Kleine Beursfeiten

Akkoord met wat je hier zegt.

Puur AMD kopen omdat je denkt/hoopt dat ze gaan stijgen zoals nvidia zal bijna nooit gebeuren.
Waar AMD momenteel beter in is zijn de CPU’s met hun indrukwekkende Ryzen CPU’s, ook gaan ze de chips leveren voor de Playstation chips en ook leveren ze de chips voor de handheld gaming devices zoals Steamdeck en Rog Ally.

Maar ze staan gewoon achter op vlak van AI, en GPU’s.
Ze hadden zelfs vorig jaar of 2 jaar geleden aangegeven dat ze niet meer willen concureren op het hoogste segment van de GPU’s met nvidia (de RTX 5090 reeks)

AMD is goed bezig maar verwachten dat het gaat stijgen zoals nvidia zie ik niet gebeuren.
euhm, de AI chips die ze verkopen zijn niet tzelfde als tgene die wij in ons pc'tje steken e...

De chips die ze verkopen aan bedrijven zoals google, microsoft, amazon,... gaan aan een tienvoud van hetgene wij betalen. En nvidia zit met een wachtlijst. En als er een wachtlijst is, dan is er nauwelijks sprake van een prijzenoorlog.

Tzelfde verhaal trouwens met Rocketlab (RKLB)
T'zit bijlange niet op het niveau van SpaceX (privaat bedrijf waar ge niet kunt in investeren voor de niet-kenners), maar er is een overaanbod aan kopers. Bedrijven/landen die hun sattelieten in de lucht willen krijgen.

Gelijk welk bedrijf die een stuk kan opvangen van een enorme vraag, zal dikke winst erop kunnen maken

Ge zult hier gene proficiat krijgen als ge hier profit maakt met technische analyse of wat meer risico dan een ander en niet handelt volgens het goede huisdaddyprincipe, enkel jaloezie alst lukt en een hoop shit over uw hoofd indien niet :p

Put geschreven op ASML @ 630 op een maand. Zou op lange termijn zeker geen ramp zijn moest die toch uitgeoefend worden.
Afgelopen weken ook weeklies geschreven op GOOGL. Deze week maar even niet en de earnings afwachten.

Put geschreven op ASML @ 630 op een maand. Zou op lange termijn zeker geen ramp zijn moest die toch uitgeoefend worden.
Afgelopen weken ook weeklies geschreven op GOOGL. Deze week maar even niet en de earnings afwachten.

Oprecht benieuwd wat dat op een maand zal opleveren. Zelf ben ik te risico-avers om naar puts en calls te kijken; zeker bij ASML ben ik meer "buy & hold", vandaar dat het wel interessant zou zijn om te zien wat die put doet.

Ge zult hier gene proficiat krijgen als ge hier profit maakt met technische analyse of wat meer risico dan een ander en niet handelt volgens het goede huisdaddyprincipe, enkel jaloezie alst lukt en een hoop shit over uw hoofd indien niet :p
Voor proficiat hoef je hier niet te zijn 😉

Wat was me dat vanavond met dat hele Opendoor Technologies gedoe..
De stormvloed aan reddit posts (bots?) en het koersverloop doen mij in eerste instantie denken aan pump&dump praktijken. Kan (grof) geld mee verdiend worden maar lijkt mij toch eerder iets waar ik liefst zo ver mogelijk van weg blijf.

Voor de rest die ASML put duidelijk wat te vroeg geschreven. :laugh: Wel vertrouwen in dat dit op termijn meer dan herstelt (in tegenstelling tot een overhypte Opendoor).

Rumors that Palo Alto Networks SentinelOne zou overnemen. Gisteren +10%.

Heb een kleine positie. Deal zou strategisch steek houden. Als stand-alone is het lastig voor S om voldoende competitief te zijn tegen MSFT, PANW en CRWD, omdat ze veel te klein zijn en de distributie ontbreken. Maar qua product zijn ze wellicht het best in hun markt, en als onderdeel van een grotere speler kunnen ze dat veel beter leveragen.

Is er hier iemand die al stilgestaan heeft bij meerwaardebelasting die ingaat vanaf 1/1/2026 ?
Dit in het kader van vermogensplanning / nalatenschap ?
bv, portefeuille is volgens "foto" 100.000 euro waard op 31/12/2025.

Ergens in 2026 komt er een significante vermeerdering. Bvb die portefeuille wordt dan 230.000euro waard.
Erflater overlijdt hierna, laat 2 kinderen.
De beleggingsportefeuille op datum van overlijden erflater is 230.000 euro waard, dit is ook het bedrag waarop erfbelasting berekend wordt en niet op de oorspronkelijke 100.000 euro op 31/12/2025.

Wat zal er dan gebeuren op vlak van erfbelasting en vooral, hoe kan je zo optimaal mogelijk die opbrengsten vrijwaren van de meerwaardebelasting ?

Ik had gedacht, erflater (vader) verkoopt al zijn aandelen nu, en koopt hiermee dividend aandelen op, waarvan blote eigendom dan aan de kinderen geschonken worden.

Vader behoudt het vruchtgebruik, zal dus de dividend inkomsten ontvangen en hier ook (goed) van leven.
(en ja, er zal RV ingehouden worden, niks aan te doen)

Bij overlijden vader, dooft vruchtgebruik uit, is er ook geen successie meer verschuldigd indien vader 3 jaar overleeft vanaf datum schenking portefeuille naar de kinderen toe.
En als vader dan nog 15 jaar leeft, des te beter, kan ie nog 15 jaar het er goed van nemen.
Indien hij de wettelijke 3 jaar niet haalt ... zal de staat wel komen rapen .. en willen we uiteraard zoveel mogelijk vrijwaren.
(We betalen al op zowat alles belastingen , iedereen weet wat bedoeld wordt, is geen herhaling van feiten nodig)

Alle feedback en advies is natuurlijk zeer welkom, uiteraard doen alle forum leden hier hun voordeel ook mee hé.
bedankt alvast,

Is er hier iemand die al stilgestaan heeft bij meerwaardebelasting die ingaat vanaf 1/1/2026 ?
Dit in het kader van vermogensplanning / nalatenschap ?
bv, portefeuille is volgens "foto" 100.000 euro waard op 31/12/2025.

Ergens in 2026 komt er een significante vermeerdering. Bvb die portefeuille wordt dan 230.000euro waard.
Erflater overlijdt hierna, laat 2 kinderen.
De beleggingsportefeuille op datum van overlijden erflater is 230.000 euro waard, dit is ook het bedrag waarop erfbelasting berekend wordt en niet op de oorspronkelijke 100.000 euro op 31/12/2025.

Wat zal er dan gebeuren op vlak van erfbelasting en vooral, hoe kan je zo optimaal mogelijk die opbrengsten vrijwaren van de meerwaardebelasting ?

Ik had gedacht, erflater (vader) verkoopt al zijn aandelen nu, en koopt hiermee dividend aandelen op, waarvan blote eigendom dan aan de kinderen geschonken worden.

Vader behoudt het vruchtgebruik, zal dus de dividend inkomsten ontvangen en hier ook (goed) van leven.
(en ja, er zal RV ingehouden worden, niks aan te doen)

Bij overlijden vader, dooft vruchtgebruik uit, is er ook geen successie meer verschuldigd indien vader 3 jaar overleeft vanaf datum schenking portefeuille naar de kinderen toe.
En als vader dan nog 15 jaar leeft, des te beter, kan ie nog 15 jaar het er goed van nemen.
Indien hij de wettelijke 3 jaar niet haalt ... zal de staat wel komen rapen .. en willen we uiteraard zoveel mogelijk vrijwaren.
(We betalen al op zowat alles belastingen , iedereen weet wat bedoeld wordt, is geen herhaling van feiten nodig)

Alle feedback en advies is natuurlijk zeer welkom, uiteraard doen alle forum leden hier hun voordeel ook mee hé.
bedankt alvast,
Ik ben niet volledig mee wat de insteek is. Wil je de meerwaardebelasting ontwijken of fiscaal alles gunstig regelen voor de successie?
Als je nu je aandelen verkoopt voor dividendaandelen loop je ook je significante stijging die je vooropstelt mis, dus dan loop je het doel wat voorbij.

Trouwens, de 3 jaar is 5 jaar geworden, in hoeverre je hiermee rekening wil houden is uiteraard aan jou.

AMR mooi omhoog 😍. Iemand die weet waarom?
Gewoon de met coal prijs.

Overigens: het gefaalde Belgische biotechbedrijf Thrombogenics, daarna opnieuw gefaald onder de naam Oxurion, gaat investeren in bitcoin en ethereum. Het is toch frappant hoe die geniale bitcoin-strategie enkel wordt gebruikt door spookbedrijven, en niet door bedrijven die cashflows te investeren hebben hé?

Laatst bewerkt:
Herstel van Barry Callebaut is nu wel héél snel gegaan - niet verwacht gezien de onzekerheden. Tijdje terug ook handvol aandelen Nexans gekocht - valt mee tot dusver.

Tevens doe ik mee voor de prijs van slechtste belegger van het jaar - o.a. paar posities die ik verkocht heb dit jaar + stijging dit jaar
  • Verkoop Prosus: YTD: + 35%
  • Verkoop Hudson Technology: YTD + 43%
  • Verkoop SES SA: YTD +105%
Beter gewoon gehouden dus :wallbash:

Terug
Bovenaan