Kleine Beursfeiten

Als Ageas aandeelhouder maak ik me op lange termijn veel meer zorgen om fintech "superapps" waarbij een beperkt clubje apps (met slechts een handvol grote verzekeringspartners achter de schermen) een groot deel van de Gen Z generatie inpalmt.
De verzekeringslandschap (bvb de belangrijke fragmentatie op die markt, het agent-klant model, etc. ) zou weleens volledig kunnen veranderen.
Dat bestaat al hé, bv. Lemonade (LMND).

Een verschroeiend succes voor de investeerder: https://finance.yahoo.com/quote/LMND?p=LMND
Geico (Berkshire) en Progressive staan te trillen op hun benen van die hippe fintechs :biglaugh:
Iemand die HLN heeft? Geert Noels spreekt er over "kansen voor beleggers", maar over wat heeft hij het dan precies?
Geert Noels heeft over zowat alles compleet ongelijk in de laatste 15 jaar.
Het is voor uw financieel geluk beter dat je zijn artikels absoluut negeert.

Het is zelfs zodanig dat ik me afvraag hoe je dat doet, zoveel ongelijk hebben.
Zelfs als je het met opzet zou proberen, zou het niet lukken.
En ze blijven die kerel een spreekbuis geven. Is dat omdat hij er serieus uit ziet of zo?
MNDY duikelt ook naar beneden premarket.
Enig idee waarom?
Het is waarlijk een raadsel.
Echt niemand die dat kon zien aankomen, die massa retailbelegger midcap 'growth' aandelen die stuk voor stuk in elkaar klappen het afgelopen jaar.

De beurs is soms ondoorgrondelijk :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik heb hier al vanalles gelezen over bepaalde aandelen, maar zijn zowat de must-haves op dit moment? In mijn watchlist staan al een deel die hier ook gepasseerd zijn (Zscaler, Sentinelone, Snowflake,...)
Hoe je tot die conclusie komt na het lezen van dit forum het afgelopen jaar, daar schuift mijn broek werkelijk spontaan van naar beneden.

@JanusDR Mss toch de illiquide MNDY put opties moeten kopen. :p
Dat is inderdaad wel wat bescheten, net de aandelen met illiquide opties duiken recht naar beneden :)
Maar Tesla maakt voorlopig alles goed (was even grote put optie als de andere 4 samen).

Anyway is dat opties kopen om winst te proberen maken op koersbewegingen echt wel niets voor mij.
En ik vermoed eigenlijk niets voor anderen ook. Dat is gewoon een gok race tegen de tijd waarin je moet hopen dat de markt net doet wat je wil.
Of puur te gebruiken als je een specifieke katalyst kent die zal gebeuren op korte termijn.

Enige use case in mijn geval kan zijn om in geval van hoge volatiliteit, put opties te verkopen van een aandeel dat ik sowieso wil aan die prijs, waardoor ik extra korting heb.

Enige use case in mijn geval kan zijn om in geval van hoge volatiliteit, put opties te verkopen van een aandeel dat ik sowieso wil aan die prijs, waardoor ik extra korting heb.
Geheel offtopic maar zijn er nog mensen die vinden dat "sowieso" er debiel uit ziet?
Ik wil altijd zowiezo schrijven. Dat ziet er normaler uit maar blijkbaar is dat verkeerd :rolleyes:

Geldt dat niet voor ieder aandeel dan? Als uw FCF yield 5% is maar rente stijgt van 0% naar 2% is dan is uw 'excess yield' ook nog maar 3%.
Een oude man heeft daar ooit iets over geschreven:

En wat geschift is: in de 40 jaar erna blijkt die gemiddelde return on equity over alle aandelen heen nog altijd 12-13% te zijn.

Alle gekheid op een stokje, en we hebben goed gelachen met alle growth, maar binnen x aantal weken/maanden/jaar komt er een tijd waar die techaandelen zodanig kloppen gekregen hebben, dat het zowaar tijd wordt om tussen de brokstukken van de overgewaardeerde brol, wat ondergewaardeerde winstmakkers te beginnen uitzoeken.

Ik zie bv. Google, Dropbox, Paypal, Facebook, etc. , al mogen ze allemaal nog wat goedkoper om een goede margin of safety te hebben.
En liefst al een degelijk current rendement zodat je zelfs bij stagnerende cijfers nog altijd een goed resultaat hebt (value investing zowaar).

Maar ik zou er graag wat minder voor de hand liggende ontdekken.

Alle gekheid op een stokje, en we hebben goed gelachen met alle growth, maar binnen x aantal weken/maanden/jaar komt er een tijd waar die techaandelen zodanig kloppen gekregen hebben, dat het zowaar tijd wordt om tussen de brokstukken van de overgewaardeerde brol, wat ondergewaardeerde winstmakkers te beginnen uitzoeken.

Ik zie bv. Google, Dropbox, Paypal, Facebook, etc. , al mogen ze allemaal nog wat goedkoper om een goede margin of safety te hebben en al een degelijk current rendement zodat je zelfs bij stagnerende cijfers nog altijd een goed resultaat hebt (value investing zowaar).

Maar ik zou er graag wat minder voor de hand liggende ontdekken.
INMD lol
Is qua fundamentals zelfs goedkoper dan toen ik het oorspronkelijk kocht en toen was het al goedkoop.

Ik zie bv. Google, Dropbox, Paypal, Facebook, etc. , al mogen ze allemaal nog wat goedkoper om een goede margin of safety te hebben.
En liefst al een degelijk current rendement zodat je zelfs bij stagnerende cijfers nog altijd een goed resultaat hebt (value investing zowaar).

:nono:

Google is nu al goedkoop, die kakken geld.

Pak er dan binnenkort de split nog bij en 🚀

INMD lol
Is qua fundamentals zelfs goedkoper dan toen ik het oorspronkelijk kocht en toen was het al goedkoop.
Medical devices, te koop aan 10x revenue, uit Israël.
Daar krijg ik niet echt spontaan een priapisme van eerlijk gezegd.

Ik ken ook geen fluit van b2b healthcare, dus ik laat het over aan anderen :)

Dat bestaat al hé, bv. Lemonade (LMND).

Een verschroeiend succes voor de investeerder: https://finance.yahoo.com/quote/LMND?p=LMND
Geico (Berkshire) en Progressive staan te trillen op hun benen van die hippe fintechs :biglaugh:
Die ken ik ook wel. Is hier al talloze keren gepasseerd.
Dat bedrijf heeft momenteel inderdaad weinig op orde, te beginnen met hun core verzekeringsactiviteit.
Het "gevaar" komt dan ook niet van dat type bedrijfjes (of toch niet in de huidige vorm als standalone), maar van mega fintechs zoals PayPal, Square CashApp en dergelijke, die immense populariteit genieten en naar finance "superapps" toewerken.

Dat er een convergentie zal komen van traditionele verzekeraars en grote fintechs, waarbij diepgaande partnerships (of overnames tout court, als het wordt toegelaten) tot stand komen en de eindklant-verzekeraar relatie fundamenteel verandert (in vorm), lijkt me bijna een evidentie.
Kan ik als klant alleen maar toejuichen.

En neen, dit is niet per se een pleidooi van mij om volop fintech groeiaandelen te kopen. Je begon al te zweten zeker? ;)
Ik constateer gewoon dat de verzekeringssector nog een hele inhaalsweg moet, en zal, doen op vlak van digitale transformatie. En als lange termijn belegger in de sector, dien ik daar bewust van te zijn.

En neen, dit is niet per se een pleidooi van mij om volop fintech groeiaandelen te kopen. Je begon al te zweten zeker? ;)
Ik constateer gewoon dat de verzekeringssector nog een hele inhaalsweg moet, en zal, doen op vlak van digitale transformatie. En als lange termijn belegger in de sector, dien ik daar bewust van te zijn.
Maar zelfs bij een oerbank als Belfius sluit je uw Assistance verzekering, autoverzekering etc. al volledig via de app af.
Bv. bijstand 'personen + voertuig', sluit je letterlijk af op 2 minuten tijd op uw app, en de dag zelf om 0.00u gaat het al in...

Wat gaat 'fintech' daar aan toevoegen?
En zij hebben meestal totaal het kapitaal en statistische ervaring niet om voldoende reserves opzij te kunnen zetten. Waardoor ze duurder zullen zijn. En dus hopeloos failliet.
Tenzij ze zich goedkoper in de markt zetten (zoals LMND), waarna loontje om zijn boontje komt een paar jaar later als de verliezen toestromen.

Die insurtech is moeilijker dan op het eerste zicht lijkt hoor.

Payments is iets anders, zotte concurrentie daar.

Die fcf is niet 'free' hoor.
Denk je dat ze nog evenveel revenue halen als ze 0 euro herinvesteren van hun operationele cashflow?
Ze herinvesteren, maar ze verrekenen dat in r&d expense". Is dus al uit de operationele cash flow.
Echte kapitaaluitgaven hebben ze niet. Capital/asset light business.

Ze herinvesteren, maar ze verrekenen dat in r&d expense". Is dus al uit de operationele cash flow.
Echte kapitaaluitgaven hebben ze niet. Capital/asset light business.
Net even hun Q4 erbij genomen. Als dat aan een huidige P/E van 20 staat, en dat groeit aan 50% per jaar, dan is dat idd op het eerste zicht zeer goedkoop.

Maar ik ken de markt niet, ken hun positie daarin niet, ken niets van medical devices... kortom mijn definitie van 'er geen fluit van kennen'.
Dus moet ik er van weg blijven, ook al zien de cijfers er op het eerste zicht aantrekkelijk uit :)

Net even hun Q4 erbij genomen. Als dat aan een huidige P/E van 20 staat, en dat groeit aan 50% per jaar, dan is dat idd op het eerste zicht zeer goedkoop.

Maar ik ken de markt niet, ken hun positie daarin niet, ken niets van medical devices... kortom mijn definitie van 'er geen fluit van kennen'.
Dus moet ik er van weg blijven, ook al zien de cijfers er op het eerste zicht aantrekkelijk uit :)
Of erover bijleren. Moet iedereen uiteindelijk doen voor zo investeren, en om die interessante dingen te vinden.
Anders zou het wat gemakkelijk zijn.

Terug
Bovenaan