Kleine Beursfeiten

Dus terloops best wat cash aan het opbouwen?

Ik heb wat Tubize, Cofinimmo en wat Duitse staatsobligaties bijgekocht. Ook eens gekeken naar Proximus- als die investeringen van de baan zijn zou dat wel eens aantrekkelijk kunnen worden, jammer dat Barry Callebaut niet meer terug is gekeerd naar 1250-1300.
Really? Care to explain... Ik zie enkel rode vlaggen.
Ik zie voornamelijk een staatsbedrijf in een piepkleine thuismarkt, dat exotische investeringen doet (Route Mobile in Indië & Amerikaanse Syniverse). Daarnaast de opdracht heeft van de overheid om in ieder dorpje fiber in de grond te gaan steken.
Dat terwijl er binnenkort keiharde concurrentie op hun thuismarkt komt, genaamd Digi.

Voorlopig zal Digi het netwerk van Px gebruiken, maar de cannibalisatie zal groot zijn.
Digi is enkele jaren actief in Spanje, rarara wat er gebeurde met een van de grootste spelers daar?

EDIT: en ze zijn sinds vorig jaar een van hun grootste klanten kwijt. De Vlaamse overheid.
75000 SIMs naar Orange en alle vaste internetdiensten aan Telenet. Pijnlijk.

Laatst bewerkt:
Ik zie voornamelijk een staatsbedrijf in een piepkleine thuismarkt, dat exotische investeringen doet (Route Mobile in Indië & Amerikaanse Syniverse). Daarnaast de opdracht heeft van de overheid om in ieder dorpje fiber in de grond te gaan steken.
Dat terwijl er binnenkort keiharde concurrentie op hun thuismarkt komt, genaamd Digi.

Voorlopig zal Digi het netwerk van Px gebruiken, maar de cannibalisatie zal groot zijn.
Digi is enkele jaren actief in Spanje, rarara wat er gebeurde met een van de grootste spelers daar?

EDIT: en ze zijn sinds vorig jaar een van hun grootste klanten kwijt. De Vlaamse overheid.
ik zou zelf nooit in telecom investeren. is een even slechte sector als auto's. gigantische risicos en super low margin.

Het is nog zeer vroeg, maar als hun presentaties en bijhorende verwachtingen +/- worden ingelost zou er binnen een paar jaar een grote boost in FCF moeten plaatsvinden.

Ik ben dus benieuwd hoe dat zal uitdraaien, met hun partnerships hebben ze een groot netwerk waar hun diensten kunnen aangeboden en geïntegreerd worden. Waardering is laag (zelfs voor telecom), investeringen gigantisch - maar het einde is wel in zicht - en met die investeringen doen ze het nog redelijk goed (kwartaalrapporten). Ze plannen nog wat gebouwen te verkopen.

De risico's die je aangeeft zijn terecht (al verloopt de start van digi niet echt vlot) + hoge schulden die pas significant gaan dalen binnen een paar jaar + behoorlijk wat goodwill, zal de overheid nog aandeelhouder zijn in de toekomst.

Kopen aan 6,5 € - hoeveel jaar wachten op basis van stabiele inkomsten min de huidige investeringen: dat zou in principe een redelijke winst per aandeel moeten kunnen opleveren. Is het wel verstandig om zo ver in de toekomst te kijken?

Rentokil staat wel erg laag momenteel.
Koopje (voor de lange termijn)?

Er gaat altijd ongedierte zijn en met het uitbreiden van grote steden wereldwijd zal dit enkel toenemen.

De premarket china paniek is al wat aan het minderen, snel bij zijn om in te slaan als de markt open gaat? :)

Er gaat altijd ongedierte zijn en met het uitbreiden van grote steden wereldwijd zal dit enkel toenemen.

Heb alvast een positie genomen.

Inderdaad een interessante sector!

Eens snel door de cijfers gegaan en ben niet overtuigd.
De omzet steeg de laatste jaren wel fors, maar dat kwam hoofdzakelijk door hun agressieve overnamepolitiek. Met de mega overname van Terminix in 2022 op kop.
Bijgevolg torst Rentokil nu enorm veel schulden mee.
Operationele marge is ook ondermaats in vergelijking met bvb. hun grootste concurrent Rollins.
En puur qua waardering is het ook niet wauw.

Anderzijds...
beleggers durven zo te zien wel een heel hoge prijs te betalen voor de betere performers in de sector, zie Rollins.
Mochten ze bewijzen dat ze hun kosten onder controle krijgen en de schulden in sneltempo afbetalen, kan de koers in een paar kwartalen wellicht weer richting ATH.

Wat mij betreft is de combinatie van teveel onzekerheid en een weinig aantrekkelijke waardering reden genoeg om weg te blijven.

De redenering 'de steden gaan groeien' is even goed als 'beleg in doodskisten, mensen gaan blijven doodgaan'.

Het is niet omdat een bedrijf 10-20-30% blijft groeien dat het een goede investering is. Als de consensus anders is, is het priced in...

De redenering 'de steden gaan groeien' is even goed als 'beleg in doodskisten, mensen gaan blijven doodgaan'.

Het is niet omdat een bedrijf 10-20-30% blijft groeien dat het een goede investering is. Als de consensus anders is, is het priced in...

Prijs is inderdaad het belangrijkste. Redenering dat de business altijd zal bestaan is anders wel relevant, want dit geeft aan dat revenues “meer” voorspelbaar zijn (e.g. itt O&G industrie). De PE die je voor deze investeringen gebruikt kan/mag hoger zijn. Maar alles hangt natuurlijk af van wat je voorkeur heeft (stabiele business die jaarlijks 10% groeit of risicoassets die plots naar de maan kunnen gaan).

Inderdaad, doet me denken aan de Recticel pick van Paul D'Hoore en zijn uitleg daar bij. "Dit bedrijf gaat het sowieso goed doen want om duurzaam te leven gaat iedereen moeten isoleren." -33% in 2023.

Inderdaad, doet me denken aan de Recticel pick van Paul D'Hoore en zijn uitleg daar bij. "Dit bedrijf gaat het sowieso goed doen want om duurzaam te leven gaat iedereen moeten isoleren." -33% in 2023.

Dat is ook een redenering van mijn voeten en zowat dé contra-indicator die je citeert :D

Zo kan je alles kapot relativeren. Feit is dat deze industrie recessiebestendig is en bovendien geniet van structurele tailwinds door verstedelijking en klimaatverandering (warmer en nattiger weer = meer ongedierte). Bovendien gaan de kleine lokale spelers er langzaam maar zeker uit: weggeconcurreerd of overgenomen door de grote jongens.

Op het eerste zicht heb je dus een mooi recept voor langdurig succes.

Desondanks geen fan van het Rentokil aandeel wegens de eerder genoemde bedrijfsspecifieke redenen gekoppeld aan de in mijn ogen faire waardering. Moest het nog eens min 30% gaan, is het mogelijks een ander verhaal…

Palantir
Ergens rond mid 20's verkocht eerder dit jaar na een mooie run. Intussen de $40 voorbij.
Had ik maar...

Investment case?
Sinds kort heel kleine short positie in Palantir, maar het is vechten tegen een uitzinnige retailcrowd. Wachten tot het momentum keert.

Maar P/S van 30 is excessief.

Sinds kort heel kleine short positie in Palantir, maar het is vechten tegen een uitzinnige retailcrowd. Wachten tot het momentum keert.

Maar P/S van 30 is excessief.

Weliswaar een enorm sterke speler met een mooie toekomst, maar dit kan inderdaad niet blijven duren.

Doet me denken aan januari 2021 toen het aandeel ook als een raket omhoog schoot.
Had toen de meest gelukkige timing uit mijn beleggerscarriere door een deel van mijn positie van de hand te doen aan $44 (intraday $45 bereikt, wat tot op heden nog steeds de ATH is).
Op dat toppunt bedroeg de P/S meer dan 50!

En dan durven sommigen nog te beweren dat de markt rationeel en efficient is...:biglaugh:

Allé hup nog wat China calls gekocht
Idem - China heeft nog wat kruit in overschot - geen zin om “vandaag” uw laatste troef uit te spelen - wachten tot de actual results niet goed zijn, om dan nog eens wat “mooie” uitspraken te doen.

Concreet, 2% optie positie in PDD hernomen en BEKE nog wat uitgebreid (voorlopig geen opties meer, maar enkel common - zowel in HK als in ADR)

Momenteel 10% in “China” (PDD & BEKE)

Hier ook 10% China positie, (PDD, JD & BEKE), waarvan 50/50 tussen opties en aandelen.

Overigens MSTR blijft mooi gaan, mogelijks binnenkort de ATH gepasseerd ook al staat BTC daar nog bijlange niet.

Terug
Bovenaan