Kleine Beursfeiten

Ik zie hier niemand China als het walhalla beschrijven. En het is niet omdat wij hier alle luxe hebben en ons pollekes mogen kussen dat we geen commentaar mogen hebben op het feit dat we in een land wonen met één van de hoogste belastingen en dat we daar een inefficiënte(cfr. overstromingen Wallonië) en moddervet overheidsapparaat voor terugkrijgen.
F*** China nieuws heeft wel een deuk gegeven in mijn luxury posities: Kering -8% op een dag :rolleyes:

Lijkt mij dat @JanusDR gelijk heeft over China.
Het lijkt niet investeerbaar voor returns.
Ze gaan daar economische ongelijkheid aanpakken en deel daarvan is welvaartconcentratie tegengaan.

Goed voor China en zijn burgers, niet goed voor de grootste bedrijven.

Deze bijdragen stijgen sneller dan inkomsten en zijn wel heftig. Is veel geld dat niet naar groei of aandeelhouders kan gaan. ~60% van hun netto winst voorbije 12 maand gewoon weg.

Lijkt mij dat @JanusDR gelijk heeft over China.
Het lijkt niet investeerbaar voor returns.
Ze gaan daar economische ongelijkheid aanpakken en deel daarvan is welvaartconcentratie tegengaan.

Goed voor China en zijn burgers, niet goed voor de grootste bedrijven.

Deze bijdragen stijgen sneller dan inkomsten en zijn wel heftig. Is veel geld dat niet naar groei of aandeelhouders kan gaan. ~60% van hun netto winst voorbije 12 maand gewoon weg.
Is conceptueel ongeveer gelijkwaardig met het verhogen van het belastingtarief met +-50% vermoed ik.
Het enige verschil is dat het nu rechtstreeks van het bedrijf komt, ipv eerst naar de overheid als tussenstation.

Nu ja, het is niet dat we er niet voldoende voor waarschuwden de voorbije jaren.

(geen victory lap van mijnentwege, mijn oliebedrijven krijgen ook serieuze klappen :) Maar fundamenteel zie ik daar niets gewijzigd voor 2022-2023, in tegenstelling tot chinese tech bedrijven die hun winst mogen afgeven aan overheidsprojecten vanaf nu.)

Is conceptueel ongeveer gelijkwaardig met het verhogen van het belastingtarief met +-50% vermoed ik.
Het enige verschil is dat het nu rechtstreeks van het bedrijf komt, ipv eerst naar de overheid als tussenstation.

Nu ja, het is niet dat we er niet voldoende voor waarschuwden de voorbije jaren.

(geen victory lap van mijnentwege, mijn oliebedrijven krijgen ook serieuze klappen :) Maar fundamenteel zie ik daar niets gewijzigd voor 2022-2023, in tegenstelling tot chinese tech bedrijven die hun winst mogen afgeven aan overheidsprojecten vanaf nu.)
Ik het eens opgezocht en hun belastingen waren 3 miljard usd.
Het meer dan halveert hun winst en fcf.
Als het ware staat Tencent dus zelfs na de enorme daling aan 2.5% fcf en earnings yield, of 40 p/e.
En risico is ook dat buy backs niet meer gaan kunnen natuurlijk. Tencent deed die niet zozeer, maar bij BABA is dat wel significant.

Ook vervelend is dat de trend ligt in de lijn van +50% winst = +75% charity.
De groei gaat voor significant deel naar charity en moet dan ook in berekening meegenomen worden.

Arrogant? Integendeel, ik ben net dankbaar. Dankbaar voor de vrijheid en welvaart waar we mogen in leven.

Het is vooral toch pathetisch om te zien hoe China plots als het walhalla omschreven wordt omdat ze zo opportunistisch zijn om als communisten op slinkse wijze toch het kapitalisme te omarmen wanneer het hen uitkomt.

Op het risico af van hier serieus off-topic te gaan: mijn Chinese collega's zeiden altijd dat België veel "communistischer" was dan China, als ze zagen hoe bv. de lonen hier verdeeld zijn t.o.v. bij hen.

Iets meer on-topic: mijn verlies op Alibaba begint ook een redelijk bedrag te worden, gemiddeld aan -30% vs aankoopprijs, al blijf ik er op middellange termijn wel in geloven.

Schandalig beleid van Lynx
Vanaf 1 september 2021 wordt de drempel waarboven rente wordt aangerekend op positieve cashsaldi, verlaagd van EUR 100.000 tot EUR 50.000.

Nee, IB doet het maar vanaf 100.000€.

Waarschijnlijk gewoon een gemakkelijke extra inkomstenbron voor Lynx. Is ongeveer netto 3% negatieve rente boven de 50k cash op de rekening.

Bij IBKR kunt ge kiezen tussen IBKR Pro en IBKR Lite. IBKR Pro biedt (onder meer) een hogere interest rate aan op je cash balance. Verschil is 1%. Misschien eens kijken indien ge bij Lynx ook die keuze hebt?

Laatst bewerkt:
In mei heb ik in het topic over FI geschreven dat ik niet begrijp waarom mensen met een afbetaalde woning hun hypotheeklening niet opnieuw opnemen (of bij weigering door de bank: een nieuwe woning-met-lening kopen) om met de vrijgekomen cash te beleggen. Daar kwamen wat ongelovige en schampere reacties op, alsof dat een enorm risico is. Nochtans lenen mensen zoals @cege toch ook maximaal bij de aankoop van een nieuwe woning om de overtollige cash in aandelen te steken.

Op 14 mei besloot ik maar eens te handelen naar mijn woorden. Niet door een hypotheeklening opnieuw op te nemen (wij hebben nog maar 3 jaar afgelost), maar wel door te beleggen met behulp van turbo's. En wel in het aandeel Microsoft, omdat ik vanuit mijn dagelijkse job besefte hoe sterk zij gepositioneerd zijn in een digitaliserende wereld vol schaalvoordelen en netwerkeffecten.

Op 14 mei heb ik voor 2647 euro turbo's long Microsoft gekocht met een hefboom x7. Da's dus het equivalent van 18529 euro aan MSFT aandelen, met de kanttekening dat ik mijn inleg van 2647 euro kwijt ben wanneer het MSFT -14,3% zou dalen. Ik schatte die kans klein genoeg in om ervoor te gaan.
Op 1 juni kocht ik nog eens bij (3700 euro, hefboom x10, het equivalent van 37000 euro aan MSFT aandelen) omdat het aandeel wat gezakt was.

De financiering van zo'n Binck TurboXL Long kost 2,5% intrest per jaar op het geleende bedrag (49182 euro).

Het resultaat na 3 maanden mag er zijn! :clap: Mijn investering van 6167 euro is gestegen naar 23.000 euro (+273%) terwijl het MSFT-aandeel in die periode is gestegen van 248 naar 305 dollar (+23%).

Nu komt mijn vraag aan jullie: hoe hoog schatten jullie het risico in dat ik hier heb genomen? En hoe schatten jullie de verhouding risk/reward in?

Nu komt mijn vraag aan jullie: hoe hoog schatten jullie het risico in dat ik hier heb genomen? En hoe schatten jullie de verhouding risk/reward in?
Dat is een risico dat ik zelf niet zou durven nemen. En ik beleg alleen in tech/saas met hoge volatiliteit dus ben wel iets gewend.
De periode waarin je dit hebt gedaan was achteraf gezien een ideale periode maar de kans dat je dit nog eens kan doen is klein imo.
Zoals je zegt moet MSFT maar 14% dalen om uw geld kwijt te zijn wat realistisch gezien een grote kans heeft om te gebeuren los van de fundamentele waarde. Dit is in september vorig jaar nog gebeurd.

Als je dit ieder jaar kan herhalen ben je genie :)

Dat is een risico dat ik zelf niet zou durven nemen. En ik beleg alleen in tech/saas met hoge volatiliteit dus ben wel iets gewend.
De periode waarin je dit hebt gedaan was achteraf gezien een ideale periode maar de kans dat je dit nog eens kan doen is klein imo.
Zoals je zegt moet MSFT maar 14% dalen om uw geld kwijt te zijn wat realistisch gezien een grote kans heeft om te gebeuren los van de fundamentele waarde. Dit is in september vorig jaar nog gebeurd.

Als je dit ieder jaar kan herhalen ben je genie :)
Het grote risico aan zo'n dingen is dat hij nu met 6k naar zo'n 24k is gegaan. Volgende keer redeneert je dan "maar als ik er nu eens 17k in steek, want dat is toch allemaal "gewonnen" geld, dan wordt dat 68k!"
En dat is dan de keer dat het naar 0 gaat.

Het blijft een groot risico, en iets dat je enkel zou mogen doen met "speelgeld", maar dat geldt ook voor crypto en half het forum pompt daar geld in...

Dat is gewoon een kwestie van option pricing en de bijhorende probabilities. Die turboXL bij Binck is gewoon een herverpakte call optie (of combinatie van calls) die ze op de markt aankopen en dan verpakken in een turboXL en verkopen aan hun klanten. Om te zien wat jouw risk/reward was bij MSFT moet je zien vanaf welke strike price de opties ITM zouden komen en dan de delta nemen en deze vermenigvuldigen met de ITM waarde van de opties als ze op deze strike (of hoger) eindigen.

Ik doe net hetzelfde op aandelen (de laatste tijd wel terug wat minder, want mijn werk consumeert al mijn tijd), maar ik zoom in op 4 of 5 aandelen, wacht tot ze dalen of tot er een catalyst gaat komen en dan ga ik long call opties met een bepaalde looptijd (typisch 6 maanden of 9 maanden) en de strike die de beste pay-off biedt in verhouding tot wat ik verwacht.

In mei heb ik in het topic over FI geschreven dat ik niet begrijp waarom mensen met een afbetaalde woning hun hypotheeklening niet opnieuw opnemen (of bij weigering door de bank: een nieuwe woning-met-lening kopen) om met de vrijgekomen cash te beleggen. Daar kwamen wat ongelovige en schampere reacties op, alsof dat een enorm risico is. Nochtans lenen mensen zoals @cege toch ook maximaal bij de aankoop van een nieuwe woning om de overtollige cash in aandelen te steken.

Op 14 mei besloot ik maar eens te handelen naar mijn woorden. Niet door een hypotheeklening opnieuw op te nemen (wij hebben nog maar 3 jaar afgelost), maar wel door te beleggen met behulp van turbo's. En wel in het aandeel Microsoft, omdat ik vanuit mijn dagelijkse job besefte hoe sterk zij gepositioneerd zijn in een digitaliserende wereld vol schaalvoordelen en netwerkeffecten.

Op 14 mei heb ik voor 2647 euro turbo's long Microsoft gekocht met een hefboom x7. Da's dus het equivalent van 18529 euro aan MSFT aandelen, met de kanttekening dat ik mijn inleg van 2647 euro kwijt ben wanneer het MSFT -14,3% zou dalen. Ik schatte die kans klein genoeg in om ervoor te gaan.
Op 1 juni kocht ik nog eens bij (3700 euro, hefboom x10, het equivalent van 37000 euro aan MSFT aandelen) omdat het aandeel wat gezakt was.

De financiering van zo'n Binck TurboXL Long kost 2,5% intrest per jaar op het geleende bedrag (49182 euro).

Het resultaat na 3 maanden mag er zijn! :clap: Mijn investering van 6167 euro is gestegen naar 23.000 euro (+273%) terwijl het MSFT-aandeel in die periode is gestegen van 248 naar 305 dollar (+23%).

Ik zou het nooit doen.
Iets dat toch van Buffett meeneem: don't lose money.

Alles dat tijd gebaseerd heeft draagt risico op verlies of zelfs totaal verlies.
Qua fundamentals of u gevoel van msft zit ge wel goed. Is super solide bedrijf.

Maar van amzn kunnen velen dat ook zeggen en dat staat op een maand tijd ook -14%.
Risico op totaal verlies bestaat en dus no go.

Het grote risico aan zo'n dingen is dat hij nu met 6k naar zo'n 24k is gegaan. Volgende keer redeneert je dan "maar als ik er nu eens 17k in steek, want dat is toch allemaal "gewonnen" geld, dan wordt dat 68k!"
En dat is dan de keer dat het naar 0 gaat.
Je moet nooit 100% all-in gaan op zo'n optiebet, 10% van je equity is al genoeg (en wss al veel te veel voor beginners).

Ik zou het nooit doen.
Iets dat toch van Buffett meeneem: don't lose money.

Alles dat tijd gebaseerd heeft draagt risico op verlies of zelfs totaal verlies.
Qua fundamentals of u gevoel van msft zit ge wel goed. Is super solide bedrijf.

Maar van amzn kunnen velen dat ook zeggen en dat staat op een maand tijd ook -14%.
Risico op totaal verlies bestaat en dus no go.
Ik vind dat wel raar voor Microsoft. Ja, dat is een solide bedrijf, maar, dat is het al meer als 20 jaar. Ik zie niet in hoe dat effect heeft op de koers op zo'n beperkte periode.

Of versimpeld voorgesteld: 14 mei was Microsoft een solide bedrijf, want het aandeel is sindsdien gestegen. Maar is Microsoft vandaag een minder solide bedrijf als op 14 mei? Dus dan zou je terug zo'n turbo moeten nemen...
En zo blijf je bezig tot je verliest.

Terug
Bovenaan