Als ik historisch kijk naar al mijn uitgeleende aandelen, gecombineerd met het vergoedingspercentage dan merk ik op:
A) Het zijn merendeels brolaandelen en had deze beter nooit gekocht of verkocht zodra ze geshort werden (83%)
B) Toch scheurt de shorter soms zijn broek (bv Apple, Nasdaq inc, etc) (17%)
C) Alles boven de 1,5% vergoedingspercentage is zo goed als failliet gegaan (39%), de rest pannenkoekaandelen (44%)
D) Niet alle brolaandelen worden geshort
Heb exact 1 aandeel dat is verhuurd aan hoge vergoeding en waarvan er een hoog percentage aandelen is uitgeleend én dat het goed doet (momenteel) dus is nog afwachten of de shorters winnen of verliezen.
Echter als ik alle geshorte aandelen verkocht had van zodra ze geshort werden en in een tracker had gestoken, was ik ondanks de enkele parels gemiddeld beter af geweest. Aka miskopen > misverkopen
En volgens mijn model kan er voor elke %punt short er -1.5%punt koersgroei af tegenover een aandeel dat niet geshort wordt.
Dusja ik vermoed dat de shorters er vaker op dan ernaast zitten, waardoor er wel rekening mee gehouden kan worden.
Dus als Callebaut lekker geshort wordt en ze er naast zitten op korte termijn, dan toch nog afwachten en de lange termijn aanschouwen alvorens het als vreemd te klasseren.