Kleine Beursfeiten

Wat bedoel je met 1/6de van de prijs, staat EVS niet ergens rond de €33 (tegenover €8900 voor Lotus)?
1/6de van de waardering.

Lotus 60 p/e
EVS 10 p/e

Denk je? Ik zie het niet direct, ook is de laatste maanden de groei eerder klein. Al twijfel ik nog om er wat in te steken.
Is in ieder geval de intentie van EVS.
Ze willen de omzet meer dan verdubbelen tegen 2030.
Dat is 12.2% cagr
+ 4% dividend
= 16.2%

Lotus hun groeitempo voorbije 10 jaar is 12.2% cagr
+ 0.7% dividend
= 13%

Denk voor Lotus dat 12% groei houdbaar kan zijn buiten inflatie.
Voorbije 2 jaar lag het wat hoger omwille van inflatie.
Marges zijn al lang stabiel, ik zou niet aannemen dat ze daar veel gaan uithalen.

ROIC en ROE tussen EVS en Lotus zeer gelijkaardig, rond de 20% (zeer goed).
Value cagr ook heel gelijkaardig tussen de twee, rond de 20% (zeer goed).

Qua fundamentals zijn die aan elkaar gewaard qua groei en return ratios.
Maar Lotus dus veel veel duurder gewaardeerd.

Laatst bewerkt:
1/6de van de waardering.

Lotus 60 p/e
EVS 10 p/e

Is in ieder geval de intentie van EVS.
Ze willen de omzet meer dan verdubbelen tegen 2030.
Dat is 12.2% cagr
+ 4% dividend
= 16.2%

Lotus hun groeitempo voorbije 10 jaar is 12.2% cagr
+ 0.7% dividend
= 13%
...

Ah, ik had niet aan P/E gedacht :)

Het grote verschil in je vergelijking is natuurlijk dat je historische actuals van Lotus vergelijkt met de intentie van EVS. Business plannen gaan altijd binnen X aantal jaar door het dak...

EVS is de laatste paar jaar precies wel goed bezig maar ze komen van ver: revenue +34% op 10 jaar tijd en de laatste paar jaar maar beperkte EBIT groei (+10% op 3 jaar ondanks revenue die +25% ging)
En de aandelenkoers moet nog volgen ook, wat bij EVS precies geen evident verhaal is.

Risico bij Lotus is natuurlijk dat die extreem hoge P/E inzakt bij het eerste slechte nieuws of bv. vertragende groei. Ik zou ze aan de huidige prijs niet durven kopen maar ik zie ze wel als een "hold" wegens nog potentieel op langere termijn.

Stukje shell verkocht aan 31.31 (reden = te veel shell na de recente stijging :laugh: - er zijn ergere dingen).

Voor USB staat nu eindelijk een verkoop order aan 29.99 CHF <3

Voor Berkshire een verkoop order aan 448 wegens dikke overweight aan berkshire in mijn persoonlijke portefeuille en moet cash in de gemeenschappelijke krijgen (als iemand een truc weet om persoonlijke aandelen in een gedeelde rekening te migreren, let me know. Bolero weigert dat pertinent). Die waren gekocht aan 195.

Tinc verkoop order aan 13 staan na gekocht te hebben aan 11.x voorbije maanden. Thanks for the free money (hopelijk tikt dat order aan binnenkort).

Aan de koopkant weinig exotisch - IWDA gekocht deze week en vorige maand. Ook nog wat WoodSide gekocht uit nostalgie (goeie investeringsbasis - I know). Als USB de deur uitgaat, dan komt er nog wat PACB binnen.
Je refereert naar UBS gok ik? USB is een andere bank. :)

Hier nog wat PARA leaps bijgekocht.

Overweight aan Berskhire zou ik nu persoonlijk niet meten een probleem vinden, is toch veel gediversifieerder dan een doorsnee aandeel

Indeed, BRK is bij periodes een 50% positie van mij geweest. Stond toen wel ondergewaardeerd...

Ah, ik had niet aan P/E gedacht :)

Het grote verschil in je vergelijking is natuurlijk dat je historische actuals van Lotus vergelijkt met de intentie van EVS. Business plannen gaan altijd binnen X aantal jaar door het dak...

EVS is de laatste paar jaar precies wel goed bezig maar ze komen van ver: revenue +34% op 10 jaar tijd en de laatste paar jaar maar beperkte EBIT groei (+10% op 3 jaar ondanks revenue die +25% ging)
En de aandelenkoers moet nog volgen ook, wat bij EVS precies geen evident verhaal is.

Risico bij Lotus is natuurlijk dat die extreem hoge P/E inzakt bij het eerste slechte nieuws of bv. vertragende groei. Ik zou ze aan de huidige prijs niet durven kopen maar ik zie ze wel als een "hold" wegens nog potentieel op langere termijn.
Ja.
Het ding met EVS is, als de groei minder uitvalt, ze staan nu al goedkoop.

Jammer dat ik de hype in Solvay niet verkocht heb en vandaag terug gekocht - niet gedacht dat het zo weinig waarde zou hebben maar goed we staan terug op niveau van voor de hype en case is niet veranderd. Nog altijd zeer mooi dividend met track record en belofte om stabiel te blijven en zelfs te stijgen. Is grootste positie in portefeuille met 20% na Investor AB, FFH en PSH.

Alles rood vandaag 🤡

Moest er eens van komen - eigen port is welgeteld 20 van de laatste 22 beursdagen (licht) gestegen - wellicht vrij uitzonderlijk (gespreide samenstelling) voor zover ik me kan herinneren - grosso modo is dat ook het geval voor veel indexen. Liever een goede dan een slechte start van het jaar.

Warrantenpakket van werkgever verkocht. Straks nog wat PACB bijkopen en een positie in Alphabet openen.

Straks bonus binnen en wat spaargeld klaarzetten voor iets nieuws.

In de US delen ze de koek 50/50 met Apple. Die hebben diepe zakken en kunnen wel wat concurrentie dulden. Wereldwjid hebben ze ongeveer 2x zoveel abonnees als Apple. 195 vs 88 miljoen. Ze doen qua prijszetting dus zeker niet wat ze zomaar willen.

Laat dat nu net een pijnpunt zijn van streaming, Tomorrowland is een ervaring, streaming vooralsnog niet. Mensen willen gerust serieus wat dukaten neerleggen voor een exclusieve ervaring, maar voor streaming, ik denk het niet.

Mensen als Neil Young halen hun catalogus weg omdat ze niet akkoord zijn met het beleid. Al is die ondertussen al terug denk ik.

Nu, ik kan een bedrijf als Spotify niet neutraal beoordelen want vind ook dat ze een minderwaardig product als premium proberen te slijten. Het zou niet mogen in de investeringswereld :) .
Collega zijn hoofdreden is dat het bedrijf stilaan ook echt winst gaat maken, minder personeel, efficiëntie, prijzen verhogen, uit het aantal gebruikers zou ook blijken dat Spotify beduidend sneller groeit dan Apple, Youtube, ... gezien het aandeel al maanden continu aan het stijgen is zonder eind in zicht en nu nog een reeks koersdoelverhogingen zitten aan te komen zijn er velen die dit scenario in gedachten hebben. Hij heeft ook een spreekwoordelijke bus kinderen (4 stuks) en die zijn enthousiast.

Als grootste platform kan ik me ook inbeelden dat de beste artiesten maar al te graag hun medewerking verlenen, die grote user database is handig voor reclame inkomsten.

Ik zie eigenlijk maar 1 grote bedreiging: dat een Apple of Alphabet eens alles op alles zet om hen de duivel aan te doen, zij kunnen imo ook een breder pakket aanbieden - maar aangezien deze en de rest van de wereld in de ban van AI zijn zou het zomaar eens kunnen dat Spotify hen gaat opeten.

Met alles dat rond 52 week high draaide heb ik toch eens een aantal posities gesloten:
BRK, GOOGL, RYAAY, WFC, ASML (enkel afgebouwd)

Op dit moment heb ik nog zitten:
MSFT, Visa, ASML en EVS.

Eerstvolgende bloedrode dag koop ik mij nog wat EVS bij. Voor de rest zie ik weinig koopwaardig, biotech is niet aan mij besteed en de rest staat allemaal vrij duur.

Velen hebben hier twijfels bij het business model van Hellofresh (kan ook niet zeggen dat ik 100% overtuigd ben) , maar vind ze op dit moment toch too cheap to ignore.

Huidige market cap van 1,06 miljard. 433 miljoen cash en enige schuld zijn 172 miljoen uitstaande obligaties die in mei 25 op termijn komen (0,75% interest). EV van 800 miljoen dus. De gekapitaliseerde leasingverplichtingen reken ik niet mee.

Ze hadden vorig jaar FCF van 78 miljoen en jaar ervoor negatieve FCF, maar dat valt te verklaren door zeer hoge capex: in 2022 dikke 400 miljoen en vorig jaar 300 miljoen. Dit jaar guiden ze wederom voor 280-290 capex (2024 wordt dus gene vette, met AEBITDA guidance tussen 350 en 400 miljoen, lager dan in 2023) maar vanaf 2025 zou capex verder zakken naar 200 en lager.
Operationele cash flow 2023 was 384 miljoen.

Als de revenue op peil blijft en je (conservatief) een heel klein beetje marge-verbetering in rekening neemt dankzij alle investeringen die ze gedaan hebben , zit je in 2025 met ee operationele cashflow van 400 miljoen en FCF van 200 miljoen. Huidige EV is dus 4 keer de geschatte FCF voor 2025.

Managment heeft heel slecht, naief en amateuristisch gecommuniceerd dit jaar en ze worstelen zeker met groeipijnen sinds Covid, maar de artificieel hoge cashflows die ze in 2021 en 2022 hebben gerealiseerd, hebben ze terug in de business geinvesteerd, en ik denk dat ze hier de vruchten nog van gaan plukken.

Ondertussen hebben ze in Q4 23 nog een inkoopprogramma van 150 miljoen gelanceerd (waarvan 58 miljoen al opgebruikt sinds Q4 2023 tot nu).. Aan deze koersen kunnen ze dus met de resterende 92 miljoen iets minder dan 10% van de huidige marketcap opkopen.

Ze zijn ook afgetekend marktleider in zowel kant en klare maaltijden als mealkits en m.i hebben ze wel degelijk een moat vermits het om een kapitaalsintensieve business gaat die enkel winstgevend kan zijn bij voldoende scale.
Ik ben al 3 jaar een trouwe gebruiker en het is ook gewoon een goed product: lekkere recepten, eenvoudig te bereiden, levering steeds stipt op tijd en bij het minste probleem (ontbrekend ingredient, een korting die niet werkte) storten ze onmiddellijk en zonder gezever geld terug. We hebben Marley Spoon, Foodbag en nog enkele geprobeerd, maar prijs/kwaliteit is Hellofresh toch het beste.
In de supermarkt kan het misschien iets goedkoper, maar heb je veel minder keus qia gerechten (heb eens op Collect en go en het weekmenu was toch maar triestig) en zit je ook met overschotten, want hoeveelheden niet op maat van het recept.

Revenue is in de periode 2018- 2023x 6 (!) gegaan en na covid (vanaf 2022) ook niet afgenomen, wat eigenlijk al een prestatie op zich is. Meal box revenue wel afgenomen, maar wordt gecompenseerd door zeer snelle groei in kant en klare maaltijden, waardoor er toch nog low single digits groei was.
Zeker in de kant en klare maaltijden zie ik nog veel potentieel, zelfs meer dan in de mealkits: oudere mensen die niet meer willen koken ( die eten nu Bofrost:p) singles of jonge koppels met een drukke job etc...

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren €5000 naar men bolero rekening gestort van een fortis rekening maar het staat er nog niet op. Duurt dat altijd zo lang?

Terug
Bovenaan