Kind ten laste

Eot is hier wel al getekend en paar jaar geleden.
Heb haar advocaat terug gemaild wat juist de bedoeling is. Op dag 9.
Is vorige week vrijdag geweest. Niets meer van gehoord.
En mijn ex zelf durft me niet aanspreken denk ik.

Is het nadelig om bij de gemeente van mijn ex te gaan tekenen om een 2de verblijfplaats van de kids goed te keuren?
Dan zouden ze in haar gemeente ook voordelen hebben. (Zwem, bib, buzzypass,… kortingen)
Hoezo "tekenen voor goedkeuring"?
Dochter is bij de ex gedomicilieerd, ik ben met de EOT naar het gemeentehuis gegaan en doorgegeven dat ze ook bij mij woont.
Ik dacht dat mijn ex hier ook via een brief van op de hoogte zou worden gesteld, maar die moet helemaal geen goedkeuring geven of tekenen of zo hoor.

Misschien heeft ze het over ontvangen kindergeld? Dat is voor zover ik weet (in principe) wel altijd de moeder die dit ontvangt.

Staat los van ten laste zijn.
Bij mn vriendin wordt dit gestort op de gemeenschappelijke rekening. Co ouderschap 1 week bij haar 1 week bij hem. Elk heeft 1 kind ten laste

Ik hoop dat dit zo niet aangegeven wordt in de belastingen, is nadelig.
Zou op zich wel kunnen en correct zijn.
Als kind A bij partner 1 woont en kind B bij partner B hebben ze elk 1 kind ten laste.

Als ze fiscaal co-ouderschap hebben dan kan het eigenlijk ook nog. Code 1034 en code 1036 een 1. Geen idee of dat voordeliger is dan 2 op 1034 bv, maar waarschijnlijk zal er een klein verschil op kunnen zitten

Zou op zich wel kunnen en correct zijn.
Als kind A bij partner 1 woont en kind B bij partner B hebben ze elk 1 kind ten laste.

Als ze fiscaal co-ouderschap hebben dan kan het eigenlijk ook nog. Code 1034 en code 1036 een 1. Geen idee of dat voordeliger is dan 2 op 1034 bv, maar waarschijnlijk zal er een klein verschil op kunnen zitten
Als ze elk eentje aangeven, vullen ze 1030 '1' in. Dat is nadeliger dan dat ze elk 1 bij 1034 en 1 bij 1036 invullen.

Hier ook eventjes situatie schetsen: (ex-)vriendin en ik waren wettelijk samenwonend met een dochter (+-3,5). Sinds 1 februari wonen we niet meer samen. Ik heb ondertussen een nieuwe woonst. De dochter is nog ingeschreven bij ex-vriendin, maar er is co-ouderschap. Zijn geen advocaten bij te pas gekomen, alles is onderling geregeld.

Belastingaangifte van vorige jaar is dus nog samen. Deze van dit jaar zal apart zijn. Aangezien ik een nieuwe woning heb, kan ik niet meer van de woonbonus geniet, maar wel nog voor de maand januari?

Ivm de dochter: er is co-ouderschap. Dus ook fiscaal co-ouderschap. Dit staat echter nergens genoteerd. Ik lees vooral zaken over mensen die getrouwd geweest zijn (EOT etc), maar niets over mensen die feitelijk/wettelijk samenwonend waren. Hoe gaat dit in zijn werk ivm fiscaal co-ouderschap?

Als ik m'n enigste aftrekposten verwijder (nl lening en pensioensparen) moet ik nog ong 1500 euro betalen. Betekent dit dat m'n werkgever teweinig belastingen bewaakt op m'n loon en ik dit daarna moet betalen?

Als ik m'n enigste aftrekposten verwijder (nl lening en pensioensparen) moet ik nog ong 1500 euro betalen. Betekent dit dat m'n werkgever teweinig belastingen bewaakt op m'n loon en ik dit daarna moet betalen?
1) waar haal je die info dat je moet bijbetalen?
2) heb je enkel aan te geven inkomsten uit werk bij 1 werkgever?

Hier ook eventjes situatie schetsen: (ex-)vriendin en ik waren wettelijk samenwonend met een dochter (+-3,5). Sinds 1 februari wonen we niet meer samen. Ik heb ondertussen een nieuwe woonst. De dochter is nog ingeschreven bij ex-vriendin, maar er is co-ouderschap. Zijn geen advocaten bij te pas gekomen, alles is onderling geregeld.

Belastingaangifte van vorige jaar is dus nog samen. Deze van dit jaar zal apart zijn. Aangezien ik een nieuwe woning heb, kan ik niet meer van de woonbonus geniet, maar wel nog voor de maand januari?

Ivm de dochter: er is co-ouderschap. Dus ook fiscaal co-ouderschap. Dit staat echter nergens genoteerd. Ik lees vooral zaken over mensen die getrouwd geweest zijn (EOT etc), maar niets over mensen die feitelijk/wettelijk samenwonend waren. Hoe gaat dit in zijn werk ivm fiscaal co-ouderschap?
Als jullie beide op de belastingsbrief co- ouderschap invullen gaan er niemand naar om zien. Pas als 1 van jullie 2 het kind volledig ten laste invult en de andere persoon nog is co ouderschap dan gaan ze uitleg vragen.

Als jullie beide op de belastingsbrief co- ouderschap invullen gaan er niemand naar om zien. Pas als 1 van jullie 2 het kind volledig ten laste invult en de andere persoon nog is co ouderschap dan gaan ze uitleg vragen.
Ik zou toch sowieso al maar iets op papier zetten en laten registreren.

Normaal gaan ze er inderdaad niet moeilijk over doen, maar het kan wel.

Fiscaal co-ouderschap kan er enkel zijn als de nodige papieren hiervoor in orde zijn. Echter er is een tolerantie zodra beide ouders co-ouderschap aangegeven. Als er ooit discussie is doordat een van de ouders het kind volledig ten laste aangeeft, en er zijn geen correcte papieren die aantonen dat er fiscaal co-ouderschap is, zal het fiscaal co-ouderschap niet aanvaard worden.

Hier is wat meer informatie over het onderwerp te vinden: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/gezinssituatie/co-ouderschap#q1

Hier komt de schooltoelage bij de moeder terecht. Krijgt de moeder daar een document van?
Ik zou graag een bewijs hebben van hoeveel ze ontvangen zou hebben. Deze worden namelijk verdeeld.

Hier komt de schooltoelage bij de moeder terecht. Krijgt de moeder daar een document van?
Ik zou graag een bewijs hebben van hoeveel ze ontvangen zou hebben. Deze worden namelijk verdeeld.
Gewoon degene die het kindergeld uitbetalen bellen en een overzicht vragen per mail heb je recht toe als vader doe ik ook. Na 2jaar gemerkt dat ze toch een groot deel niet door gestort heeft. Vanaf vorige jaar vraag ik elke keer een overzicht van jaar ervoor in januari.

Gewoon degene die het kindergeld uitbetalen bellen en een overzicht vragen per mail heb je recht toe als vader doe ik ook. Na 2jaar gemerkt dat ze toch een groot deel niet door gestort heeft. Vanaf vorige jaar vraag ik elke keer een overzicht van jaar ervoor in januari.
Verbazing omdat ze achter houdt, niet omdat je controleert. 😉

Ik weet dat mijn ex mij had gevraagd om een overzicht omdat hij dat als papa blijkbaar niet kon? Kindergeld wordt voor een stuk meegerekend bij sommige banken voor een hypothecaire lening, vandaar dat hij een document nodig had.

(Kindergeld etc wordt bij ons gewoon op de kindrekening gestort, minst miserie over wie wat heeft ontvangen of betaald maar werkt natuurlijk niet voor iedereen goed.)

We hadden ook kindrekening waarop dat gestort werd tot ze privé dingen ging betalen ( tankbeurten, supermarkt, kleren voor haar andere kinderen) omdat ze niet toekwam. (ze heeft een gat in haar hand)

Dan heb ik bij rechter dat vermeld en zijn we over gegaan dat ze gewoon de helft doorstort.

Met deze hoge inflaties en extra geld voor start van schooljaar was ik benieuwd hoeveel ze voor men zoon kreeg en heb ik "Fons" gebeld kreeg ik 2dagen later mail met de overzicht.

Heeft ze erna wel correct doorgestort.

Terug
Bovenaan