In mei heb ik in het topic over FI geschreven dat ik niet begrijp waarom mensen met een afbetaalde woning hun hypotheeklening niet opnieuw opnemen (of bij weigering door de bank: een nieuwe woning-met-lening kopen) om met de vrijgekomen cash te beleggen. Daar kwamen wat ongelovige en schampere reacties op, alsof dat een enorm risico is. Nochtans lenen mensen zoals
@cege toch ook maximaal bij de aankoop van een nieuwe woning om de overtollige cash in aandelen te steken.
Op 14 mei besloot ik maar eens te handelen naar mijn woorden. Niet door een hypotheeklening opnieuw op te nemen (wij hebben nog maar 3 jaar afgelost), maar wel door te beleggen met behulp van turbo's. En wel in het aandeel Microsoft, omdat ik vanuit mijn dagelijkse job besefte hoe sterk zij gepositioneerd zijn in een digitaliserende wereld vol schaalvoordelen en netwerkeffecten.
Op 14 mei heb ik voor 2647 euro turbo's long Microsoft gekocht met een hefboom x7. Da's dus het equivalent van 18529 euro aan MSFT aandelen, met de kanttekening dat ik mijn inleg van 2647 euro kwijt ben wanneer het MSFT -14,3% zou dalen. Ik schatte die kans klein genoeg in om ervoor te gaan.
Op 1 juni kocht ik nog eens bij (3700 euro, hefboom x10, het equivalent van 37000 euro aan MSFT aandelen) omdat het aandeel wat gezakt was.
De financiering van zo'n Binck TurboXL Long kost 2,5% intrest per jaar op het geleende bedrag (49182 euro).
Het resultaat na 3 maanden mag er zijn!

Mijn investering van 6167 euro is gestegen naar 23.000 euro (+273%) terwijl het MSFT-aandeel in die periode is gestegen van 248 naar 305 dollar (+23%).
Nu komt mijn vraag aan jullie: hoe hoog schatten jullie het risico in dat ik hier heb genomen? En hoe schatten jullie de verhouding risk/reward in?