Kleine Beursfeiten

Ik dacht ook qua waardering dat het een trein was die vertrokken was waar ik enkel nog veel te duur zou kunnen opspringen. Valt me goed mee dat de koers al maanden wat op en neer kabbelt terwijl de groei gewoon verder dendert.

Was aan twijfelen tussen Nvidia en Tsmc, maar eigenlijk is Nvidia niet veel duurder dan Tsmc...
TSMC is quasi onvervangbaar, Nvidia niet zozeer.

(Adobe) Ik hoop echt dat de CFO daad bij woord voegt en veel meer schulden aangaat om aandelen in te kopen.
"Salesforce Inc. is planning to sell as much as $25 billion of debt to fund a share buyback, according to people with knowledge of the matter, in what would be the software firm’s biggest-ever note sale."

Ik verwacht dus meer van hetzelfde van Adobe morgenavond. Anders boze mail naar IR. Als ze tot 1,5x net debt/ebitda gaan kunnen ze dit jaar ~$25 miljard of ~23% vd market cap buybacken. Excl SBC as always.

Salesforce nog steeds heel aantrekkelijk gewaardeerd trouwens @contextbinder

Laatst bewerkt:
Grote insider buy bij Procept biorobotics. Heb dan ook gekocht. https://finviz.com/quote.ashx?t=PRCT&p=m

@Racing_Genk : heb je Procept nog?
3% Procept
Nieuwe positie in medtech bedrijf, hopelijk beter dan RxSight deze keer. :). Ik volg ze al lange tijd maar stonden altijd overdreven duur gewaardeerd.
- Surgical robotics bedrijf voor het behandelen van "Benign Prostatic Hyperplasia (BPH)" = enlarged prostate, een conditie dat tot 50% van de mannen treft op hogere leeftijd. Ze hebben hiervoor een nieuwe behandeling ontwikkelt (copy van Google): Aquablation therapy uses a heat-free waterjet combined with robotic precision and real-time imaging to remove obstructive prostate tissue.
- Voornaamste voordeel is dat er veel minder negatieve side-effects zijn dan de vroegere TURP behandeling, die al sinds de jaren 1940 de standard of care is, maar nu dus marktaandeel verliest aan o.a Aquablation therapy.
- Bezig met een clinical trial om ook prostaat kanker te behandelen met hun robot. Resultaten verwacht ergens in 2027, maar dit zou hun TAM verdubbelen.
TTM revenue van 275M $, 56% hoger dan het jaar daarvoor. Adjusted EBITDA marge was nog -10% in het laatste kwartaal, maar tegen einde van dit jaar verwachten ze break-even te zijn.
- Klassiek razor/blade model. De robot wordt verkocht aan een prijs van gemiddeld 500K $ met vrij lage marges, terwijl de consumables die voor iedere procedure nodig zijn (= recurring) aan hoge marges worden verkocht. Blended gross margin nu 65%, maar kan in de toekomst naar 80% gaan. In het laatste kwartaal was 62% revenue van de consumables, 38% van de robots. Long term kan dat richting 90/10 gaan.
- Install base van 595 machines in de US, groeit nog steeds aan een mooi tempo van 49% YoY.
- Zijn ook al internationaal actief met 12% van de revenue, voornamelijk uit de UK, Japan & Zuid-Korea. De verwachting is dat ze de komende jaren ook andere markten zullen betreden.
- Waardering 4.8x forward revenue -> typisch rond de 25% long-term operating margins voor dit type business model. Ook interessante overname kandidaat voor Medtronics, Boston Scientific, JNJ of zelfs ISRG. Waardering is dus interessant, zeker met die potentiele behandeling voor prostaat kanker.
- Recent wat wijzigingen in management, o.a nieuwe CEO. Die onzekerheid verklaart ook voor een stuk de koers-zwakte. Verder algemeen negatief healthcare sentiment (met de US administration) en vragen omtrent CAPEX budget van hospitals de komende jaren.

Laatst bewerkt:
@contextbinder Nog eens 2 stukjes Adyen bijgekocht tot iets meer dan 11% weging en jij zou dat beter ook doen.

Het is geen US tech, de groeibelofte (20-22% omzetgroei) wordt niet ingeprijsd door de markt dus daar hoef je ook geen schrik voor te hebben.
Geen schulden, veel cash, hoge marges en nog veel runway om marktaandeel te winnen. Nog steeds founder-led met significant insider ownership. CEO zit op 3% van het kapitaal, alle insiders samen rond de 9%. Ze groeien al jarenlang heel snel en volledig organisch (mgmt is expliciet tegen overnames) en zijn heel gedisciplineerd met kapitaalallocatie. Bv ondanks jarenlang gezaag van beleggers nog nooit één aandeel ingekocht. Management is heerlijk eigenwijs. Bij de paniek in 2023 heeft men een beleggersdag georganiseerd en basically gezegd: "de markt snapt ons bedrijf niet goed en eigenlijk interesseert dat ons weinig. Wij gaan ons niet aanpassen". Ging o.a. over aanwervingen van meer personeel, dat ze enkel halfjaarcijfers publiceren en dat ze geen aandelen willen inkopen met de groeiende nettokas.

Je bent behalve de panic sell in 2023 nooit goedkoper kunnen instappen dan nu.

Mijn participaties in vastgoed - mss beter tijdelijk verkopen, die rente kan redelijk parten spelen. Ook al zijn de meeste redelijk beschermd, de koers zou wel eens gevoelig kunnen dalen.

Die rente kan redelijk parten spelen.
Perfect, want
As interest rates rise, the income Adyen generates on the cash deposits it holds for merchants also increases. In the first half of 2024, for example, Adyen reported €176.85M in interest income.

As Adyen processes more volume, it holds more cash. With a net cash balance of €3.28 billion, rising interest rates significantly improve the investment income generated from this balance.
Cash & cash equivalents is iets van €12 miljard in totaal, maar ~€8,5 miljard is cash die ze aanhouden voor hun klanten, 'als bank' zeg maar. Hun interest income komt wel van de volledige 12 miljard.

@Racing_Genk Ik lees ook wat over dat Adyen wat wordt meegesleurd in sentiment rond private credit omdat ze hun cash ook gebruiken om bv werkkapitaal van merchants te funden. Weet je daar toevallig iets meer over?

Laatst bewerkt:
@contextbinder Nog eens 2 stukjes Adyen bijgekocht tot iets meer dan 11% weging en jij zou dat beter ook doen.

Het is geen US tech, de groeibelofte (20-22% omzetgroei) wordt niet ingeprijsd door de markt dus daar hoef je ook geen schrik voor te hebben.
Geen schulden, veel cash, hoge marges en nog veel runway om marktaandeel te winnen. Nog steeds founder-led met significant insider ownership. CEO zit op 3% van het kapitaal, alle insiders samen rond de 9%. Ze groeien al jarenlang heel snel en volledig organisch (mgmt is expliciet tegen overnames) en zijn heel gedisciplineerd met kapitaalallocatie. Bv ondanks jarenlang gezaag van beleggers nog nooit één aandeel ingekocht. Management is heerlijk eigenwijs. Bij de paniek in 2023 heeft men een beleggersdag georganiseerd en basically gezegd: "de markt snapt ons bedrijf niet goed en eigenlijk interesseert dat ons weinig. Wij gaan ons niet aanpassen". Ging o.a. over aanwervingen van meer personeel, dat ze enkel halfjaarcijfers publiceren en dat ze geen aandelen willen inkopen met de groeiende nettokas.

Je bent behalve de panic sell in 2023 nooit goedkoper kunnen instappen dan nu.

Adyen is hier inderdaad interessant, ook wat gekocht enkele weken geleden.

Probleem is dat de markt payments meer en meer als een commodity en race to the bottom (take rates) ziet. Vandaar dat veel payment stocks het sinds 2021 niet meer goed doen. De groei, winstgevendheid etc blijft wel stand houden, dus op dit moment vooral markt perceptie. De vraag is dan wat de markt perceptie kan veranderen.

Shift4 oprichter heeft onlangs ook voor enkele tientallen miljoenen $ bijgekocht, heb hem hier ook gevolgd door een beetje te kopen. Redelijke hoge debt positie, dus niet zonder risico. Anderzijds kunnen ze met hun FCF elk jaar +- 10% van de aandelen retiren.

Ohja, Trump is blij met de hoge olieprijs - wanneer gaat hij beseffen dat de inflatie en de rente gaat stijgen, place your bets

Edit: is er een te voorspellen scenario hoe de markt gaat evolueren als die straat nog, laat ons zeggen 2 tot 3 maand dicht is.

Edit: is er een te voorspellen scenario hoe de markt gaat evolueren als die straat nog, laat ons zeggen 2 tot 3 maand dicht is.
Dat gaat serieuze drama geven. De reserve vaten die nu op de markt komen zijn al onheilspellend en die gaan er in hoog tempo doorgaan. De markt reageert daar niet geweldig positief op dus ik vrees op termijn wel voor een periode van stagnatie. Het helpt ook niet dat Trump deze oorlog begonnen is zonder goed uitgewerkt plan.

Waar ik me vragen bij stel is de afzijdigheid van China. Die zijn nog het meest getroffen omdat ze het hardst van iedereen afhankelijk zijn van olie die daar passeert.

Dat gaat serieuze drama geven. De reserve vaten die nu op de markt komen zijn al onheilspellend en die gaan er in hoog tempo doorgaan. De markt reageert daar niet geweldig positief op dus ik vrees op termijn wel voor een periode van stagnatie. Het helpt ook niet dat Trump deze oorlog begonnen is zonder goed uitgewerkt plan.

Waar ik me vragen bij stel is de afzijdigheid van China. Die zijn nog het meest getroffen omdat ze het hardst van iedereen afhankelijk zijn van olie die daar passeert.
die reserve gaat niet veel teweegbrengen. De damage is already done & we zijn bijlange na nog niet dichtbij een oplossing. Dat zeg ik niet maar nen hoge pief bij Carlyle (den deze: https://www.carlyle.com/about-carlyle/team/jeff-currie).

Beangstigend...

Ohja, Trump is blij met de hoge olieprijs - wanneer gaat hij beseffen dat de inflatie en de rente gaat stijgen, place your bets

Een woord: Bloedrood, en niet voor een week.

Terug
Bovenaan