondertussen al qua mortgages marktaandeel van 23% (en dat terwijl het een marketcap heeft van 1/10 van de 2 grote broers)
-Recent nog maar raised guidance voor FY results. (concurrent AIB trouwens al ieder kwartaal de guidance verhoogd, toont toch dat er geld geraapt wordt in de markt)
-Ierland als enige land in EU met goede BBP vooruitzichten (+5%)
-Permanent TSB heeft kleine, beperkte, straightforward business. Geen complexe structuren.
-Er is nog geen dividend (wat mogelijks drukt op de shareholder appetite?)
-Ierland staat sinds crisis nogal "hostile" tov banken. Recent (Oktober) toch ook weer verhoging bankentaks (al is dat voor mij een teken dat er vet op de soep komt?)
-Permanent TSB zit met proportioneel meer fixed mortgages in vergelijking met de concurrentie: ze hebben nl. maar 16% "tracker Mortgages" -> volgt de ECB rentes. In tijden van raises zijn dat soort van mortgages de grote winstmachines, lijkt me. Maar dat soort van mortgages lijkt me ook risicovoller op lange termijn. Dus weet niet goed wat soort van waarde ik best kan plaatsen op deze info.
-De staat bouwt zijn belang af (recent nog 10% in Juni '23) -> het goede nieuws was dat de plaatsing van deze aandelen (via accelerated bookbuilding) over-subscribed was. (er was meer vraag van institutionele beleggers dan dat er aandelen te koop werden aangeboden). Het lijkt me dat als een overheid zijn belang afbouwt, dit de prijs drukt. Er komen nl. veel aandelen op de markt. Theoretisch zou dit de onderwaardering kunnen verklaren, MAAR; ook bv. concurrent AIB is nog deels eigendom van de staat (iets minder dan 50%), en daar is de P/B ongeveer het dubbele. Dus hier zorgt die verkoop van aandelen door de staat NIET voor zo'n prijsdruk. Met andere woorden; dit is geen verklaring voor de onderwaardering?
-Earnings & profits stijgen, maar bij Ulster deal worden er ook werknemers & branches overgenomen -> Costs OPEX + 21 YoY (maar dat lijkt mij best OK aangezien hun volledige business met een derde groeit en ze zo meer schaalvoordelen hebben)
-Voorbije jaren redelijk wat kosten mbt digitalisatie. Die grote transformatie lijkt nu afgerond waardoor daar toch op de korte & middelange termijn verdere cost savings mogelijk zijn?

De case lijkt mij dus aantrekkelijk (anders had ik er niet ingestapt). Ik ben mij ervan bewust dat er elders in de wereld aantrekkelijkere aandelen zijn, maar ik kan onmogelijk alles zo in-depth bestuderen. Benieuwd naar jullie feedback :)

TLDR: Waarom heeft Permanent TSB als 1 van de 3 overgebleven banken in Ierland een P/B value die maar de helft is van grote broers AIB & Bank of Ireland? Zitten we met een ondergewaardeerd aandeel of zijn er teveel red flags?
PTSB GAK 1,58€, huidige koers 1,77€ en stijgend. Bedankt Wartan, lijkt direct een schot in de roos!

PTSB GAK 1,58€, huidige koers 1,77€ en stijgend. Bedankt Wartan, lijkt direct een schot in de roos!
zoiets moet je op langere termijn bekijken. Is nu een shoot "up" met het wegnemen van die dividendblokkade.
Dat is goed nieuws voor 2 redenen: 1) aandeel wordt interessanter op termijn voor bepaalde doelgroepen beleggers en fondsen. (helaas niet voor zo interessant voor ons Belgen) 2) Die blokkade wordt pas opgeheven als je aan de voorwaarden voldoet om op lange termijn gezond te blijven en aan alle risico-buffers voldoet. Dat is dus wél een hele belangrijke.

Dat laatste wijst er toch op dat ze op de goeie weg zijn.

Let wel; beleggers beginnen nu voor te sorteren op effectieve uitkering van een dividend.
Stel: ze beslissen mogelijks nog geen dividend uit te keren; dan kan er potentieel wel eens een dip volgen. Dat is voor mij geen slechte situatie; want balans van van het bedrijf versterkt, ik moet géén belasting betalen op het dividend én ik kan het aandeel aan korting kopen.

Stel dat er wél een dividend komt; laat ons dan hopen dat dat alweer een nieuwe push geeft aan de aandeelkoers.

PS: 90% van de tips die hier al gepasseerd zijn presteren voorlopig beter dan PTSB, dus een schot in de roos kan je dat op dit moment nog niet noemen. Met een Solvay op de dag van de split had je nu al een veelvoud van dat rendement :D

Awel ik was net aan het denken om wat 'cege-opties' te nemen op illumina & pacbio.
Morgen eens zien wat de beurs zegt :)

+4% pre-market momenteel. Ik verwacht wel wat vuurwerk, but again, I could be wrong :laugh:

Misschien moeten de mensen eerst een kwartaal zien met Grail niet meer geconsolideerd om dan plots een x4 EBITDA te zien.

Als ze uw rekening ooit controleren (kans is klein, bedrag is klein) omwille van iets anders (dure aankoop vastgoed niet in lijn met uw inkomen etc...) , dan is dat bijna zeker als speculatief aan te merken.

Een turbo is intrinsiek speculatief want bedoeld voor korte termijn, én met lening, én het gewonnen bedrag is hoog ten opzichte van het geïnvesteerde bedrag.

Allemaal kenmerken die de fiscus meetelt in dat geval.

En in dat geval moet je niet afkomen met 'ja maar ik ben geen dommerik, ik ken er alles van en had specifieke kennis') want ook dát is een kenmerk van belastbaarheid, geloof het of niet :-)
('belastingbetaler gebruikt gespecialiseerde kennis of tools')

Ik heb niet het gevoel dat ik door extreem risico te nemen extreem veel rendement heb gehaald, maar wel door die extreme koersbeweging.
Jouw gevoel telt niet...
Het kon evengoed naar beneden gegaan zijn met hefboom, zoals uw Microsoft turbo's.

Dat je cross inside info had, houdt de fiscus geen rekening mee hoor :-D
(Mocht je trouwens wel vermeld hebben bij aankoop hier, want nu dacht ik dat je weer vogelpik aan het gokken was :p )

ondertussen nog geen hoogtevrees met Solvay dat maar blijft stijgen?
Wel ja, mijn waarderingsrange is nogal wijd.
Als de prijs daar dan onder valt, is het easy kopen, maar verkopen is wat moeilijker.

Om conservatief te wezen ga ik verkopen aan waardering 10% lager dan gemiddelde van de peers, want solvay is zeker niet slechter dan gemiddeld, integendeel.

Terug
Bovenaan