Kleine Beursfeiten

Zoals ik het zie investeren ze vooral hun cash in nieuwe opportuniteiten zoals cloud, nu eventueel de overname van die chipfabrikant, etc, dus EBITDA zegt niet alles.

Bull case voor mij is vooral dat dit een groei bedrijf is dat nog niet duur is, en dat in een land operereert waar de bevolking meer welvarend zal worden in de komende jaren en dus meer kunnen uitgeven.
Fair punt. Ik volg BABA niet voldoende om te weten of die margin erosion komt omdat ze gewoonweg meer investeren in hun toekomstige groei, of omdat hun competitieve positie verslechtert. Met dat eerste heb ik geen probleem, de grote meerderheid van de bedrijven in mijn portfolio zijn weinig winstgevend omdat alles naar groei opportuniteiten gaat. Dat tweede is een reden om weg te blijven van een aandeel. Bij BABA zie ik echter dat de gross margins ook serieus gedaald zijn over de tijd dus de vraag is wat de echte onderliggende reden is.

Ivm emerging markets en welvarendere bevolking, daarvoor zijn mijn persoonlijke favorieten MercadoLibre in Zuid-Amerika en Sea Limited in Zuid-Oost Azie. Zeker MELI vind ik nu het kopen waard, laatste jaar heeft de koers niet veel gedaan terwijl hun omzet verder met >50% is gestegen. Beetje uitzoomen in de grafiek en je ziet dat dit een consistente winnaar is.

Laatst bewerkt:
Ivm emerging markets en welvarendere bevolking, daarvoor zijn mijn persoonlijke favorieten MercadoLibre in Zuid-Amerika en Sea Limited in Zuid-Oost Azie. Zeker MELI vind ik nu het kopen waard, laatste jaar heeft de koers niet veel gedaan terwijl hun omzet verder met >50% is gestegen. Beetje uitzoomen in de grafiek en je ziet dat dit een consistente winnaar is.
'Meli een consistente winnaar' Over welke termijn spreek je dan? Eind 2020 en begin 2021 EPS gemist....
Waardering enorm PE: 909.91 (wel een groeibedrijf maar toch) 1 x slechte cijfertjes en aandeel gaat de dieperik in...

Dit is toch een zeer speculatief aandeel?

'Meli een consistente winnaar' Over welke termijn spreek je dan? Eind 2020 en begin 2021 EPS gemist....
Waardering enorm PE: 909.91 (wel een groeibedrijf maar toch) 1 x slechte cijfertjes en aandeel gaat de dieperik in...

Dit is toch een zeer speculatief aandeel?
Ik spreek van 1999 tot 2021. Naar mijn mening niet zo speculatief, zowel e-commerce als fintech leider in Zuid Amerika. 8 keer de omzet van volgend jaar, 40% gross margins en consistent 50% of hogere groei.

Voornaamste risico's zijn politiek en wisselkoers. Maar die waren er de laatste 20 jaren ook, voorlopig hebben ze daar niet al te veel last van ondervonden.

Laatst bewerkt:
Ik spreek van 1999 tot 2021. Naar mijn mening niet zo speculatief, zowel e-commerce als fintech leider in Zuid Amerika. 8 keer de omzet van volgend jaar, 40% gross margins en consistent 50% of hogere groei.

Voornaamste risico's zijn politiek en wisselkoers. Maar die waren er de laatste 20 jaren ook, voorlopig hebben ze daar niet al te veel last van ondervonden.
Veel ken ik er niet van maar ik bedoelde speculatief in die zin dat dit geen 'modaal' / conservatief aandeel is....hier moet je geen stoploss van 15% instellen :) In 2021 zowel dalingen als stijgingen van 20 tot 50%...

Laatst bewerkt:
.hier moet je geen stoploss van 15% instellen :)
Terzijde: stoplosses (of beter: fixed-losses met als voorwaarde dat er geen gap-down gebeurt, want dan zijn het variabele-grotere-losses) worden gebruikt door mensen die de onderliggende waarde van het bedrijf niet kennen, en dus in feite beter een indexfonds kopen.

Zal hier maar eens een "vraagbaken" droppen. Onze werkgever heeft enkele jaren geleden een "sharing"-programma uitgewerkt voor de werknemers. We konden aan een zéér voordelige prijs aandelen kopen, die dan x aantal jaar vast staan en nadien worden die vrijgegeven. Quasi gegarandeerde opbrengst, tenzij het bedrijf overkop ging maar da's niet het geval. Input van €1000 gedaan en nu ga ik €2700 (of meer) ontvangen.

Ik ben van plan een deel daarvan opnieuw in aandelen te steken, maar niet via het werk omdat dat programma is stopgezet. Eerste schreden in het beursverhaal omdat geld op een spaarboek nu eenmaal amper iets opbrengt. Ik wil een deel investeren omdat ik met het andere deel mijn spaarbuffer wil aanvullen (ik wil altijd x aantal euro spaargeld in geval van onvoorziene omstandigheden). Is het interessant om met €1500 iets te doen of is dat weinig interessant en moet ik er meer insteken?
Als je dat geld niet op korte termijn nodig hebt dan kan je er zeker mee beleggen. Wil je in aandelen beleggen?

Terzijde: stoplosses (of beter: fixed-losses met als voorwaarde dat er geen gap-down gebeurt, want dan zijn het variabele-grotere-losses) worden gebruikt door mensen die de onderliggende waarde van het bedrijf niet kennen, en dus in feite beter een indexfonds kopen.
Dank voor de feedback Janus! PS: ik zag daarjuist iemand met zijn fiets aan het Esso pompstation de benzineprijzen opschrijven. Woon jij toevallig in Brussel?

Mijn MSFT turbo's doen het ondertussen echt schitterend. De eerste twee kocht ik op 15 mei en 1 juni en ik heb er nog eentje bijgekocht op 28 september toen Microsoft samen met de brede markt naar beneden tuimelde door Evergrande. Ondertussen heeft Microsoft nog maar eens vriend en vijand verbaasd met een beresterk kwartaalrapport en zijn ze zelfs groter dan Apple qua marktkapitalisatie. Nice!

9477 euro geïnvesteerd --> 44864 euro huidige waarde = +373% op 5 maanden tijd :crazy:.

Nog steeds weet ik niet hoe risicovol ik hier precies bezig ben, maar ik voel me er heel relaxed bij. Ik ben van plan om mijn turbo's te houden tot MSFT op 360 dollar staat ongeveer. Als er nog een pullback onder de 300 dollar komt, koop ik misschien nog een turbo bij.

Edit: link naar mijn eerdere post hierover: https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs.459/page-154#post-317390
Update over mijn MSFT turbo's: 't gaat nog steeds lekker.

Ik ben na mijn opleiding over het Microsoft Power Platform nog meer overtuigd van de enorme dominantie van dat bedrijf de komende jaren.
Iemand zei het hierboven al anekdotisch: in 2020 werd er nog veel vergaderd via Zoom, nu krijg je alleen nog Teams-invites. Alle rapporten van Gantner zetten Microsoft rechts bovenaan in het Magic Quadrant, vaak als absolute "leader". Dat is de zwaarste vrachttrein ter wereld die genadeloos doorrijdt en alle concurrentie vermorzelt.
Volgend jaar trekken ze de prijzen van Microsoft 365-abonnementen op met 10 tot 25%, omdat ze het kunnen. The winner takes it all.

Ik wou mijn turbo's eigenlijk verkopen wanneer MSFT 360 USD aantikt, maar ik twijfel nu of ik dit niet gewoon moet aanhouden tot in 2025.

Zou ik met dit plan in tranen eindigen of met een mooie Porsche op de oprit? :tongue: Ik ontdek het samen met jullie.

DEGIRO
Vanaf aanstaande maandag bieden wij commissievrij beleggen op Amerikaanse beurzen aan. We hebben onze tarieven volledig herzien en geharmoniseerd. Daarbij hebben we een groot aantal variabele prijscomponenten geschrapt. Vanaf 20 december 2021 gelden onze nieuwe prijzen. Afgezien van de commissievrije tarieven, die vanaf aanstaande maandag al ingaan.
Commissievrij beleggen op Amerikaanse beurzen
Om te beginnen, bieden we commissievrij beleggen aan op alle grote Amerikaanse en Canadese beurzen zoals de New York Stock Exchange, NASDAQ en Toronto Stock Exchange.
Vast bedrag voor beleggen Euronext Amsterdam & Brussel
Voor transacties via Euronext Amsterdam & Brussel halen we het variabele percentage weg en rekenen we een vaste commissie van €2,00 voor zowel aandelen als ETF’s. Hierdoor worden de tarieven op grote transacties nóg aantrekkelijker.

Klopt inderdaad, ze verkopen het als zero commissie maar gaan dan wel per transactie altijd 0,5 euro aanrekenen. Jammer dat ze daar dan zo een draai aan moeten geven, denken ze dat hun klanten dom zijn?

Ik heb al enkele jaren aandelen van Beyond Meat. Een vleesvervanger uit de USA.
Nu zakt die de laatste maanden wel erg snel.

Verkoop ik best voor het te laat is of toch gewoon uitzweten, iemand advies?

Bey.png

(de reden van de daling zijn kwartaalrapporten die aantonen dat er ondanks revenue growth net verlies is)

Ik heb al enkele jaren aandelen van Beyond Meat. Een vleesvervanger uit de USA.
Nu zakt die de laatste maanden wel erg snel.

Verkoop ik best voor het te laat is of toch gewoon uitzweten, iemand advies?

Bey.png

(de reden van de daling zijn kwartaalrapporten die aantonen dat er ondanks revenue growth net verlies is)
Meer eten zou ik zeggen :unsure:

Terug
Bovenaan