Kinderopvang

Hoe vaak gaat/ging jouw kind naar een opvang? (Excl. grootouders, tante, oom, ...)

  • Nooit

    Stemmen: 8 10,8%
  • Minder dan twee dagen per week

    Stemmen: 1 1,4%
  • Twee dagen per week

    Stemmen: 2 2,7%
  • Drie dagen per week

    Stemmen: 24 32,4%
  • Vier dagen per week

    Stemmen: 22 29,7%
  • Vijf of meer dagen per week

    Stemmen: 17 23,0%

  • Totaal aantal stemmers
    74
Hangt van de situatie af.
1 kleinkind... sure.
Maar als ge zelf meerdere kinderen hebt, en die hebben allemaal meerdere kinderen, dan versta ik best dat dat niet meer zo evident is.
Om een voorbeeldje te geven. Ge kent Hanson (MMMBop...) die hebben met 3 samen 14 kinderen. Dat is wel een beetje lastig voor de grootouders...
 
Bij zowel fiston 1 als fiston 2 was ik werkloos en had ik door omstandigheden (United Europa my aß) geen recht op een uitkering. Een creche was geen optie, te duur, en de grootouders gewoon feckless. Ze zijn drie jaar en drie en half jaar thuis bij mama geweest. Voor de oudste tussen 3 jaar en 3 jaar 2 maand (om school te starten in sept) wel een opvang geprobeerd voor het sociale element maar dat was een verschrikking. Hij zat moederziel alleen binnen terwijl zij buiten aan het klussen waren. Zelfs mijn moeder (moederinstinct van een tafelpoot) zei dat het er over was dus zo snel als we konden hem er uit gehaald. Zijn kinder-vertrouwen is nooit echt meer hetzelfde geweest en dat breekt ons hart nog steeds.
 
Hangt van de situatie af.
1 kleinkind... sure.
Maar als ge zelf meerdere kinderen hebt, en die hebben allemaal meerdere kinderen, dan versta ik best dat dat niet meer zo evident is.
Klopt, in uitzonderlijke situaties kan dit anders zijn.
Maar meestal zit er toch wat tijd tussen de kleinkinderen of zijn het er zoveel niet en ben je ook met twee grootouders om ernaar te kijken.

En ook: als je zelf meerdere kinderen hebt, ben je het ook gewoon om veel kinderen op te vangen en is uw huis er doorgaans ook op voorzien.
Om een voorbeeldje te geven. Ge kent Hanson (MMMBop...) die hebben met 3 samen 14 kinderen. Dat is wel een beetje lastig voor de grootouders...
Dat is dus uitzonderlijk. :tongue:
En zelfs daar, sommige kleinkinderen zijn boreling terwijl anderen ervan al meerderjarig zijn. Je moet er geen 14 tegelijkertijd opvangen.

Nu we zelf een kind verwachten hebben we de siutatie waar mijn ouders overleden zijn en de van mijn vrouw ver weg leven, dus ons kind zal ook niet echt opgroeien met het idee dat de grootouders bijspringen bedenkt ik me nu.
Dat is een spijtige zaak, maar voor hun opvoeding niet altijd slecht...

Mensen doen blijkbaar vaak het tegenovergestelde van wat ze zelf hadden.
Mijn ouders hebben altijd steun gehad van mijn grootouders en doen nu zo goed als niets.
Mijn schoonouders hebben bijna geen steun gekregen van hun ouders en die doen dan wel veel.

Hopelijk volgen uw kinderen hetzelfde stramien en groeien ze op tot liefdevolle en zorgzame mensen ook al hadden ze geen of weinig contact met hun grootouders.
 
Mijn vrouw is leerkracht waardoor onze dochter door de sluiting van de scholen in 2020 pas op acht maanden naar de opvang is moeten gaan. Vier van de vijf dagen waarvan woensdag thuis met ouderschapsverlof. Breekt de week een beetje en in ons geval een no-brainer want geen verschil in kosten.

We hebben een paar onthaalmoeders bezocht maar hadden daar nooit een goed gevoel bij. Geen idee hoe iemand in haar eentje acht kinderen kan verzorgen én nog tijd en energie heeft om zinvolle activiteiten te doen. Wij hebben daarom gekozen voor een crèche met 12 tot 16 kinderen. Ze draaien met 5 begeleidsters in shiften met altijd 3 begeleidsters + occasioneel nog een stagiaire. Het eten hoeven ze zelf niet klaar te maken maar komt vers van het aanliggende rusthuis. Geregeld krijgen we foto's op de FB-groep en we zijn verbaasd wat de kindjes daar allemaal doen. Geregeld ook oudercontacten met een rapportje over de vooruitgang van ons kind. Het is bijna kleuterschool niveau.

Onze tweede spruit zou rond haar 3 maanden al moeten gaan. Ik krijg dat niet over mijn hart omdat ik vind dat ze evenveel recht heeft op onze tijd als de eerste dochter. Ze zijn op die leeftijd nog volledig afhankelijk en zijn nog een band aan het creëren. Daarom beslist dat ik een aantal maanden ouderschapsverlof ga nemen.
 
Zoonlief gaat drie dagen per week naar de crèche en twee dagen naar de grootouders.
Grootouders langs mijn man zijn kant zijn gepensioneerd en staan te springen om zoveel mogelijk op te letten. Ze zijn ook praktisch altijd beschikbaar wat heel handig is als ze eens niet naar de crèche kunnen of zo.
Mijn ouders zeiden voor de geboorte dat ze graag eens zouden opletten in geval van nood of als ze tijd hadden maar omdat ze een zeer actief sociaal leven hebben en halftijds in het buitenland wonen wouden ze zich niet vastpinnen met een wekelijkse dag. Waar ik alle begrip voor had. Ze hebben die uitspraak nooit waar gemaakt en vrij snel is woensdag hun vaste dag geworden :)
Over de crèche zelf zijn we tevreden, elke dag krijgen we een mailtje waarin staat hoe ze gegeten hebben, bijzonderheden en af en toe een leuke anekdote of wat uitleg bij een activiteit. Op vrijdag wordt dan in een besloten fb groep een hoop foto's gepost.
Hij gaat zeer graag naar de crèche en heeft ondertussen ook een heel warme band met zijn grootouders.
Moest er in België een systeem zijn waardoor je als mama gemakkelijker thuis kan blijven om voor je baby/peuter te zorgen zou ik dat gedaan hebben maar ook niet jaren aan een stuk want ik ben niet het type mama/vrouw wat het opperste geluk haalt uit het thuis zitten met een kind en het huishouden.
Ik heb massa's respect voor de thuisblijvende mama's! ( Of papa's).
 
Wonder boven wonder toch opvang gevonden in de buurt. We zaten ondertussen al te zoeken in de ruime regio (+20 minuten rijden) omdat we telkens weigeringen kregen, pas plaats vanaf midden 2023... Dan gisteren plots telefoon van een kinderdagverblijf in de buurt van mijn vriendin haar werk, daar werken ze niet met een wachtlijst en is het eigenlijk puur geluk hebben dat je op de juiste moment contact opneemt met hen. In oktober komt er daar een plaats vrij en ik had toevallig op de dag dat zij dat hadden doorgekregen van de ouders een mailtje verzonden. Gisteren dan ook al direct langs geweest voor een kennismaking en rondleiding en zijn er wel van overtuigd dat hij of zij daar goed gaat zitten. Het enige nadeel is dat we op water en brood gaan moeten overleven om het te kunnen betalen. :unsure:
 
Wonder boven wonder toch opvang gevonden in de buurt. We zaten ondertussen al te zoeken in de ruime regio (+20 minuten rijden) omdat we telkens weigeringen kregen, pas plaats vanaf midden 2023... Dan gisteren plots telefoon van een kinderdagverblijf in de buurt van mijn vriendin haar werk, daar werken ze niet met een wachtlijst en is het eigenlijk puur geluk hebben dat je op de juiste moment contact opneemt met hen. In oktober komt er daar een plaats vrij en ik had toevallig op de dag dat zij dat hadden doorgekregen van de ouders een mailtje verzonden. Gisteren dan ook al direct langs geweest voor een kennismaking en rondleiding en zijn er wel van overtuigd dat hij of zij daar goed gaat zitten. Het enige nadeel is dat we op water en brood gaan moeten overleven om het te kunnen betalen. :unsure:
Duimpje is enkel voor de plaats, niet voor de kost. 🙈
 
Duimpje is enkel voor de plaats, niet voor de kost. 🙈
Goh ja, we zijn al blij dat we iets gevonden hebben, na 2 maanden zoeken is dat toch een zorg die wegvalt. Uiteindelijk krijg je via de belastingen (16€ / dag) en via het kindergeld (4€ / dag) wel wat compensatie dus wie weet kan er af en toe wel eens een warme maaltijd vanaf. :p
 
Goh ja, we zijn al blij dat we iets gevonden hebben, na 2 maanden zoeken is dat toch een zorg die wegvalt. Uiteindelijk krijg je via de belastingen (16€ / dag) en via het kindergeld (4€ / dag) wel wat compensatie dus wie weet kan er af en toe wel eens een warme maaltijd vanaf. :p
Gelukkig krijgt de baby vanaf 4m daar toch al eten! 🥳
 
Goh ja, we zijn al blij dat we iets gevonden hebben, na 2 maanden zoeken is dat toch een zorg die wegvalt. Uiteindelijk krijg je via de belastingen (16€ / dag) en via het kindergeld (4€ / dag) wel wat compensatie dus wie weet kan er af en toe wel eens een warme maaltijd vanaf. :p
Ik vind het wel jammer dat via de belasting het voordeel maar 2tal jaar later merkbaar is (belastingbrief is het jaar er op en de betaling dan nog eens een jaar later).
Maar dat van die 3,36 euro per dag was ik wel helemaal vergeten, leuk om aan herinnerd te worden dat het toch ietsje beter zal meevallen binnen een paar maand wanneer onze kleine voltijds naar de creche mag.
 
Paywall, maar een goeie samenvatting van de problemen. Kinderopvang is op maat van korte termijn economische belangen en niet op maat van onze kinderen en hun goede ontwikkeling (wat zichzelf op termijn terugbetaalt, en niet enkel vanuit economisch oogpunt).
 
Terug
Bovenaan